Kontrollrummet

Få Cubase hitta ett usb-keyboard

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Är det någon som vet hur man kan få Cubase att hitta ett USB-keyboard som man kopplat in efter man startat upp Cubase? Det är ju rätt drygt att behöva starta om Cubase när man har öppnat ett mastigt projekt, editerat litegrann och sedan kommer på att det saknas lite piano...

Edit: har Cubase 5 studio, men problemet har nog funnits med alla versioner jag haft.
« Senast ändrad: 23.01.2011, 19:05:20 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Är det någon som vet hur man kan få Cubase att hitta ett USB-keyboard som man kopplat in efter man startat upp Cubase? Det är ju rätt drygt att behöva starta om Cubase när man har öppnat ett mastigt projekt, editerat litegrann och sedan kommer på att det saknas lite piano...

Jag har samma probs.. ALLTID SAMMA SAK.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Det funkar inte vad jag vet. Man är helt enkelt tvungen att starta om Cubase. Högst irriterande. <_<
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Bump. Ingen som har lyckats knäcka den nöten då?
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har inte Cubase själv men googlade och hittade en gammal forumtråd:

http://www.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?p=722297&sid=4799d41fd5e1a2fd5136c5f4faaee9d9

Tydligen laddar Cubase enheter enbart vid start. Hur det är med nya versioner framgår ju inte...



Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Är det någon som vet hur man kan få Cubase att hitta ett USB-keyboard som man kopplat in efter man startat upp Cubase? Det är ju rätt drygt att behöva starta om Cubase när man har öppnat ett mastigt projekt, editerat litegrann och sedan kommer på att det saknas lite piano...

Är det inte enklast att alltid ha keyboarden inkopplad så du slipper det problemet?


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Är det någon som vet hur man kan få Cubase att hitta ett USB-keyboard som man kopplat in efter man startat upp Cubase? Det är ju rätt drygt att behöva starta om Cubase när man har öppnat ett mastigt projekt, editerat litegrann och sedan kommer på att det saknas lite piano...

Är det inte enklast att alltid ha keyboarden inkopplad så du slipper det problemet?

Begränsat med USB-portar?
Jag råkar ofta ut för det. Man får starta om hela projektet, inte pga portbrist, men jag kopplar ur den ibland och glömmer sen att ploppa dit den.
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Kanske kommer att fungera annorlunda i C6? :unsure: Går alltid att hoppas i alla fall.  :) Min första midikeyboard var en sån som man fick koppla in i spelkontrollporten, när det fanns såna på datorn. Då behövde man aldrig tänka på att sätta på keyboarden innan. Gick stänga av och på under tiden som Cubase var igång.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Är det någon som vet hur man kan få Cubase att hitta ett USB-keyboard som man kopplat in efter man startat upp Cubase? Det är ju rätt drygt att behöva starta om Cubase när man har öppnat ett mastigt projekt, editerat litegrann och sedan kommer på att det saknas lite piano...

Är det inte enklast att alltid ha keyboarden inkopplad så du slipper det problemet?

Begränsat med USB-portar?
Jag råkar ofta ut för det. Man får starta om hela projektet, inte pga portbrist, men jag kopplar ur den ibland och glömmer sen att ploppa dit den.
Har laptop och begränsat med plats på skrivbordet, så jag vill inte ha keyboardet framme när jag inte behöver det. F ö gäller samma sak när jag tar med mig datorn till studion: glömmer jag koppla i USB-ljudkortet innan jag drar igång Cubase blir det lika roligt. <_< Eller om jag kommer på att jag skall köra in lite gitarr via min guitar port.

Tänk om det fanns ett litet kommando som hette "restore USB connection"...  :rolleyes:
DON'T PANIC


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Mina ljudkort (HDSP-9652 + HDSP-9632) har Midi I/O på DIN-kontakter så jag använder inte USB midi. Jag kan rekommendera det alternativet ifall ditt ljudkort stödjer det.


Burnin Sven

  • Gäst
En sån där self powered USB hub med lite läng på sladden kanske kunde vara nåt så kan du ha den inkopplad utan att vara ivägen.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Eller starta upp cubase EN GÅNG, med keyboarden inkopplad, och ha sen alltid cubase igång i bakgrunden ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
OK,
Det går tydligen inte att få Cubase att hitta USB devices efter uppstart. Kanske har något med licensnyckeln att göra...? Jag får nöja mig med det svaret. Tack för hjälpen.  :)

Bland de workarounds som föreslagits så är nog lång sladd från hubben det som kan funka. Kör laptop som sagt, så PCI-kort med midiportar funkar inte.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
OK,
Det går tydligen inte att få Cubase att hitta USB devices efter uppstart.

Hur är det med Fw? Har för mig jag/nån kunde koppla om ett FW-kort EFTER uppstart..
Fast det var SX3.. Köp ett FW-keyboard och testa :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
OK,
Det går tydligen inte att få Cubase att hitta USB devices efter uppstart.

Hur är det med Fw? Har för mig jag/nån kunde koppla om ett FW-kort EFTER uppstart..
Fast det var SX3.. Köp ett FW-keyboard och testa :)

Vådligt att dra ut FW med datorn igång för att sedan koppla in igen, man kan bränna FW-chipet..


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
OK,
Det går tydligen inte att få Cubase att hitta USB devices efter uppstart.

Hur är det med Fw? Har för mig jag/nån kunde koppla om ett FW-kort EFTER uppstart..
Fast det var SX3.. Köp ett FW-keyboard och testa :)

Vådligt att dra ut FW med datorn igång för att sedan koppla in igen, man kan bränna FW-chipet..


Är inte det en skröna?

Jag hade en laptop som musikburk en gång i tiden med 4-pinnars fw-kontakt som hade råkat ut för något så att kabeln trillade ut jämt och ständigt. Det hände aldrig något över huvudtaget. Bara att stoppa i sladden igen och tuta och köra....

 :unsure:


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
OK,
Det går tydligen inte att få Cubase att hitta USB devices efter uppstart.

Hur är det med Fw? Har för mig jag/nån kunde koppla om ett FW-kort EFTER uppstart..
Fast det var SX3.. Köp ett FW-keyboard och testa :)

Vådligt att dra ut FW med datorn igång för att sedan koppla in igen, man kan bränna FW-chipet..


Är inte det en skröna?

Jag hade en laptop som musikburk en gång i tiden med 4-pinnars fw-kontakt som hade råkat ut för något så att kabeln trillade ut jämt och ständigt. Det hände aldrig något över huvudtaget. Bara att stoppa i sladden igen och tuta och köra....

 :unsure:

Ja..har ju inte varit med om det själv men Frost jag köpte datorn av la en liten brasklapp om detta..dem borde ju veta kan man tycka... :)


Utloggad tsmalmbe

4pin fw har inge  strömtillförsel, det kan påverka det hela.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
OK,
Det går tydligen inte att få Cubase att hitta USB devices efter uppstart.

Hur är det med Fw? Har för mig jag/nån kunde koppla om ett FW-kort EFTER uppstart..
Fast det var SX3.. Köp ett FW-keyboard och testa :)

Vådligt att dra ut FW med datorn igång för att sedan koppla in igen, man kan bränna FW-chipet..


Är inte det en skröna?

Jag hade en laptop som musikburk en gång i tiden med 4-pinnars fw-kontakt som hade råkat ut för något så att kabeln trillade ut jämt och ständigt. Det hände aldrig något över huvudtaget. Bara att stoppa i sladden igen och tuta och köra....

 :unsure:

Ja..har ju inte varit med om det själv men Frost jag köpte datorn av la en liten brasklapp om detta..dem borde ju veta kan man tycka... :)


Såg på en site där en RME-snubbe sa att om inget hänt tidigare så kan du fortsätta rycka kabeln utan att stänga av datorn. (På en direkt fråga från en kund) Därför känns det just som en brasklapp från tillverkaren, modell amerikansk försiktighet. Vi garanterar ingenting. Typ.  :unsure:


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
OK,
Det går tydligen inte att få Cubase att hitta USB devices efter uppstart. Kanske har något med licensnyckeln att göra...? Jag får nöja mig med det svaret. Tack för hjälpen.  :)

Bland de workarounds som föreslagits så är nog lång sladd från hubben det som kan funka. Kör laptop som sagt, så PCI-kort med midiportar funkar inte.

Fireface 400 skulle vara lösningen på ditt problem om du har 1394 anslutning.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fast det känns inte som att problemet är så stort att det berättigar till ett inköp av ett ljudkort för 7-8 lakan plus ett nytt keyboard...  ;)

Jag ställde frågan för jag trodde att det var någonting jag missat i Cubase.
DON'T PANIC