Kontrollrummet

Everyday I have the bkues

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
En av ett gäng låtar vi spelade in live på en enda dag i en studio i Söderhamn 2001. Har mastrat om låtarna nu. Inspelningen blev förstås superstressig, ingen tid för att ställa ljud, samma med mixen. Men med min TC mastringsburk har det blivit bättre. Jag hade alltså bara stereospåret att fippla med. I orginalmixen var låg basgitarren ruskigt starkt och fett, även gitarren var alldeles för starkt mixad, sång och trummor för svagt. Och eftersom sång o gitarr ligger i ungf samma register är det inte helt enkelt att sänka gitarren o höja sången, men med multibandskompressor gick det skapligt.

Guitar 66:
Håkan Nilsson; leadsång, gitarr
Putte Sandström; bass, körsång
Olle Andersson; trums. körsång. Denna inspelning var den första gången Olle spelade med oss två andra. Rätt in i studion bara med ett trumset han gett 500 kr för, inte en sekunds repetition.
« Senast ändrad: 30.12.2010, 05:55:41 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att höra draget! Jag antar att studion, om det är en riktig studio, hade svårt att få gitarristen att dra ner volymen till förmån för övriga insatser.  :P

Låter för mig som en amatörinspelning. Men det är kul att höra draget!

Var du den ledande personen i bandet och din vilja starkast? I en lyssning efter inspelning borde annars alla, inklusive studiofolket säga: "in och gör om, vi ställer gitarrstärkar'n en meter från gitarristens öron eller drar ner volym'n på gitarr'n..."
« Senast ändrad: 30.12.2010, 07:54:00 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Kul att höra draget! Jag antar att studion, om det är en riktig studio, hade svårt att få gitarristen att dra ner volymen till förmån för övriga insatser.  :P

Låter för mig som en amatörinspelning. Men det är kul att höra draget!

Var du den ledande personen i bandet och din vilja starkast? I en lyssning efter inspelning borde annars alla, inklusive studiofolket säga: "in och gör om, vi ställer gitarrstärkar'n en meter från gitarristens öron eller drar ner volym'n på gitarr'n..."
Det är jag som är gitarristen, och jag avskyr när gitarren blir för stark, det låter ju skit då. Studion är en riktigt svindyr, samma snubbe som ritade Polarstudion ritade den här, så tekniskt är allt perfekt, men de som jobbar där gör så här med alla mixar i alla fall. Och trummorna är nåt skamligt som måste döljas, det spelar ingen roll om man säger till hur man vill ha det. Några problem med slask från den lilla Bluesjuniorn hade vi inte, svårare isåfall med bascombon.
Att försöka snacka med de ljudtekniker vi har här i stan är helt bortkastat, studion är deras värld och de skulle hellre dö än att mixa vettigt. Det sura är att alla tror att det är jag som petat upp regeln för gitarren när verkligheten är att vi nästan slagits vid mixerbordet för att få ner gitarren och upp med trummorna.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kul traditionell Rock´n roll.....
men på tok för hög gura.
Så här lät det ofta i vår replokal när inspelningsmicken stod för nära gurastärkaren.

Om de som jobbar i den studion gör så med alla mixar, som du säger, så kan de inte få så många uppdrag längre!

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil


Om de som jobbar i den studion gör så med alla mixar, som du säger, så kan de inte få så många uppdrag längre!



japp :)

Drag så det förslår som sagt, hade varit skoj med bra mix :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Härlig klassisk boogie-rock.. Men för satan - skjut den mixerkillen... Om man mixar såhär och ändå inte vill ta lärdom, eller uppfylla sin kunds önskemål, så bör man söka jobb på närmsta fabrik som maskinist... Jösses!!!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om man bortser från mixeriet då så grattis fullt ös bra sjunget och lirat.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har rattat om eq, och fått ner gitarren lite, gasat lite vid 60 hz, skurit lite vid 3 khz och gasat aningen vid 10 khz.
När vi var i studion minns jag att det var på gränsen svårt att höra vad jag spelade ur den lilla Bluesjuniorn, trummisen bankade på rejält. Efteråt komprimerades gitarren i nån Behringer rörkompressor, så det mesta av min nyansering på gitarren är utraderad. I mixen låter det som om jag spelar på fyra Marshalllådor runt trummisen, inte en 15 watts minicombo.

Att det låter så här om gitarrblues är inte nåt unikt för oss, senaste cdn med Leslie West låter lika typ, hur stark gitarr som helst, nästan ohörbara trummor. Man snöar in på gitarren... Synd, det är bas och trummor som är det viktigaste i sån här pumpblues. Gitarrgnisslet är bara grädde på moset.
Fast jag hör nu på min nya master att det låter bättre. Aning mer botten och topp så svänger det mer.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag antar att studion, om det är en riktig studio, hade svårt att få gitarristen att dra ner volymen till förmån för övriga insatser.  :P
Låter för mig som en amatörinspelning.
Var du den ledande personen i bandet och din vilja starkast? I en lyssning efter inspelning borde annars alla, inklusive studiofolket säga: "in och gör om, vi ställer gitarrstärkar'n en meter från gitarristens öron eller drar ner volym'n på gitarr'n..."
Det är jag som är gitarristen, och jag avskyr när gitarren blir för stark, det låter ju skit då. Studion är en riktigt svindyr...
...men de som jobbar där gör så här med alla mixar i alla fall.
...det spelar ingen roll om man säger till hur man vill ha det.
...Att försöka snacka med de ljudtekniker vi har här i stan är helt bortkastat, studion är deras värld
...Det sura är att alla tror att det är jag som petat upp regeln för gitarren när verkligheten är att vi nästan slagits vid mixerbordet för att få ner gitarren och upp med trummorna.

Jag vet att du är gitarristen, uttryckte mig så där med glimten i ögat.
Konstigt resonemang hos studiofolket. Får de jobb trots den inställningen?
Det verkar märkligt.
Skönt drag, som sagt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Studion ägs ju av Bilda, ett studieförbund med religiösa förtecken. Det är ganska hög klass på studion, men det som spelas in där är mest band som repar i deras lokaler. En gång om året får banden två dar i studion gratis, ofta då småkillar som nyss börjat rocka och growla. Ett gäng sa ifrån på skarpen att de ville ha mer trummor, då blev teknikerns så förbannad att han sa åt dem att mixa själva, och så åkte han hem. Det blev ingenting alls mixat.
Så den här studion har typ inga krav att dra in pengar...

De som mixar band live här i krokarna gör tvärtom mot för hur det går till i studio. Live stängs gitarrerna helt av ut i PAt. Trummorna får en fruktansvärd volym, särskilt baskaggen. Riden brukar aldrig höras, men highhaten får ochså egen mick och skitstark volym. Saxofon mixas 25 ggr starkare än allt annat. Och då står de med ljudanläggningar för miljoner.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Studion ägs ju av Bilda, ett studieförbund med religiösa förtecken. Det är ganska hög klass på studion, men det som spelas in där är mest band som repar i deras lokaler.
...Ett gäng sa ifrån på skarpen att de ville ha mer trummor, då blev teknikerns så förbannad att han sa åt dem att mixa själva, och så åkte han hem. Det blev ingenting alls mixat.
Så den här studion har typ inga krav att dra in pengar...

De som mixar band live här i krokarna gör tvärtom
...Och då står de med ljudanläggningar för miljoner.

Gode Gud!  :o
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Right on! Skönt ös a la Johnny Winter och ZZ Top. Skulle vara kul att uppleva live.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves