Kontrollrummet

Faded black to grey

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Faded black to grey
GENRE: Electronica/Rock
INSPELNINGSÅR: 2013
FORMAT: mp3

Från plattan Rising. Släpps i juni 2013.
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:10:26 by Wernborg »


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Som Du vet så har jag ju en del bekymmer med denna gengre - men detta låter (trots detta) onekligen jävligt bra.. Här har Du hittat en oerhört stabil och bra grund.. Får Du (Ni?) fila lite på detta och sen på med en riktigt bra sång så kan det gå hur långt som helst..

Lycka till och Gott Nytt....
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tjusigt intro i ödslig PF-anda eller Monika Törnells (Ted Ströms) Vintersaga. Som komposition håller den hög klass. Inte så förtjust i distgurorna, kunde gärna fått vara akke-d:o. Sticket funkar bra. Gillar outrot, snyggt ljud på pianot. Fin stämning rakt igenom. Vet att ni sätter ribban mycket högt och det skall bli intressant att följa denna.
« Senast ändrad: 31.12.2010, 14:43:11 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Gillar låten tokmycket bra lir och bra tryck rakt över även om trummorna kommer att utvecklas en hel del skulle jag tro - jag gillar inte din röst till det hör alldeles för tanigt men det ger en bild över hur det skulle kunna låta.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Som Du vet så har jag ju en del bekymmer med denna gengre - men detta låter (trots detta) onekligen jävligt bra.. Här har Du hittat en oerhört stabil och bra grund.. Får Du (Ni?) fila lite på detta och sen på med en riktigt bra sång så kan det gå hur långt som helst..

Lycka till och Gott Nytt....
Tackar.
Vilken genre är det? Vi filar lite till. Eller mycket.  :)

Tjusigt intro i ödslig PF-anda eller Monika Törnells (Ted Ströms) Vintersaga. Som komposition håller den hög klass. Inte så förtjust i distgurorna, kunde gärna fått vara akke-d:o. Sticket funkar bra. Gillar outrot, snyggt ljud på pianot. Fin stämning rakt igenom. Vet att ni sätter ribban mycket högt och det skall bli intressant att följa denna.
Ja, introt har något extra. Ödsligt på något vis tycker jag. Distgurorna kom till lite i efterhand. Låten gjordes först med enbart akke-guror, men jag tyckte det blev lite tunt. Till slutmix blir det säkert en variant av båda. Tack för tyck.

Gillar låten tokmycket bra lir och bra tryck rakt över även om trummorna kommer att utvecklas en hel del skulle jag tro - jag gillar inte din röst till det hör alldeles för tanigt men det ger en bild över hur det skulle kunna låta.
Tokmycket alltså.  :D Tackar.
Ja, alltså... Alltihop är råslaskar mest för att få ner låten "på band". Allt kommer göras om mer eller mindre. Emu fixar soundet i nästa skede så får vi se vart den tar vägen.


Grått nytt hår allihop!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har nog potential men jag är oftast inte så förtjust i genren (vilken genre?  B)) med hårda distguror, men så kommer här ett lugnt parti med piano och jag är såld. Nja jag gillar inte de vassa övertonerna i introljudet som även finns tillsammans med pianot här i slutet. Jag gillar soundet men jag hör ett innehåll av vassa högfrekventa toner som inte känns bra.

Med mer arbete kan det nog bli intressant även för mig men ännu är det i mina otränade musiköron många transportsträckor. Många bitar återstår att få på plats. Det blir intressant att följa!
« Senast ändrad: 01.01.2011, 13:56:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Kompositionen funkar bra och med chrome touchen på detta så kommer det bli mycket bra och intressant.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har nog potential men jag är oftast inte så förtjust i genren (vilken genre?  B)) med hårda distguror, men så kommer här ett lugnt parti med piano och jag är såld. Nja jag gillar inte de vassa övertonerna i introljudet som även finns tillsammans med pianot här i slutet. Jag gillar soundet men jag hör ett innehåll av vassa högfrekventa toner som inte känns bra.

Med mer arbete kan det nog bli intressant även för mig men ännu är det i mina otränade musiköron många transportsträckor. Många bitar återstår att få på plats. Det blir intressant att följa!
Tack Max. Bra poäng med övertonerna i padljudet. Gissar att jag ändå inte få behålla så mycket när Emu sätter tänderna i detta.  :lol:

Kompositionen funkar bra och med chrome touchen på detta så kommer det bli mycket bra och intressant.
Kalas! Tack.


asti

  • Gäst
Du får till en tung, maffig ljudbild! Snygga gitarrer, men lite för mycket dist för min smak.  :)
Harmonimässigt händer inte så mycket, men antar att det inte är huvudsyftet här.
Sången är lite återhållsam ibland tycker jag, som om du var lite osäker på melodin.
Men du säger att det är första utkastet, så det är inte så konstigt.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jodå. Jag håller nog med Asti om att jag kanske förväntar mig lite mer harmonisk komplexitet., Sångmeldoin inbjuder till det på något sätt. men jag tror att det kan bli något om du jobbar lite till med den. Grundidén håller absolut. (bra gitarrsolo förresten)
 :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Du får till en tung, maffig ljudbild! Snygga gitarrer, men lite för mycket dist för min smak.  :)
Harmonimässigt händer inte så mycket, men antar att det inte är huvudsyftet här.
Sången är lite återhållsam ibland tycker jag, som om du var lite osäker på melodin.
Men du säger att det är första utkastet, så det är inte så konstigt.
Syftet är helt rätt uppfattat. Stort och maffigt är tanken. Jag kommer inte sjunga lead på denna i färdigt skick.
Tack för feed.

Jodå. Jag håller nog med Asti om att jag kanske förväntar mig lite mer harmonisk komplexitet., Sångmeldoin inbjuder till det på något sätt. men jag tror att det kan bli något om du jobbar lite till med den. Grundidén håller absolut. (bra gitarrsolo förresten)
 :)
Spännande. Vad är det som gör att du förväntar dig mer harmonisk komplexitet. Är det introt som spökar till det kanske. Det är väl egentligen där det händer mest grejer harmoniskt?

Kul att solot gillas.

Tack.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jodå. Jag håller nog med Asti om att jag kanske förväntar mig lite mer harmonisk komplexitet., Sångmeldoin inbjuder till det på något sätt. men jag tror att det kan bli något om du jobbar lite till med den. Grundidén håller absolut. (bra gitarrsolo förresten)
 :)
Spännande. Vad är det som gör att du förväntar dig mer harmonisk komplexitet. Är det introt som spökar till det kanske. Det är väl egentligen där det händer mest grejer harmoniskt?

Kul att solot gillas.

Tack.

Njaee kanske introt... men också att det är du och att jag vet din potential  :)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snygg grund
Antar att man ska tänka sig EMUs verkstad och annan sång på denna
Sologitarren är grym - däremot de där hårdrockvarianterna vet jag inte
Ganska vilsam - inget större händer
men nog kan det bli en pålkran av detta också
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej!
Egentligen är jag fel målgrupp för denna typ av musik då jag inte uppskattar den till fullo. Men jag tror ändå att det kan finnas värden i att man svarar/tycker nåt för er. Så tänker i alla fall jag när man skriver i mina verk trots att man tycker det är mindre bra :)

Här är större och mindre tankar från mig: En bra ljudbild som väntat, när man lyssnar på dina/era produktioner och bra lirade instrument på det stora hela. Det börjar bra med PF-anda (som EQ skrev) men sedan blir det för mycket "mjuk" hårdrock för min smak.
Tycker inte att din röst och musikstil riktigt gifter sig på något sätt. Vid ca 189-190 låter det som du snubblar till på gitarrsolot (även om du kanske inte gör det - men det låter så i mina öron i alla fall). Vid 169 låter det som ett oavsiktligt plockavbrott på guran - flytet försvinner? Tycker inte att det händer så mycket i låten generellt även om du solar - den tuggar liksom bara på.

Hmmm låter som jag bara gnäller - men det är inte min mening, för ni är bra på det du/ni gör. Jag hoppas ändå att ni kan vaska fram något ur mina tankar som är värt nåt?

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Snygg grund
Antar att man ska tänka sig EMUs verkstad och annan sång på denna
Sologitarren är grym - däremot de där hårdrockvarianterna vet jag inte
Ganska vilsam - inget större händer
men nog kan det bli en pålkran av detta också
Tack. Vi får se hur det utvecklas ja.

Hej!
Egentligen är jag fel målgrupp för denna typ av musik då jag inte uppskattar den till fullo. Men jag tror ändå att det kan finnas värden i att man svarar/tycker nåt för er. Så tänker i alla fall jag när man skriver i mina verk trots att man tycker det är mindre bra :)

Här är större och mindre tankar från mig: En bra ljudbild som väntat, när man lyssnar på dina/era produktioner och bra lirade instrument på det stora hela. Det börjar bra med PF-anda (som EQ skrev) men sedan blir det för mycket "mjuk" hårdrock för min smak.
Tycker inte att din röst och musikstil riktigt gifter sig på något sätt. Vid ca 189-190 låter det som du snubblar till på gitarrsolot (även om du kanske inte gör det - men det låter så i mina öron i alla fall). Vid 169 låter det som ett oavsiktligt plockavbrott på guran - flytet försvinner? Tycker inte att det händer så mycket i låten generellt även om du solar - den tuggar liksom bara på.

Hmmm låter som jag bara gnäller - men det är inte min mening, för ni är bra på det du/ni gör. Jag hoppas ändå att ni kan vaska fram något ur mina tankar som är värt nåt?

Ha det gott
Gurano
Helt rätt ang. båda tidsangivelserna, men som sagt. Jag var ute efter feedback på form och komposition. Ny sångare och nytt arr kommer sedan. Tackar.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hej!
Egentligen är jag fel målgrupp för denna typ av musik då jag inte uppskattar den till fullo. Men jag tror ändå att det kan finnas värden i att man svarar/tycker nåt för er. Så tänker i alla fall jag när man skriver i mina verk trots att man tycker det är mindre bra :)

Här är större och mindre tankar från mig: En bra ljudbild som väntat, när man lyssnar på dina/era produktioner och bra lirade instrument på det stora hela. Det börjar bra med PF-anda (som EQ skrev) men sedan blir det för mycket "mjuk" hårdrock för min smak.
Tycker inte att din röst och musikstil riktigt gifter sig på något sätt. Vid ca 189-190 låter det som du snubblar till på gitarrsolot (även om du kanske inte gör det - men det låter så i mina öron i alla fall). Vid 169 låter det som ett oavsiktligt plockavbrott på guran - flytet försvinner? Tycker inte att det händer så mycket i låten generellt även om du solar - den tuggar liksom bara på.

Hmmm låter som jag bara gnäller - men det är inte min mening, för ni är bra på det du/ni gör. Jag hoppas ändå att ni kan vaska fram något ur mina tankar som är värt nåt?

Ha det gott
Gurano

Riktigt bra kommentar, precis som man vill ha dem, och ett riktigt bra bevis att man kan få relevant kritik av någon som egentligen inte gillar genren!!!

Har inte så mycket att komma med i nuläget känner jag, men tar till mig alla kommentarer och synpunkter senare när det blir dags att arra/mixa/sabba den här låten :D

tack för bra respons från många :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
vad gäller texten.. jag har lite svårt att höra vad du sjunger
kan du inte lägga upp texten?
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
vad gäller texten.. jag har lite svårt att höra vad du sjunger
kan du inte lägga upp texten?

Ok. Längst upp i tråden.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Länge sedan denna tråden var aktiv, men det har sin förklaring.

Det var ursprungligen en låt tänkt för Chrome, men låten hann inte bli färdig nog för att komma med i arbetet med Chromes andra platta så nu blev det en Wernborg-låt istället med Erik på sång. Kommer med på min nästa utgivning istället.

Om någon mot förmodan kommer ihåg låten så är i stort sett ALLT omgjort. Kan finnas någon enstaka synt kvar, men se detta som en ny låt att kommentera.

Det som definitivt är kvar att göra är en körstämma till refrängerna. Samt lite mixfix. Men tyck till om allt.
« Senast ändrad: 31.05.2013, 00:24:12 by Wernborg »


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...oj va bra detta kan bli!! :)  Stark låt och goda idéer!!! Här och var lite för svengelskt uttal dock...


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Just det...kanonbra dehär  ^_^
Sången kunde höjas lite på några ställen....  "Living dead..." låter super. Första gången är det OK men de följande gångerna då alla intrument kör hårt hamnar den fina sången i bakgrunden  :( .

Svengelskt... int vet jag. Inte störde det mig. Svengelskan låter mjuk och skön jämfört med finsk "tankero-enkelska"  :wacko:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Den där grejen vid 01:25, låter som nån sätter sig på vinylspeplaren.  :lol: Skall den verkligen vara där?? Tycker inte jag.
Gillade denna mycket vid förra lyssningen. Händeren massa i låten. Snyggt att du växlar till akustisk gitarr efter ett tag. Kontrasten skulle förstärkas med bara gitarr och sång där. Pianoslingan är rysansvärt bra och har ju sin motsvarighet i början. Det är snyggt när det händer mycket att man kan småle belåtet och igenkännande på slutet. Kanske hamnar sedan pianot väl bakom den stekande synthen på slutet, skulle vara som i introt tycker jag. Finns en skön stämning i låten som ni trots det händelserika lyckas behålla. Erik sjunger bra men uttalet om man  nu bryr sig är svengelskt ("wåss elån"). I mina trötta öron låter arr och mix bra (förutom synth/piano i slutet) men kanske lite kylig klang, hörs bäst på acapellakörerna i början (eq:at rejält här?). Blivande forumklassiker? Härlig lyssning, thanks for tjäring!
« Senast ändrad: 22.01.2013, 00:42:04 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bevisligen har jag ju hört föregångaren till denna låt då du sjöng själv. Helt nu tycker jag. Helt klart bra med Eric på lead och bra körer - men arret är ju det fina i den här låten med nylon och arpeggio om vart annat - något basfattig va? Fanns det ens någon? Låten är härligt ofurutsägbar samtidigt som några harmonier gav vibbar om One Night in Bankok vilket är bra.
Jodå fyra cykellysen och en kattreflex på denna.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra här Stefan.

Riktigt skön låt och jag stör mig inte på uttalet.Mixen är helt okej,men lite låg sång kan jag nog tycka lite överlag.Liret ybergrymt som vanligt,du får bjuda på några goofar snart så vi vanliga dödliga hittar nåt att såga på  :)

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Fn.. va tajjt och välljudande!
Här vare inte många toner som hamnade snett,riktigt proffsigt.
Ljudet bra på alla plan(möjligtvist lite mer 'sting' i virveln',men det är nästan löjligt att klaga B))
Bra skit helt enkelt,gillar harmisarna oxo,kanske att det skulle få smyga in lite skit mellan naglarna oxo,kan bli lite för snällt.
Att det skulle vara basfattigt kan jag ICKE hålla med om...
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fn.. va tajjt och välljudande!
Här vare inte många toner som hamnade snett,riktigt proffsigt.
Ljudet bra på alla plan(möjligtvist lite mer 'sting' i virveln',men det är nästan löjligt att klaga B))
Bra skit helt enkelt,gillar harmisarna oxo,kanske att det skulle få smyga in lite skit mellan naglarna oxo,kan bli lite för snällt.
Att det skulle vara basfattigt kan jag ICKE hålla med om...
Du är ju halvdöv (sade den andre halvdöva) varpå den ene sa va?
Har lyssnat med jobblurar nu och visst finns det bas men inte överallt och så är det så tajt så att det nästan inte hörs. Så det blir väl så jag får modifiera mitt tidigare inlägg :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Har inte läst några kommentarer. Förutom eggets och han har nog rätt! :unsure:

Låter Chrome.
Bra sjunget! Riktigt passande till stuket. Lite i samma intervall sångmässigt, men något bättre än du W. ;) Du får en 3:a och jag får en 1:a i den ligan. :)

Mycket depeche också, fast arrat annorlunda förstås.

Låter jättebra om ljudbild och mix. Klart och det enda jag har att klaga på är delar av percussionen. Lite maffigare hade jag önskat. Inte hårdrock eller metal, men maffigare eller mer "orkestrala" trummor. Kanske nästan mer åt trance hållet, sådan bastrumma.

Bra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Snyggt detta och egentligen inget att direkt anmärka på men jag skulle önska att rytmiken - percussion och gitarrerna, liksom vävdes samman och fick ta lite mer plats. :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det här var ju något annat ...
Riktigt rykande bra sång!
Snygga gitarrer
Strålande bra produktion - proffsklass
Bra textformuleringar
Bra och varierad låt
Låter som? Lite PF, lite Phil Collins ..
Det enda jag inte gillar är den där studsande synthbollgrejen
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra  :D
Snacka med Petr Gabriel om Hahn kan lägga sång. Tror att även han skulle gilla den!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Riktigt jävla bra det här. Superb sång och sångljud. Bra mix. Bra och spännande arr. Härlig blandning av "riktiga" instrument och synthar. Gött lite 70-tals discosound på trummorna. Mästerliga instrumentala insatser.

På minsussidan är absolut svengelskan. Väldigt många Ä:n. Framförallt första intrycket på "living dead, it's in my head" förtar mycket av intrycket. Det låter "living dääd, it's in my hääd" Även ordet "bed" låter "bääd". Jag skulle sjunga det "livin' ded, it's 'n my hed". Just när man hör det direkt i början av låten så reagerar man(jag). (You never get a second chance to make a first impression  :)) Resten av texten är inget som direkt stör utan det är mest på dom här orden.

Rekommenderar att klippa bort andningsljuden som kompressorn tryckt upp innan sången börjar vid 42.

En lite mjukare pad på introt som inte låter så mycket insekt kunder också vara en idé.

Blir vansinnigt förälskad i tapestoppen vid 1:25, helt underbar.  :wub:

Mästerligt och en av dom bästa låtarna på KR på länge, lite fix av nämnda detaljer ovan så är det enligt mig 100%

Micke
« Senast ändrad: 23.01.2013, 15:13:05 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tjoho va mycket kommentarer. Kul!

...oj va bra detta kan bli!! :)  Stark låt och goda idéer!!! Här och var lite för svengelskt uttal dock...
Tack så mycket. Ja, jag tycker jag fick till det bra den här gången. Har inte tänkt på svengelskan direkt. Är kanske fortfarande väldigt exalterad över att ha fått en riktigt bra sångare på låten.  :)

Just det...kanonbra dehär  ^_^
Sången kunde höjas lite på några ställen....  "Living dead..." låter super. Första gången är det OK men de följande gångerna då alla intrument kör hårt hamnar den fina sången i bakgrunden  :( .
Svengelskt... int vet jag. Inte störde det mig. Svengelskan låter mjuk och skön jämfört med finsk "tankero-enkelska"  :wacko:
Space
Tnx! Svengelska är kanske lite mjukare än finelska ja.  :D
Ang. sång så är det ju mycket en smaksak hur man vill ha sången i mixen. Personligen så gillar jag inte svensktoppsmix så mycket utan vill den lite lägre i nivå. Högst medvetet alltså, men tack för synpunkten.

Den där grejen vid 01:25, låter som nån sätter sig på vinylspeplaren.  :lol: Skall den verkligen vara där?? Tycker inte jag.
Gillade denna mycket vid förra lyssningen. Händeren massa i låten. Snyggt att du växlar till akustisk gitarr efter ett tag. Kontrasten skulle förstärkas med bara gitarr och sång där. Pianoslingan är rysansvärt bra och har ju sin motsvarighet i början. Det är snyggt när det händer mycket att man kan småle belåtet och igenkännande på slutet. Kanske hamnar sedan pianot väl bakom den stekande synthen på slutet, skulle vara som i introt tycker jag. Finns en skön stämning i låten som ni trots det händelserika lyckas behålla. Erik sjunger bra men uttalet om man  nu bryr sig är svengelskt ("wåss elån"). I mina trötta öron låter arr och mix bra (förutom synth/piano i slutet) men kanske lite kylig klang, hörs bäst på acapellakörerna i början (eq:at rejält här?). Blivande forumklassiker? Härlig lyssning, thanks for tjäring!
Tapestop var inte en favorit alltså.  :lol:
Kontrasten du pratar om, är det i versen du menar? Där akken kommer in efter halva? Kanske kan funka, eller så blir det tomt om arpeggiosynten försvinner där.
Tack för detaljerat tyck!!!

Bevisligen har jag ju hört föregångaren till denna låt då du sjöng själv. Helt nu tycker jag. Helt klart bra med Eric på lead och bra körer - men arret är ju det fina i den här låten med nylon och arpeggio om vart annat - något basfattig va? Fanns det ens någon? Låten är härligt ofurutsägbar samtidigt som några harmonier gav vibbar om One Night in Bankok vilket är bra.
Jodå fyra cykellysen och en kattreflex på denna.
Basfattigt är det ju verkligen inte. Däremot är nog fokus mer på bastrumma än på elbas i mixen i de lägre registret. Kanske är så att ditt öra hellre vill ha basen lägre än bastrumman? Kul att det går fram att det har jobbats på arret. Vet inte hur många timmar jag suttit med denna, men åtskilliga har det blivit. Referens till One night in Bangkok gillas. Tackar!!

Bra här Stefan.
Riktigt skön låt och jag stör mig inte på uttalet.Mixen är helt okej,men lite låg sång kan jag nog tycka lite överlag.Liret ybergrymt som vanligt,du får bjuda på några goofar snart så vi vanliga dödliga hittar nåt att såga på  :)
Mike
Tackar så mycket. Lite småmissar gör jag nog allt. Minns att jag tog fel ackord en gång 1987.  :D

Fn.. va tajjt och välljudande!
Här vare inte många toner som hamnade snett,riktigt proffsigt.
Ljudet bra på alla plan(möjligtvist lite mer 'sting' i virveln',men det är nästan löjligt att klaga B))
Bra skit helt enkelt,gillar harmisarna oxo,kanske att det skulle få smyga in lite skit mellan naglarna oxo,kan bli lite för snällt.
Att det skulle vara basfattigt kan jag ICKE hålla med om...
Ah, kul. Tack som f-n. Roligt att det gillas!

Har lyssnat med jobblurar nu och visst finns det bas men inte överallt och så är det så tajt så att det nästan inte hörs. Så det blir väl så jag får modifiera mitt tidigare inlägg :)
Bas finns det, men det är lite olika arr på basen genom låten. I refrängen så tillkommer en extra syntbas tex.
Det kanske kan leda till att man upplever basen som frånvarande i versen?

Har inte läst några kommentarer. Förutom eggets och han har nog rätt! :unsure:
Låter Chrome.
Bra sjunget! Riktigt passande till stuket. Lite i samma intervall sångmässigt, men något bättre än du W. ;) Du får en 3:a och jag får en 1:a i den ligan. :)
Mycket depeche också, fast arrat annorlunda förstås.
Låter jättebra om ljudbild och mix. Klart och det enda jag har att klaga på är delar av percussionen. Lite maffigare hade jag önskat. Inte hårdrock eller metal, men maffigare eller mer "orkestrala" trummor. Kanske nästan mer åt trance hållet, sådan bastrumma.
Bra!
Tack så mycket!
Ja, det var tänkt för Chrome som sagt, men är nu arrat på mitt vis istället för Emulators.
De låtarna jag håller på med nu har allihop "akustiska" trummor så jag kommer inte göra något trancebastrumma här. Vill hålla ihop soundet på alla låtarna. Tack för idén ändå.

Snyggt detta och egentligen inget att direkt anmärka på men jag skulle önska att rytmiken - percussion och gitarrerna, liksom vävdes samman och fick ta lite mer plats. :)
Tack.
Vävdes samman i arret eller mixen?

Det här var ju något annat ...
Riktigt rykande bra sång!
Snygga gitarrer
Strålande bra produktion - proffsklass
Bra textformuleringar
Bra och varierad låt
Låter som? Lite PF, lite Phil Collins ..
Det enda jag inte gillar är den där studsande synthbollgrejen
Haha, ja det här är något annat!
Smickrande referenser igen. Tack!
Studsande bollen där. Något måste man reta sig på i en låt ju.  :D

Bra  :D
Snacka med Petr Gabriel om Hahn kan lägga sång. Tror att även han skulle gilla den!
Jag tycker låten har helt rätt sångare. Tack ändå.

Riktigt jävla bra det här. Superb sång och sångljud. Bra mix. Bra och spännande arr. Härlig blandning av "riktiga" instrument och synthar. Gött lite 70-tals discosound på trummorna. Mästerliga instrumentala insatser.
På minsussidan är absolut svengelskan. Väldigt många Ä:n. Framförallt första intrycket på "living dead, it's in my head" förtar mycket av intrycket. Det låter "living dääd, it's in my hääd" Även ordet "bed" låter "bääd". Jag skulle sjunga det "livin' ded, it's 'n my hed". Just när man hör det direkt i början av låten så reagerar man(jag). (You never get a second chance to make a first impression  :)) Resten av texten är inget som direkt stör utan det är mest på dom här orden.
Rekommenderar att klippa bort andningsljuden som kompressorn tryckt upp innan sången börjar vid 42.
En lite mjukare pad på introt som inte låter så mycket insekt kunder också vara en idé.
Blir vansinnigt förälskad i tapestoppen vid 1:25, helt underbar.  :wub:
Mästerligt och en av dom bästa låtarna på KR på länge, lite fix av nämnda detaljer ovan så är det enligt mig 100%
Micke
Åhhh. En frände kring tapestop.  :wub:
Tack för trevlig kritik.
Erik och jag har snackat om att refrängen kunde ha lite tuffare attityd på sången. Samt även en högre andrastämma. Ska ha uttalet med i åtanke när vi diskuterar det sedan.




Jätteroligt med alla kommenterar. Och extra kul att det verkligen går fram att jag lagt ner mycket tid och möda på arret.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är det ddummers gamla skapelse "tapestop"-pluginen som används?  :o
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Hade missat den här totalt courtesy of emailsystemet på KR  :lol:

Den här blir lite av ett skönt lapptäcke för mig som sprider sig över flera genrer o stundtals älskar jag det, stundtals tycker jag det kanske är lite obestämt men det är ju en personlig smaksak. I övrigt härligt, flera passager jag gillar skarpt! Vore jäkla synd att klaga här! Har inte så mkt att tillägga om mix el dyl, inget större fel som sticker ut i mina öron.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Är det ddummers gamla skapelse "tapestop"-pluginen som används?  :o
Ja.  :huh:

Finns här för den hugade: http://hem.bredband.net/tbtaudio/archive/archive.htm

Hade missat den här totalt courtesy of emailsystemet på KR  :lol:

Den här blir lite av ett skönt lapptäcke för mig som sprider sig över flera genrer o stundtals älskar jag det, stundtals tycker jag det kanske är lite obestämt men det är ju en personlig smaksak. I övrigt härligt, flera passager jag gillar skarpt! Vore jäkla synd att klaga här! Har inte så mkt att tillägga om mix el dyl, inget större fel som sticker ut i mina öron.
Emailsystemet?

Lapptäcke var en kul liknelse. Gillas!
Tack för lyss.