Kontrollrummet

Nybörjare

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Har laddat ner reaper och kopplat in min keyboard. Vill göra lite beats och lägga på sång. Går till "insert" och väljer "virtual instrument on new track", sen väljer jag "VSTi: ReaSynth(Cockos)". Det skumma är att ibland får jag ljud och ibland inte. Är det min dator som inte klarar reaper 3.74? Har 524mb ram. Eller är det nått jag borde veta?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har laddat ner reaper och kopplat in min keyboard. Vill göra lite beats och lägga på sång. Går till "insert" och väljer "virtual instrument on new track", sen väljer jag "VSTi: ReaSynth(Cockos)". Det skumma är att ibland får jag ljud och ibland inte. Är det min dator som inte klarar reaper 3.74? Har 524mb ram. Eller är det nått jag borde veta?
Tja ditt ram är nog på smärtgränsen för att över huvudtaget arbeta med musik/ljud på ett bredare plan tror jag.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Planet behöver inte vara så brett just nu. Bara jag kommer igång. Tips på hur jag använder min midikeyboard tack!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hittar Reaper keyboardet även när du inte får ljud?

Markerar "ar" på spåret du lagt in vst-instrumentet.
Klicka på in-ikonen och väljer Midi-input -> All midi inputs - > all channels
Markera högtalarikonen till monitor ON.

Det ska se ut så här:



Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Nej, när reaper-volym-dioder lyser så kommer det öckså ljud.
Har gjort som du beskriver. Och problemet kvarstår: ibland ljud, ibland inte. Har även laddat ner 2.58 för att testa, men samma sak där. Börjar tro att det är keyboardet som spökar. Den är gammal och skramlar.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
det borde finnas nån indikering i reaper att det finns inkommande midi?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad McGreen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Röda staplar = MIDI Gröna  = ljud.

MIDI stapeln ligger i underkant, i vissa lägen har man båda igång....Groove Agent tex.

Dt som är lurigt när man använder Groove Agent ( och kanske andra iPluggar ) är att då ska man ställa recording MIDI output som källa....


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lite trådkapning, men vad är det som gör Reaper så bra? Att det är shareware?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag har aldrig testat reaper själv men känner till kräsna proffs/audiofiler som använder detta program för enkelhetens skull och som jag inte skulle ifrågasätta då jag vet att deras kriterier är högt satta, man får förmoda att det är en bra ljudmotor etc liktydig med allt annat på marknaden.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Lite trådkapning, men vad är det som gör Reaper så bra? Att det är shareware?

Dels är det ju löjligt billigt, dels har man många möjligheter som finns i dyra topp-system. Dessutom är reaper bra på att stödja multipla processorer, och tar otroligt lite datorkraft.



....av vad jag kunnat läsa mig till.  Dock är jag lite för trögfattad för att lära mig ytterligare en daw :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Samma här men lite synd om man missat nå't.  :mellow:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag gillar Reaper skarpt. Jag menar, för 60$ är kan R. långt över förväntan.Tog hem R och plöjde faktiskt igenom hela manualen på lite mer än 400 sidor. Det finns en massa goa features. Nästan lite för mycket faktiskt. Det blev lätt lite rörigt att migrera gamla Cubase sx2 projekt. Jag fick tänka om en hel del. En nackdel jag märkte är att R. inte uppför sig lika bra som (t.ex) Cubase vid hård CPU belastning. Jag sitter på en rätt klen maskin, P4 3ghz, så det blev en "deal breaker". Måste fixa en modernare burk.
När det är ordnat står valet mellan Reaper och Presonus Studio One.
Studio One är lätt att migrera till för gamla Cubase användare. En massa shorcuts och trix är upplagt på samma sätt som Cubase. Läste någonstans att Presonus städslade f.d Steinberg kodare för Studio One. Listigt av dem.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist