Kontrollrummet

Kom tillbaka CME UF7, allt är förlåtet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Min CME UF7 som strulat mer eller mindre jämt har nu behagat bli helt oanvändbar (den väntar tills jag tryckt ner 10 tangenter och sänder då ut midi för allihop på en gång... :angry:) Efter att ha dammsugit marknaden efter 76-tangenters midiklaviaturer har jag kommit fram till att det jag söker efter finns inte.
Mina krav var:
     
  • minst 73 tangenter
  • 9 reglar som sänder midi placerade till vänster (för att kontrollera B4)
  • under 10 kg
  • bra kvalitet, stabila drivrutiner

Eftersom jag främst vill ha den till att kontrollera mjukvarusyntar har jag inte brytt mig om ev interna ljud alls. Visst spelar priset roll, men viktigare är att det funkar både i studion och på scen.

Här är listan som jag kommit fram till, rangordnad:
  • CME UF70        11,8 kg            3280:-
  • Roland JV-90        9,9 kg    om jag kan få tag på en beg?
  • Fatar NUMA Organ 10 kg          14530:-
  • Kurzweil PC3        17 kg          12181:-
  • Roland VR-700        16 kg          15495:-

Som ni ser är jag tillbaka på CME, strulet till trots :ph34r:. Men jag kan ju ha missat nåt som någon kunnig person här på forumet kan upplysa mig om? Finns det fler 76-tangenters drawbarsreglade syntar eller klaviaturer? Eller är det något ni känner till om ovanstående apparater som jag borde veta...
« Senast ändrad: 29.12.2010, 09:43:30 by morgonte »
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
http://www.m-audio.com/products/en_us/Oxygen88.html

6100 hos tysken.

8 adresserbara rattar och 9 adresserbara reglar. Borde väl räcka. 21 kg iofs.


asti

  • Gäst
Du kan få min CME UF80 för 3000 inkl ett bra stativ......wireless midi, 88 tangenter, 9 reglar, 8 rattar, seq remote bl.a.
« Senast ändrad: 28.12.2010, 23:45:57 by asti »


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
FATAR VMK-176 PLUS 4560:- hos thomann.  Tyvärr är fatar firmware bara marginellt bättre än CME.


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Tack Wernborg, Asti och bace för bra förslag. Tyvärr alla över 20 kg, och åtminstone där går smärtgränsen för mig. Därför går K2500 bort på listan. Däremot har jag hittat Fatar Numa Organ som verkar funka och ligger på prick 10 kg. :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jag har en CME UF8 som jag använt utan problem i säkert fem år nu, så allt som CME släpper ifrån sig är inte skräp. :) -Men jag har också hört att det varit mycket strul för många.
Så varför inte kika efter en begagnad UF7?


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Det verkar vara ett ganska stort tomrum i utbudet av MIDI-klaviatur med runt 73 tangenter. Förmodligen är det för att de flesta nöjer sig med 61, förutom de som vill kunna spela piano med vägda tangenter och hela faderullan.

För klaviatur med 61 tangenter är nog utbudet bättre och mer plånboksvänligt. Ett klaviatur som jag har spanat in är Cakewalk a-800 pro. Vad jag har läst ska det fungera bra och vara behagligt att spela på. Enligt min erfarenhet så räcker 61 tangenter ganska långt i studiosammanhang då man ju rätt enkelt kan transponera oktaver osv direkt på controllern.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad ChristianAndersson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
    • Visa profil
Hej!

Först köpte jag en CME UF8. Det var Musikbörsen i Malmö som sålde den begagnad. Jag fick den utan kartong och direkt när jag testade den hemma så var en gummi-plattan sönder så 10 tangenter i mitten var oanvändbara. De hade alltså inte testat de de sålde i affären. Dåligt av Musikbörsen.

Nåväl... jag bestämde mig för att byta in den (och snubben på Musikbörsen tyckte sig se en liten repa på baksida som han inte sett innan, så jag fick böta 400 kr för det... jag vet inte... jag fick ju ingen kartong till, så den låg i oskyddad i baksätet på bilen... - tack igen, Musikbörsen...)

Så jag köpte en helt ny "M-Audio Keystation 88 Pro Hammerweighted".  Grymt tungt var det. Den var trasig direkt när jag öppnade den hemma. Lämnade in den 3 gånger inom 1 år (samma tangent krånglade hela tiden) och sista gången krävde jag att få byta till annan typ, så jag bytte ner mig till ES-varianten som inte har samma tangentmekanik, och det funkar mycket bättre. Nu har jag en M-Audio Keystation 88 ES. Där finns bara modwheel och pitchbend, i princip. Hittills funkar den. Men en tangent har börjat gnissla lite, ljudmässigt. Man känner det inte på den, men det hörs.

(Låt mig bara nämna att jag inte reser runt och spelar i band och sån't och därför sliter hårt på grejerna. Jag har mina keyboard på ett och samma ställe i mitt rum alltid.)

Men alltså... varning för M-Audio.... och vissa Musikbörsenaffärer. :-)

Jag har en 61:a också, en gammal GEM Workstation som fortfarande funkar. Den är en hederlig gammal trotjänare. Men jag ville ha en 88:a eftersom EWQL har sina Keyswitchar längst ner i oktaverna, och jag vill inte hålla på och hoppa upp och ner med oktavswitchande på en 61:a.

Kanske det kan hjälpa någon i valet och kvalet när det ska handlas nytt.
/Christian
Hälsningar, Christian
Hemsida: www.craze.se, Epost: craze@craze.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har Roland A-30 med 75 tangenter om den stämmer med dina krav på knappar etc. har jag ingen aning om och jag tvivlar på att den väger mer än typ 12 kg fast jag vet inte. I alla fall den köpte jag inkl. stativ av Mat på forumet för en femhundring - jag är nöjd.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Hittade en beggad Roland A50 för en tusing som jag slog till på. Den har visserligen bara 4 reglar, men jag tänkte köra en Nanokontrol för drawbars. Hoppas det funkar... Iaf lär det vara en bra och slitstark klaviatur.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare