Kontrollrummet

tsmalmbe - Ordinary Day

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

LÅTNAMN: Ordinary Day
ARTIST/GRUPP: tsmalmbe
GENRE: Akustopop
LÅTLÄNGD: 3:00
KOMPOSITÖR: tsmalmbe
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2006
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://photos.brayforum.com/misc/wp/060510panorama1.jpg

En tidigare demo av mig. Ingen gillade den då :) Den deltog i den "akustiska festivalen" 2006.
« Senast ändrad: 13.01.2008, 02:32:51 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Sitter på laptophögtalare, men sången känns inte riktigt hundra.
Gillar struktur och melodi, men det är något på sättet du sjunger på som inte riktigt smälter in.
Kan vara min lyssning...vågar inte ens kommentera mixen.  :rolleyes:


Utloggad tsmalmbe

Sången är ganska mono, och mikrofonen var ingen höjdare. Inte preampen heller för den delen. jag har inte lyssnat på det här på en tid, men det första jag tänkte på var: fan med sången.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Håller med om sången, i övrigt bra melodi och schysst spelat!

ett STORT fel: jag har ju en låt som heter likadant!?? argh, den skulle jag postat sen, hehe :)

får hitta på ngt annat :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Fantastiskt ljud på guran.Refrängerna funkar klockrent,där är det lugnt och fint..Vidare så tror jag att en bättre tagning av sången med en mindre forcerad text, skulle göra låten mer rättvisa.Farten gör att alla möjligheter till snygga fraseringarpå sången,som de på reffarna,går förlorade..Låten är helt ok.

Mvh

Micael


Utloggad tsmalmbe

Utgångspunkten var en text a lá Springsteen i början av 70-talet, med så mycket ord att lyssnaren blev andfådd. Den delen är väldigtgenomtänkt. Gitarrsoundet jobbade jag på en hel del, och använder samma metoder fortfarande. Det fungerar bra tycker jag.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tjockaste gitarrljud jag någonsin hört.  :rolleyes: Skulle kunna bilda SKOLA.  Skön låt tycka jag.
Cool. Kommenderade den äv på studio.se om stället är bekant...  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hej

Skön låt tycker jag, kanske inte en alldeles självklar melodi men allt skall ju inte låta likadant.
Bryggan innan ref känns lite lång, lite rabblande...

Tycker om soundet det är varmt och klart i mina hörlurar. Har inte hört så mycket av dig men läst
många intressanta inlägg om mix bland annat som jag tagit åt mig så gott jag kan.

www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Inte riktigt så'n musik som jag tänder på men en helt ok låt. Tycker det är något som saknas i ljudbilden men vet inte riktigt vad... å andra sidan är det rätt skönt avskalat som det är. Sången känns lite stressad ibland men det är väl avsiktligt för att framhäva textens budskap, eller? Skön djup bas men kanske skulle ha varit lite mer, hmm, distinkt. Som sagt helt ok annars.


Utloggad tsmalmbe

Basgitarren var så usel (numera såld) att man inte riktig hörde vad man spelade ens. Dunder-dunder var den bäst på. Korthalsad jap-kopia av något fanskap, som hade strängarna högt ovanför vattenytan. Usch.

Denna kommer inte att revisiteras oberoende av, den är ett barn av inspiration och stämning som existerade då!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Ruggig refräng. Den tar över min hjärna. Jättebra! Versen håll inte riktigt samma mått, den är lite för spacad. Du kan ju heeelt klart sjunga. Riktigt bra, men uttalet behöver du jobba med lite. Som du sjunger på refrängen, det är riktigt riktigt bra!

Kul att höra dig sjunga. Du gör det fint. Och låten sparkar rumpa.
http://pingvinfilm.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skulle vara kul att veta hur du fick på det där fantastiska gitarrljudet eller är det en yrkeshemlighet? Vill poängtera att jag tycker låten är jättebra i övrigt.
« Senast ändrad: 28.02.2007, 02:19:16 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil

En tidigare demo av mig. Ingen gillade den då :) Den deltog i den "akustiska festivalen" 2006.


Du fick faktiskt två poäng av mig, dvs tredje plats i den omnämnda festivalen!! Och jag tycker fortfarande att det är en jättebra låt. Möjligen är det lite svengelska att putsa på annars har jag inget att invända mot någonting. helt enkelt en skitbra låt i den anda du försökt skapa: Buster Keaton som missar.....spelad av en ung Springsteen....eller hur fan det nu blir :wacko:
Tummen upp!


Utloggad tsmalmbe

Tackar, jag kom väl ihåg att nån röstade på min låt! :)

Kanske jag skall göra en feature om inspelnings och mixningstips av akustisk gitarr?

 :lol:
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


DåligtGehör

  • Gäst
Gillar sångsättet - det lätt snubblande, överlastade - vilket känns som en viktigt del av låten.

I övrigt bra komp och smågrejer på alla hörn och kanter. Riktigt bra!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tackar, jag kom väl ihåg att nån röstade på min låt! :)

Kanske jag skall göra en feature om inspelnings och mixningstips av akustisk gitarr?

 :lol:


Gärna det!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves