Forum > Demolåtar
MaxB - Hierusalem - kör och sång
MaxB:
Har inte förkortat stycket och tror inte jag kommer göra det trots att det är oödigt långt. Så här gjorde jag det på 1900-talet och så här får det bli även om det inte är något riktigt drag i slutet.
Har nu fått en trevlig kör av Rattlesnake som ersatt min tidigare. Försöker tygla en kvinnas röst som är påträngande i högre register. Tack Rattle!
Tagit bort mycket sträng-gnissel (tack för tips)
Ändrat puff-orgelspelet på slutet (flera har påpekat det)
Ersatt Midi-basen med en cello på flera ställen genom låten (tack Mahan, kanske fler)
La ny sång nyss...
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Hierusalem_20110115_maximized.mp3[/mp3]
Gurano:
Cellon är bra - sitter bra!
Sången är bra men lite för vass för mitt öra. Från ca 170 och framåt till slutet får sången en annan rymd än vad den har tidigare i låten - det är kanske en nyinspelad del men den bör försökas likna resten av ljudbilden kanske?
En grej som stört mig genom alla versioner är ett knäpp i början av låten vid ca 9 på spelaren. Det är kanske bara en bagatell men sådant rubbar mina cirklar när jag lyssnar - borde vara en enkel grej att ta bort.
Ha det gott
Gurano
MaxB:
--- Citat från: Gurano skrivet 15.01.2011, 14:57:22 ---Cellon är bra - sitter bra!
Sången är bra men lite för vass för mitt öra. Från ca 170 och framåt till slutet får sången en annan rymd än vad den har tidigare i låten - det är kanske en nyinspelad del men den bör försökas likna resten av ljudbilden kanske?
En grej som stört mig genom alla versioner är ett knäpp i början av låten vid ca 9 på spelaren. Det är kanske bara en bagatell men sådant rubbar mina cirklar när jag lyssnar - borde vara en enkel grej att ta bort.
--- Slut citat ---
Det är inte lätt att mixa rätt. Vass sång kanske fler reagerar på? För mig låten den väldigt olika i olika lyssningmedier (olika hörlurar och spelare). Sången är lagd idag i samma tagning hela vägen.
Kanske stämbanden slappnade av på olika sätt före eller efter? Kanske närmare eller längre från mikrofonen? I så fall kan det skilja... Har gamla Cubase egen kompressor på sångspåret.
Först nu hör jag knäppet - det ska bort till nästa (slutliga?) version.
equality:
Hej!
Här har det hänt massor. Tror jag lyssnar på senaste verren, kan du inte länka i trådhuvudet?
Mixen låter bättre sammansatt nu. Instrument och kör flätas in fint. Du har samma problem med sången som jag, glider
in på rätt ton och ibland blir glidningarna störande. Detta finstämda stycke kräver att sångaren bär upp till 100%. Du är inte där än.
Föreslår att du sjunger in fras för fras med pausar mellan varje, väljer ut den bästa frasen innan du går på nästa. Jobbigt, men det är nog enda sättet.
MaxB:
Har länkat i trådhuvudet samma sekund som här ovanför, nästan. Brukar göra det.
En snabbkoll hållandes musmarkören över Podcast-länken i spelaren, kan avslöja filnamnet i "visa-fältet" längst ner till vänster. Där ser man dagens datum i trådhuvudet också.
Ja, kanske får sången göras som du beskriver. Nu har jag deletat alla tidigare versioner och det är väl bäst att man gör det du tipsar om vid samma inspelningstillfälle så det blir unisont trots klipp...
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida