Kontrollrummet

Frågor Ang. M-Audio SBX10! (eller någon annan subwoofer)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
Hej, fick ett par M-audio BX5a Deluxe i julklapp och jag är riktigt nöjd med dem, körde kassa datorhögtalare så med mina nya monitorer har en helt ny värld öppnat sig känns det som! :)
Det enda jag tycker är lite jobbigt att mixa är alla bas/trum frekvenser, och jag har svårt att lyssna till hur det skulle låta på en anläggning med subwoofer.

har kollat in M-audio SBX10, ser ser bra ut, och har en medföljande pedal så jag snabbt kan bypassa den.
Min första fråga, hur låter den?

Den kostar en del, såg på thomann för ca. 3.900.-, känns som rätt mycket pengar på något som kanske inte är så jätte viktigt?
Sen undrar jag om det finns någon liknande produkt av samma kvalitet fast med ett lägre pris?
HOMOFILMJÖLK


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hej, fick ett par M-audio BX5a Deluxe i julklapp och jag är riktigt nöjd med dem, körde kassa datorhögtalare så med mina nya monitorer har en helt ny värld öppnat sig känns det som! :)
Det enda jag tycker är lite jobbigt att mixa är alla bas/trum frekvenser, och jag har svårt att lyssna till hur det skulle låta på en anläggning med subwoofer.

har kollat in M-audio SBX10, ser ser bra ut, och har en medföljande pedal så jag snabbt kan bypassa den.
Min första fråga, hur låter den?

Den kostar en del, såg på thomann för ca. 3.900.-, känns som rätt mycket pengar på något som kanske inte är så jätte viktigt?
Sen undrar jag om det finns någon liknande produkt av samma kvalitet fast med ett lägre pris?
[/quote

För mig är basfrekvenserna viktiga, det riskerar att bli bumligt eller baslöst, och massa överflödig bas stjäl energi från mixen när man komprimerar/limiterar.

Har du m-audios monitorer skulle jag ändå rekommendera att du köper m-audios sub också. bör bli enklare att justera in, alternativt kanske du finns färdiga settings sas.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Har du en gång börjat göra musik och lyssna till musik med med en sub i systemet kommer du nog inte att vilja vara utan den. Det blir liksom en hel extra oktav att jobba med. Jag satt i samma situation som du och köpte en HiFi sub på Blocket. Hade en lika dan i biosystemet så jag visste vad som saknades. För min del spelar det inte någon roll vad eller vilken typ av sub som knuffar luft i studion bara det inte låter ansträngt.
Mitt tips är att inte köpa för liten. 8-10 tums subbar, speciellt om de är i hifi segmentet måste jobba för hårt för den där sista oktaven. Kan lätt låta ansträngt och med "blåsljud". 12-15 tum med >150W amp gör jobbet rätt bra. Min 12 tums Yamaha spelar så hög och rent som jag behöver på 90m2. Halva kostnaden mot en ny M-audio SBX10 (som säkert är en rätt bra sub)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
Har du en gång börjat göra musik och lyssna till musik med med en sub i systemet kommer du nog inte att vilja vara utan den. Det blir liksom en hel extra oktav att jobba med. Jag satt i samma situation som du och köpte en HiFi sub på Blocket. Hade en lika dan i biosystemet så jag visste vad som saknades. För min del spelar det inte någon roll vad eller vilken typ av sub som knuffar luft i studion bara det inte låter ansträngt.
Mitt tips är att inte köpa för liten. 8-10 tums subbar, speciellt om de är i hifi segmentet måste jobba för hårt för den där sista oktaven. Kan lätt låta ansträngt och med "blåsljud". 12-15 tum med >150W amp gör jobbet rätt bra. Min 12 tums Yamaha spelar så hög och rent som jag behöver på 90m2. Halva kostnaden mot en ny M-audio SBX10 (som säkert är en rätt bra sub)

Låter bra!
Kan du tipsa om någon som har samma kopplingar som detta typ:

http://www.m-audio.com/images/global/media_hqpics/SBX10-back.jpg
HOMOFILMJÖLK


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Alla subbar i hifi segmentet har iallafall obalanserat RCA in vilket borde funka i de flesta situationer. Jag har 4 meter obalanserad RCA kabel till min sub som dessutom ligger hullerombuller med 220V el och CRT skärm men jag har inget brum eller andra störningar trots det.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist