Kontrollrummet

Singer/Songwriter-stämmningar?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Martin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
  • Peace!
    • Visa profil
*edit*
« Senast ändrad: 08.12.2013, 21:25:02 by Martin »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tog bort mitt inlägg som bara visade att jag inte fattat nåt alls :):):)
« Senast ändrad: 28.02.2007, 21:41:03 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
att stämma ner den mörka e-strängen till D är mysigt.men då är man bunden till D som utgångs ackord och där kanske man inte har sitt register om man sjunger till..

stämma hela gitarren i g-dur är åxo mysigt..bra för att spela slide..men även utmärkt för lite folk-plock dessutom!!
och med att stämma gitarren i g-dur menar jag att A stämms till G ,samt E till D..

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
Eb G Bb F Bb Eb (tjocka först)

Den här tuningen är riktigt trevlig. Lyssna gärna på Jonatha Brooke som använder denna i Because I told you so som kan avnjutas på Myspace:
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=32799795
Om nån vill ha tips på hur ackorden ser ut med den här stämningen så hör av er så kan jag ge några exempel från den låten!
Jag tog ut ackorden efter videon!


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Testa DGDGDG också, alltså nedåt en ton på bassträngarna och uppåt en och en halv ton på de två högsta. Funkar bäst på strängsatser av typen "light top/heavy bottom". Och med capo förstås.

Jag kör ofta på den när jag lirar folk- & singer/songwriter-stuket


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Eb G Bb F Bb Eb (tjocka först)

Den här tuningen är riktigt trevlig. Lyssna gärna på Jonatha Brooke som använder denna i Because I told you so som kan avnjutas på Myspace:
http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=32799795
Om nån vill ha tips på hur ackorden ser ut med den här stämningen så hör av er så kan jag ge några exempel från den låten!
Jag tog ut ackorden efter videon!

jä-lar vilken snygg låt...den måste jag skaffa..hoppas orginalet är lika bra som live versionen för den var grym..
nu måste jag fråga en offtopic fråga bara för det..
elgitarren som ligger och svävar ovan på..någon som vet hur man åstadkommer den effekten
dvs att gitarren håller kvar tonen på samma sätt som en synth??

ursäkta mig..men jag har undrat länge!!
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
elgitarren som ligger och svävar ovan på..någon som vet hur man åstadkommer den effekten
dvs att gitarren håller kvar tonen på samma sätt som en synth??

Det kan vara lite olika saker. Anslag med volymen nere, sen vrida upp + duktigt med kompressor och delay. Alternativt E-bow.


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
elgitarren som ligger och svävar ovan på..någon som vet hur man åstadkommer den effekten
dvs att gitarren håller kvar tonen på samma sätt som en synth??

Det kan vara lite olika saker. Anslag med volymen nere, sen vrida upp + duktigt med kompressor och delay. Alternativt E-bow.

nä jag tror inte det..om det var delay skulle tonerna flyta in i varandra och bli grummligare ju fler toner man använder..jag var på jakt förut efter hur man får en ton att gå över i samma ton fast rundgång.
och då fanns det en grejja som man lade mot strängarna ovan eller emellan mickarna
som åstadkom den effekten..det kanske är sådan som används här med..

kostade 1200 kr gjorde den..lite surt för att åstadkomme en effekt man inte använder sig av dagligen
fast jag ska nog slå till på en ändå..om man kan göra sådana här mysiga plink!

hare bra
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad osiris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
  • Hedersmedlem
    • Visa profil
Jag brukar stämma min gitarr i

DADGDd

eller..

DADAAd

eller en massa andra hejdundrandes vilda stämmningar :)


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
elgitarren som ligger och svävar ovan på..någon som vet hur man åstadkommer den effekten
dvs att gitarren håller kvar tonen på samma sätt som en synth??

Det kan vara lite olika saker. Anslag med volymen nere, sen vrida upp + duktigt med kompressor och delay. Alternativt E-bow.

nä jag tror inte det..om det var delay skulle tonerna flyta in i varandra och bli grummligare ju fler toner man använder..jag var på jakt förut efter hur man får en ton att gå över i samma ton fast rundgång.
och då fanns det en grejja som man lade mot strängarna ovan eller emellan mickarna
som åstadkom den effekten..det kanske är sådan som används här med..

kostade 1200 kr gjorde den..lite surt för att åstadkomme en effekt man inte använder sig av dagligen
fast jag ska nog slå till på en ändå..om man kan göra sådana här mysiga plink!

hare bra
 :)

Det är Ebow. Jag har hela konserten på dvd och han använder E-bow!
Dom är rätt dyra men jag köpte min på det där tyska företaget, vad heter det nu då...nån...Thoman!!  tror att jag gav c:a 900-1000 kr med frakt.


Utloggad Martin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
  • Peace!
    • Visa profil
*edit*
« Senast ändrad: 11.12.2013, 20:48:37 by Martin »


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Det kan vara lite olika saker. Anslag med volymen nere, sen vrida upp + duktigt med kompressor och delay. Alternativt E-bow.

nä jag tror inte det..om det var delay skulle tonerna flyta in i varandra och bli grummligare ju fler toner man använder..jag var på jakt förut efter hur man får en ton att gå över i samma ton fast rundgång.
och då fanns det en grejja som man lade mot strängarna ovan eller emellan mickarna
som åstadkom den effekten..det kanske är sådan som används här med..

kostade 1200 kr gjorde den..lite surt för att åstadkomme en effekt man inte använder sig av dagligen
fast jag ska nog slå till på en ändå..om man kan göra sådana här mysiga plink!

hare bra
 :)

Precis vad jag skrev!  :) Kolla sist i mitt inlägg så står det E-Bow, vilket nog är den "grejjan".


Utloggad Oak

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
Jag har inte ens tänkt på det här... Jag har aldrig märkt nåt konstigt när jag sett nån sitta och spela gitarr och sjunga lite... Menar ni att det är vanligt med olika stämningar just bland 'trubadurer'?


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Oak Håller med dig, tycker det låter konstigt att dom skulle stämma gittar totalt udda.
Trodde det mest var metalfreak som ville få en så grisigt mörk e-sträng som möjligt  :lol:

Nej men vaddå det är väl country-gitarrister som brukar göra det mest?
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify