Kontrollrummet

MaxB - I Do Love You - nu som bossa

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
LÅTNAMN: I do love you
ARTIST/GRUPP: MaxB
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 2:56
KOMPOSITÖR: MaxB
PRODUCENT: MaxB
EV. MEDVERKANDE: MaxB
INSPELNINGSÅR: 2011
FORMAT: mp3

Gjorde låten "I Do Love You" sommaren. Ikväll har den förvandlats till en bossa.
Testar efter tips från Yllet att lägga fyra körstämmor, två på varje sida.

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_IDoLoveYou_Bossa_c_maximize.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 09.01.2011, 00:28:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Får intrycket av bikupa här. Det största biet först och det näst största till vänster o ett pyttebi till höger samt orkestern inne i bikupan som lirar. Biet med gitarr hörs knappt alls stackars bi - men bortsett fråm det så var det soft ut av bara den too much om du frågar mig....
« Senast ändrad: 02.01.2011, 04:18:43 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nån aning om vad som skapar bikupan? De tre första bina är det volymen på sången som avses?
Dra ner volym (eller skära låga frekvenser?) mest på den i mitten, en del på den till vänster och öka på den till höger? Kan bikupan bero på för mycket bas eller att basgitarren tar alldeles för mycket frekvenser? Har mixat i lurar...

Tre små bin som inte gift sig med orkestern. Mer handgripliga råd emottages tacksamt.
« Senast ändrad: 02.01.2011, 10:20:08 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu hör jag att körstämmorna låter längre ut på sidorna än instrumenten i övrigt.
Pianot är en soundfont jag hittade på webben igår, som jag gillar men passar kanske inte in här?
Pianot verkar inspelat längst bort i ett rum med trätak, trägolv och träpaneler på väggarna...
Ska trummorna ha lite reverb för att hamna längre bak?
Ska gitarrerna upp i volym?

Tips please!
« Senast ändrad: 02.01.2011, 12:27:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Sologuran som börjar vid 70 måste upp - det låter som den står längst bak i rummet helt omickad - det enda som har tagit upp guran är de andra instrumentens mickar..typ! Annars tycker jag att nivåerna på instrumenten och sången är rätt bra.

Dessutom är elgurasololjudet lite burkigt.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för synpunkter Eddi:
Nu tror jag bina stuckit och orkestern har släppts ut ur kupan.
Tack Gurano:
Sologitarristen la om en räka och ökade volymen på instrumentet.

Fungerar mixen utanför mina lurar? Har uppdaterat trådhuvudet också:
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_IDoLoveYou_20110101_Bossa.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 02.01.2011, 17:09:42 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jäpp nu har guran flyttat fram - nu e den kanske till och med lite för stark  ;).
Men ljudet är ännu inte riktig så att det smälter ihop med resten av ljudbilden..tycker i alla fall jag.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp nu vart det riktigt bra - rösten passar bra till det här också körerna är ordentligt smöriga men det passar. Leaden kanske skulle upp något på slutet guran på gränsen till för högt men det funkar.
Bra jobbat - ta en svängom med hustrun nu till den här.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jäpp nu har guran flyttat fram - nu e den kanske till och med lite för stark  ;).
Men ljudet är ännu inte riktig så att det smälter ihop med resten av ljudbilden..tycker i alla fall jag.


Ja, sologuran sticker i öronen på en del ställen. Där ska den sänkas något. Eller kanske skära bort lite höga frekvenser? Undrar hur man annars ska göra för att få den att smälta in i mixen. Tips emottages med tacksamhet!

Jepp nu vart det riktigt bra - rösten passar bra till det här också körerna är ordentligt smöriga men det passar. Leaden kanske skulle upp något på slutet guran på gränsen till för högt men det funkar.
Bra jobbat - ta en svängom med hustrun nu till den här.
 
Och leadsången ska nog upp lite...
Och höger kör-paket ska kanske upp lite vid 50-58 sekunder.
Sen ska pianot ner lite, tror jag eller dra ner lite på dess velocity (som fick pianot att lämna bikupan).

Hon vill inte dansa till mina låtar, hmm...  <_<
« Senast ändrad: 02.01.2011, 19:51:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Leadsången lite svag och aningen svajig i mina lurar. Tycker du har väl korta toner på sången. Körerna låter bra och Hammond-introt är ju helläckert. Hur gör gör man sånt?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hallå maxB!

Riktigt soft var denna...kanske lite mer dynamik? snygg elgura!..tycker du sjunger riktigt bra..önskar ju att man själv hade nån röst att tala om...ganska komprimerad  överlag eller? Kanske det som tar ner dynamiken en aningens för mycket..skulle önska
att allt var lite närmre, även din röst..bra låt hur som helst!
    


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Med Saturated Driver
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_IDoLoveYou_Bossa_c.mp3[/mp3]
Med Saturated Driver och maximerad
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_IDoLoveYou_Bossa_c_maximize.mp3[/mp3]


Leadsången lite svag och aningen svajig i mina lurar. Tycker du har väl korta toner på sången. Körerna låter bra och Hammond-introt är ju helläckert. Hur gör gör man sånt?

Har ökat på leadsången nu, svaj vet jag inte hur jag kan åtgärda? Ja, jag har ofta korta toner på sången (som en motvikt till att jag snackar så mycket).  B)

Jag kollade på youtube men fick ingen direkt-träff på hammond "palm smear" som kan illustrera det.  Palm smear heter det (tack för begreppet Mikael Edebro) och innebär att jag drar med "the palm of the hand" i mitt fall med vänster handflata upp åt höger på keyboardet, innan jag slår an första ackordet som jag redan håller beredd med höger hand i början av en vers, refräng eller solo. Vänster handflata får gärna hålla ner massor av toner samtidigt, under dragningen.

Hallå maxB!
Riktigt soft var denna...kanske lite mer dynamik? snygg elgura!..tycker du sjunger riktigt bra..önskar ju att man själv hade nån röst att tala om...ganska komprimerad  överlag eller? Kanske det som tar ner dynamiken en aningens för mycket..skulle önska
att allt var lite närmre, även din röst..bra låt hur som helst!

Tack! Lägger upp två olika versioner här. En som kanske har ursprungsdynamiken och en som är maximerad för högre volym. Har den ena mer dynamik eller är det i ett tidigare led jag ska fixa det? Jag använder på mastern en plugg som ger lite tryck, Saturated Driver. Det är ddummer, numera medlem på kontrollrummet, som gjort den (härmar lite rördist). Den kanske tagit dynamiken?
« Senast ändrad: 03.01.2011, 00:40:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Maxen.

Lyssnade igenom tre verrar.Dels de båda på slutet.Jag tycker att båda låter bra.Känner ingen överdriven komprimering.Låten går väl inte direkt hem här,men who cares..Du gör ju inte låtar för min skull.Förutom då vi enas om nån cover  :wub:
Bra mix,och hyfsad sång på denna.Det tar sig sa mordbrännaren.

Rocka på Max,gillar när du plöjer i den fåran  :)

Mike


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Skön mysig låt. Gillar körerna - när dom svarar, som i början. Kanske vänta med att ha stämmor med huvudsången till senare
Vet inte hur man ser räknaren i uppspelningen. Hjälp mig! Men nånstans via min klocka runt 46 s. är det nåt med harmonierna som inte stämmer, typ fel ackord i rätt ton eller tvärtom. Samma sak vid det andra solopartiet.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnade igenom tre verrar.Dels de båda på slutet.Jag tycker att båda låter bra.Känner ingen överdriven komprimering.Låten går väl inte direkt hem här,men who cares..Du gör ju inte låtar för min skull.Förutom då vi enas om nån cover  :wub:
Bra mix,och hyfsad sång på denna.Det tar sig sa mordbrännaren.
Rocka på Max,gillar när du plöjer i den fåran  :)

Tack! Föreslår du att jag ska rocka istället?  B)

Då jag hittade de här bossa-trumlooparna funderade jag på om jag blivit gammal på riktigt? Nu är det inte ens parodi på den här genren utan tolkningen av min "rocklåt" från sommaren 2010 är gjord så här på på fullt allvar.

Skön mysig låt. Gillar körerna - när dom svarar, som i början. Kanske vänta med att ha stämmor med huvudsången till senare
Vet inte hur man ser räknaren i uppspelningen. Hjälp mig! Men nånstans via min klocka runt 46 s. är det nåt med harmonierna som inte stämmer, typ fel ackord i rätt ton eller tvärtom. Samma sak vid det andra solopartiet.

Det du tipsar om med stämmorna gillar jag men jag ändrar inte i den här nu eftersom jag vill gå vidare med andra projekt. Men, jag funderade på att göra en "musikvideo" av låten. Tror dock inte att jag hinner ta mig tid, trots att det är roligt.

Räknaren ser jag tydligast i spelarens progress-fält då jag ser skärmen snett nerifrån. Jag vinklar laptop-skärmens övre del bakåt, från mig. Funkar för dig?

Vid 46 vet jag inte vad du menar. Det är inte ett sus-ackord du syftar på?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Maxen!
Nu tycker jag du skall rycka upp dig och dra igenom sången på nytt! OKEI?
En sån fin låt ska belönas med en sångare som kan utrycka känslorna på riktigt! OKEI?
Vet att du har den där riktiga sångkänslan att bjuda på om du riktigt vill! OKEI?
Kompet känns lite släpigt, vet att du kan dra igång det om du vill! OKEI?
Tycker du som jag e det ... OKEI?
Tycker du inte.......             ja det är åxå .....OKEI!

Kör hårt du Max, men kör inte på grund,
att du kan komponera vet ja, tvekar inte en stund!
Bara att dra allt på nytt...
för att få detta ihopsytt....

hurra för mannen med drag!
inväntar ny verre med bästa behag! :D

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tjou Maxen!
Nu tycker jag du skall rycka upp dig och dra igenom sången på nytt! OKEI?
En sån fin låt ska belönas med en sångare som kan utrycka känslorna på riktigt! OKEI?
Vet att du har den där riktiga sångkänslan att bjuda på om du riktigt vill! OKEI?
Kompet känns lite släpigt, vet att du kan dra igång det om du vill! OKEI?
Tycker du som jag e det ... OKEI?
Tycker du inte.......             ja det är åxå .....OKEI!

Kör hårt du Max, men kör inte på grund,
att du kan komponera vet ja, tvekar inte en stund!
Bara att dra allt på nytt...
för att få detta ihopsytt....

hurra för mannen med drag!
inväntar ny verre med bästa behag! :D

Näej det blir ingen ny verre, jo förresten om jag får ett fett skivkontrakt så kan jag försöka göra om alla låtar men inte annars. Måste gå vidare med nästa låt, och nästa och nästa och jag har inte tillräckligt mycket tid i livet för att kunna slipa mer.
Okei för dig? Det är okej för mig!
Hoppas min inställning är okei för dig...

Nästa tråd från mig blir en musikalisk videohälsning från min pappa, som jag träffade idag...
« Senast ändrad: 05.01.2011, 21:54:05 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Har ökat på leadsången nu, svaj vet jag inte hur jag kan åtgärda? Ja, jag har ofta korta toner på sången (som en motvikt till att jag snackar så mycket).  B)

Jag kollade på youtube men fick ingen direkt-träff på hammond "palm smear" som kan illustrera det.  Palm smear heter det (tack för begreppet Mikael Edebro) och innebär att jag drar med "the palm of the hand" i mitt fall med vänster handflata upp åt höger på keyboardet, innan jag slår an första ackordet som jag redan håller beredd med höger hand i början av en vers, refräng eller solo. Vänster handflata får gärna hålla ner massor av toner samtidigt, under dragningen.

Tack för tipset! Måste testa nån gång. Jag tyckte också Sat drivern gav extra tryck i mixen. Skön låt med smäktande toner.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lyssnade igenom tre verrar.Dels de båda på slutet.Jag tycker att båda låter bra.Känner ingen överdriven komprimering.Låten går väl inte direkt hem här,men who cares..Du gör ju inte låtar för min skull.Förutom då vi enas om nån cover  :wub:
Bra mix,och hyfsad sång på denna.Det tar sig sa mordbrännaren.
Rocka på Max,gillar när du plöjer i den fåran  :)

Tack! Föreslår du att jag ska rocka istället?  B)

Då jag hittade de här bossa-trumlooparna funderade jag på om jag blivit gammal på riktigt? Nu är det inte ens parodi på den här genren utan tolkningen av min "rocklåt" från sommaren 2010 är gjord så här på på fullt allvar.

Skön mysig låt. Gillar körerna - när dom svarar, som i början. Kanske vänta med att ha stämmor med huvudsången till senare
Vet inte hur man ser räknaren i uppspelningen. Hjälp mig! Men nånstans via min klocka runt 46 s. är det nåt med harmonierna som inte stämmer, typ fel ackord i rätt ton eller tvärtom. Samma sak vid det andra solopartiet.

Det du tipsar om med stämmorna gillar jag men jag ändrar inte i den här nu eftersom jag vill gå vidare med andra projekt. Men, jag funderade på att göra en "musikvideo" av låten. Tror dock inte att jag hinner ta mig tid, trots att det är roligt.

Räknaren ser jag tydligast i spelarens progress-fält då jag ser skärmen snett nerifrån. Jag vinklar laptop-skärmens övre del bakåt, från mig. Funkar för dig?

Vid 46 vet jag inte vad du menar. Det är inte ett sus-ackord du syftar på?

Aha!

Låten finns som rock verre,nice.Samtidigt gillar jag bossa gunget,det är det minsann inget fel på.För mig känns det som att låten inte trivs i kostymen..eller nåt.Mina åsikter och skall struntas i.
Funderar var du hittat midi trumloopen..? Jagar sånt eftersom jag och trummor har en naturlig aversion mot varandra  :(

Såg förresten nån sorts expansion/midifilspack till ez:et som innehöll houndreds med loopar..Får väl beställa det paketet om jag inte hittar nåt litet secret place där alla midiloopar huserar nånstans därute i cyberspace...Ja jag skojade lite om rocken,eller näe..Jag gillar när du rockar,det svänger då  :)

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnade igenom tre verrar.Dels de båda på slutet.Jag tycker att båda låter bra.Känner ingen överdriven komprimering.Låten går väl inte direkt hem här,men who cares..Du gör ju inte låtar för min skull.Förutom då vi enas om nån cover  :wub:
Bra mix,och hyfsad sång på denna.Det tar sig sa mordbrännaren.
Rocka på Max,gillar när du plöjer i den fåran  :)
Tack! Föreslår du att jag ska rocka istället?  B)
Då jag hittade de här bossa-trumlooparna funderade jag på om jag blivit gammal på riktigt? Nu är det inte ens parodi på den här genren utan tolkningen av min "rocklåt" från sommaren 2010 är gjord så här på på fullt allvar.
Aha! Låten finns som rock verre,nice.Samtidigt gillar jag bossa gunget,det är det minsann inget fel på.För mig känns det som att låten inte trivs i kostymen..eller nåt.Mina åsikter och skall struntas i.
Funderar var du hittat midi trumloopen..? Jagar sånt eftersom jag och trummor har en naturlig aversion mot varandra  :(

Såg förresten nån sorts expansion/midifilspack till ez:et som innehöll houndreds med loopar..Får väl beställa det paketet om jag inte hittar nåt litet secret place där alla midiloopar huserar nånstans därute i cyberspace...Ja jag skojade lite om rocken,eller näe..Jag gillar när du rockar,det svänger då  :)

I följande länk finns tre versioner presenterade efter varandra, om du rullar ner lite. I alla versionerna har jag som brukligt vissa problem att hålla takten till 100%:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=24852.msg178901#msg178901

Midi-trumloopar finns på olika håll, jag använder trumprogrammet "Drumcore" där det finns många trumloopar. Om man utöver Drunmcore köper nån CD med andra trumloopar kan man importera dessa till Drumcore och är de av formatet rex, kan man till viss del också ändra hastigheten. I Drumcore finns både wave (egentligen rex) och midi-filer och jag använder uteslutande wave (rex)-looparna i programmet.

Kanske tar nån rocklåt framöver men nu vill jag fixa mer med Hierusalem.
« Senast ändrad: 06.01.2011, 18:42:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
tja max.
lyssnar på den i start inlägget, tycker det låter rent & luftigt
och låten funkar fint, men är det din gammla moll dänga i ny tappning?
om man ställer dem mot varandra så röstar jag på den första verren iaf!
trummorna kunde gärna tas ner lite, så de smälter in i låten bättre

tänker inte så mycket bossam country känns mer överhängande
gott jobbat! :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror jag är på Larssons sida här guillar den rockiga versionen absolut bäst alltså den andra på din hänvisning. Ska du köra denna i GV så tycker jag i alla fall att den blir bäst.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tror jag är på Larssons sida här guillar den rockiga versionen absolut bäst alltså den andra på din hänvisning. Ska du köra denna i GV så tycker jag i alla fall att den blir bäst.

Tack för tyck Larsson och Eddi. Håller med er. I GV är det sommarversionen som gäller.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Dags att gå vidare med nästa och nästa...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google