Forum > Färdiga produktioner
Everyday I have the bkues
Håkan Nilsson:
En av ett gäng låtar vi spelade in live på en enda dag i en studio i Söderhamn 2001. Har mastrat om låtarna nu. Inspelningen blev förstås superstressig, ingen tid för att ställa ljud, samma med mixen. Men med min TC mastringsburk har det blivit bättre. Jag hade alltså bara stereospåret att fippla med. I orginalmixen var låg basgitarren ruskigt starkt och fett, även gitarren var alldeles för starkt mixad, sång och trummor för svagt. Och eftersom sång o gitarr ligger i ungf samma register är det inte helt enkelt att sänka gitarren o höja sången, men med multibandskompressor gick det skapligt.
Guitar 66:
Håkan Nilsson; leadsång, gitarr
Putte Sandström; bass, körsång
Olle Andersson; trums. körsång. Denna inspelning var den första gången Olle spelade med oss två andra. Rätt in i studion bara med ett trumset han gett 500 kr för, inte en sekunds repetition.
MaxB:
Kul att höra draget! Jag antar att studion, om det är en riktig studio, hade svårt att få gitarristen att dra ner volymen till förmån för övriga insatser. :P
Låter för mig som en amatörinspelning. Men det är kul att höra draget!
Var du den ledande personen i bandet och din vilja starkast? I en lyssning efter inspelning borde annars alla, inklusive studiofolket säga: "in och gör om, vi ställer gitarrstärkar'n en meter från gitarristens öron eller drar ner volym'n på gitarr'n..."
Håkan Nilsson:
--- Citat från: MaxB skrivet 30.12.2010, 07:49:43 ---Kul att höra draget! Jag antar att studion, om det är en riktig studio, hade svårt att få gitarristen att dra ner volymen till förmån för övriga insatser. :P
Låter för mig som en amatörinspelning. Men det är kul att höra draget!
Var du den ledande personen i bandet och din vilja starkast? I en lyssning efter inspelning borde annars alla, inklusive studiofolket säga: "in och gör om, vi ställer gitarrstärkar'n en meter från gitarristens öron eller drar ner volym'n på gitarr'n..."
--- Slut citat ---
Det är jag som är gitarristen, och jag avskyr när gitarren blir för stark, det låter ju skit då. Studion är en riktigt svindyr, samma snubbe som ritade Polarstudion ritade den här, så tekniskt är allt perfekt, men de som jobbar där gör så här med alla mixar i alla fall. Och trummorna är nåt skamligt som måste döljas, det spelar ingen roll om man säger till hur man vill ha det. Några problem med slask från den lilla Bluesjuniorn hade vi inte, svårare isåfall med bascombon.
Att försöka snacka med de ljudtekniker vi har här i stan är helt bortkastat, studion är deras värld och de skulle hellre dö än att mixa vettigt. Det sura är att alla tror att det är jag som petat upp regeln för gitarren när verkligheten är att vi nästan slagits vid mixerbordet för att få ner gitarren och upp med trummorna.
Gurano:
Kul traditionell Rock´n roll.....
men på tok för hög gura.
Så här lät det ofta i vår replokal när inspelningsmicken stod för nära gurastärkaren.
Om de som jobbar i den studion gör så med alla mixar, som du säger, så kan de inte få så många uppdrag längre!
Ha det
Gurano
Emulator:
--- Citat från: Gurano skrivet 30.12.2010, 12:20:36 ---
Om de som jobbar i den studion gör så med alla mixar, som du säger, så kan de inte få så många uppdrag längre!
--- Slut citat ---
japp :)
Drag så det förslår som sagt, hade varit skoj med bra mix :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida