Kontrollrummet

equality - Morgon

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
101219: En kortis, snabbinspelad. Guran i stort sett en enda tagning, låter lite taffligt. Vad tror ni? Nåt att köra vidare på?


101231: Rumstrerat om ordentligt. Ny bas, nytt piano, mixat om trummor, nytt stick... Pianot är nu lagt som jag skulle vilja ha en sångmelodi, när sång kommer till tar jag bort pianot. Gitarren skall dessutom läggas om. Tacksam input om bl a ytterligare instrument? Testat med smöriga violiner, Hammond, synth och andragitarr men jag tycker inte jag får till det. Gärna co-lab om någon känner för det. 

alt länk: http://www.box.net/shared/rhazngta1h




« Senast ändrad: 31.12.2010, 04:25:01 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Goooood mooorning EQ!
Detta var ju helfin morgonöppning, blev på gott humör. Som vanligt snyggt arrat, finfina harmonigångar och ett luftigt piano som hoppar in nu o då.
Och alla gånger blir jag lika avis på ditt guralir, och allt detta med en enda tagning, oh boy va bra.
Helt klart att detta alster ska jobbas vidare med!
Trummorna kan du dra ner aningen, skramlar på lite onödigt hårt nu.
Och så kommer väl sången åxå smånongom eller....
Bra jobbat!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan!
Låtgrunden är bra och blir nog kanon med sång! "Melodin/stilen" är för mig lite somrig - längtar du? :D
Tycker att guran kan liras lite bättre (lite halvdöda toner, rassel å stränggnissel ibland). Basen har oxå några hårda anslag som kan tonas ner lite.
Tycker personligen inte att trummorna som de är nu passar så bra till den fina guramelodin, de är lite struttiga liksom (men det är naturligtvis bara min smak det-som allt annat ;)).

Som sagt en bra grund som jag tycker att du ska jobba med och förära med sång - och behåll pianot, för det är bra!

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Förutom att allt måste göras om så är det kanonbra.  :lol:

Ja alltså, en väldigt bra grund. Bara att sätta allt och erövra svensktoppen sedan.


asti

  • Gäst
En intressant låtskiss, som man lite grand kan föreställa sig sången till!
En aning otajt här och där, men du har säkert en idé om hur du vill utveckla låten!
Tycker det andas optimism och spelglädje, något jag själv har svårt att uttrycka.
Gillar arret och man kan definitivt hitta (E)quality-stämpeln där!  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, men det här var kul. Bra spelat som vanligt, bara att sätta det ordentligt och börja sälja singlar :P
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lite ovanligt med låtskissar från dig - de brukar vara väl genomspelade och insjungna redan. Men det är kul - hur du har lyckats få in guran på en tagning är en stor gåta speciellt som 95% sitter på helt rätt plats. Håller med om att trummorna känns struttiga men de kanske försvinner lite med sång.  En väldigt bra (och somrig) grund är det. Fila på :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Mahan: Impad? det är ju otajt som sa..an! Kul att du tycker det funkar annars. Trummorna är slamriga men hittade ingen bra plugg. Sång vore rätt men har inga direkta textidéér. Vill höra dina alster nu. Kom igen Johan! Thnx!
Gurano: Ja fy f.. när man blickar ut på detta vita h-e... Tio nötskrikor trängs just nu vid fågelbordet och försöker överleva. Nästa vinter skall jag förmodligen vara i Australien. MEN hellre en rejäl vinter än det bruna dis som varit legio sen jag vet inte när. Ja, guran är bedrövlig, ska lira om allt. Ville bara testa låtidén. Kul att du tycker det verkar funka.
Wernis:   Ja vi gör en svensktoppslåt! Jag kör kvantiserad akkegura och du resten. Ja förutom kvinnlig sång förstås. What'd you say?  :) Ska försöka få ordning på fingrarna först bara... Thnx W!
asti: Jo en del optimistiska idéer finns. Själv är jag tidsoptimist hela tiden, sen blir det svårt. Kul att du tycker den är värd att utveckla. Thnx Asti!    
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, fast ensemblen är klassisk, skulle kunna vara Cat Stevens, så är tonspråket absolut ditt eget. Du skulle t ex kunna göra snygga snuttar till TV-serier, såna där varierande teman som kommer tillbaka för att illustrerar scenbyten.

Märklig förmåga du har att variera fram snygga spelvändningar som, när man trodde man visste vart, lurar bort en som en avancerad överstegsfint.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Flera korta men intressanta ide´r från equality har gått via min lyssning denna måndag.
Roligt att du har avsatt lite tid för musik snickrande;och det finns potencial i de korta utkasten helt klart.Oftast är det ju där det sitter - tid - eller en kombo av lust och tid.Så lira på Mikey medans inspirationen flödar,spela tight och utveckla kan man alltid göra senare då ide´rna hopat sig och kreativiteten avtagit.Det är ju själva spelandet som är kul,det andra är hårt arbete - pust.

Mike


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Du måste se till att spara dig tid för att hinna lira mera!!
Himskans skönt detta och riktigt bra lirat för att vara i en tagning får jag säga.

Tycker inte trummorna är för slamriga egentligen, bara en aning för höga i volym.
Ser fram emot omlirad version där allt sitter med EQ-skärpa och sången är på plats. 
Me, Myself & I


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Otroligt svårt att svara på om var detta kan leda. Utan sång är man nästan hjälplös. Sångmelodin kan bli vad som helst
Håller med om att det är lite Cat Stevens feeling. Är det ackorden? Kan lika gärna bli nåt helt annat.

Visst är det nåt att jobba på, tajta till och få till en sång som bara du kan. Testa att inte sjunga melodin slaviskt efter ackorden, gärna långa toner till dom uppbrutna ackorden. Men du vet nog bäst själv


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trummorna är i ett annat rum än resten av instrumenten.
Hur skulle den här låta med mindre reverb (stereobreddare?) på gitarrer.

Trummorna är i ett litet rum med träväggar (kort eko?) medan pianot är i en större lokal och gitarrerna kanske mitt emellan?

Det här är en somrig låt! Tänker på sol och värme då jag lyssnar!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Divid: Ja just och börja inhösta cash!  :D Inget vidare spelat men bara som idepresentation kanske det räcker så länge. Tnx.
Eddi: Vad gör man när det lite tid men inte tillräckligt...? Kunde klippt ut guran fr vers 1 till den sista. Ska fila på jullovet hoppas jag. Tnx.
W: awright!
Rattlet: Härlig formuleringsförmåga du har!  :D Vet inte om den här är så dribblig. Lite kul att ligga kvar på ett ackord och sen i tredje vändan ta ett annat ackord som i reffen. Skickade en snutt till TV för några år sedan - hörde inte ett smack! Tack för kul kommentar!  :)
HM: Tycker som du att det kan var värt att fånga låtidéerna medan de fortfarande tycks uppstå. Har snart hårddisken full och några olika generationers mp3-spelare. Några idéer har sedan kunna användas. Kloka ord Micke, som alltid från dig och hoppas på att få höra din grymma pipa och lir snart igen!
drloop: Såga på! Mindre slarv på nästa förhoppningsvis. Tnx.
Kornstad:  Tack Andréas för vänliga ord. Rätt var det är hör jag av mig till dig igen om assistans.
Tokai: Bra tankar om sångmelodi och ackord. CS gillade jag mycket. Ligger nog mycket i sättningen.
MaxB: Som sagt en mycket slarvig inspelning som första skiss. Tror inte det är nåt reverb på trummorna nu. Somrigt passar bra. Minus tjugo här. Thnx Max!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Burnin Sven

  • Gäst
Det vore en synd att inte köra vidare med den här  :D det blir skitbra det här helt enkelt.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Thanks Göran! Nåt skall det väl kunna bli av den... :huh: :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Otroligt vilket guraljud (och guralir) Du får till.. Man bara smälter...
Skitbra låtskiss detta.. Lite omvårdnad och justeringar samt en sångslinga (jag gillar ju inte instrumentala prylar) på detta så har Du en hit 2011...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Snyggt.
Vid 1:08, 1:16... härliga acckordövergångar.

Lite vers och sång på detta. Något smörigt och fint, så sitter den som en smäck och du kanske blir nästa stora YouTube/MySpace artist som kanske blir världskänd.  B)
Man vet aldrig. Keep up the good work!
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
hogge: Tjena! Kul att "se" dig igen! Som sagt blev tre "låtar" på raken här i samband med lite ledighet och det blev hafsigt. Kan ju vara kul och testa lite svensktoppsstil även om jag inte alls känner mig hemma där. Finns lite textidéer.
Christian: Tjena, tjena! Tack för vänliga ord! Jag är alldeles för gammal och ful för hitmaskineriet men tack iaf!

Tack för kul kommentarer. :) Ändrat en del med en ny verre högst upp i tråden.
« Senast ändrad: 31.12.2010, 04:25:40 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Snyggt o somrigt, jag filar på en text om en somrig "morgon" till din låt, "det spritter i kroppen o man vill snabbt ut i solen" osv
ahhhh, ser fram emot att höra din text.

robc


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tjo :)

trummornas fills och kaggarnas snabbslag funkar inte riktigt med gitarrspelet, lite som den ena kör straight och den andra shuffle eller något.

Tror verkligen att det blir bra med lite omvårdnad. Låter svenskt, men amerikanskt tv-seriepiano, en tilltalande kombo helt klart.


Kul att du kör på med musik igen, man kanske skulle testa själv =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Burnin Sven

  • Gäst
Fin sak tycker att det duger gott som det är, det blir mera levande om det inte är kvantiserat allt.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
I beg to differ :) Bra lir som är snortajt är aldrig fel ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Burnin Sven

  • Gäst
Då är vi inte riktigt överens då kort sagt, har svårt för det snortajta  :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vi får enas om att inte enas :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
robc: Thnx Robban! Förhoppningsvis nån svensktoppsmässig  :unsure: text så småningom i ett möjligt co-lab, lagom till första vårsolen. Får se...
Emu: Ja, för tusan länge sen man hörde nåt från dig!  :rolleyes: förutom den helhäftiga festivallåten här för leden. Nej trummor är inte min grej och jag har dessutom problem att få mina pluggar att funka. Detta mer som låtidé än färdig "produkt". Kul combo du nämner  :D  Thnx T!
Burnin': Förstår hur du menar, mer levande när det inte är heltajt. Kan tycka att det är synd att inte får låta live på plattorna nu för tiden. Lite beroende på vad man vill med sin musik... men om man tänker sig nå ut med säljframgångar är det nog inget annat än försöka hänga med. Sen är ju faktiskt en del musiker så i h-e skickliga, även här, att de spelar snortajt och då kan det ju inte vara fel.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Aha!

Här hade vi nånting.Nice detta Mikey.Alldeles för trött för att uttala mig om mixen,men liret sitter som en smäck.Jag får sommar feeling av den sort som gör mig glad.

Det här är ju klart för text och sång.Du får inte stanna här..Kolla i cykelns magiska textlåda.Ibland ligger det alldeles fantastiska skapelser där som inte har hittat sin plats någon annanstans..Och sedan: sjung av hjärtat sjung.

EDIT:Upptäckte att jag redan kommenterat denna.Nåja,två gånger är ingen gång - tre är en vana eller hur det nu var  :)

Mike
« Senast ändrad: 05.01.2011, 05:53:30 by Harmonica mike »