Kontrollrummet

Bra köp - dåligt sålt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
En fender Stratocaster, förmodligen gjord 1962, kanske tidigare vem vet? såld rund 67 i Tyskland i utbyte mot en halvakustisk Vox gitarr. (För att Brian i Stones hade en Vox gura. Men min Vox gura var italiensk uppäckte jag långt efter)
Fendern köpt av Johan, sedemera kung i Friskis o Fläskis- Idiot var han som sålde den, idiot var jag. Tyckte Fendern stämde dåligt på turnén i Tyskland i mitten på 60-talet. Fattade inte att man kunde byta ut stämskruvarna.
En Vox 30, original, med fet omkoppling (behövde bra dra på 1/3 av volymen) Tekniskt obegripligt.
sålde den till en mentalvårdare för en spottstyvare när jag trodde att jag var en ny Jean Paul Sartre 1972.
En Gibson Les Paul Junior till ett tjejrockband. Varför? Vet faktiskt inte...
Några andra som har liknande dylika snedköp? Om inte, lite personlig pophistorik.

en del edit de närmaste min, ursäkta för det
« Senast ändrad: 05.01.2011, 22:15:41 by Tokai »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, en sån här tråd!  :P
Eftersom jag var sämst av tre på att spela gitarr fick jag börja lira bas.



Köpte en Dynacord Bass King 45 Watt rörförstärkare och en elbas "Hofner Club Bass" som förutom modellen (les paul-modell) var likadan som Paul McCartneys elbas (fiol-modell). Den var superskön att spela på. Tror att jag köpte grejerna för 300 kr eftersom de redan då var gamla. Det fanns ju moderna transistorförstärkare och elbasar av modernare modell.



Detta sålde jag fem-tio år senare till en ung kille som inte heller fattade värdet på vad jag sålde. Han fick grejerna för en spottstyver eftersom mina föräldrar intalat mig att man inte köper nytt förrän man sålt det gamla. Jag gick på det.  :angry:

Edit: Eddi hittade fina bilder  jag bara måste spara.
« Senast ändrad: 05.01.2011, 23:08:19 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Min första stärkare en 35W Bäckström som påminde lite i formen av en Volvo 454 inhandlades i Gamla Stan av en lite kul typ som vägrade säga vad han skulle ha för stärkaren utan skrev upp det på en lapp som han smusslade till mig så att de andra kunderna i affären inte skulle veta priset. Tror den kostade 450:-


Min första gitarr en Hagström II fast min var helt svart med svajarm på som jag saknar än i dag.




Bägge dessa "dyrgripar" skänkte jag i princip bort i en musikaffär några år senare. "Jo du vet gitarrhalsen är helt sned" och "den där burken har börjat rosta och går knappt att sälja" Visst burken var från 1953 men det var klös i den och den funkade hur fint som helst.

Kul tråd Tokai
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja, en sån här tråd!  :P
Eftersom jag var sämst av tre på att spela gitarr fick jag börja lira bas.



Köpte en Dynacord Bass King 45 Watt rörförstärkare och en elbas "Hofner Club Bass" som förutom modellen (les paul-modell) var likadan som Paul McCartneys elbas (fiol-modell). Den var superskön att spela på. Tror att jag köpte grejerna för 300 kr eftersom de redan då var gamla. Det fanns ju moderna transistorförstärkare och elbasar av modernare modell.



Detta sålde jag fem-tio år senare till en ung kille som inte heller fattade värdet på vad jag sålde. Han fick grejerna för en spottstyver eftersom mina föräldrar intalat mig att man inte köper nytt förrän man sålt det gamla. Jag gick på det.  :angry:

Kolla här - samma gura såld för 2.097 dollars
http://www.basscentral.com/2003/hofner.shtml
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Varför inte haka på... ;)

I ungdomen tvingade jag min mamma att införskaffa en Fender Stratocaster.
Det var en vit 62'a med tweedcase. Kostade inte speciellt mycket då (2.000:- tror jag).

I och med att det vart mera Dylan och mindre Hendrix bland influenserna sålde jag gladeligen min Strata till en snubbe för en spott-styver....

Jösses, tänk om den fått vara kvar i sitt fina tweed-case idag....
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ursäkta OT men jag snubblade över den här och kunde inte låta bli att lägga upp den för 7.800:- är den din:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ursäkta OT men jag snubblade över den här och kunde inte låta bli att lägga upp den för 7.800:- är den din:


Snacka om strängtryck!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Rena pensionärstråden det här.  :lol:  :rolleyes:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ah, jag älskar att gräma mig. Gråter över spilld mjölk varje dag även om det är 100 år sen det hände.

Köpten en Fender Jazz Bass ny 1977 och sålde den -98 för 4950 å femtio. Lade ut en annons och drog till med 5 lakan vilket jag alltså inte lyckade sälja den för. Sålde väl till den först som ringde. Minns inte ens varför jag absolut skulle göra mig av med "my precious".
Går att sälja för runt 20 idag förutom att jag gärna haft den kvar som bas. Underbar var den att  lira på. Buhuuu  :(

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Min första stärkare en 35W Bäckström som påminde lite i formen av en Volvo 454 inhandlades i Gamla Stan av en lite kul typ som vägrade säga vad han skulle ha för stärkaren utan skrev upp det på en lapp som han smusslade till mig så att de andra kunderna i affären inte skulle veta priset. Tror den kostade 450:-


Min första gitarr en Hagström II fast min var helt svart med svajarm på som jag saknar än i dag.




Bägge dessa "dyrgripar" skänkte jag i princip bort i en musikaffär några år senare. "Jo du vet gitarrhalsen är helt sned" och "den där burken har börjat rosta och går knappt att sälja" Visst burken var från 1953 men det var klös i den och den funkade hur fint som helst.

Kul tråd Tokai
Bäckströmförstärkaren är väl en riktig raritet? Vore värsta i studion. Såna där brödrostliknande stenåldersgrejer spelar väl ZZ Top på i studio.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja jizes boys,det var en dyr tråd det här..Huga en fender från 62 bl.a....Många guldkorn som fått nya ägare.

Mike


asti

  • Gäst
När jag lirade i ett popband runt -67/68 fick jag vid en spelning låna en Fender American Blonde Telecaster (tror jag den hette).
Den var väl från början av 60-talet. Men jag tyckte den var trögspelad och köpte den inte för 800 kr, vilket jag blev erbjuden!
Det grämer mig fortfarande!  :)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Min första stärkare en 35W Bäckström som påminde lite i formen av en Volvo 454 inhandlades i Gamla Stan av en lite kul typ som vägrade säga vad han skulle ha för stärkaren utan skrev upp det på en lapp som han smusslade till mig så att de andra kunderna i affären inte skulle veta priset. Tror den kostade 450:-



 :lol: Ojordad kontakt också eller?
Vi hade en sån där plåt/brödrost rörstärkare i bandet på 70 talet. Italiensk var den visst. Kubformad med bakelitrattar. Den knittrade och blixtrade ett par minuter när man slog på strömmen. Vi brukade diskret lämna lokalen medans detta höll på. Åtminstone jag vara dödsskraj för den apparaten.

Gamla stärkare man haft. Nästan värt en egen tråd.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Vilka otroligt bra bilder! Jätteroligt!
Man skulle ha sparat allt man köpt, sen sålt idag och stoppat pengarna i madrassen, för banker kan man inte lita på, särskilt inte dom isländska.

Som jag skrev tidigare så bytte jag ut min Fender Stratocaster - 62 eller nåt mot en Vox gitarr och upptäckte många år senare att den var italiensk. Nu har jag forskat lite grann i Vox och det visar sig att Vox guran gjordes både i England och Italien. Så det var egenligen ingen kopia eller fake gitarr, och värre är att vissa Vox gitarrer idag säljs för 15-20.000:-. Har förgäves sökt en bild på min Vox men inte hittat. Så helt fel var jag ändå inte ute. På den tiden i mitten av 60-talet var väl Fender Stratocaster ganska så ute. Inga av dom nya banden hade en sån vad jag minns, inte Beatles, Stones eller Kinks m.fl. Det var Epiphone, Guild, och den typen man körde på. Stratan användes av instrumentala grupper som The Shadows och svenska The Spotnicks - och det var ju inget man längre ville förknippas med. Jimi kom ju senare men kan inte komma ihåg att den blev speciellt populär även då. Kanske har jag fel?

Några fler som har gjort idiotiska misstag man aldrig glömmer?
« Senast ändrad: 08.01.2011, 00:01:28 by Tokai »


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
På den tiden i mitten av 60-talet var väl Fender Stratocaster ganska så ute. Inga av dom nya banden hade en sån vad jag minns, inte Beatles, Stones eller Kinks m.fl. Det var Epiphone, Guild, och den typen man körde på. Stratan användes av instrumentala grupper som The Shadows och svenska The Spotnicks - och det var ju inget man längre ville förknippas med. Jimi kom ju senare men kan inte komma ihåg att den blev speciellt populär även då. Kanske har jag fel?

Stratan var död ett tag... Vem minns inte storyn som Clapton förmedlade..
Han köpte en hög med Strator för nästan ingenting och byggde Blackie.
Lite rester gav han bl.a. till George Harrison.
Det var tider det... Har för mig att Clapton betalade runt 400 dollar för hela klabbet men kan ha fel....
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
I början på 80-talet slavade jag en hel sommar på kontor. Varenda krona gick åt till ett nytt Fender Rhodes 73 mk1. Ngt år senare var jag så trött på att släpa det, så jag bytte in det mot en Roland S-330 sampler. Den blev snart omsprungen av andra samplers och jag minns inte vad jag köpte ist, men jag saknar fortfarande Rhodes pianot. Dock bättrade jag mig för några år sedan och köpte en Yamaha CP80 elflygel. Den säljer jag aldrig B)


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Jo stratan var nog rätt ute i mitten på 60-talet. Dock
skaffade John Lennon o George Harrison sig vars en när de skulle spela in Beatles-låten Nowhere man.. 
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har aldrig ägt någon raritet och har följaktligen inte gjort några riktigt dåliga affärer heller.  :D
Dock köpte jag en Gibson Nighthawk custom av första årgången. Kan de ha varit 1994? Ingen dyrgrip men en kul gitarr. Bytte in den mot en Korg 01/Wfd. Gud vilket tråkigt byte så här i backspegeln.

Kan tillägga att jag valde mellan Nighthawken och en beggad Les Paul (också Gibson, tidigt åttiotal tror jag). Båda kostade samma och det hade ju varit en betydligt sämre affär idag ifall jag bytt bort en Les Paul mot en tråkig synt. Alltid en tröst.  :lol:


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Jo stratan var nog rätt ute i mitten på 60-talet. Dock
skaffade John Lennon o George Harrison sig vars en när de skulle spela in Beatles-låten Nowhere man.. 
Enligt sägnen var ordern från Brian Epstein att dom skulle vara likadana, samma färg, och således skickades Mal Evans (rodien) ut på jakt.
Senare gick George lös på Stratan och fick ihop det som senare visas i filmen "Magical Mystery Tour".
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
totally off topic :)
George Harrison berättar om sin strata


'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
jag köpte mig en gång en Solina string ensemble nånstans 1979 på musikbörsen st:eriksplan i stockholm 4500:-  dvs jävligt mycket pengar på den tiden, lekte ett tag med den och tröttnade skitsnabbt, sålde tillbaks den för 3000:- till affärn och snubben som samtidigt var bilnasare tvärs över gatan om någon minns mustaschprydd och smidig snubbe gjorde sig en bra affär 2 ggr..
annars har jag nog lyckats med det mesta med inköp gentemot sälj pengamässigt sett på rariteterna som rhodes, hammond osv osv men idag ligger nivåerna sjukt högt måste jag påstå!


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
jag köpte mig en gång en Solina string ensemble nånstans 1979 på musikbörsen st:eriksplan i stockholm 4500:-  dvs jävligt mycket pengar på den tiden, lekte ett tag med den och tröttnade skitsnabbt, sålde tillbaks den för 3000:- till affärn och snubben som samtidigt var bilnasare tvärs över gatan om någon minns mustaschprydd och smidig snubbe gjorde sig en bra affär 2 ggr..
annars har jag nog lyckats med det mesta med inköp gentemot sälj pengamässigt sett på rariteterna som rhodes, hammond osv osv men idag ligger nivåerna sjukt högt måste jag påstå!
Måste vara Jerker du talar om... :angry: :ph34r: :(
Vilken hal typ det är...
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
jag köpte mig en gång en Solina string ensemble nånstans 1979 på musikbörsen st:eriksplan i stockholm 4500:-  dvs jävligt mycket pengar på den tiden, lekte ett tag med den och tröttnade skitsnabbt, sålde tillbaks den för 3000:- till affärn och snubben som samtidigt var bilnasare tvärs över gatan om någon minns mustaschprydd och smidig snubbe gjorde sig en bra affär 2 ggr..
annars har jag nog lyckats med det mesta med inköp gentemot sälj pengamässigt sett på rariteterna som rhodes, hammond osv osv men idag ligger nivåerna sjukt högt måste jag påstå!
Måste vara Jerker du talar om... :angry: :ph34r: :(
Vilken hal typ det är...
Hette han inte Walter?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Nej det är Jerker, samma snubbe som driver JAM med sin son. Bara gå in där på deras hemsida så ser du bild på honom. Jag var och handlade på gitarrdelar.se och in kom en man jag kände igen från JAM. Han hade slutat där och snackade med dem på gitarrdelar och sade också att han var en lustig lirare. Ena stunden kunde han vara väldigt driven och i nästa skita i allt och vara totalt ointresserad och gick inte ens att prata med honom. Men om det stämmer vad jag hört tidigare så hade han även näringsförbud. Det var kanske därför som hans son står som ägare för JAM. En riktig skojare är han i alla fall. :angry:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.