Kontrollrummet

Studiobygge i betongbunker

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad timpa93

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Hej,

Jag ska inom de närmaste månaderna påbörja ett projekt, att bygga ett kombinerat inspelningsrum/kontrollrum i en källarlokal som består av betong i väggar, tak och golv. Rummet är på ca 35-40 kvadrat med ca 2,40 i takhöjd. Jag vet på ett ungefär hur jag ska designa bygget, men jag har några frågor angående ljudisoleringen. Jag kommer att spela in trummor i rummet. Akustikbehandling ska också göras.

1. Jag har fått för mig att det borde funka med betongväggen, sedan en luftspalt på x antal cm, efter det reglar med isolering och utanpå (in mot rummet) 2-3 lager gips med dämplim.
Funkar det eller ska jag köra på betongvägg -> reglar med isolering -> luftspalt -> reglar med isolering och utanpå det 2-3 lager gips med dämplim? Eller rent av någon annan lösning?

2. Golvytan är för tillfället klinker och jag har fått tillåtelse av föreningen att bygga allt men jag måste ha kvar golvet. Så jag har tänkt någon form av podium uppbyggt på något dämpmaterial som rymmer trumset plus lite till och sedan heltäckningsmatta över resten av golvet. Ska jag bygga podiet med någon cm mellanrum från väggen?

3. Taket har jag inte riktigt kommit på hur jag ska göra med än. Lokalen ligger två våningar under lägenheterna, alltså en våning med förråd mellan lokalen och närmaste lägenhet. Hur mycket behöver jag göra med taket?

Tacksam för svar :)

Mvh Tim


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Det där byggnadstekniska är väl en bit för sig. En luftspalt ytterst är nog bra för luftning och för att slippa eventuella fuktproblem.
Polar byggde ju ett rum i rummet som stod på fjädrande stöttor undertill. På det sättet slapp man att få in en massa ljud utifrån. Fungerar nog på samma sätt utåt, men det verkar inte vara ditt största problem, även om de låga bastonerna är de som fortplantar sig bäst i hårda material typ betong.
Det som visat sig fungera allra bäst är porösa material av till exempel tyger i olika tjocklekar. Tyger som hänger i ett eller flera lager mellan vägg och rum. Det ser kanske lite flummigt ut, men är faktiskt det som fungerar bäst. (Ljudet går ut men hindras att studsa tillbaka.)
Samma sak skulle jag säga gäller golv och tak. Lägg gärna en matta på golvet, se till att den är ledande och jorda den, för att slippa statisk elektricitet. För taket till exempel pressade isoleringskivor. Häng dem från taket men inte ända in till väggen. Det gör att ljudet går upp men inte kommer ned igen.

Det är mina råd i all enkelhet. Skulle vara kul att höra din reaktion och att lyssna på skillnaden i akustiken innan och efter.  :D
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det enda som fungerar effektivt på stående vågor i en betongbunker, är avstämda basfällor, så om det ska bli riktigt bra måste du räkna med att bygga sådana. Formler för att räkna ut sådant finns i Wiki-artikeln om [wiki=Akustikbehandling]akustikbehandling[/wiki].
Tyg och andra porösa absorbenter funkar fint till flutter och efterklang, men i en betongbunker kommer det tveklöst att bli stående vågor som ställer till problem - och då hjälper sådant inte annat än väldigt marginellt. För att effektivt bekämpa stående en våg vid 40Hz, så behöver du ca 2m tjocklek på porösa absorbenter, så det är inte särskilt praktiskt...

Angående bygget med ljudisolering, så har det inte kommit in i Wikin ännu, men kolla under "Technical library" hos http://www.greengluecompany.com/ - så hittar du det mesta. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Hej, svårt att pressa in både inspelnings och kontrollrum på en sån liten yta som du nämner, vad är det för form på rummet? rektangulärt (förhoppningsvis) eller kubiskt (då är det rätt kört)...
Normalt sett om man vill och tänker göra enligt konstens alla gängse akustikregler och normer så finns det givna mått och lagar på vilka dimensioner och s.k. RATIOS som funkar och som är en förutsättning för att kunna börja akustikbehandla, jag tvivlar tyvärr på att du kan komma dithän med bra resultat i ett rum som detta men du kan med små enkla medel få det att funka något sånär om du bara tänker ha det som en lekstuga/hobby-studio, inget elakt menat men tänk på vad du gör innan du tex hyr ett ställe som detta, finns bättre options om du vill göra något seriöst.
Ingenjör Öhman är riktigt bra på sånt här men det kostar*

good luck

 B)


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Det enda som fungerar effektivt på stående vågor i en betongbunker, är avstämda basfällor, så om det ska bli riktigt bra måste du räkna med att bygga sådana.

För att effektivt bekämpa stående en våg vid 40Hz, så behöver du ca 2m tjocklek på porösa absorbenter, så det är inte särskilt praktiskt...

Stående vågfällor "dödar" bara vissa frekvenser på ett bestämt avstånd.

De porösa absorbenter behöver vara tjocka från första till sista lagret men inte homgena. Tygerna skall (för tydlighets skull) inte vara sträckta utan veckade där de hänger.
Största problemet är höjdleden i denna lokal med endast 2,40 m. i takhöjd.
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Alltså, att hänga upp tyger etc ger ju en bra dämpning för högre frekvenser, och det upplevs som bra. Att mixa och referenslyssna i sådan akustikbehandling är ju inget vidare, för basigare vågor går ju rätt igenom.

Och att ljudet går igenom åt ett håll stämmer ju inte? All absorbtion går ju ut på att omvandla rörelseenergi till värme, och ljuden går ju igenom likabra åt bägge håll. Skall du dämpa neråt 80 hz krävs över metern av isolering, tyglager, spån, isbergssallad eller vad man nu tänker sig som material.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
.........isbergssallad eller vad man nu tänker sig som material.

Den isoleringen lär ju iaf bli väldigt porös ganska fort och även minska i volym e jag rädd. En vällagrad Gamle Ole kommer nog hålla längre, dessutom så kommer det att dofta underbart som en bonus!!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Intressant. Kanske en vanlig svecia?


Angående draperier etc, så saxar jag detta från johnlsayers guide:

This Is The Major Problem Experienced By Studios Who Treat Their Rooms By Putting Drapes, Carpet Or Egg Cartons On The Walls. Basically They Are Lowering The Reflections (Reverberation Time) Of The Room BUT ONLY MARGINALLY IN THE HIGH FREQUENCY RANGE! The Lows Are Still Humming Around The Room And The Resultant Reverberation Field Creates What We Call A Muddy - Woofy Sound. The Solution Is Always To Add Highs To The Recorded Signal To Return The Top End Yet Really What Needs To Happen Is The Low End (100 - 1000Hz) Reverberation Time Needs To Be Lowered In The Recording Room And Probably In The Control Room For You To Even Hear The Difference.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
Och att ljudet går igenom åt ett håll stämmer ju inte? All absorbtion går ju ut på att omvandla rörelseenergi till värme, och ljuden går ju igenom likabra åt bägge håll. Skall du dämpa neråt 80 hz krävs över metern av isolering, tyglager, spån, isbergssallad eller vad man nu tänker sig som material.
Klart som fan att ljudet inte går åt ett håll! Men man kan ju försöka vara lite pedagogisk i sina förklaringar!!!!!!!

En ljudvåg som går vinkelrätt mot en betongvägg studsar vinkelrätt tillbaka. (Dock inte med fullt samma kraft, beroende på betongväggens studskofficient gentemot luft). För att dämpa den behövs ingenting på vissa avstånd eftersom reflektionen interfererar. Problemet är de ljudvågor som inte studsar med 90 graders vinkel. De hamnar mitt i salladen, som Greven, sa på Herrgården i Västerbotten! :blink:
« Senast ändrad: 16.01.2011, 03:31:25 by Angrod »
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll