Kontrollrummet

Jag har fel

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det kvittar egentligen vilken nivå man lägger det på (så länge det inte är löjligt lågt... ;)) eftersom det är både enkelt och riskfritt att normalisera till en annan nivå (något som inte gör någonting alls med ljudkvaliteten, utan enbart höjer eller sänker nivån) - men det är bättre att spara mastern i 24-bitsformat. Varje digital processering gör att man tappar dynamik - och gör man mastern i 16-bit och sedan processar vidare därifrån, så får man (åtminstone teoretiskt) sämre resultat än om man har 24-bit.
Sedan kan man förstås alltid rendera till 16-bit om man vill bränna audioskivor själv - men om det ska lämnas för proffsmastering eller bearbetas vidare, så bör det vara 24-bit.

När det gäller hemma-mastering, så gör jag alltid slutmixen som en avslutad process - utan effekter på masterkanalerna.
Masteringen gör jag sedan separat i Wavelab. Det går egentligen bra att göra i Cubase också, men Wavelab är smidigt att jobba med - och så tycker jag att det känns bra att byta miljö när man mastrar, så att mixnings- och masterings-processerna skiljs åt helt och man inte fastnar i oändligt mixjobb istället för att göra ett avslut.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Tack för de tipsen, Claes.

Jag har också börjat att använda ett helt separat projekt för mastringen, dvs jag gör en sista sparning i ett slutmixat projekt, och sedan startar jag ett mastrings projekt i Cubase (det finns ju t o m inbyggt som ett template start-up-projekt i Cubase 4).  Eller så kan man använda ett annat program som Wavelab, som du säger. Jag använder GoldWave till att göra en del grejer, t ex MP3-konverteringarna...  Varför? Jag vet inte... det känns bara så tryggt och bra att göra det i Goldwave.  :lol:

Anledningen till att jag kört 16 bitar är att ibland har jag problem när Cubase ska rendera till högre resolution. Jag har inte riktigt klurat ut ifall problemet var relaterat till 32 bitar, 24 bitar eller 48 kHz. Det enda jag vet är att det blir stabilt på 44kHz/16bit. Sedan är det många professionella agencies som efterfrågar master Wav-fil i 44 kHz 16 bit eftersom det fortfarande verkar vara någon sorts standard inom musikbranschen. Dock verkar det som att det håller på att ändras så smått nu till högre resolutioner.  Naturligtvis inget som hindrar att man har sin egen master i 24-bit och processar om det när man ska skicka iväg. Det kan jag ju göra. Största anledningen är stabiliteten vid rendering. (Mestadels problem med EWQL Wordbuilder kring det här.)

/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Anledningen till att jag kört 16 bitar är att ibland har jag problem när Cubase ska rendera till högre resolution. Jag har inte riktigt klurat ut ifall problemet var relaterat till 32 bitar, 24 bitar eller 48 kHz. Det enda jag vet är att det blir stabilt på 44kHz/16bit.

Det där med rendera stabilt endast i 16bit låter som nåt du borde kunna fixa. Är trots allt lite bättre att rendera till 24 bit. Du slipper ev. bit-avrundings fel och annan digital degenerering av 16bit renderingar. Ok, i princip ohörbar skillnad men det är "good practice" att använda en 24 bittare som utgångsmaterial för vidare processer som t.ex mastring kvarnen.

Att du har låg ASIO latency setting förutsätter jag. Du lirar väl klaviatur och vill ha så tajt respons som möjligt. Jag kör så själv. Men när det är dags att mixa ett projekt eller rendera spår med ev. effekter, även om det bara är för att göra en wave av ett midi instrument, sätter jag oftast upp ASIO buffern till max. I mitt fall 2048 samples. Annars brukar buffern vara inställd på 200-300 samples vilket funkar delay mässigt för mig att sätta keys&gitarr i realtid inkl. effekter. Det är bara någon enstaka millisec.
Alltså, testa att öka på ASIO buffern vid rendering till 24 bit. Borde funka annars är det någon annan flaskhals som får dina renderinga att hicka till.

En annan grej är att skippa 48khz renderingar. Rendera till 44,1 khz så slipper datorn hålla på att räkna ut hur den ska konvertera dina 44.1khz samplingar (instrumenten) till 48khz. Den där konverteringen 48 till 44.1 kan även vara en källa till mindre bra sound. 48 går liksom inte att dividera snyggt med 44.1  :D
« Senast ändrad: 30.12.2010, 23:05:25 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Ja... kanske det. Jag har ju skapat en separat tråd för Cubase och EWQL och en mängd olika sätt att bli av med Pops & Clicks i samband med just den VST-sviten.
Om det ena inte funkar, prova det andra... om det inte funkar, prova de tredje... osv... i en lista av typ 5-6 punkter, och det du säger finns med bland punkterna.  B)
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Uj, missat den tråden. Hursomhelst, en det tweakande brukar det bli. Jag ha en gamma P4 på 3ghz för mitt Cubase så en hel det settings pyssel har det blivit att krama sikten ur systemet. Men jag har aldrig haft några problem att rendera stora cpu internsiva projekt i 24 bit med det systemet. Ditt border också fixa detta  förutsatt att du inte har nåt riktigt underdimensionerat system.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
- Sätt MIDI-volymnivåerna i EWQL så att de ändå ligger kring -3db när man spelar starkt, som manualen rekommenderar.
Där hänger jag inte med. Om man sänker MIDI-kanalers reglar gör man ju så att VSTi:n väljer ljud med lägre velocitynivå. Det blir ju som att instrumenten spelas klenare, inte som att volymen sänks. Var i manualen ser du det? :unsure:
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
- Sätt MIDI-volymnivåerna i EWQL så att de ändå ligger kring -3db när man spelar starkt, som manualen rekommenderar.
Där hänger jag inte med. Om man sänker MIDI-kanalers reglar gör man ju så att VSTi:n väljer ljud med lägre velocitynivå. Det blir ju som att instrumenten spelas klenare, inte som att volymen sänks. Var i manualen ser du det? :unsure:

Är det inte en multitimbral plugg? I så fall är det väl en intern mixer som avses, inte midivolym nej. Antar jag.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Så här blir det med mina l33t mastering skills.  :ph34r:

Blindtest:

http://craze.se/temp/Hero_of_Darkness_Test_A.mp3
http://craze.se/temp/Hero_of_Darkness_Test_B.mp3

Vilken av de här låter bäst? (Inga kluriga frågor nu som... "vad ska du ha låten till". Bara svara spontant: Vad tycker du?)

Hälsar
/Christian

Test B låter maffigare helt klart. Vid 1:03 tycker jag dock det låter som att det svajar till (klipper?) på Test B, men jag kan ha fel.
DON'T PANIC


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
- Sätt MIDI-volymnivåerna i EWQL så att de ändå ligger kring -3db när man spelar starkt, som manualen rekommenderar.
Där hänger jag inte med. Om man sänker MIDI-kanalers reglar gör man ju så att VSTi:n väljer ljud med lägre velocitynivå. Det blir ju som att instrumenten spelas klenare, inte som att volymen sänks. Var i manualen ser du det? :unsure:

Sidan 101, SymOrch manualen: "The next stage is crucial and highly subjective. EWQLSO responds to two different volume
controllers: CC7 (volume) and CC11 (expression). It is highly recommended you record a CC7 message at the beginning of every track. Spend some time to set the initial
volume of every track at a level in natural balance with the rest of the orchestra. This is tricky and will never be perfect, but the more time you spend the less hair you’ll lose
later. Start by playing the timpani, horns, and big string ensemble really loud and at the same time; that will give you a reference of what the loudest passages will be like. Together,
they should be at least 3 db below 0."

Jag tror inte MIDI-volymen har med velocity att göra... eller... ? När jag spelar trumpet med staccato för att få spetsiga stötar med hård velocity så kan jag ta ner MIDI volymen men ändå spelas trumpetstötarna med samma hårda velocity staccato sample.  ... likaså med Stormdrum velocity samples. De är oavhängiga av MIDI-volymen.  Det är min erfarenhet.
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
....
http://craze.se/temp/Hero_of_Darkness_Test_A.mp3
http://craze.se/temp/Hero_of_Darkness_Test_B.mp3

...

Test B låter maffigare helt klart. Vid 1:03 tycker jag dock det låter som att det svajar till (klipper?) på Test B, men jag kan ha fel.

Det är det aggressiva trumpet-staccatot som påminner om ett clip, men det ligger under clipnivån. Egentligen är det väl lika illa ifall man upplever det som clip. :-)
I alla fall... det är B som är slutmastrad enligt modellen som jag skrivit längst upp i denna tråd och i enkäten. Så det är inget konstigt egentligen. Skönt i alla fall att ingen har sågat det hittills.
 B)
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Angående volymer i EWQL SymOrchestra så är det nästan värt en tråd för sig, hehe...

Jag skrev lite frågor kring det på SoundsOnline forum för ett tag sedan.
Om jag minns rätt så...
- MIDI volymen är till för att sätta avståndet till orkestern (eller enskilda instrument). Den ska vara konstant och bör (ofta) sänkas lite från början, exempelvis till 80 eller 100... eller något annat.
- Om man vill efterlikna att instrumentet spelas svagare/starkare så ska man använda velocity eller MIDI expression CC11.
- Ifall man inte vill ändra ljud-karaktären så bör man använda MIDI expression CC11, för då ska det simulera att den som spelar instrumentet spelar svagare, fast med samma instrumentljud.

Jag har ofta gjort "fel" här, och använt vanlig Cubase Volume Automation på MIDI-tracket (vilket verkar mappas på CC07), så då låter det enligt expertisen som att violinisten går iväg med sin fiol eller kommer närmare istället för att han spelar starkt/svagt.  Om det verkligen är sant att man kan höra skillnad på detta, det vete tusan. Att man hör skillnad på velocity samples, det är helt klart. Men att det låter annorlunda med CC07 Volume och CC11 Expression... det har jag faktiskt inte kunna skilja på ännu. Kanske det är så att vissa instrument utnyttjar det, så att det är bra att göra detta som en vana just därför.

De här volym-setttings fungerar på liknande sätt för "Stormdrum 2"... fast i det fallet är det VERKLIGEN så att man måste ändra MIDI volymen med CC11 Expression, ty att ändra med CC07 verkar inte funka alls dynamiskt. Det får ingen effekt, eller så får det konstiga oönskade effeketer som att volymen slås om när man minst anar det.

Sedan kan man ju variera output-reglaget på det enskilda PLAY-instrumentet också på varje instrument. Jag brukar boosta det för körerna eftersom jag alltid tycker att de sjunger för svagt... även om jag VET att man egentligen lika gärna kan ta ner ljudnivån på resten av orkestern. Det slutar alltid med ett volym-race i mina arr mellan de olika sektionerna...  :o
... och så kan man varierat den totala output volumen på Play-instansen som sådan (dvs den PLAY-container som innehåller flera olika orkesterinstrument).

Så det finns ju hur många sätt som helst att ändra volymen på.  :rolleyes:

... just det... sedan har vi FX-channels också. De kan man ju använda för att t ex gruppera ett antal olika PLAY-engines till en och samma audiokanal.
Låt säga att man har 4 separata PLAY engines för Wordbuilder stämmorna: bas, sopran, tenor, alt. Då vill man antagligen ändå ordna hela kören i en audio-kanal för att styra hela kören i mixen. Då routar man dessa 4 olika PLAY-audio-channels till 1 FX-channel där man styr volymen på hela kören samtidigt... ännu ett ställe med volymreglage.  :lol:
« Senast ändrad: 31.12.2010, 02:07:16 by ChristianAndersson »
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
När det gäller midi-volym, så bör den vara hög (jag sätter aldrig midivolym lägre än 100) - och volymen för mixen är lämpligare att sätta på audiokanalen. Detta för att midivolymen har MYCKET färre steg (bara 128st) än audiovolymen, som har i princip hur många steg som helst. Testa att automatisera midivolym, så hör du stegen tydligt, men om du automatiserar audiovolymen, så är det helt ohörbara steg.
Velocity har som sagt ingenting med midivolym att göra, utan det är helt olika parametrar.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Ok..  Men om man ska jobba såsom SoundsOnline har tänkt sig, då har man kanske _en_ PLAY-engine med säg... 5-10 olika instrument. Då är det inte tänkt att du ska variera volymen på dessa sinsemellan med hjälp av audio-kanalen, ty dessa delar på samma audio-ljud-kanal i Cubase som utgår från denna enda PLAY-engine. (Annars har jag missuppfattat något rejält här...)

Man rekommenderas sätta den initiala relativa volymen mellan instrumenten i orkestern mha MIDI-volym CC07. Om du har ett instrument, säg Timpani, som råkar vara samplat alldeles för starkt jämfört med resten av instrumenten in samma PLAY-engine, då är det tänkt att du ska sätta den initiala CC07 volymen till ett rejält mycket lägre värde än resten av instrumenten för att den ska hamna rätt, relativt.  Det blir kanske då 80. Men visst... är alla instrument i rätt nivå från början sinsemellan så kan man ju sätta alla på 100... eller 127.  :-)

Sedan är det tänkt att man ska använda CC11 som bara har 128-steg när du vill ända ljudstyrkan dynamiskt under spelandets gång, t ex om du vill göra någon dramatisk grej med 1 av dessa 10 instrument.  Så kanske du behöver ändra CC11, t ex för en svällande reversed cymbal som ska svälla snabbare och mer dramatiskt än den är samplad från början.

Eller velocity, förstås. Man använder också velocity för att styra styrkan på ljudet ibland, och ibland räcker det. T ex så vill du ju att en trumpet som spelar starkt också ska låta exakt som en sådan vilket innebär att typen av samples måste bli annorlunda. Därav väljer man då högre velocity-värden som både ökar styrkan på ljudet och väljer nya samples. För cymbalen är det fel strategi, men för trumpeten är det kanske rätt i det här läget.  Så det beror ju lite på vilken sorts instrument det gäller och vilken artikulation man vill efterlikna.

Men när man gör den slutliga mixen så är din strategi säkert riktig. Det är säkerligen bra att använda audiokanalerna i det läget ifall man väljer att bounca de separata instrumenten till olika audio-tracks så att man verkligen får möjligheten att styra varje enskilt instrument med en egen audio-kanal i superhög granularitet på volymen.  ^_^
« Senast ändrad: 31.12.2010, 02:19:34 by ChristianAndersson »
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Du har möjlighet att välja 9 olika stereopar som utgångar i Play, separat för de olika instrumenten - så visst 17 kan du skicka ut olika ljud på olika audiokanaler i Cubase-mixern! :)
Kommer inte ihåg om det var ändrat till Cubase5 eller om det var så redan i Cubase4, men i 5:an måste man aktivera multi-output med en pytteliten knapp bredvid VSTi-namnet i VST instruments listan - annars har man bara en stereoutgång tillgänglig även om instrumentet egentligen kan skicka ut på många olika audioutgångar...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Ahaaa!  Ännu en möjlighet att routa till fler volym-reglage!  Tyckte väl där var lite för lite att välja på.  :lol:
Nåväl, tackar för det tipset, Claes.  Man lär sig något nytt varje dag på det här forumet.
Tur att jag kom hit.  B)
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se