Kontrollrummet

Ersätta kraschad disk i Raid 1

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Går det att använda två olika fabrikat om storleken är densamma?

Jag hatar datorer....


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Det beror på vad det är för raid.  Är det mjukvaruraid självklart. Oftast är det inte heller något problem med hårdvaru raid heller. Men det ska vara exakt samma storlek.  Det är inte säkert att två tillverkares 1TB diskar är precis lika stora.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Går det att använda två olika fabrikat om storleken är densamma?
Jag hatar datorer....

Speglat eller stripe set?
Hmm rubriken anger Raid 1 så då är det speglat.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Den ena disken är Seagate Baracuda ST3640323AS och den jag beställt är en WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 640GB 7200RPM SATA/ BLACK 640GB 7200RPM SATA/ 300 32MB. Det borde inte vara nåt problem. Nån som VET och inte bara gissar?


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det brukar funka så, att den nya disken måste vara MINST lika stor som den gamla och Raid-controllern skapar en partition som är lika stor som den befintliga, så att de verkligen blir lika stora i användning - så även om den nya skulle vara dubbelt så stor, så blir den bara samma storlek som den fungerande. Är den nya däremot mindre, så fungerar det inte alls...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
 

Ser nu att den nya disken har något färre sektorer så det kommer gå åt helvete,  :(
« Senast ändrad: 26.12.2010, 18:18:00 by Analogfreak »


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Undra om man ska skita i att köra raid i fortsättningen och istället skaffa en SSD disk och spara backup på den disk som nu ingår i raiden.
« Senast ändrad: 26.12.2010, 21:16:17 by Analogfreak »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Att köra Raid är inte ett alternativ till backup utan ett komplement. Windows kan mycket väl få för sig att krascha den logiska disken och då hjälper inte raid.

Om du väljer mellan raid och separat backupdisk så hade jag valt det senare. Gör en riktigt systembackup också så slipper du installera om alla program vid en ev. krasch.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Men så länge den fysiska disken är hel så går det alltid att återställa förlorade partitioner ifall Windows får för sig att förstöra nåt.
Raid 1 ökar ju läsprestandan vilket är bra när man har många audiofiler som spelas upp samtidigt i projekten.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Men så länge den fysiska disken är hel så går det alltid att återställa förlorade partitioner ifall Windows får för sig att förstöra nåt.
Raid 1 ökar ju läsprestandan vilket är bra när man har många audiofiler som spelas upp samtidigt i projekten.

Mycket möjligt. Kanske inte. I vilket fall som helst dyrt eller omständigt i jämförelse med att återställa en backup.



Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Det kostar inget när man återställer själv. Jag har räddat många deletade enheter.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det kostar inget när man återställer själv. Jag har räddat många deletade enheter.

Du väljer själv.