Kontrollrummet

Eddi - Soft As Ice Featuring Guran

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det här är en pianolåt som började sin bana vid mitt vita Hellas piano så be mig inte plocka bort pianot för allt i världen. Nåväl hela låten känns ganska klar men det är den ju inte naturligtvis, jag är osäker på vad som ska till så alla förslag är välkomna.
LÅTNAMN:         Soft As Ice
ARTIST/GRUPP:  Eddi
GENRE:             Pop?
LÅTLÄNGD:        3;33
KOMPOSITÖR:    Eddi
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE: Ola (Guran) på fräsch gitarr
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT:         mp3

Nu blir det en verre med sång och Guran på gura :D

Nu får den vara klar inga nytillströmmade tips om ändringar finns - EQ gillar inte oktavsjunget men man kan inte få allt här ivärlden. Tack för tycks och trix.

Equality ville göra en mix på denna och den har ett helt annat stuk som blev hur bra som helst tycker jag, tack Micke.
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Soft as ice equality mix.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 11.02.2011, 09:57:00 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Snygga, envetna harmisar som bär ditt signum. Sticket gillar jag med det malande arpeggiot och den oväntade, fräcka nedgången. Tajt och bra lirat. Gillar congas, kul att de kom med. Vad är det för trumplugg? Groove agent? Vad som ska till är naturligtvis sång. Kör på!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Snygga, envetna harmisar som bär ditt signum. Sticket gillar jag med det malande arpeggiot och den oväntade, fräcka nedgången. Tajt och bra lirat. Gillar congas, kul att de kom med. Vad är det för trumplugg? Groove agent? Vad som ska till är naturligtvis sång. Kör på!
Snabbt och välgenomtänkt svar kul :D
Trumpluggen är Superior och kongasen från Latino nedgången är ett gäng dim-ackord mest nöjd är jag med F-dim ackordet som passar så jä*la fint in här.
Sång ja visst men hur - kvinnlig manlig rockig klassisk?
Stort tack för tyck EQ :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
KR:s Joe Cocker(s): H-Micke eller Ynot. Stråkarna/cellon/synthen stänger in det rockiga, up-beat sväng som låten skriker efter, de kan möjligen vara kvar i introt och i arpeggiodelen. Reprisera 01:42-45 några gånger och sedan ett klimax med skrikande elgitarrsolo efter halva arpeggiodelen, sedan den mystiska nedgången tillsammans med elguran och tillbaka till temat. SÅ skulle jag göra men det är jag det...  :D
« Senast ändrad: 17.12.2010, 00:18:45 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
KR:s Joe Cocker(s): H-Micke eller Ynot. Stråkarna/cellon/synthen stänger in det rockiga, up-beat sväng som låten skriker efter, de kan möjligen vara kvar i introt och i arpeggiodelen. Reprisera 01:42-45 några gånger och sedan ett klimax med skrikande elgitarrsolo efter halva arpeggiodelen, sedan den mystiska nedgången tillsammans med elguran och tillbaka till temat. SÅ skulle jag göra men det är jag det...  :D
Okido jag tror jag förstår - men det är ingen arpeggio utan en synth bara - låt oss se om HM eller Ynot hörsammar detta då. Och kanske nån gitarrist med glöd.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Congafillet som återkommer ibland skulle du kunna dämpa anslaget på. Lite väl "på" nu. Cellon kändes lite tveksam tycker jag. Kanske en mjukt distat elgitarr som kör samma istället.

En plockande akke vore nog inte fel till detta heller.

Snygga trummor.

Tycker inte heller du ska ta bort pianot. Bara hitta ett som låter roligare. Alternativt ett rhodes istället för mer 70-tal?

Gött. Jobba på!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Congafillet som återkommer ibland skulle du kunna dämpa anslaget på. Lite väl "på" nu. Cellon kändes lite tveksam tycker jag. Kanske en mjukt distat elgitarr som kör samma istället.

En plockande akke vore nog inte fel till detta heller.

Snygga trummor.

Tycker inte heller du ska ta bort pianot. Bara hitta ett som låter roligare. Alternativt ett rhodes istället för mer 70-tal?

Gött. Jobba på!
Ok bra åsikter - får suga på dom - jag som gillade violan och pianot haha jaja så kan det va.
Tack för tyck Wernis :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
men det är ingen arpeggio utan en synth bara

Jag menar bara partiet mellan 01:47-02:22 när du mest kör på två toner på pianot ters och oktaven tror jag.  
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
men det är ingen arpeggio utan en synth bara

Jag menar bara partiet mellan 01:47-02:22 när du mest kör på två toner på pianot ters och oktaven tror jag.  
Ok jag lurades lite det ligger två syntar där den ena heter 3D Dune och den andra vet jag inte riktigt Warm Bath tror jag. Du är förbaskat duktig på att uppfatta nyanser Micke.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Om du fimpar cellon, är mycket vunnet..

Pianot låter som en xylofon... Riktigt bra kan detta bli! Tänker mig kvinnlig sång på det här :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
tjena eddi skön låt
om du vill ha lite gitarrer på så är det bara att hojta  :)
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Festivalpool

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
tjena eddi skön låt
om du vill ha lite gitarrer på så är det bara att hojta  :)
hojt!  :lol:
återkommer med m såsmåningom

edit: oj var visst inloggad lite fel, eddi ska det vara
« Senast ändrad: 17.12.2010, 10:18:39 by Festivalpool »


asti

  • Gäst
Fina harmoniföljder och skön lunk i det här!
Tycker personligen inte cellon ska bort. Den är en skön motpol
till det repeterande pianot. Utan den tror jag pianot blir för tjatigt.
Möjligen ska du försöka hitta en cello med bättre ljud.
Gillar också den lite disharmoniska nergången! Läckert!
En kompande akustisk gitarr kanske skulle fylla ut en aning...?
Det här blir jättebra med passande sång!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En låt som bär ditt signum. Sticker inte ut speciellt, tycker jag men gällande congas, funderande jag på lite annan takt. Här följer dessa samma stil som en trummis spelar men jag tänker mig nån annan typ av rytm som man kan höra från dessa trummor.
« Senast ändrad: 17.12.2010, 13:00:57 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Skön låt Eddi.  Jag tycker det mesta låter riktigt bra.  Cellon passar bra in, behåll den och pianot likaså.  Det enda som jag hänger upp mig på är att i "bryggpartiet"
så kommer det in lite för mycket syntgrejor, när det innan uteslutande handlade om akustiska ljud så att säga.  Såklart är det inget fel i det i allmänhet utan bara en av
mina hang-ups... :)     
Det ska bli intressant att höra denna med sång sedan!    Bra jobb!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Skön låt Eddi! :)

Har du nån text till den?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack för input alla.

Jag är väldigt ambivalent när det gäller sången - har försökt själv till att börja med men vet inte om jag ska dra den högt lågt eller bägge har därför gjort ett litet utdrag med alla tre varianterna - duger något eller ska jag söka hjälp :wub:

[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/SoftAsIceTest.mp3[/mp3]
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Himla charmig låt!  Jag tycker sånginsats nr.1 passar väldigt bra..
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här kommer bli jättebra, jag röstar på en kombo, oktavsången är läcker :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter bra med sången, kraftfull. Lät du cellon vara kvar!?  :o :P Tycker om den nu ska envisas, ska spela en mer självständig truddilutt. Ös på!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tvåan klart bäst.

Rösten låter inte plågad utan verkar trivas därnere - nice.Jag får Leonard Cohen vibbar och det kan aldrig bli fel.
Träna upp dig på låten och gör en super tagning i det låga registret.Sedan ber du om kvinnlig fägring som exakt synkar överstämma mot dig stundtals - kalas.

Marre skulle sitta gjutet till din låga pipa då hon är alt..Ja alltså inte allt men nästan  :)
Skämt på sista,hennes röst är i alt registret mellan varven,ja du fattar.
Definitivt "worth a try"..och så vill jag ha det  :D

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja nu vart jag ju klokare :lol:
1 röst för ljud 1 röst för mörk och1 röst för kombo och EQ´s fattade jag inte mer än att det var juste på nåt sätt haha....
HM´s idé kanske är bra vad säger du Marre?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
MÖRKA rösten skall det vara!!!! Den är kanon och det hörs att du känner dig mer hemma med den. Det låter jättebra! Kan man få lägga in veto kring detta? ;)


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Nåt som hade varit snyggt hade varit om du spelade A F# F G istället för A F#m F G.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nåt som hade varit snyggt hade varit om du spelade A F# F G istället för A F#m F G.
Nä testade det men icke sa nicke - F#m rules
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ja nu vart jag ju klokare :lol:
1 röst för ljud 1 röst för mörk och1 röst för kombo och EQ´s fattade jag inte mer än att det var juste på nåt sätt haha....
HM´s idé kanske är bra vad säger du Marre?

Jag säjer så här: det lät ju jättefint när du använde både den mörka (bäst ändå, men behöver nåt ljust) samt den ljusa..varför inte testa dina röster ihop först..och om du ändå inte känner dej nöjd, så finns jag ju här?
Då är det bare te att höre av sej.

Så tycker jag :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Jag tycker både första och andra alternativet funkar, men det är för mycket reverb!
Alt 1 ger ett mer känsloladdat, engagerat intryck, medan alt 2 ger ett coolt, relaxed intryck.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tack för input alla.

Jag är väldigt ambivalent när det gäller sången - har försökt själv till att börja med men vet inte om jag ska dra den högt lågt eller bägge har därför gjort ett litet utdrag med alla tre varianterna - duger något eller ska jag söka hjälp :wub:

[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/SoftAsIceTest.mp3[/mp3]

Tjou Eddi!
Äntligen ett bevis på att du klarar av sång.....   både lågt och högt! NICE!
Sen när du lägger på ett spår med oktaven med så låter det.... ännu mera NICE!

Lite mer tryck på den "övre" delen
Lite mer känsla på den "nedre" delen
Summan av kardemumman är =

Eddi is a quite good singer! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kombo e de som gäller - helt klart :)

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag håller stenhårt på att du skall använda dig av alla tre varianterna på sången! ALLA är bra och går att växla mellan i låten för att få mer variation.  Tycker det känns riktigt bra i ditt test där den ljusare kommer först och du går ner till andra versen.

Oktavsång sedan i slutet. Grymt!
Bara att köra på.   :D
Me, Myself & I


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, jag håller med Kornstad - visst kan du köra alla tre sätten! Det blir nog bäst.

Vet att du gillar pianot, men jag tycker det blir lite för enkelt och tjatigt i längden. Jag tror det skulle bli mer spännande om du fimpade det mella 38 och 46 s, så stråkarna fick något att säga.

Snygg fallande ackordgång, lite känslan som Lennons Free as a bird ger, känner jag. Bra! Väljudande mix också.
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lyssnar på länken i trådhuvudet men hör inte sången? Håller du på att lägga sång?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja nu vart jag ju klokare :lol:
1 röst för ljud 1 röst för mörk och1 röst för kombo och EQ´s fattade jag inte mer än att det var juste på nåt sätt haha....
HM´s idé kanske är bra vad säger du Marre?

Jag säjer så här: det lät ju jättefint när du använde både den mörka (bäst ändå, men behöver nåt ljust) samt den ljusa..varför inte testa dina röster ihop först..och om du ändå inte känner dej nöjd, så finns jag ju här?
Då är det bare te att höre av sej.

Så tycker jag :)

/Marre
Tack för de fina orden Marre - ok då jag försöker väl själv :P

Jag tycker både första och andra alternativet funkar, men det är för mycket reverb!
Alt 1 ger ett mer känsloladdat, engagerat intryck, medan alt 2 ger ett coolt, relaxed intryck.
För mycket reverb? Det är bara utkast än så länge jag har inte skruvat upp reverbet ännu :wacko:


Tjou Eddi!
Äntligen ett bevis på att du klarar av sång.....   både lågt och högt! NICE!
Sen när du lägger på ett spår med oktaven med så låter det.... ännu mera NICE!

Lite mer tryck på den "övre" delen
Lite mer känsla på den "nedre" delen
Summan av kardemumman är =

Eddi is a quite good singer! :)


h.  johan
Tack för det Johan det värmer - ny verre nu :)

Kombo e de som gäller - helt klart :)

/G
Ja vi försöker med det - tack för tyck Göran :D

Jag håller stenhårt på att du skall använda dig av alla tre varianterna på sången! ALLA är bra och går att växla mellan i låten för att få mer variation.  Tycker det känns riktigt bra i ditt test där den ljusare kommer först och du går ner till andra versen.

Oktavsång sedan i slutet. Grymt!
Bara att köra på.   :D
Tack för det Andréas ja nu blev det inte riktigt som du sa men alla tre varianterna är med.

Ja, jag håller med Kornstad - visst kan du köra alla tre sätten! Det blir nog bäst.

Vet att du gillar pianot, men jag tycker det blir lite för enkelt och tjatigt i längden. Jag tror det skulle bli mer spännande om du fimpade det mella 38 och 46 s, så stråkarna fick något att säga.

Snygg fallande ackordgång, lite känslan som Lennons Free as a bird ger, känner jag. Bra! Väljudande mix också.
Ahhh ... nu glömde jag att testa det där med pianot - men det blir säkert några till versioner - tack för tyck Rattle och jo jag har också hörtlite Freee like a bird i detta.

Lyssnar på länken i trådhuvudet men hör inte sången? Håller du på att lägga sång?
Jepp och nu är jag klar och Guran har lagt finfin gitarr till nya verren också så nu är det bara att såga vidare.

Ny verre i trådhuvudet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hej Eddi. Här kommer lite feedback. Distguran i början kan skäras lite i basfrekvensen (petitess). Det låter som det är ganska mycket chorus på den ljusare rösten. Jag tycker att det funkar med de två stämmorna (trots min tidigare kommentar) men båda ligger (lika?) högt i volym. Kan inte den ena få köra till den andra via att dra ner den högre stämman lite? Alllt som allt låter det ju ändå riktigt bra. Lite småpill kvar bara. Mvh Ulf.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Häftigt med guran och kul att han hänger med på den där weirdo dim-nedången. Gillar inte oktavsången (sry). Tycker du skall ha det högre registret eller börja med den lägre och ligga en oktav högre på sista versen, inte båda samtidigt. Mulligt ljud i mina lurar, nåt retro-, vinyl-fx, usch bort det!  -_- Vore kul med en avskalad version (trumma, bas, piano, sologura, sång) "more is a mess" eller vad det heter.  :P 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves