Kontrollrummet

Rackskenor, vart tusan...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ska göra om en Billy hylla till "prylhylla" och söker efter rackskenor att skruva dit. Tänkte få bort Mackie mixern och annat rackmonterbart äntligen men så visar det sig att endast rackskenor inte var så lätt att hitta.
Clas Ohlson har tydligen haft sån grejer tidigare men de syns inte i deras katalog eller webb längre.
Någon i Stockholmstrakten som vet var man kan gå och handla skenor och mutter. Helst över disk alltså.
 B)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
funkar rätt bra att helt enkelt skruva prylarna i trä med farmarskruv också =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
funkar rätt bra att helt enkelt skruva prylarna i trä med farmarskruv också =)

Nu skall vi inte krångla till saker o ting  :o


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
funkar rätt bra att helt enkelt skruva prylarna i trä med farmarskruv också =)

Nu skall vi inte krångla till saker o ting  :o

Njo... funderade ett tag på att skruva fast grejerna i ikeas LACK bord men dels fan så fult och dels skrymmande.
Vill nog ha det med lite mer metall inblandat och flexibelt. Jag cad ritar allt nuförtiden skalenligt och med exakta mått så man kan se vilka feltänk man (alltid) gör i huvudet INNAN man börjar handla grejer och börjar skruva. Så här ska det bli ungefär

Skorstenarna på mixern är utrymmet för kontakter och sladd. Typisk "tänkte inte på det" detalj.
Tanken är att kunna flytta övre hyllplanet, dvs förlänga rack höjden vid behov. Eller förminska.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vilket cadprogram ritar du i ?  Jag tycker att träskivor är något av det mest flexibla man kan ha, för man är inte ens bunden till HE-måtten.
Sätter man två skivor stående först, kant i kant med övriga hyllan. Sedan direkt innanför sagda skivor monterar man två skivor till, att skruva fast grejorna i. Stadigt, snyggt, flexibelt och billigt :) Kan skicka en solid på hur jag menar om jag vet vilket filformat du vill ha. :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Googles SketchUp. Om man tar sig tid och går lite på djupet i SketchUp är det ett riktigt vasst cad. Jag har sysslat en del med cad program ända sedan 3D studio i DOS miljö och SketchUp är riktigt bra med sin relativt låga inlärningströskel och oslagbara pris (gratis). Betalversionen kan lite mer men i princip kan man göra allt i gratisversionen som man kan göra i "pro" versionen.
« Senast ändrad: 28.12.2010, 00:10:49 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Har inte testat ännu faktiskt. Men vilka filformat kan du importera?

step, iges, sat ? Kan slaska till en snabb skiss på vad jag menar i morgon :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Tja, SU läser förutom sitt eget format skp AutoCad's dwg, dfx, 3ds och DEM och Google Earth formaten + de vanligaste bitmap formaten om man vill ha snygga bakgrunder och annat kul i horisonten. Skicka om du har/kan så får jag kika på'et.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Elfa:s i stål är riktigt bra.  Clas Ohlssons i aluminium var inget vidare, för tjocka. Elfas är dessutom svart lackerade vilket jag tycker är snyggare.