Kontrollrummet

Högt, högre HÖGST!!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Den här talar för sig själv, pedagodiskt och bra:


Det här debatteras mycket... Varenda mastringstekniker jag pratat med (och läst om) tycker det är idiotisk men skivbolag och många artister verkar fortfarande inte fattat.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad tsmalmbe

Nice, tack för att du delade den med dig.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst
Det här är ju vad jag tjatat om sedan länge, på studioforum bl.a. men där var det inte bara en som sa emot mig om man säger så...kanske folk har börja vakna sent omsider... ^_^

Det som tyvärr fortfarande verkar råda i vårt lilla land och annorstädes är dock att man maxar i stort sett allt för mycket trots denna s.k. medvetenhet hos masteringhusen (med några få undantag) jag har hört alltför många produktioner och speciellt med känslig akustisk musik t.o.m. som ligger alldeles för högt och därigenom sabbar dynamiken!

Nej, jag råder de som vill betala för dessa tjänster att inte automatiskt gå till "störst och bäst" utan verkligen kolla in och lyssna på produkter från de fåtal killar/tjejer som gör det rätta jobbet, om ni bryr er om kvalitét vill säga...finns rätt många småföretag runt om i landet, kolla med de lokala där ni bor etc och lyssna med branschfolket inom olika genres/kategorier och framförallt jazz och akustisk musik där chansen är störst att finna denna kräsenhet vad gäller ljud!

 B)


Utloggad tsmalmbe

Det fina med d en här videon är  ju att den mycket utförligt och extremt enkelt beskriver vad som händer. Största delen av vanliga användare av musik har inget som helst begrepp vad jag menar när jag t.ex väljer radiokanal enligt det hur de behandlar musiken med sina  processorer.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Tycker Elof´s gamla logga och slagord "stop the loudness war" har fått en tydlig förklaring, att skillnaden var såhär stor hade jag svårt att tänka mig.

Tack för länken.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Väldigt bra video och bra förklaring, det här bör man länka till så många man kan...
Jag kanske borde byta tillbaka till min gamla avatar :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Väldigt bra video och bra förklaring, det här bör man länka till så många man kan...
Jag kanske borde byta tillbaka till min gamla avatar :)


 :rolleyes:


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Härmed ska jag sluta mastra sönder mina låtar. Jag begår samma misstag varje gång, dvs komprimera skiten ut låtarna så att det låter skrikigt och vasst. Nu får det vara nog. Jag håller med: Stop the loudness war! :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag har aldrig förstått mig på varför det ska komprimeras sönder - för det låter ju bara kasst då och man blir trött i öronen av att lyssna på det. När man spelar in så ser man ju till att få så bra ljud som möjligt, med lågt brus och bra dynamik. Om man sedan ändå ska komprimera ihjäl materialet, så kan man lika gärna skaffa sig skitprylar för en spottstyver i stället för de bra prylar man har - för det låter ju bara skit i slutänden ändå. Sönderkomprimerat till tegelstensdynamik och sedan omvandlat till MP3, så är allt finlir man har pillat med i timme efter timme vid mix, helt förgäves...
Lagom är bäst!
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Florian le Sage

  • Gäst
Härmed ska jag sluta mastra sönder mina låtar. Jag begår samma misstag varje gång, dvs komprimera skiten ut låtarna så att det låter skrikigt och vasst. Nu får det vara nog. Jag håller med: Stop the loudness war! :)

Det gläder mig och oss andra klokhuven!
 :)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Den här talar för sig själv, pedagodiskt och bra:


Det här debatteras mycket... Varenda mastringstekniker jag pratat med (och läst om) tycker det är idiotisk men skivbolag och många artister verkar fortfarande inte fattat.
Bra att även mastringstekniker börjar fatta. Har en känsla att många av dem kände en större yrkesstatus av att de kunde få artister o då även bolag att jubla över att en produktion lät högre, o  ju högre desto bättre. Och det verkar som att 90% här inte tycker loudness-racet är intressant, utan att därför vilja välja bort masteringprocessen helt.

Så i anslutning till denna konsensus stämning, vad har ni för kommentarer kring detta:
&mode=related&search=
« Senast ändrad: 25.05.2007, 14:21:51 by MrPhil »


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Kan vi inte göra en logga, och sätta på våra egna skivor :P

Som säger just, låg volym, max dynamik... :)


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Det finns mer än en förklaring till att det görs på detta sätt:

1. Unga ( nyskapande )Musiker(producenter) på 80 - 90 talet som inte hade råd att betala 3000kr/timmen utan spelade in och proddade i semipro studios ( yours truly ). För att kompensera energi förlusten i jämförelse med "riktiga" studios så komprimerade man och höjde ( såsom videon visar ). Det blev ett modernt och innesound och därför gjorde allt fler så.

2. Reklamradio stationerna som gjorde likadant i utsändningen som punkt 1. Ska dock tilläggas att det blivit bättre med åren.

/ Mikke



Florian le Sage

  • Gäst
Den här talar för sig själv, pedagodiskt och bra:


Det här debatteras mycket... Varenda mastringstekniker jag pratat med (och läst om) tycker det är idiotisk men skivbolag och många artister verkar fortfarande inte fattat.
Bra att även mastringstekniker börjar fatta. Har en känsla att många av dem kände en större yrkesstatus av att de kunde få artister o då även bolag att jubla över att en produktion lät högre, o  ju högre desto bättre. Och det verkar som att 90% här inte tycker loudness-racet är intressant, utan att därför vilja välja bort masteringprocessen helt.

Så i anslutning till denna konsensus stämning, vad har ni för kommentarer kring detta:
&mode=related&search=

Finns ju inte så mycket att säga...vad far du efter?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Den här talar för sig själv, pedagodiskt och bra:


Det här debatteras mycket... Varenda mastringstekniker jag pratat med (och läst om) tycker det är idiotisk men skivbolag och många artister verkar fortfarande inte fattat.
Bra att även mastringstekniker börjar fatta. Har en känsla att många av dem kände en större yrkesstatus av att de kunde få artister o då även bolag att jubla över att en produktion lät högre, o  ju högre desto bättre. Och det verkar som att 90% här inte tycker loudness-racet är intressant, utan att därför vilja välja bort masteringprocessen helt.

Så i anslutning till denna konsensus stämning, vad har ni för kommentarer kring detta:
&mode=related&search=

Finns ju inte så mycket att säga...vad far du efter?
Jo... menar så här:
Det blir lätt antingen eller i såna här diskussioner.
Antingen 'man måste mastra o trycka upp ljudet' eller 'sluta mastra sönder all dynamik'.
Men vad är egentligen våra/era ideal? Är all masterkompression o limitering av ondo, eller bara av ondo?
När övergår en lagom nivå av ljudutjämning till att förstöra ljudet?
Vad är lagom? Vad är bra, när vi alla verkar överens om att söndermastrat ljud är dåligt?
Är det till punkten okomprimerat o icke limiterat vi strävar, när vi säger att vi 'inte vill delta i loudnessracet'?
Det första klippet verkar alla vara överens om är ett dåligt förfaringssätt. Så med detta klippet ville jag ställa frågan 'är detta bra eller dåligt att göra?'


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
men jag har ju precis fått upp öronen för mazimizers
älskar när ljuden slåss om utrymmet,speciellt när det kommer till skrammlig rock
fast jag är nog skadad sedan barnsben..jag var även kär i kassetband som var inspelade med
för hög signal!!

jag säger upp med volymen,jag vill åka rakt in i en massiv betong vägg av ljud!! :P
närå inte alltid..men ibland är det på sin plats tycker jag nog!
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Florian le Sage

  • Gäst
OK Philip, detta att säga vad som är bra eller dåligt får ju vara upp till var och en, men som sagt, söndermastering/maximering måste ju bara betraktas som ett dåligt förfaringssätt som förstör många timmars finlir i mixrummet som det också sas här i klippet...

Att sedan vara purist och inte använda kompressorer överhuvudtaget, vi snackar klassisk musik och vissa/rätt många jazztekniker tex, eller att vara en "normal" modern ljudläggare som behandlar signaler med vettig kompression för att dom skall platsa i en popmix tex är 2 helt skilda världar och aldrig skola de mötas, kanske...personligen tror jag på sunt omdöme alltefter vilket material man jobbar med, dessutom är det inte alla musiker/sångare som behöver komprimeras-beroende på deras goda eller dåliga eller personliga teknik!
 B)


Utloggad wonderboy

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
  • Vivör, Lebemann och Sturm Und Drangare
    • Visa profil
Jag tycker nog att det bör bero på vilken typ av musik det är man jobbar med. Soilwork och Rammstein låter ju kanon! Det hade dock varit jobbigt att höra Rebecka Thörnqvist eller Kate Bush med samma inställningar vid masteringen.


Utloggad swellman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Jag tror att de flesta masteringtekniker är medvetna om nackdelarna med söndermaxade låtar. Det är i alla fall det intryck jag fått på diverse forum. Problemet är nog mer hos producenterna som abslout inte vill att deras produkt ska låta mindre och svagar än de andras. Det gäller att höras på radion. Masteringsteknikern kan ju inte gärna säga nej. Då blir han utan jobb. Det han ev. kan göra är att med exempel visa att hans version låter bättre.

När det gäller att veta vad som ska göras med ett material, att ta besluten, så är det svårt för någon med lite eller ingen erfarenhet. Det är svårt att lite på sina öron, på högtalarna, på rummet osv. Det är ju bl.a. därför man rekommenderar folk att lämna materialet till en proffesionell masteringtekniker. Han har verktygen, erfarenheten och ett rum skräddarsytt för lyssning.
 


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Det heter väl endå starkt, starkare, starkast när man talar om volym?  :blink: "Högt" talar man ju om när det handlar om tonhöjd...
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Vad man faktiskt bör tänka på med klippet är att det är stor skillnad på att komprimera skiten ur musik som inte mixats med det i åtanke (som exempellåten i filmen) och musik där man redan från början mixat den så att den ska låta bra "tegelstenskomprimerad". Jag har flera skivor hemma som faktiskt låter sjukt bra just tack vare den hårda komprimeringen.

Däremot är det helgerån med alla dessa remasters som kommer, usch!
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Florian le Sage

  • Gäst
de e så kul å se hur många av er som inte fattar..skärpning nu för fan!!!
 :lol: :lol: :lol:


DåligtGehör

  • Gäst
Min första LP skall vara en remaster från början. Det är nog lika bra.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
HAr jag beställt den redan....? :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Florian le Sage

  • Gäst
Min första LP skall vara en remaster från början. Det är nog lika bra.

Min nästa skiva skall fanimej graveras till vinyl, i en liten lyxserie/exclusive edition om 300 ex., helt jädra rätt ta mig tusan!!!
 B)


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Det bästa vore om albumet är skönmastrat och endast singellåtarna som skickas till radio o tv vore söndermaxade, om man då hör nåt på radion som man gillar så vet man att om man köper plattan så låter det mycket bättre än det man hört på radion.
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Florian le Sage

  • Gäst
Absolut, men i mitt fall kommer det aldrig att hända, dvs att en låt som lämnar Camelot studios skulle vara söndermaxad, det fixar dom så bra på radion ändå...beroende på vilken station iofs... ;)


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Mastringstekniker försöker alltid att göra en skiva så jämn och välljudande som möjligt. Det är skivbolagen som fastnat i detta med "more-me", eftersom de vill att deras skiva skall låta lite mer än de andra och därmed höras mer och säljas mer. (Fortsätt läs så skall no få en paradox till livs!)

Samtliga radiostationer använder i princip samma utrustning för att komprimera musiken innan de skickas ut i etern. Anledningen är helt enkelt att man vill kunna spela Elvis efter Shania Twain efter Kalle Jularbo efter... Ja, ni fattar bilden. För att folk skall slippa springa och ratta på volymknappen hela tiden så komprimererar man ihop musiken. Helt logiskt, eftersom annars skulle det bli olidligt att försöka lyssna på en någorlunda blandad kanal.

Man skall alltså inte klaga alls på denna komprimering som sker i radion. Den är av godo i alla avseenden. Förutom de rent ljudmässiga aspekterna då.

Bob Katz har i sin bok intervjuat de två största tillverkare av denna typen av kompressorer för radiobruk och de är helt eniga. Mastra skivan så den låter så bra som möjligt eftersom folk höjer och sänker volymen hemma då de lyssnar på en skiva. Radiostationerna lägger sedan kompressorer på för att den volymmässigt skall hamna på samma nivå som resten av musiken i alla fall.

Här kommer en skojig paradox som tillverkarna av kompressorna har kommit fram till: Om man mastrar en skiva för att den skall vara "radio-ready" så finns det i princip inget utrymme kvar för radiostationens kompressorer att jobba med. Det betyder att de gör tvärt om och -sänker- volymen på det spåret för att det skall vara i nivå med "My Way". Följden blir att Franky låter högre än alla "radio-ready" mixar och dessutom är balansen mellan de enskilda instrumenten eller frekvenserna bättre eftersom den mastrades för att låta så bra som möjligt. Inte så högt som möjligt. (Den dagen skivbolagsdirektörerna fattar det så kanske vi kan få snyggt mastrade produktioner igen, även i pop-industrin.)


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
Det heter väl endå starkt, starkare, starkast när man talar om volym?  :blink: "Högt" talar man ju om när det handlar om tonhöjd...

Volym kan bara ökas och minskas. Nivåer, däremot kan höjas och sänkas...

I övrigt är väl det mesta nu sagt i en bra och relevant tråd.
Jag köpte the Killers förra platta i höstas, och kan faktiskt inte njuta av den.
Varje gång jag sätter på den blir jag besviken över hur äckligt den låter.
Dessutom gör ju limiterings-sjukan att viss musik inte längre går att ge ut på skiva.
Tänk er "Creep" med Radiohead mastrad och utgiven 2007! 
Den sortens kontrast mellan vers och refräng finns ju inte längre.
Sorgligt att vi ska lämna efter oss en epok av söndermosat ljud. Som den ständigt citerade
Bob Katz säger, får vi nog finna oss i att man i framtiden kommer att betrakta vår tid som en
tragisk parentes i musikhistorien. För det vänder väl snart..?  :mellow:


DåligtGehör

  • Gäst
Och Jesus/Mohammed/Buddha/Gnork sa gå och gör naturlig musik på det att alla må njuta mer. Vi svarade; vi kör så länge det ryker!


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
musik där man redan från början mixat den så att den ska låta bra "tegelstenskomprimerad".
Hur mixar man för tegelstenskomprimering jämfört med vanlig mix?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
de e så kul å se hur många av er som inte fattar..skärpning nu för fan!!!
 :lol: :lol: :lol:
Du kan väl förklara vad o varför de inte fattar? Det är ju det intressanta.

I övrigt håller jag helt med vad du skrev ovan, men det är ju lätt när man redan vet vad som funkar o inte, vad som man anser är lagom. Jag (o förmodligen oxå du o många andra som hållt på längre) har ju fått lära sig att man inte ska höra en kompressor jobba för då jobbar den för hårt, så åtminstone jag lyssnar efter det. Men idag används pumpeffekten som just en effekt. T ex.
Hur förklarar man 'lagom' o 'rätt' för någon som frågar hur den egna mixen ska låta som en CD eller i radion?
En av de allra vanligaste nybörjarfrågorna handlar ju om att öka nivån inte dynamiken.

@ Lee: bra poänger!


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
musik där man redan från början mixat den så att den ska låta bra "tegelstenskomprimerad".
Hur mixar man för tegelstenskomprimering jämfört med vanlig mix?

Man skjuter skallen av alla transienter redan innan mastering, det kan ju göras bra eller dåligt. Man komprimerar också det mesta hårt i mixen och jobbar mer med automation för att skapa dynamik. Det är ju väldigt olika om en mix går att pressa hårt, även inom samma genres, men det vet väl du också.


Utloggad tsmalmbe

musik där man redan från början mixat den så att den ska låta bra "tegelstenskomprimerad".
Hur mixar man för tegelstenskomprimering jämfört med vanlig mix?

Man skjuter skallen av alla transienter redan innan mastering, det kan ju göras bra eller dåligt. Man komprimerar också det mesta hårt i mixen och jobbar mer med automation för att skapa dynamik. Det är ju väldigt olika om en mix går att pressa hårt, även inom samma genres, men det vet väl du också.

Jag som exempel brukar alltid köra allting via grupper, och jag har alltid åtminstone en buskompressor på varje grupp. Dessutm kan jag t.ex ha channelstrips på sångspåren skilt, och en uad la-2a på vocalgruppen etc. Det leder ofta till really nice compression (inte alltid), men äter visserligen upp dynamiken till en del. Fungerar åtminstone för inyourface-vocals.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil

Att minska dynamiken med kompressorer, flera i serie, är inget nytt. Speciellt inte om LA-2A är inblandad.
Det är inte samma sak som transientslakt. Klart att en kompressor får höras! Vad skulle ABBA vara utan
Tretows kompressorpump? Moderna peaklimitatorer däremot, är till för att radikalt förminska det man kallar
"crest", alltså utrymmet mellan RMS och peak. Detta är inte tänkt att höras, utan görs enbart för att öka
volymen. Volymkriget i sin tur har gjort att detta missbrukas och överdrivs, vilket ger ett obehagligt och
livlöst ljud. Precis så som det beskrivs i den utmärkta lilla filmen i början av tråden.