Kontrollrummet

Genesis - har de betydelse?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Själv upplevde jag Genesis för första gången den 4 juni 1976 på Hovet och det lär jag aldrig glömma. En helt fantastisk upplevelse. Peter Gabriel hade dessvärre hoppat av ett halvår tidigare men Phil Collins fyllde vokaldelen med akkuratess. Chester Tomphson agerade copilote på trumsektionen med bravur. De övriga utmärkte sig som sig bör och här är ett klipp från Steve Hacket and friends lite senare men med en rätt skön version av Firth of fifth med just Chester Tomphson on drums.


Edit: Lägg märke till att Steves LP har en svaj (Floyd Rose?)
« Senast ändrad: 08.01.2011, 03:18:56 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Om de har nån betydelse vet jag ej, men jag har alltid gillat 'Selling England by the pound'
Ingen skiva man tröttnar på..    :)
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oui Selling England By The Pound var förmodlgen de bästa de gjort jag är lite fascinerad av det här med trummorna och lägger in en duell mellan Phil och Chester:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Genesis är för mig en ständigt lysande stjärna. I synnerhet den musiken som gjordes då och tidigare.

"The lamb lies down on broadway" är en stor upplevelse!
Vissa av Genesis låtar är härliga att sjunga.

Då man lyssnar på Peter Gabriels sång hör man så mycket innehåll, i uttrycket, tonfallet, i återhållsamheten ibland och i det väldigt trycket ibland.

Musikaliskt har Genesis givit mig oerhört mycket. Och, vilket inte är att förringa, de har givit mig mer av ljudet från mellotronen.  :wub:

The Lamia:


Suppers ready (originalinspelningen från plattan där nån lagt till film):
« Senast ändrad: 08.01.2011, 09:32:18 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Lyssnade mycket på dem i början-mitten av 80-talet. Det första riktiga bandet jag spelade med i Gävle, Alter Ego 2, var klart inspirerat av Genesis.
Sångaren & låtskrivaren Lennart  Lundström, RIP, skrev jävligt bra låtar, med olika partier och taktbyten. Jag fick slita som ett djur för att hänga med i början, vilket betalade sig.
För mig som keyboardist är Tony Banks en riktigt stor hjälte. Nu finns det ett skitbra tribute-band som heter "Selling England".
Ska försöka gå och se dem så snart som möjligt.


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Genesis var ett av mina tidiga favoritband, orkar inte lyssna på dom idag men då det begav sig var man helt inne i grejen, bästa plattorna selling england by the pound + the lamb... även om man gillade senare plattor fram till 1982 sen sket det ner sig rejält i mitt tycke, Phil är helt ok på sång som ersättare och en bra trummis speciellt i komp med >Chester T men när man ser honom gästspela på alltför många akter på live aid etc då blir det inflation liksom...
Hade en cool lewis jeansjacka med genesis "loggan" från seconds out skriven på ryggen runt 1979 som en kille från eritrea snodde utav mig....polarna i parallelklassen på adolf-fredrik tyckte mer om yes vilket jag senare insåg som mer intressant, genesis förefaller rätt trista o stiffa i jämförelse sittandes på scen som gamla filbunkar (Hackett) sen tycker jag att det finns många klart bättre progressive-rock band från UK i dagens perspektiv och retrospektivt sett!


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Genesis har aldrig betytt något för mig, utan det enda som var bra med dem, var när Phil Collins gick sin egen väg och blev soloartist. ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Genesis har väl gjort lite skoj... men Phil Collins som solo....njae. Välspelat, otroligt bra ljud och allt. OCh så fruktansvärt genomtråkigt :D


Har faktiskt en skiva eller två, men lyssnade nog mest på dem för inspelningarnas skull tror jag :) Sen får han vara duktig låtsnickrare och ha bra musiker med sig live, men ack så trist.

Lite status quo goes dansband sådär. :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Wernborg tipsade mig om den gode Phil i ett annat sammanhang.

Rätt duktiga kollegor här med.



Musik för heltidsironiker:


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Brand X = grymma!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Brand X = grymma!
Tänk vad man kan uppleva musik olika - kompetent men ack så boring musik  :blink:
Vilken tur att smaken är olika!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad knasper

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Jag får mina ryck ibland och drar mig tillbaka in i ett mörkt hörn med snuttefilten och "Foxtrot" i högtalarna och konstaterar att allt var bättre förr. Och så kommer jag att fortsätta även när jag på ålderns höst hamnar på hemmet...  ;)

Annars håller jag med Emulator om Collins solo-skivor. För mig är det ett mysterium hur karln lyckats bli så fullkomligt slätstruken och genomtråkig i sin solo-karriär. Peter Gabriels första solo-skivor håller än idag, men sen blev gubben pretentiös och tråkfaktorn i paritet med Collins. Suck!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
För att förtydliga: För att inte falla i gruppen som hatar Genesis - för det gör jag inte, så säger jag att de har betytt en hel del för mig (då närmare bestämt deras tidiga plattor med Gabriel) :)

Men Brand X var boring  :lol:

Ha´t
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Wernborg tipsade mig om den gode Phil i ett annat sammanhang.

Rätt duktiga kollegor här med.



Musik för heltidsironiker:



Jo jag minns att man beskrev Phil som en workaholic när det var ett dygns speluppehhåll sydamerikaturnén så flög mannen till London och körde ett gig med sitt andra band som väl var BrandX då några som jag inte lyssnat på lite väl mycket jazzfusion för min smak. Skickligt men bra (öh)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
Jag tycker att Peter Gabriel har klarat sig rätt bra i jämförelse med genesis, ok en gammal låt som här:

men han e alltjämmt sympatisk och kör sin grej 2 första soloplattorna m gabriel e kanooon!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tycker att Peter Gabriel har klarat sig rätt bra i jämförelse med genesis, ok en gammal låt som här...
men han e alltjämmt sympatisk och kör sin grej 2 första soloplattorna m gabriel e kanooon!
Yes!
Gabriel är ett kapitel för sig - han var och är bra  :D

Ha de
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Nä Genesis har inte påverkat mig direkt. Det anses säkert som en hädelse( :rolleyes:) bland hardcorefansen men de få låtar jag gillat med dem är där Phil sjunger, såsom Land of confusion, Jesus he knows och några till. Nu blir jag säkert hatad här för det. :lol:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nä Genesis har inte påverkat mig direkt. Det anses säkert som en hädelse( :rolleyes:) bland hardcorefansen men de få låtar jag gillat med dem är där Phil sjunger, såsom Land of confusion, Jesus he knows och några till. Nu blir jag säkert hatad här för det. :lol:

Bara undrar, har du lyssnat på de två jag länkade till? Gör det annars!
Vad tycker du? Helt oberörd eller helt ointressant eller någon annan kommentar?
Jag är nyfiken och vill veta eftersom det är två höjdare för många gamla Genesisfans!
« Senast ändrad: 09.01.2011, 00:22:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tror det är med Genesis som med mycket annan gammal musik. Om man inte hittat det tidig tror jag inte man kan bli frälst längre.

Jag och Emu försöker övertyga varandra om diverse artisters storhet från vår ungdom, men lyckas aldrig.  :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nej, man måste ha upplevt dem first hand s.a.s. Det som var nyskapande en gång låter ofta rätt passe och förtar det stora.

Jag har fortfarande massa favoriter som JAG tycker har ett bra sound, tidlöst, men som tex W sågar vid fotknölarna, och naturligtvis vice versa.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En sån här tråd utan diamanten känns lite menlös men jag fann ingen video med bra kvalitet med Gabriel:

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
nog lär det finnas 3-4 russin att plocka från genesis kakan
men någon vindruvsklase är det inte!  :lol:
tror det är phil collins låtar som satt sig på mig mest
det jag hört kommer från mediabruset,alltså inga egna skivor

denna är en pärla enligt mig:


 :)
« Senast ändrad: 09.01.2011, 02:55:33 by Larsson »
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jo men den var typ tre år efter Gabriels avhopp

Liksom denna;

Och då menar jag att vi ha lämnat Genesisepoken - det hät är nt helt annat.
« Senast ändrad: 09.01.2011, 03:22:50 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
För mej är Genesis ett av ''husguds'' banden,favvolåten? ''Firth of Fith''  :wub:


Numera är de bara boring,när Steve Hackett la av slutade jag att köpa skivorna,det sista album jag köpte var ''A trick of the tale'' .Mitt val av bas kan direkt hänföras till Genesis,Yes,Rush(som jag skall se i Maj!!!!  ) och Deep Purple. ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Nä Genesis har inte påverkat mig direkt. Det anses säkert som en hädelse( :rolleyes:) bland hardcorefansen men de få låtar jag gillat med dem är där Phil sjunger, såsom Land of confusion, Jesus he knows och några till. Nu blir jag säkert hatad här för det. :lol:

Bara undrar, har du lyssnat på de två jag länkade till? Gör det annars!
Vad tycker du? Helt oberörd eller helt ointressant eller någon annan kommentar?
Jag är nyfiken och vill veta eftersom det är två höjdare för många gamla Genesisfans!

Jag har väl aldrig sagt att jag inte har lyssnat på deras gamla låtar? :)  Jag gav dem chansen för jag ville upptäcka något nytt som var gammalt. Ja man ändrar ju smaken med åren och man har ju upptäckt en del som man tyckte var skräp när man var yngre för att sedan som äldre upptäcka att det var skitbra. B) Men nej, det gäller inte Genesis, Yes eller de andra typiska så kallade symfoni rockbanden. Enda som jag gillar lite mer av är föregångaren till dessa band, King Crimson. Men tyvärr fick de aldrig själva något direkt genombrott. Men de är ju inte ensamma av att ha lagt grunden för något och aldrig kom någonstans själva. Sånt är livet.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nä Genesis har inte påverkat mig direkt. Det anses säkert som en hädelse( :rolleyes:) bland hardcorefansen men de få låtar jag gillat med dem är där Phil sjunger, såsom Land of confusion, Jesus he knows och några till. Nu blir jag säkert hatad här för det. :lol:

Bara undrar, har du lyssnat på de två jag länkade till? Gör det annars!
Vad tycker du? Helt oberörd eller helt ointressant eller någon annan kommentar?
Jag är nyfiken och vill veta eftersom det är två höjdare för många gamla Genesisfans!
Jag har väl aldrig sagt att jag inte har lyssnat på deras gamla låtar? :)  Jag gav dem chansen för jag ville upptäcka något nytt som var gammalt. Ja man ändrar ju smaken med åren och man har ju upptäckt en del som man tyckte var skräp när man var yngre för att sedan som äldre upptäcka att det var skitbra. B) Men nej, det gäller inte Genesis, Yes eller de andra typiska så kallade symfoni rockbanden. Enda som jag gillar lite mer av är föregångaren till dessa band, King Crimson. Men tyvärr fick de aldrig själva något direkt genombrott. Men de är ju inte ensamma av att ha lagt grunden för något och aldrig kom någonstans själva. Sånt är livet.

Tack att du tar dig tid att svara på min naiva fråga.
King Crimson var också stora och även de hade några låtar som är sköna att sjunga.
Och framförallt spred de soundet av mellotronen på sitt storslagna sätt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Genesis - Nej

Phil Collins solo - Nej

Peter Gabriel solo - JA (framför allt plattan "Us" från 92 som är grym, och "So" från 86)
« Senast ändrad: 10.01.2011, 00:01:11 by jonnerstone »



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag älskar Genesis .

Jag med, tidig Genesis, för att förtydliga
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst
Mellotronen på Silent sorrow in empty boats (The lamb) trollband mig på den tiden det begav sig.

Den håller fortfarande.

/Lazarus


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Jag får mina ryck ibland och drar mig tillbaka in i ett mörkt hörn med snuttefilten och "Foxtrot" i högtalarna och konstaterar att allt var bättre förr. Och så kommer jag att fortsätta även när jag på ålderns höst hamnar på hemmet...  ;)

Annars håller jag med Emulator om Collins solo-skivor. För mig är det ett mysterium hur karln lyckats bli så fullkomligt slätstruken och genomtråkig i sin solo-karriär. Peter Gabriels första solo-skivor håller än idag, men sen blev gubben pretentiös och tråkfaktorn i paritet med Collins. Suck!


Gabriel var bra tom US. Han kunde inte upprepa eller hantera situationen och hamnade i sitt eget bakvatten. Såg honom på Hovet 82, eller 83 och var tårögd efter han avslutat med Here comes the flood på CP-80. 20 år senare köpte jag äntligen en själv. Ränderna går aldrig ur ;)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag köper aldrig CD känner att jag inte har tid att sitta och lyssna men nu gjorde jag ett undantag:
Titel  Kvantitet  Pris    Summa
A Trick Of The Tail  1  129 kr    129 kr
Nursery Cryme (Remaster)  1  149 kr    149 kr
Selling England by the Pound  1  169 kr    169 kr
The Lamb Lies Down On Broadway  1  169 kr    169 kr
frakt 0 kr
Totalsumma  616 kr

Fyra CD på ett bräde och jovisst det är ju Genesis som gäller.
Fick dessutom en film med nån kod som jag inte fattar hur jag ska kunna se jag har ju fortfarande analog TV - bryr mig inte om sådana där nymodigheter som digital-TV.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
''Selling England By The Pound''....låt nr 3     'Firth Of Fifth''..... :wub:
Mitten partiet,med Taurusbas och Steve Hacketts härliga gitarrlir..... :wub:
Det blir inte bättre än så............
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
''Selling England By The Pound''....låt nr 3     'Firth Of Fifth''..... :wub:
Mitten partiet,med Taurusbas och Steve Hacketts härliga gitarrlir..... :wub:
Det blir inte bättre än så............
mm exakt. Just där peak'ar genren progressive för mig. Dels som komposition på plattan Selling England.. 1973.  Sen igen några år senare under Genesis turnerande 76-77. Firth Of Fifth versionen de åkte runt med "live" de åren får fortfarande håren att resa sig på min armar. Banks och Hackett när de är som bäst. rys
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
so true*** vill tillägga In the cage från the lamb, äckligt bra eller varför inte;
I got sunshine in my stomach, when I just rocked my baby to sleep...
« Senast ändrad: 29.01.2011, 00:46:16 by Mr Artrock »