Kontrollrummet

Dags att uppgradera!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
Hej, ny på forumet! Ser absolut jätte mysigt ut här! Har själv börjat spela in en del själv, främst demos för bandet då, så här kommer jag vara mycket aktiv!  :lol:

Nu till min fråga!
Köpte en ADK A-51e för några år sedan (2005), hade ingen aning om varför eller så men den såg bra ut, använde den främst när jag hade webbradio.
Men nu har jag börjat spela in en del och visst micken fungerar, och jag antar att jag borde vara nöjd, men ju mer jag spelar in med den blir jag mer och mer övertygad om att jag borde ha något fetare eller bättre, något som tar upp både akustisk gitarr och sång bra, har cubase samt en hel del pluggar så jag klarar att tweaka sången bra, men ändå känns det som att något fattas.
Har kollat in Röde Nt2 på thomann, den packen där man får med hållare pop filter och så... ser ut att vara bra! Men hur är micken?
Skulle ni säga att den är mycket bättre än min ADK A-51e?  Och hur kommer jag märka skillnad?
Vad gör dem tre switcharna på den micken? jag vet att en av switcharna ställer in hur micken skall ta upp ljud i rummet?

Skulle vara tacksam för svar! ^_^
HOMOFILMJÖLK


asti

  • Gäst
Hej och välkommen till Kontrollrummet!

Har själv haft en ADK 51s tidigare och bytt upp mig till en Röde NT2-A och jag upplever en avsevärd förbättring!
Röde-micken har ett varmare, mer naturligt ljud och jag är väldigt nöjd med den.
Har iofs funderat på att byta upp mig eftersom jag utgår mycket från akustiska gitarrer och sång,
men om jag ska ha något bättre tror jag att jag måste upp i 5-6000 kronors klassen.

/Asti
« Senast ändrad: 04.01.2011, 13:01:43 by asti »


Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
Hej och välkommen till Kontrollrummet!

Har själv haft en ADK 51s tidigare och bytt upp mig till en Röde NT2-A och jag upplever en avsevärd förbättring!
Röde-micken har ett varmare, mer naturligt ljud och jag är väldigt nöjd med den.
Har iofs funderat på att byta upp mig eftersom jag utgår mycket från akustiska gitarrer och sång,
men om jag ska ha något bättre tror jag att jag måste upp i 5-6000 kronors klassen.

/Asti
Låter väldigt bra! Rycker i pekfingret när jag närmar mig köp knappen!
Men hur mycket pillar du på dem switcharna som är på micken? Och vad gör dem två switcharna som de står något -5db eller något sådant... :wacko:
HOMOFILMJÖLK


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Du kan lyssna på smakprov på NT2 på min testsite, så kan du avgöra själv. :)
Röde kommer i alla fall att ge dig mindre brus än A51, men jag tror inte att du kommer att få någon revolutionerande upplevelse - men sound är ju å andra sidan alltid en smaksak...

En switch är för att välja cardioid, omni eller 8-upptagning. De flesta använder bara cardioid - och en mick som har fler lägen är inte bättre, utan bara dyrare eftersom den har dubbla membran - men i vissa situationer är det bra att kunna välja andra upptagningskarakteristiker - exempelvis vid [wiki=Stereouppmickning]stereomickning[/wiki] i M/S - eller om man vill ha mer rumsljud, om man har ett rum som låter snyggt.
En switch är [wiki=Mikrofon#HP-filter]HP-filter[/wiki], så att man kan filtrera bort låga frekvenser som inte behövs och som kan störa.
En switch är [wiki=Pad]Pad[/wiki], som innebär att man dämpar utsignalen från micken, om signalnivån blir för stark för preampen som man kopplar den till.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag körde ADK 51 i många år, och skaffade sen två Röde NT2-A. Jag tyckte skillnaden var typ enorm!
Här har du en mick till bra pris:
http://www.blocket.se/stockholm/Rode_nt2_a_mikrofon_31279043.htm?ca=5&w=3&last=1
Om du är snabb.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
För dom behoven hade jag satsat på K2:an som är en betydligt trevligare mick framförallt på sång.


asti

  • Gäst
För dom behoven hade jag satsat på K2:an som är en betydligt trevligare mick framförallt på sång.

Är nog beredd att hålla med dig, men då är vi uppe i en högre prisklass,
ungefär dubbla priset jämfört med en NT2-A.


Utloggad rifkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
  • Listen! Do you smell something?
    • Visa profil
För dom behoven hade jag satsat på K2:an som är en betydligt trevligare mick framförallt på sång.
Men måste tänka på the $$$ ... har inte råd att lägga ut mer än 3000 kr på en mick, och den packen på thomann hade med hållare och sådant fint som man annars får lägga några hundralappar på...
Kan du länka micken du tipsade om?
HOMOFILMJÖLK


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Här kan man höra sångprov på NT2-A. Klicka där det står NT2-A on Vocals - The Flood.
http://rodemic.com/microphone.php?product=NT2-A

Sen man spelat in går det ju att göra mycket med ljudet oxå. Rörsimuleringar, tejpsimuleringar mm. Om man vill...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)