Kontrollrummet

MaxB - Five Foot Mirror

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
LÅTNAMN: Five Foot Mirror
ARTIST/GRUPP: MaxB
GENRE:
LÅTLÄNGD: 4.30 (Alldeles för kort)
KOMPOSITÖR: Nån amatör
PRODUCENT: MaxB
EV. MEDVERKANDE: MaxB
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

En idé till intro med blåssektion, ihopkopplad med låten "Five Foot Mirror" från 1980-talet. Kul att skapa musik, det var länge sen...

[mp3=200,20,0,left]http://boom.shivas.se/music/MaxB_FiveFootMirror_20101220_wavehammer.mp3[/mp3]

Do you remember darling - do you recall
Hm
the five foot mirror that was hangin´ on the wall
Hm
You looked so good - You looked so good
              Em                   Hm
There and then a great decision started
          F#
to obscess my mind and I said:
Em
Oh my darling you could easily seduce me now and
F#                      Em
still I´m waiting for you, baby you don´t understand
F#                         G                   A
you don´t understand.
               Hm     Em     F#

And still we meet and talk and laugh and fuzz and fight
I don´t know why, but you can make me feel so right
You looked so good - You looked so good
And I´m waiting for the day or night when
you will turn to me and smile and
take my, hand I need you here. I want you by my side and
what´s the matter with you, baby I don´t understand,
I don´t understand

So let me know - what turns you on
          Em                    Hm
I wanna know - before you´re gone
        Em                   Hm
So let me know - what turns you on
          Em                    Hm
Hurry now baby baby come on
G
gi´me it all I´ve been waiting so long
A                                 Hm    Em    F#
« Senast ändrad: 20.12.2010, 22:21:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Visst kan intro å låt passa ihop.
Lite olika solostuk är det dock mellan intro å själva låten tycker jag. Introt har en latinokänsla med många svängar som "härmar" Santanas banor liksom - när låten dra igång får den mer ett svängigt bluesaktigt funkigt stomp, om du förstår vad jag menar?

Skönt driv i låten!

Gurano
« Senast ändrad: 11.12.2010, 18:52:13 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har inte så mycket att säga om mixen tycker jag. Däremot lite om själva låten, har ju haft förmånen att få lyssna till en slask på denna och behovet av lugnande tabletter var akut efter det, det var ett klart stressigt utkast. Den här versionen är som natt och dag till det - betydligt mer sammanhållet men likt förbaskat en hel del ord som ska in på liten yta och en solo/melodi gura som tar lite väl många toner enligt mitt förmenande men det är skickligt gjort - efterlyser egentligen lite MaxB-feel på guran i första hand och lite färre ord men det är väl inte möjligt?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Ah   kul intro till låten..  Lite Santana-stuk   :)
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har inte så mycket att säga om mixen tycker jag. Däremot lite om själva låten, har ju haft förmånen att få lyssna till en slask på denna och behovet av lugnande tabletter var akut efter det, det var ett klart stressigt utkast. Den här versionen är som natt och dag till det - betydligt mer sammanhållet men likt förbaskat en hel del ord som ska in på liten yta och en solo/melodi gura som tar lite väl många toner enligt mitt förmenande men det är skickligt gjort - efterlyser egentligen lite MaxB-feel på guran i första hand och lite färre ord men det är väl inte möjligt?

Santana i all ära (tack  :wub:) men jag har övat så lite på gitarren att jag till och med glömt hur MaxB brukar spela...

Nån annan sa att det är dåligt och osäkert spelat, att jag kan bättre...
Jag vet att jag behöver öva mer och slappna av då jag väl kommer till...

Innan jag skulle lägga solospåret ringde den röda telefonen och berättade att en ryttarinna fallit av sin häst och att hästen springer lös, kanske på väg mot motorvägen. Ut i all hast och leta, lämna gitarren bakom sig...
« Senast ändrad: 12.12.2010, 02:08:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
tja max
bra jam-feel på detta
lite bright ljudbild..verkar som jag tycker det på allt nu för tiden
så ta det med en nypa salt!

annars gott jobb
/Larsson

(edit) hoppas det fixade sig med kusen  :unsure:
« Senast ändrad: 12.12.2010, 04:28:52 by Larsson »
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


asti

  • Gäst
Ja, man kommer lätt att tänka på Santana när man hör detta!
Vad är det som ligger i bakgrunden i introt? Blås? Tycker gitarren i introt
skulle hålla ut mer på tonerna för att passa till fortsättningen!
Väldigt skönt orgelljud! Vad är det för plugg?
Sången känns lite forcerad ibland - för mycket text kanske.....?
Trummorna upplever jag också lite stressade och med en aning "plåtigt" ljud.
Kanske låten skulle funka bättre i ett långsammare tempo?
Annars skönt bluesgung!  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
bra jam-feel på detta lite bright ljudbild..verkar som jag tycker det på allt nu för tiden
så ta det med en nypa salt! (edit) hoppas det fixade sig med kusen  :unsure:

Jag har dålig hörsel i de högre frekvenserna så det finns risk att jag drar på mer än nödvändigt där uppe. Kusen hittades av den fallna ryttarinnan. Jag har sällan sett så svettig häst!

Ja, man kommer lätt att tänka på Santana när man hör detta!
Vad är det som ligger i bakgrunden i introt? Blås? Tycker gitarren i introt
skulle hålla ut mer på tonerna för att passa till fortsättningen!
Väldigt skönt orgelljud! Vad är det för plugg?
Sången känns lite forcerad ibland - för mycket text kanske.....?
Trummorna upplever jag också lite stressade och med en aning "plåtigt" ljud.
Kanske låten skulle funka bättre i ett långsammare tempo?
Annars skönt bluesgung!  :)

Santana är explosiv. Kul om spelet associeras till honom.
Blåset är nu fem av ljudkortets brass-instrument.
Helt ny gitarr som håller ut tonerna mer på några ställen men kanske inte i början.
Orgel B4
Mycket text tror inte den ska minskas men synpunkten har jag hört från flera håll.
Trummorna kan man arbeta med hur mycket som helst men jag orkar inte.
Ska egentligen gå fortare tror jag men jag hinner inte med kompet på gitarren då.
Ska ut och mata hästarna nu innan fortsatt söndagsarbete bortom musiken.

Kul som bara den att spela in!
« Senast ändrad: 14.12.2010, 13:04:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Låter som lite olika taktindelningar (trioler nånstans och nån annanstans inte, typ...) mellan instrumenten. Förmodligen mest trummorna som stökar till. Dom går nog alldeles för fort för det looparna var tänkta till.

Trummor och sång väldigt bright och allt annat väldigt murrigt.

Standard bluesrocklåt annars.

Sången distar lite va?


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jojo!

Härligt gung här Max.

"She´s a black magic woman and she tryin´to make a devil out of me"..Typ nåt sånt går väl texten jag acossierade till detta.Nåväl,blues skall spelas med feeling och den varan har du gott om.Det finns väl tusentals låtar med denna ackordsgång och sväng så det är helt ok att skriva nåt eget till detta..Wernis har points om trummorna,det hakar liksom fast lite i rytmen stundtals - men inte hela tiden tycker jag...Det övriga liret oklanderligt,sången bättre och bättre.Att sjunga blues med känsla är inte så lätt.

Slutsummering - det svänger som tusan detta och jag gillar det helskarpt!!

Rock on mate

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter som lite olika taktindelningar (trioler nånstans och nån annanstans inte, typ...) mellan instrumenten. Förmodligen mest trummorna som stökar till. Dom går nog alldeles för fort för det looparna var tänkta till.
Trummor och sång väldigt bright och allt annat väldigt murrigt.
Standard bluesrocklåt annars. Sången distar lite va?

Om jag får tid och fattar vad jag håller på med kanske jag kan ersätta de trumloopar som blir jättefel. Trummorna kanske inte passar exakt till låten men jag hittade dessa igår och valde dem. Sången är överstyrd på sitt spår på några ställen. Alltihop är komprimerat med en kompressor gjord av en svensk trummis. Sen har jag maximerat i Soundforge med wavehammer. Kanske kaka på kaka?

Härligt gung här Max.
"She´s a black magic woman and she tryin´to make a devil out of me"..Typ nåt sånt går väl texten jag acossierade till detta.Nåväl,blues skall spelas med feeling och den varan har du gott om.Det finns väl tusentals låtar med denna ackordsgång och sväng så det är helt ok att skriva nåt eget till detta..Wernis har points om trummorna,det hakar liksom fast lite i rytmen stundtals - men inte hela tiden tycker jag...Det övriga liret oklanderligt,sången bättre och bättre.Att sjunga blues med känsla är inte så lätt.

Slutsummering - det svänger som tusan detta och jag gillar det helskarpt!!
Rock on mate
Mike

Det finns flera som du säger Lill Lindfors sjöng en liknande: "Tåget Rusar Fram" som är en cover på The Doobie Brothers: "Long Train Runnin".
« Senast ändrad: 12.12.2010, 16:57:06 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Version utan gitarrer och utan sång:
[mp3=200,20,0,left]http://boom.shivas.se/music/MaxB_FiveFootMirror_20101212_NoGuitNoSong.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 14.12.2010, 13:05:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu är den klar och ointressant eller, om man lyssnar på hög volym, världens dj*^la drag!  B)
Hög volym rekommenderas.
« Senast ändrad: 14.12.2010, 13:11:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
"Nu är den klar och..."

Ja,jag väntar ivrigt på att ljudkortets all komponenter skall laddas in i datorn,,blev långsam denna process varje gång jag startar upp - då jag snålställt allt till förmån för musik/lir/mixprestanda.
Nu är det nära  :)

Såja - nu åker vi:

Drog upp volymen REJÄLT efter rekommendationerna.Något hög orgel volym under första delen bättre sedan.Ja vad faen,första vändan gick åt till att digga..måste ta en sväng till.
Ascoolt med blåset!! Orgeln skulle kunna liraS LITE MER SVÄNGIGT ÄN ATT BARA AGERA LJUDMATTA..FÖRBANNADE CAPSLOCK.. Ursäkta svordomen men i ett sånt här skönt sväng vill man inte ha några störningar även om det bara är capslock grunkan,kommer det in nån i studion nu så åker dom på en snyting  :D Lite ojämn sångvolym också,orgeln tenderar till att vara lite obalanserad i volym här och där..Nu skiter jag i sågen.

Ruskigt svängigt detta Max,rusar till topp 5 på kr för mig.Visst liknelserna till "Black magic woman" är uppenbara,men vad gör det.Du har egna grejer i arret/liret så det jämnar ut sig ordentligt.Trummorna tänkte jag inte på så du har väl donat där.Kör du med nedstämd gura..?
Stående ovationer från Norrbotten bara så du vet,laddar definitivt ned denna.

Rock on mate

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Drog upp volymen REJÄLT efter rekommendationerna.Något hög orgel volym under första delen bättre sedan.Ja vad faen,första vändan gick åt till att digga..måste ta en sväng till.
Ascoolt med blåset!! Orgeln skulle kunna liraS LITE MER SVÄNGIGT ÄN ATT BARA AGERA LJUDMATTA..FÖRBANNADE CAPSLOCK.. Ursäkta svordomen men i ett sånt här skönt sväng vill man inte ha några störningar även om det bara är capslock grunkan,kommer det in nån i studion nu så åker dom på en snyting  :D Lite ojämn sångvolym också,orgeln tenderar till att vara lite obalanserad i volym här och där..Nu skiter jag i sågen.
Ruskigt svängigt detta Max,rusar till topp 5 på kr för mig.Visst liknelserna till "Black magic woman" är uppenbara,men vad gör det.Du har egna grejer i arret/liret så det jämnar ut sig ordentligt.Trummorna tänkte jag inte på så du har väl donat där.Kör du med nedstämd gura..?
Stående ovationer från Norrbotten bara så du vet,laddar definitivt ned denna.

Orgeln är högre än jag någonsin mixat orgel, kanske lite för högt men det är ett aktivt val.
Kul att blåset (fem midiljud från Soundblaster Audigy) ändå låter sådär tillsammans.
Intressant också att lyssna på versionen utan gitarrer och utan sång. Där hör jag att till och med jag skulle kunna få orgeln att svänga mer (men har inte tid). Dock skulle nån som kan spela keyboard kunna få orgeln att lyfta mycket mer. Ojämn sångvolym, hmm har ingen kompressor på sången.
Ja med hög volym tycker jag också att det svänger roligt, speciellt den enkla solodelen sista svängarna. Har faktiskt inte donat något mer med trummorna. Inte nedstämd gura, vanlig stämning. Tack för ovationer, det är så roligt att läsa det du skriver!
« Senast ändrad: 15.12.2010, 12:19:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Säger väl vad andra redan påpekat, att t.ex trummorna inte går i takt med musik, låter som om de går för snabbt. Vill föreslå att halvera (lite för diskantiga)  virvelslagen ibland (sångversen t.ex) så att det inte blir så stressigt. Orgeln, blåset är coolt. Gurorna sitter bra. Tycker sången också är bra.
Skulle svänga ännu mer om det fanns vila i musiken (behöver inte gå sakta för det)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Säger väl vad andra redan påpekat, att t.ex trummorna inte går i takt med musik, låter som om de går för snabbt. Vill föreslå att halvera (lite för diskantiga)  virvelslagen ibland (sångversen t.ex) så att det inte blir så stressigt. Orgeln, blåset är coolt. Gurorna sitter bra. Tycker sången också är bra.
Skulle svänga ännu mer om det fanns vila i musiken (behöver inte gå sakta för det)

Tack för lyssning och kommentarer och tips.
Vem hinner vila i musiken?  B) Önskar jag kunde...

Trumlooparna är inte optimala och med mer tid... eller ännu hellre om trummis hade tid att lägga riktiga trummor. Det skulle vara trevligt!

Uj vad mycket det snöat och snöar. Helt slut och har bara skottat en tredjedel av dav jag ska ikväll. I januari hoppas jag få mer tid för musik och då kanske jag kan arbeta vidare på den här...
eller hoppa på nästa projekt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Svänger bra! B M Woman-vibbar och det är inte alls fel! Bra arr och ssk orgeln sitter ju hur bra som helst i mina öron. Brassarret med korta stötar gillas skarpt. Medryckande och dansant. Wha-wha guran på slutet lite svag i mixen. Skön lyssning, tack för den!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Svänger bra! B M Woman-vibbar och det är inte alls fel! Bra arr och ssk orgeln sitter ju hur bra som helst i mina öron. Brassarret med korta stötar gillas skarpt. Medryckande och dansant. Wha-wha guran på slutet lite svag i mixen. Skön lyssning, tack för den!

Tack eq!
Vad mycket tid jag har till musiken. Första verren 2/12 modifieringar 12/12 och nu 20/12 kan jag fixa lite till. Har i versionen utan sång och gitarrer hittat felspel i Midi-blåset. Har rättat till och försökt få lite mer levande spel i orgeln, på några ställen. Passade på att dra upp wah-wah guran. Trådhuvudet uppdaterat.

[mp3=200,20,0,left]http://boom.shivas.se/music/MaxB_FiveFootMirror_20101220_wavehammer.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 20.12.2010, 22:45:27 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Lyssnat på verren med sång.
Första versen känns ganska otajt, tror det är trummorna som inte stämmer mot resten. :unsure:
Sedan blir det bra, tycker det lirar på bra, svängingt men tajt. Fet ljudbild med härligt skvalpande hammond. Santana tänker jag också på när jag hör guran. När så den raspiga sången kommer in undrar man om Jim Morrison gjorde ett extranummer från sista plattan.

Låter riktigt matigt och bra om mixen. Den enda förbättringspotentialen jag kan komma på är basen, den vill inte klangmässigt limma mot trummorna. Jag brukar lägga på ganska rejält med mjukdist på basen när jag får de problemen, och det hjälper alltid, tycker jag. :)
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hur mjukdistar man?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag menade något åt overdrive-hållet, och inte fuzz. På bas är det inte så rackarns noga, brukar använda Cubase egen rördistplugg.
DON'T PANIC