Kontrollrummet

Faded black to grey

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Ja man får ju ett mail vid nya ämnen om man önskat det, o det fungerar, ibland, ofta inte. O jag är så dålig på att komma ihåg att kolla igenom efter nytt :P

Tape stop?
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad tigersoul

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 761
  • Singer/Songwriter
    • Visa profil
    • Tigersjäl.se
Intressant, letat efter en sådan plugin. Inte för jag behövt en, men för att jag vill ha en bara :P

Det är väl inte mac länken där ovan misstänker jag tyvärr.
/ Kristian Tigersjäl - Singer/Songwriter - http://www.tigersoul.se


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Hellojsan

Bra lirat sjungit spelat mixat
men blir lite ABBA möter electronica möter barbados möter alcazar
snyggt men saknar en mer genere rak linje tror på abba liret personligen :)
o ta trummisen ett tag runt 235 lite många cymbaler som låter samma.
men hade jag gjort låten hade jag varigt mycket nöjd
så det skall ni oxå vara
allt gott tony
att leva är att dö


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hellojsan

Bra lirat sjungit spelat mixat
men blir lite ABBA möter electronica möter barbados möter alcazar
snyggt men saknar en mer genere rak linje tror på abba liret personligen :)
o ta trummisen ett tag runt 235 lite många cymbaler som låter samma.
men hade jag gjort låten hade jag varigt mycket nöjd
så det skall ni oxå vara
allt gott tony
Haha. Det var väl åtminstone ett rätt av de fyra referenserna där. Inte illa pinkat av en trähäst.
Tack för tyck!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Så. Då har det slipats lite på denna.

Ny leadsång i refrängen samt introt.
Lagt sången lägre och längre bak i introt.
Minskat på delay och reverb på refrängsången för att placera den längre fram i förhållande till musiken så att inte versen blir intensivare än refrängen (?)
« Senast ändrad: 31.05.2013, 00:26:34 by Wernborg »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Låter rasande bra! Fastän det är en rätt komplex ljudbild framgår delarna klart och tydligt.
Och hög klass på framförandet! En liten grej jag reagerade på var det här "väsande"/pysande
arpeggio-aktiga ljudet i introt och i slutet, som iofs är effektfullt med klipps av ganska tvärt
i stället för att "pysa" ut så sakteliga... Men det är ju en pyttedetalj man inte behöver haka upp sig på.
Bortsett från det avhuggna "pyset" tycker jag det är hur klart som helst! Kan inte bli mycket bättre!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad hagis

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Man får lite 80-talsvibbar av synten i början med "Pulse Width Modulation"-soundet. Gillar sticket med oh-stämmorna och gitarrsolot. Bra att sänka sången i introt, lite påträngande i förra versionen.
Gungar gott.


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det här är helt suveränt och eget på ett bra sätt! :) Håller med Asti om pyset, hade inte haft något emot om de ensamma pianotonerna hade varit så där brillianta som piano eg inte är... sen händer det något konstigt precis när första versen börjar - det blir tomt i ena kanalen när det kommer en crash i andra...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter rasande bra! Fastän det är en rätt komplex ljudbild framgår delarna klart och tydligt.
Och hög klass på framförandet! En liten grej jag reagerade på var det här "väsande"/pysande
arpeggio-aktiga ljudet i introt och i slutet, som iofs är effektfullt med klipps av ganska tvärt
i stället för att "pysa" ut så sakteliga... Men det är ju en pyttedetalj man inte behöver haka upp sig på.
Bortsett från det avhuggna "pyset" tycker jag det är hur klart som helst! Kan inte bli mycket bättre!
/Asti
Kul att du gillar. Håller helt och hållet med om pyset. Har glömt fixa det. Ska åtgärdas.
Tack igen!!

Man får lite 80-talsvibbar av synten i början med "Pulse Width Modulation"-soundet. Gillar sticket med oh-stämmorna och gitarrsolot. Bra att sänka sången i introt, lite påträngande i förra versionen.
Gungar gott.
80-talsvibbar av det slaget diggar jag. Tack för feedback.

Det här är helt suveränt och eget på ett bra sätt! :) Håller med Asti om pyset, hade inte haft något emot om de ensamma pianotonerna hade varit så där brillianta som piano eg inte är... sen händer det något konstigt precis när första versen börjar - det blir tomt i ena kanalen när det kommer en crash i andra...
Tackar!! Cymbalerna är pannade åt var sitt håll. Kanske lite väl överdrivet möjligen? Skulle kunna testa att vässa pianot lite också.





En annan sak. Det går troll i denna låten när det gäller mp3-kodningen. 8 av 10 ggr så har det hackat i filen när jag spelar upp den. Gör jag däremot en wav först och sedan en mp3 från den har det funkat. Men nu tror jag istället att det är min telefon som stökar till det. Vid tapestopet uppkommer i stort sett alltid hacket. När jag nu lyssnar på version 2 i min dator låter det helt rätt, men när jag kör samma fil i min iPhone så hackar det ibland.

Någon annan som har möjlighet att lyssna på låten i iPhone? (Det låter ungefär som att det hackar för att  bandbredden är för dålig, liksom hakar upp sig och fortsätter raskt igen.)

Detta har aldrig nånsin hänt mig tidigare och med denna låten händer det hela tiden. Eftersom jag hållit på ett tag med den har jag säkert gjort 30 mp3-versioner av den.

Kan det vara iPhonen som ballar ur när det blir tyst?

Vid 1.25 är det tydligast.
« Senast ändrad: 31.01.2013, 23:43:41 by Wernborg »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
En annan sak. Det går troll i denna låten när det gäller mp3-kodningen. 8 av 10 ggr så har det hackat i filen när jag spelar upp den. Gör jag däremot en wav först och sedan en mp3 från den har det funkat. Men nu tror jag istället att det är min telefon som stökar till det. Vid tapestopet uppkommer i stort sett alltid hacket. När jag nu lyssnar på version 2 i min dator låter det helt rätt, men när jag kör samma fil i min iPhone så hackar det ibland.

Någon annan som har möjlighet att lyssna på låten i iPhone? (Det låter ungefär som att det hackar för att  bandbredden är för dålig, liksom hakar upp sig och fortsätter raskt igen.)

Detta har aldrig nånsin hänt mig tidigare och med denna låten händer det hela tiden. Eftersom jag hållit på ett tag med den har jag säkert gjort 30 mp3-versioner av den.

Kan det vara iPhonen som ballar ur när det blir tyst?

Vid 1.25 är det tydligast.

Har vare sig "snart-fån" eller "aj-fån" men har upplevt ett liknande fenomen medan vi jobbade på Rising... särskilt på något ställe där det övergick från "tätt till glest" i de tidiga versionerna... Upplevde att det liksom stannade upp och inte riktigt stämde rytmiskt... Letade efter klipp eller midi som kunde hamnat lite fel men icke... hittade inget. Har tidigare använt extern codec för MP3 - Lame - och aldrig förnimmat detta förut. Nu kodar jag antingen i Foobar2000 som inte längre använder Lame utan har en egen eller med Cubase egna codec... Kan va en sådan sak jag reagerade på när din vers börjar... Hmmm... 320kbps lär ju vara närmast omöjligt att skilja från wav men har någon testat tajmingen på codecs?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Sigmunds

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
    • Ødemark

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Vet du vad? Jag ska inte kommentera dom små detaljer som jag fortfarande tycker kan bli bättre, nä, jag skiter i det! Jag är nämligen nykär och går på små rosa moln, så jag låter det passera. Kär, i den här låten. Tycker den är hur grym som helst och fullkomligt älskar den. Det enda riktigt stora felet med den är att jag önskar att jag hade skrivit den!
När du släpper denna på Spotify så åker den rakt in i vår playlist som jag och frun så oblygt döpt till "Världens bästa låtar" (I den finner man även Surreal)

Vad mer kan jag säga? Jag är avundsjuk!!

Så Wernis, gå nu och lägg ett pussel eller nåt annat som inte har med musik och göra  :D

Micke

PS. Jag ska på fest ikväll, hoppas du inte har nåt emot att jag nöter denna låt för sällskapet några ggr under kvällens lopp!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En annan sak. Det går troll i denna låten när det gäller mp3-kodningen. 8 av 10 ggr så har det hackat i filen när jag spelar upp den. Gör jag däremot en wav först och sedan en mp3 från den har det funkat. Men nu tror jag istället att det är min telefon som stökar till det. Vid tapestopet uppkommer i stort sett alltid hacket. När jag nu lyssnar på version 2 i min dator låter det helt rätt, men när jag kör samma fil i min iPhone så hackar det ibland.

Någon annan som har möjlighet att lyssna på låten i iPhone? (Det låter ungefär som att det hackar för att  bandbredden är för dålig, liksom hakar upp sig och fortsätter raskt igen.)

Detta har aldrig nånsin hänt mig tidigare och med denna låten händer det hela tiden. Eftersom jag hållit på ett tag med den har jag säkert gjort 30 mp3-versioner av den.

Kan det vara iPhonen som ballar ur när det blir tyst?

Vid 1.25 är det tydligast.

Har vare sig "snart-fån" eller "aj-fån" men har upplevt ett liknande fenomen medan vi jobbade på Rising... särskilt på något ställe där det övergick från "tätt till glest" i de tidiga versionerna... Upplevde att det liksom stannade upp och inte riktigt stämde rytmiskt... Letade efter klipp eller midi som kunde hamnat lite fel men icke... hittade inget. Har tidigare använt extern codec för MP3 - Lame - och aldrig förnimmat detta förut. Nu kodar jag antingen i Foobar2000 som inte längre använder Lame utan har en egen eller med Cubase egna codec... Kan va en sådan sak jag reagerade på när din vers börjar... Hmmm... 320kbps lär ju vara närmast omöjligt att skilja från wav men har någon testat tajmingen på codecs?
Jag kör med Lame. Den påstås ju vara i särklass bäst på kodning till mp3. Enda annorlunda med denna låt jag kan komma på är Tapestop-pluginen på mastern. Jag har vid ett tidigare tillfälle haft problem med mixdown pga. en plugg, så jag ska testa utan den eller med en annan tapestop.

Ikke min "cup of tea", men vil bare si at det låter proffsigt!
Tusen takk!

Vet du vad? Jag ska inte kommentera dom små detaljer som jag fortfarande tycker kan bli bättre, nä, jag skiter i det! Jag är nämligen nykär och går på små rosa moln, så jag låter det passera. Kär, i den här låten. Tycker den är hur grym som helst och fullkomligt älskar den. Det enda riktigt stora felet med den är att jag önskar att jag hade skrivit den!
När du släpper denna på Spotify så åker den rakt in i vår playlist som jag och frun så oblygt döpt till "Världens bästa låtar" (I den finner man även Surreal)

Vad mer kan jag säga? Jag är avundsjuk!!

Så Wernis, gå nu och lägg ett pussel eller nåt annat som inte har med musik och göra  :D

Micke

PS. Jag ska på fest ikväll, hoppas du inte har nåt emot att jag nöter denna låt för sällskapet några ggr under kvällens lopp!
Ja, vad säger man. Tack! :wub: :wub: :wub:
Ha så kul på festen!


Utloggad Girly

I'm blown away  :o
För att återgå till svenska... vilken låt!!! Sjukt bra!  :D
Tur att Hagis pratade om den här eftersom den gått mig alldeles förbi  :)
Gillar, gillar, gillar  :wub:
Girly
Spotify - Heartbeat Inverted *** SoundCloud - Lena Lannergren *** YouTube - Lena Lannergren


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
I'm blown away  :o
För att återgå till svenska... vilken låt!!! Sjukt bra!  :D
Tur att Hagis pratade om den här eftersom den gått mig alldeles förbi  :)
Gillar, gillar, gillar  :wub:
Girly
Oj, oj, oj. Ett sådant fint betyg till.
Tack så väldans!

Får ge massor av cred till Erik också som lyfte låten till en helt annan nivå än vad jag själv klarar av.

 :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Mästerligt. Så mycket bättre än så mycket som finns på skiva.

Pissgrejor:

svengelskan förstör en hel del när allt annat är så jävla bra. mer e än ä, mer d än t bör det vara. Sen är det lite timing issues i ingångar till bryggor och refrängen.
"l:et i living skall ligga klistrat på ettan", och inte 50 ms efter. Man kunde dra den lite i en daw.

Nästan lite floodskt slutloopande också. Helt jävla underbart.

din bästa tror jag. GRYMT!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad palm

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 315
    • Visa profil
Ja vad säger man...

Mkt mkt bra! Gillar soundet, det syntiga mot gitarrerna, både distade och akustiska. Kompet på den akustiska är skönt.
Melloslingan är också kanon och dessutom sjunger ni/ han kanon.

Jag har väl bara en invändning - längden!? Inte alltid bäst med lång ;-)

/palm


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
riktiga låtar har tvåsiffrigt antal minuter LOL

jag tycker i princip alltid om långa låtar; är det bra så tycker man ju att det är bra att det finns mycket av varan. Om man inte är superfanatiskt förtjust, så blir väl längden lite av en plåga.

Följdaktligen lyssnar jag nog mest på sånt jag verkligen gillar eftersom det oftast är verkligt långa låtar :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mästerligt. Så mycket bättre än så mycket som finns på skiva.

Pissgrejor:

svengelskan förstör en hel del när allt annat är så jävla bra. mer e än ä, mer d än t bör det vara. Sen är det lite timing issues i ingångar till bryggor och refrängen.
"l:et i living skall ligga klistrat på ettan", och inte 50 ms efter. Man kunde dra den lite i en daw.

Nästan lite floodskt slutloopande också. Helt jävla underbart.

din bästa tror jag. GRYMT!
Svengelska eller inte. Svårt att korrigera om man inte lägger ner astronimiskt mycket tid på sången.
Floodskt  :wub:

Ja vad säger man...

Mkt mkt bra! Gillar soundet, det syntiga mot gitarrerna, både distade och akustiska. Kompet på den akustiska är skönt.
Melloslingan är också kanon och dessutom sjunger ni/ han kanon.

Jag har väl bara en invändning - längden!? Inte alltid bäst med lång ;-)

/palm
Kul att mina idéer om konstraster går fram. Precis som du uppfattade den var min tanke. Tack för lyssningen.  :)

riktiga låtar har tvåsiffrigt antal minuter LOL

jag tycker i princip alltid om långa låtar; är det bra så tycker man ju att det är bra att det finns mycket av varan. Om man inte är superfanatiskt förtjust, så blir väl längden lite av en plåga.

Följdaktligen lyssnar jag nog mest på sånt jag verkligen gillar eftersom det oftast är verkligt långa låtar :D
Långa låtar är livet!  :wub:

Nu flyttar denna till färdiga.