Kontrollrummet

Forumfestival nummer 16 – Hyllningssång/Klagosång

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
vad har man den till?
Om man nu skulle ha den lite udda böjelsen att vilja kunna harmonilära så funkar det här lilla häftet  som ett läromedel (fått det godkänt som det av skatteverket dvs 6%moms)
Det hela började med att jag gick en kvällskurs i harmonilära och den lite äldre musikproffessorn menade att ingen hade lyckats med att få ihop funktionskvintcirkeln och harmoniläran i ett enda verktyg på ett bra sätt. Så jag tog fram den efter några års funderingar fram och tillbaka. Harmonilära handlar i princip om att "översätta" ackord till tonika, subdominant etc  när man sedan kan det som ett rinnande vatten så kan man lira i vilken tonart man vill. En del förunnade personer kan det här ändå utan problem dom avundas jag. Sedan beskrivs harmoniernas innebördes ordning till varandra på familjevis så att säga.

Jag använder den mer som en uppslagsbok för att hitta nya ackordföljder i en låt jag snickrar till eller för transponering. Kollar nog i den i snitt en gång i veckan i alla fall.

http://www.wideworld.se
Om nu någon KR:are känner en obetvingad lust att beställa den så kostar den 70:-/st inkl. frakt oavsett vilken summa som dyker upp i summeringen. Ange namnet till Sven KR Svensson bara så vet jag hur det står till.

Nu har jag precis lagt en stororder på 2 st. snurror! Ska bli intressant att se vad det kan leda till! :)    /JEH


Hur går det för alla festivalfirare annars?
:)

Jag har ett "ämne" med får inte ihop någon bra text...   :unsure: Kämpar vidare!  B)  /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Jag har ett "ämne" med får inte ihop någon bra text...   :unsure: Kämpar vidare!  B)  /JEH

Jo tack det känner man igen - fast denna gången krystar jag ihop nåt, kan redan släppa bomben och avslöja att det lutar åt en hyllning till.......SNÖ  :wub:

dvs H2O i fluffig fin form, tyckte det var sånt klagande o gnäll på snön senaste tiden  :ph34r:
Jag gillar snö och tycker om att skotta, fast jag erkänner, inte när det kommer i överdoser som denna o förra vintern ;)



the amatör formerly known as flabb


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jag har ett "ämne" med får inte ihop någon bra text...   :unsure: Kämpar vidare!  B)  /JEH

Jo tack det känner man igen - fast denna gången krystar jag ihop nåt, kan redan släppa bomben och avslöja att det lutar åt en hyllning till.......SNÖ  :wub:

dvs H2O i fluffig fin form, tyckte det var sånt klagande o gnäll på snön senaste tiden  :ph34r:
Jag gillar snö och tycker om att skotta, fast jag erkänner, inte när det kommer i överdoser som denna o förra vintern ;)

Gillar att skotta..kan erbjuda mycket  skottning i Tullinge..bara å komma över...skyffel ingår! :D


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil

Jo tack det känner man igen - fast denna gången krystar jag ihop nåt, kan redan släppa bomben och avslöja att det lutar åt en hyllning till.......SNÖ  :wub:

dvs H2O i fluffig fin form, tyckte det var sånt klagande o gnäll på snön senaste tiden  :ph34r:
Jag gillar snö och tycker om att skotta, fast jag erkänner, inte när det kommer i överdoser som denna o förra vintern ;)





Hyllningsvisa till snön! Skönt att få lite såna tongångar istället för gnäll, som tyvärr är ganska vanligt! MEN så länge man inte är ute och använder snön så kanske man upplever den som väldigt besvärlig... jag tycker att det är så skönt med snön! Den är ju ljuset i mörkret. Pulka, spark, snögubbe och allt skoj!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det tog mig fan 3-4 kvällar att förstå mig på den där snurran Eddi :)

Men det är rätt enkelt när man fattar, typ :)
Nu har jag glömt vad det var som det gick ut på, men den ligger här i nån bokhylla nånstans...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
vad har man den till?
... att "översätta" ackord till tonika, subdominant etc  när man sedan kan det som ett rinnande vatten så kan man lira i vilken tonart man vill.

Transponeringsverktyg eller? Kan man då ställa in tex. C-dur till A-dur och få en översättning av ackorden som ingår?

Vad är grejen att kombinera detta med kvintcirkeln tro?
 :)


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Verkar som Eddie hi-jackat tråden för den där snurran, Dividend, du får lära mig då för jag har inte kommit på hur den funkar,
står i min bokhylla här med :)
Transponering är inte så svårt på gitarr om man utgår från barreackord.

Så hur går det med era klagovisor? ;)

Jag har ingen klatschig refräng men tror jag fått ihop en hyfsad text den här gången, kors i taket  :rolleyes:
the amatör formerly known as flabb


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Ja, nog med off topic nu!
Jag misstänker att många av er missade min förra post mitt i allt snurrandet, så jag pushar lite för den igen. Tro mig, den är värd ett par minuter! :)

Dax för lite inspiration. En klagovisa kan med rätt inramning stiga mot skyarna - nära 10 miljoner visningar på youtube för "United breaks guitars". :D



If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja, nog med off topic nu!
Jag misstänker att många av er missade min förra post mitt i allt snurrandet, så jag pushar lite för den igen. Tro mig, den är värd ett par minuter! :)

Dax för lite inspiration. En klagovisa kan med rätt inramning stiga mot skyarna - nära 10 miljoner visningar på youtube för "United breaks guitars". :D




Ja den var riktigt rolig men videon behövs.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Ja, nog med off topic nu!
Jag misstänker att många av er missade min förra post mitt i allt snurrandet, så jag pushar lite för den igen. Tro mig, den är värd ett par minuter! :)

Näpp, hade bara sett den förut, cirkulerade väl för nåt tag sen, bra hur som helst :)
the amatör formerly known as flabb


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tror inte jag kommer att bidra i denna. Har inget att hylla och inget att klaga på. Livet är som en jämtjock smet av melankloisk förnöjsamhet.
Dessutom brukar ni inte gilla mina låtar om de inte är styrda av en tydlig yttre ram.
Lycka till ni andra iallfall.   :mellow:


asti

  • Gäst
Tror inte jag kommer att bidra i denna. Har inget att hylla och inget att klaga på. Livet är som en jämtjock smet av melankloisk förnöjsamhet.
Dessutom brukar ni inte gilla mina låtar om de inte är styrda av en tydlig yttre ram.
Lycka till ni andra iallfall.   :mellow:

"Livet är som en jämntjock smet av melankolisk förnöjsamhet" - kan jag använda det i en låt?  :)
« Senast ändrad: 25.01.2011, 11:58:56 by asti »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag skall se om jag inte kan klaga på något till den 6:e :unsure:

Det står mellan dessa tre alternativ:

1. Asti (för honom har jag aldrig klagat på)
2. KR (för det har jag aldrig klagat på så mycket som det senaste halvåret)
3. Eddis harmonisnurra (för den fattar nästan ingen sig på

Jag har t o m en text till alternativ 3.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Tror inte jag kommer att bidra i denna. Har inget att hylla och inget att klaga på. Livet är som en jämtjock smet av melankloisk förnöjsamhet.
Dessutom brukar ni inte gilla mina låtar om de inte är styrda av en tydlig yttre ram.
Lycka till ni andra iallfall.   :mellow:

"Livet är som en jämntjock smet av melankolisk förnöjsamhet" - kan jag använda det i en låt?  :)

självklart... jag blir rörd och hedrad  :)


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Harmonisnurran har anlänt!
Tackar för det! Än så länge gör den mig lite snurrig...
Men den ska nog komma till användning:)


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Tror inte jag kommer att bidra i denna. Har inget att hylla och inget att klaga på. Livet är som en jämtjock smet av melankloisk förnöjsamhet.
Dessutom brukar ni inte gilla mina låtar om de inte är styrda av en tydlig yttre ram.
Lycka till ni andra iallfall.   :mellow:

"Livet är som en jämntjock smet av melankolisk förnöjsamhet" - kan jag använda det i en låt?  :)

självklart... jag blir rörd och hedrad  :)

Skriv en hyllning till asti då :)
the amatör formerly known as flabb


asti

  • Gäst
Tror inte jag kommer att bidra i denna. Har inget att hylla och inget att klaga på. Livet är som en jämtjock smet av melankloisk förnöjsamhet.
Dessutom brukar ni inte gilla mina låtar om de inte är styrda av en tydlig yttre ram.
Lycka till ni andra iallfall.   :mellow:

"Livet är som en jämntjock smet av melankolisk förnöjsamhet" - kan jag använda det i en låt?  :)

självklart... jag blir rörd och hedrad  :)

Skriv en hyllning till asti då :)


 :D


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
En o en halv vecka kvar ser jag, lugnt :)
the amatör formerly known as flabb


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Hej på er! :)
Bidragsinkorgen är helt tom ännu!
Hoppas ni skapar för fullt och har en trevlig helg!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Njaej, det blir antaglien inget från mig denna gång, inspirationen finns itne, och den tid som finns över går åt till förberedelse för studiobygget :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Med lite god vilja kan nog senaste låten platsa som hyllningssång. Får se om jag hinner få den i lyssningsbart skick till deadline....


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tror att jag måste kasta in handduken med denna festival, jobbet med låtar tilll Out Of Kontroll måste dessvärre gå före. Vi hade ett rep idag som i och för sig var kul men som innebär att mer fokus måste till där för att få det att låta bra etc.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Med lite god vilja kan nog senaste låten platsa som hyllningssång. Får se om jag hinner få den i lyssningsbart skick till deadline....

+1
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Har du inte fått in ett enda bidrag??  :o   

Vet i tusan om jag får till det heller. Det kommer liksom inga texter farandes i skallen...   :(   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
En del väntar in i det sista, tidsoptimister, well bidragsoptimister, hoppas på underverk, inspiration, magiska ögonblick, andra svettar fram den rätta textraden, filar på samma sololoop om och om igen i tresiffrigt antal varv, andra sitter o finlirar med eq och skär o strimlar o duckar med komprimering och pillar med delaytider leker med rumsstorlek i impulsreverb, kollar fasjusteringar, lägger på reverserade reverbsvansar osv...

Sen i slutändan diktas det med att "ah, jag satte ihop ett stycke på några timmar och höftade in det"

eller?
 :)
the amatör formerly known as flabb


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
En del väntar in i det sista, tidsoptimister, well bidragsoptimister, hoppas på underverk, inspiration, magiska ögonblick, andra svettar fram den rätta textraden, filar på samma sololoop om och om igen i tresiffrigt antal varv, andra sitter o finlirar med eq och skär o strimlar o duckar med komprimering och pillar med delaytider leker med rumsstorlek i impulsreverb, kollar fasjusteringar, lägger på reverserade reverbsvansar osv...

Sen i slutändan diktas det med att "ah, jag satte ihop ett stycke på några timmar och höftade in det"

eller?
 :)



Håller helt med dig där Mats. Helt ointressant info hur lång tid det tagit. Det viktigaste är ju resultatet. Om det sen tog två minuter eller två år är helt ovidkommande, kanske krävde just den låten två år för att bli till osv. Det e precis som om folk skäms så oerhört mycket över sina alster så man måste säkra sig med en lite klausul om hur snabbt det gick. På så vis har man en ursäkt om folk inte gillar det, eller tvärtom så är man fantastiskt genialisk som kan sätta ihop nåt så fort om folk gillar det  :)

Själv bidrar jag inte med nåt till denna festivalen då jag verkligen inte har tid och jag är inte genialisk nog för att höfta in nåt på två minuter!!!
« Senast ändrad: 30.01.2011, 17:43:15 by jonnerstone »


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
En del väntar in i det sista, tidsoptimister, well bidragsoptimister, hoppas på underverk, inspiration, magiska ögonblick, andra svettar fram den rätta textraden, filar på samma sololoop om och om igen i tresiffrigt antal varv, andra sitter o finlirar med eq och skär o strimlar o duckar med komprimering och pillar med delaytider leker med rumsstorlek i impulsreverb, kollar fasjusteringar, lägger på reverserade reverbsvansar osv...

Sen i slutändan diktas det med att "ah, jag satte ihop ett stycke på några timmar och höftade in det"

eller?
 :)



Håller helt med dig där Mats. Helt ointressant info hur lång tid det tagit. Det viktigaste är ju resultatet. Om det sen tog två minuter eller två år är helt ovidkommande, kanske krävde just den låten två år för att bli till osv. Det e precis som om folk skäms så oerhört mycket över sina alster så man måste säkra sig med en lite klausul om hur snabbt det gick. På så vis har man en ursäkt om folk inte gillar det, eller tvärtom så är man fantastiskt genialisk som kan sätta ihop nåt så fort om folk gillar det  :)

Själv bidrar jag inte med nåt till denna festivalen då jag verkligen inte har tid och jag är inte genialisk nog för att höfta in nåt på två minuter!!!

Det lät lite bittert men det var inte meningen, försökte bara vara lite smårolig, men hoppas någon känner sig träffad hihi

Själv brukar jag kasta mig på en ny festival, köra igång några skisser sen händer ingen förrän slutspurten sista dagarna, för man har så mycket tid tror man ;)

the amatör formerly known as flabb


Utloggad carl cadello


Det lät lite bittert men det var inte meningen, försökte bara vara lite smårolig, men hoppas någon känner sig träffad hihi

Själv brukar jag kasta mig på en ny festival, köra igång några skisser sen händer ingen förrän slutspurten sista dagarna, för man har så mycket tid tror man ;)


Jamen! Nu har jag gjort grovjobbet på vår nästa låt och du behöver bara skriva en text och spela lite gitarr och ... ;)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
En del väntar in i det sista, tidsoptimister, well bidragsoptimister, hoppas på underverk, inspiration, magiska ögonblick, andra svettar fram den rätta textraden, filar på samma sololoop om och om igen i tresiffrigt antal varv, andra sitter o finlirar med eq och skär o strimlar o duckar med komprimering och pillar med delaytider leker med rumsstorlek i impulsreverb, kollar fasjusteringar, lägger på reverserade reverbsvansar osv...

Sen i slutändan diktas det med att "ah, jag satte ihop ett stycke på några timmar och höftade in det"

eller?
 :)



Håller helt med dig där Mats. Helt ointressant info hur lång tid det tagit. Det viktigaste är ju resultatet. Om det sen tog två minuter eller två år är helt ovidkommande, kanske krävde just den låten två år för att bli till osv. Det e precis som om folk skäms så oerhört mycket över sina alster så man måste säkra sig med en lite klausul om hur snabbt det gick. På så vis har man en ursäkt om folk inte gillar det, eller tvärtom så är man fantastiskt genialisk som kan sätta ihop nåt så fort om folk gillar det  :)

Själv bidrar jag inte med nåt till denna festivalen då jag verkligen inte har tid och jag är inte genialisk nog för att höfta in nåt på två minuter!!!

Det lät lite bittert men det var inte meningen, försökte bara vara lite smårolig, men hoppas någon känner sig träffad hihi

Själv brukar jag kasta mig på en ny festival, köra igång några skisser sen händer ingen förrän slutspurten sista dagarna, för man har så mycket tid tror man ;)



Nä, de lät väl inte bittert, det var bara en relevant iaktagelse  :) Mitt inlägg var inte heller bittert, därav min smiley. Jag bara pratade utifrån vad jag tycker. Jag e mer intresserad av tankar och utförande mm när det gäller presentationen av en låt. Köper jag en skiva av en artist/grupp så intresserar det mig inte hur lång tid det tog att spela in den, däremot så är det intressant att höra tankarna man hade kring skivan och hur man valde att utföra vissa saker och detaljer och lösa eventuella problem mm......tiden känns således helt ointressant. Flödet tycker jag inte har med hur lång tid det tar.

Hoppas iaf att det kommer in lite bidrag till festivalen, det är alltid kul att lyssna på oavsett tiden det tagit!!  :)


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Jamen! Nu har jag gjort grovjobbet på vår nästa låt och du behöver bara skriva en text och spela lite gitarr och ... ;)
Ajaj mäster Cadello!
Jag gjorde ett 80-talsaktig solo men nu vill du ha ett med 60-talsstuk, jag känner mig lite för ung för det :P ;)
the amatör formerly known as flabb


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil
Fem dagar kvar!!

Bidragen ekar med sin frånvaro!
Men men, jag tvivlar inte på att de kommer, snart.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Fem dagar kvar!!

Bidragen ekar med sin frånvaro!
Men men, jag tvivlar inte på att de kommer, snart.

Märker nu också att Tsmamble och/eller Chromawoods har missat att lägga ut info på första sidan om att det faktiskt är en pågående festival. Vilket kanske gör att en del missat/glömt trots ständiga bumpar. Skicka ett PM till dom och be dom lägga upp infon och om nödvändigt kanske skjuta nån vecka på slutdatum.


Utloggad carl cadello


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Lugn!

Jag och Mats har ett på gång. ;)

Jag kommer också att kunna skicka in ett bidrag. Betyder det att jag har chans att komma tvåa? :rolleyes:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare