Kontrollrummet

Ny dator och tusen frågor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Hej vänner!  :wub:

Längesedan jag hängde här hos er. Hoppas ni alla har det gott så här innan jul.

Kuriosa: I somras flyttade jag och sonen från Södertälje till Stockholm och det känns kanon  :rolleyes:

Tidigare gjorde jag ju musik (sångpålägg) i min bärbara Dell och ett externt M-Audiokort samt Cubase 2 (och min Studio Projects-mick).
Ja, ni kan ju tänka er, det är rena stenåldern nu. Allting har bråkat och jag har inte haft någon stor lusta att sjunga då heller.

Nu vill jag ta hjälp av er och har mängder av funderingar.

1) Det kommer bli en stationär dator denna gång (tror jag). Har stått och vägt mellan PC och Mac ett tag nu, men eftersom jag gillar att spela spel också tror jag det får bli en PC iallafall. Dessutom har jag rätt dyra program som Adobes CS2 m fl program för PC. Har ni några tankar om valet? En Mac kan jag inte styra innehållet i så mycket heller.

2) Jag köpte min bärbara från Dell och det enda jag gjort på snart 6 år är att byta det interna tangentbordet en gång (ingick i servicen) samt byta fläktar häromåret. Jag är jättenöjd med kvaliteten. Laptopen har inte flyttats mycket, men stått på och använts varenda dag i sex års tid. Som en följd av detta är jag inne och tittar på Dells stationära och har idag också chattat med en jättetrevlig kille där. Då fick jag lära mig att idén om en tyst dator och bra grafik inte riktigt går hand i hand. Ju bättre grafikkort, desto mer missljud från datorn. Är det er erfarenhet också?

3) Var handlar ni era PC ifrån? Några tips på andra bra leverantörer med kvalitetsprodukter och bra priser?

4) Om jag vill ha en bra skärm ska jag satsa på en eIPS eller en IPS har jag förstått. Några märken att rekommendera?

5) Fler här som använder datorn för både gaming och ljudproduktion/sångpålägg? Hur tänker ni angående komponenter? Tänker att jag måste ha åtminstone en Intel Core i5-processor. Rätt tänkt?

6) Mitt gamla M-audiokort har varit piss sedan starten, är det bara externa ljudkort man använder vid musikskapande för att koppla in mickar o liknande? I så fall är ju det interna ljudkortet inte så våldsamt viktigt?

7) Är det några här som använder Windows 7 Ultimate och är det stabilt? Jag har ju bara kört XP hittills och varit SÅ nöjd med det. Vet att Vista och Windows 7 krånglade i början.

8) Har en budget på max 20000 kr inkl skärm, helst mindre. Några tips? :-)

Blir oerhört tacksam för all form av feedback. Det kan tilläggas att jag straxt före jul kommer att äga en iPhone (om det nu skulle ha ngn påverkan av val mellan Mac eller PC)  :D
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Har ni några tankar om valet?

Problemet med att köpa en färdig pc har alltid sina nackdelar. Har själv en sådan och alltid haft det eftersom jag inte kan bygga själv och inte känner någon som är kunnig heller. Om du tänkt köpa firewireljudkort så måste det vara ett med ett bra chip för att det ska fungera såsom ett texas instrument. Om du tänkt köra med usb, hur många usbportar behöver du? En färdig pc som innehåller en massa färdiga, och för att inte säga onödiga program, bör man definitivt undvika. De drar bara en massa onödig cpu. Vad du än gör om du köper en färdig pc, öppet köp är ett måste i fall den inte fungerar bra för musik.



Citera
2) . Då fick jag lära mig att idén om en tyst dator och bra grafik inte riktigt går hand i hand. Ju bättre grafikkort, desto mer missljud från datorn. Är det er erfarenhet också?

Jäpp. Har en jumbojet till pc här. Inbyggda grafikkort har en förmåga att krångla också. Slukar för mycket cpu också. Även fast jag stängt av all onödig grafik.

Citera
3) Var handlar ni era PC ifrån? Några tips på andra bra leverantörer med kvalitetsprodukter och bra priser?

Svårt säga något generellt när det gäller färdiga pc tycker jag.

 
Citera
5) Fler här som använder datorn för både gaming och ljudproduktion/sångpålägg? Hur tänker ni angående komponenter? Tänker att jag måste ha åtminstone en Intel Core i5-processor. Rätt tänkt?

En i5 är mer än vad jag har så visst det lär du klara dig på. Och ju mer minne desto bättre.

Citera
6) Mitt gamla M-audiokort har varit piss sedan starten, är det bara externa ljudkort man använder vid musikskapande för att koppla in mickar o liknande? I så fall är ju det interna ljudkortet inte så våldsamt viktigt?

Är det ett M-audio 2496 du har? Haft ett m-audio kort och kommer aldrig att köpa det igen. Deras drivrutiner krånglade alltid och asio hoppade ur väldigt ofta och man var tvungen att starta om datorn. Själv kör jag med ett tc electronics konnekt 6 kort och det ligger ju på 1700 ungefär idag och är ett firewirekort. Krånglade mycket i början men de senare uppdateringarna av drivrutinerna är helt stabila idag tack och lov. Och preampen håller riktigt bra klass jämfört med många andra billigare kort. Plus att det även ingår ett dsp-reverb som kan användas både när man sjunger in och i Cubase eller annat daw. Även ett roligt filter/highpassfilter ingår som även det är dsp. Men som sagt var det finns även andra kort.

Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Eftersom jag kör Dell själv så kan jag tipsa om Xps Studio. Har en sådan med i7 och använder firewire-porten som satt i från start. Kör Windows 7 Ultimate 64 bitars och Reaper som DAW. Har förmånen att ha en garderob intill arbetsplatsen där min dator är placerad. Blir på det sättet av med kabelhärvan från helvetet. Skönt att stänga dörren helt vid sångpålägg.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Annars e ju alternativet att köpa en dator från Frost, som jag och en del andra här på forumet också gjort. Byggda för musik och väljer du ett ljudkort från deras shop så kommer allt färdiginstallerat och det är bara att tuta och köra. Både deras BlushBox och Audioframe ligger inom din prisklass. Fantastisk support och trevliga att ha att göra med. Känner man att det man vill ha nåt extra som inte finns i deras webshop så e bara att ringa dom så kan man för det mest komma fram till nåt som funkar för ens behov.

Kommer skeppade med win7 64bit installerat och en väldigt bra restorefunktion för att återställa datorn så som den var när du fick den.

Visst de e lite dyrare än att bygga själv, men för mig som alltid byggt min egen burk var det grymt skönt att slippa hålla på och pilla och kolla nätet mm. Och att få en sån bra support känns tryggt. Helt klart värt dom extra slantarna.

Nä, jag jobbar inte för Frost  :lol: Det var bara länge sedan jag var så himla nöjd med en dator!!!

http://www.frostacm.com/


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Nja att köpa en Frostdator är totalt onödigt om man inte ska ha datorn till proffsinspelningar. Dyrt är det dessutom att köpa en. Hon vill ju ha en dator som också funkar till att spela spel på också och då går även där en Frost bort. Den är ju bara till för att använda som studiodator och inget annat.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Inte speciellt mycket dyrare än Mac väl.... :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Inte speciellt mycket dyrare än Mac väl.... :)

Betydligt billigare än Mac prestandamässigt och funkar utmärkt som speldator också  :)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Inte speciellt mycket dyrare än Mac väl.... :)

Betydligt billigare än Mac prestandamässigt och funkar utmärkt som speldator också  :)

Tur man köpte en då!  :lol:


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Tack för era svar! Uppskattas.

Wernborg - jag kikar på en XPS nu också. Vi får se vad det blir.
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan.
Jag köpte min dator på Komplett på nätet - där plockar de ihop efter önskemål och testkör så att allt funkar. Datorerna är bra speldatorer, men jag gör även en jäkla massa musik i datorn utan krux. Man kan lägga till mycket bra ljudkort om man vill, men jag använder ett externt USB-kort. Dessutom kör jag Win7 utan problem. Kan ju vara bra att veta att det finns fler alternativ :)

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Jo men risken finns alltid för problem. Du hade uppenbarligen tur. Datorer som är optimerade för spel är inte direkt optimerade för musikskapande. Än större risk för konflikter i pc:n. Och speldatorer är ju optimerade för bästa möjliga grafik. Det gör datorn långsammare för musik om man ska köra tunga projekt.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Risken för problem finns alltid oavsett vilken dator man väljer. Min son gör oxå musik på en liknande dator från komplett utan problem så spel kontra musik är nog inget problem. Har man tillräckligt med internminne och kraftig processor samt bra grafik- å ljudkort så löser sig det mesta :D

Konflikter i datorer går oftast att lösa oavsett datortyp.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag hade ju väldiga latency med min senaste PC men nu kör jag Cubase 5 på en Mac mini och det funkar klockrent - spelar inga spel så där har jag inget att säga. Till det har jag Line6 Toneport externt ljudkort med en massa preamps och gitarrljud samt fantom matning till miken allt för kanske 11-12.000:- och det är det mer än värt. PC´n med Cubase2 kostade 45.000:- typ och jo det var nåt 5.1 med också som jag aldrig använde. Så hade jag känt till KR då (om det nu fanns) så hade jag gärna blivit avrådd från Compaq.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Vill du ha ett kapabelt grafikkort för spel som samtidigt är tyst kan jag rekommendera Asus engtx275
Funkar bra för mig..
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Burnin Sven

  • Gäst
Det borde ju finnas nån i Stockholms området här på forumet som kan hjälpa dig att bygga en vettid dator för musik och spel, kom igen nu grabbar hjälp en dam i nöd. Bygg själv = spara en jäkla massa pengar och få samma prestanda.

Hoppas det löser sig