Kontrollrummet

Att splitta signal

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag har behov av att dela upp signalen från t.ex el gitarr i två delar på enklast och billigast sätt. Kikat på flerkanals signalspitters från Behinger och andra lite dyrare grejer med det är att skjuta över målet för mitt behov.

Jag är skitdålig på det här elekriska principerna. Skulle väl kunna ordna en Y kabel och del upp signalen på det sättet men får intrycket (läst på lite) av att den passiva metoden kan sabba soundet från t.ex en schysst klingade elgura. Kikade på thomann.de och hittade den här http://www.thomann.de/se/art_splitmix4.htm men den är alltså passiv. Inga kretsar, ingen förstärkning, Vad är det för skillnad på en sådan passiv burk och hemmalödd Y kabel?

Tips på hur splitta signal snyggt emottages tacksam.
I och för sig har jag ju en Digitech FX burk med mono in och L+R ut. Kanske räcker?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Vad ska du göra med dom två signalerna? Klarar du dig om du får ut 1 linjesignal och 1 instrumentsignal så köper du en linebox.

« Senast ändrad: 20.12.2010, 01:53:52 by Analogfreak »


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Fattar inte, vill du ha stereo ut?  :)

Kan finnas många anledningar att behöva splitta signal. En kan vara live t.ex där man vill skicka signalen från sin ljudkälla både till PA och till ditt IAM-system (In Ear Monitoring) på scen t.ex. Eller i studion där man vill ha en signal till stärkare och en till mixerbord, för att nämna ett par  :)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Tack jonnerstone, jo det finns lite olika anledningar.
Antar att i fallet med gitarr så är det sniknaste sättet att faktiskt sätta pedal t.ex kompressor före en Y splitt. "Buffra" micken elektriskt som de nämner i ett guraforum jag såg.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Man tappar lite signal när man använder sig av en y-splitkabel plus att det kan strula med jordningen. Men en välbyggd kabel är nog som sagt det billigaste sättet. Annars finns det så kallade A/B eller A/B-Y-boxar som är färdigbyggda och där man kan välja mellan att ha två gitarrer till samma förstärkare eller en gitarr till två förstärkare. Det som skiljer en bra sådan box från en vanlig kabel brukar vara att det sitter en buffer som skjutsar på signalen eller en transformator som rensar upp signalen från störningar. Vissa boxar skiljer sig bara från en kabelsplitt med att det sitter en omkopplare och att splitten sitter i en låda. Kolla så att du kan välja att ha båda utgångarna igång samtidigt bara, vissa är rena omkopplare som switchar mellan två utgångar.
Om jag förstår dig rätt så behöver du dela upp din gitarrsignal till två som lirar samtidigt? Har för mig att man tappar ca 3 dB på en passiv y-splitt.

Se till att Du har all gitarrutrustning kopplad till samma strömuttag så borde du slippa en del av de förmodade störningarna. Sen så kan det uppstå jordloopar som man får utreda i timtals ändå om man har otur.

Tror att din digitechburk kan göra jobbet men det blir ju en extra sak att släpa med sig då om du inte använder den till mer än att splitta signal. Testa det, om du behöver en smidigare variant så kan ju en enkel kabel göra jobbet, eller en billig gitarrpedal med splittad utsignal.

Burken du länkade till verkade vara en stereo signalsplitter med 3-polig 6,3mm telekontakt(antingen till stereosignal eller balancerad), till elgitarr använder du en 2-polig 6,3mm telekontakt och blandar man dessa kan det ibland strula till det. Om du är ute efter en splitt till gitarr så passar nog denna bättre: http://www.thomann.de/se/millenium_hx_3.htm




Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Man tappar lite signal när man använder sig av en y-splitkabel plus att det kan strula med jordningen. Men en välbyggd kabel är nog som sagt det billigaste sättet. Annars finns det så kallade A/B eller A/B-Y-boxar som är färdigbyggda och där man kan välja mellan att ha två gitarrer till samma förstärkare eller en gitarr till två förstärkare. Det som skiljer en bra sådan box från en vanlig kabel brukar vara att det sitter en buffer som skjutsar på signalen eller en transformator som rensar upp signalen från störningar. Vissa boxar skiljer sig bara från en kabelsplitt med att det sitter en omkopplare och att splitten sitter i en låda. Kolla så att du kan välja att ha båda utgångarna igång samtidigt bara, vissa är rena omkopplare som switchar mellan två utgångar.
Om jag förstår dig rätt så behöver du dela upp din gitarrsignal till två som lirar samtidigt? Har för mig att man tappar ca 3 dB på en passiv y-splitt.

Se till att Du har all gitarrutrustning kopplad till samma strömuttag så borde du slippa en del av de förmodade störningarna. Sen så kan det uppstå jordloopar som man får utreda i timtals ändå om man har otur.

Tror att din digitechburk kan göra jobbet men det blir ju en extra sak att släpa med sig då om du inte använder den till mer än att splitta signal. Testa det, om du behöver en smidigare variant så kan ju en enkel kabel göra jobbet, eller en billig gitarrpedal med splittad utsignal.

Burken du länkade till verkade vara en stereo signalsplitter med 3-polig 6,3mm telekontakt(antingen till stereosignal eller balancerad), till elgitarr använder du en 2-polig 6,3mm telekontakt och blandar man dessa kan det ibland strula till det. Om du är ute efter en splitt till gitarr så passar nog denna bättre: http://www.thomann.de/se/millenium_hx_3.htm




Anade att du skulle komma med ett inlägg med lite mer kött, med tanke på våra tidigare diskussioner   :lol:


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Man tappar lite signal när man använder sig av en y-splitkabel plus att det kan strula med jordningen. Men en välbyggd kabel är nog som sagt det billigaste sättet. Annars finns det så kallade A/B eller A/B-Y-boxar som är färdigbyggda och där man kan välja mellan att ha två gitarrer till samma förstärkare eller en gitarr till två förstärkare. Det som skiljer en bra sådan box från en vanlig kabel brukar vara att det sitter en buffer som skjutsar på signalen eller en transformator som rensar upp signalen från störningar. Vissa boxar skiljer sig bara från en kabelsplitt med att det sitter en omkopplare och att splitten sitter i en låda. Kolla så att du kan välja att ha båda utgångarna igång samtidigt bara, vissa är rena omkopplare som switchar mellan två utgångar.
Om jag förstår dig rätt så behöver du dela upp din gitarrsignal till två som lirar samtidigt? Har för mig att man tappar ca 3 dB på en passiv y-splitt.

Se till att Du har all gitarrutrustning kopplad till samma strömuttag så borde du slippa en del av de förmodade störningarna. Sen så kan det uppstå jordloopar som man får utreda i timtals ändå om man har otur.

Tror att din digitechburk kan göra jobbet men det blir ju en extra sak att släpa med sig då om du inte använder den till mer än att splitta signal. Testa det, om du behöver en smidigare variant så kan ju en enkel kabel göra jobbet, eller en billig gitarrpedal med splittad utsignal.

Burken du länkade till verkade vara en stereo signalsplitter med 3-polig 6,3mm telekontakt(antingen till stereosignal eller balancerad), till elgitarr använder du en 2-polig 6,3mm telekontakt och blandar man dessa kan det ibland strula till det. Om du är ute efter en splitt till gitarr så passar nog denna bättre: http://www.thomann.de/se/millenium_hx_3.htm

Tackar för den info'n. Just det ja, stereo plugg eller inte. Detaljer som jag missar.

Tanken med att splitta mag.mick signaler är i mitt fall att skicka ena sladden till uppmickad stärkare och den andra direkt till Mackie mixern och därifrån vidare till ljudkort/cubase. En rätt vanlig metod för att kunna re-ampa gitarrspåret vid behov, antar jag. Aldrig jobbat så tidigare så jag tänkte försöka få det tekniska rätt från början (den här gången).

Kikade på splittern http://www.thomann.de/se/millenium_hx_3.htm. Varför kallar Thomann den för Millenium förresten. Den finns ju med uppkopplingsexempel och allt på silverbladeaudio.com. Hursomhelst, en detalj vart jag fundersam över. I HX3'ans uppkopplingsexempel skickar de lågimpendans signal till gitarrstärkare. Borde väl vara Hi Z signal till gitarr rig? Lo Z är väl "mick" signal. Men som sagt, jag är en el-teoretisk nolla, jordad liksom  :D
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Om det är till reamping så funkar det ju även med en billig linebox. Gitarren in på ett telejack och ut till förstärkare på det andra, sen xlr till ljudkort/mixer.
Tex http://www.thomann.de/se/behringer_ultradi_400p.htm Dvs om du har xlr in i ljudkortet? Ska inte behöva gå igenom mixern i så fall. Lineboxen kan du ju även ha till annat.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Om det är till reamping så funkar det ju även med en billig linebox. Gitarren in på ett telejack och ut till förstärkare på det andra, sen xlr till ljudkort/mixer.
Tex http://www.thomann.de/se/behringer_ultradi_400p.htm Dvs om du har xlr in i ljudkortet? Ska inte behöva gå igenom mixern i så fall. Lineboxen kan du ju även ha till annat.

Linebox har jag tipsat killen om. Sen vid reamping behöver man en reampbox som anpassar impedansen till instrumentnivå.
« Senast ändrad: 20.12.2010, 23:56:20 by Analogfreak »


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Line/DI Box får det bli. Lutar mot en Behringer ULTRA-DI DI100. Aktiv och skickar ut det jag behöver. Sen är de väl bara att hoppas på ett bra ex. Behringer verkar ha ordentligt med spännvidd mellan trasigt skrot och skitnöjda kunder på en och samma pryl.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Helt rätt analogfreak. Om man nu inte kör mjukvaruförstärkare då spelar det mindre roll.

Bribedant, kolla begagnatmarknaden efter en whirlwind IMP-2 om du vill ha en garanterat bra linebox.