Kontrollrummet

equality - Vinterdåren

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Vinterdåren
ARTIST/GRUPP: equality
GENRE: trubba
LÅTLÄNGD: 03:26
KOMPOSITÖR: eq
PRODUCENT: eq
MEDVERKANDE: nej Jo, Freddy på dobro!
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

Här kommer en pigg och optimistisk låt  :wacko: från den vindpinade östchöttaslätten. Lång tajm no see osv men snodde åt mig en ledig helg och ett par kvällar för denna. Kanske saknas ett stick, den är lite monoton, men ville ha den malande på nåt sätt. Jag ska feedbacka tillbaka (snart ledig - God Jul! fram till dess!) men nu innan tacksam för tyck och tips. Länge sen man höll i spakarna så det finns säkert en massa i mixen att skruva på. Kul att det går att ladda halvfärdiga till KR:s server numera. Tack till dem (Ts?) som styrt med detta!  :)

110105: Ny version om ni orkar. Ny sång och the one and only ydderF på dobro!


text:

Jag söker efter kvinnan jag har kär
Jag söker hon som ständigt är så fjär
Innan snön har smält till vatten
Under stjärnorna i natten
far jag för att vistas 
där hon är
Jag söker efter kvinnan jag har kär
Jag önskar att hon vore hos mig här
 
Jag rista' våra namn i röd granit
Ja, jag gjorde allt för att locka henne hit
Jag vässade mitt svärd
För allt guldet hon är värd
Tiden gick med arbete och slit
Jag rista hennes namn i röd granit
Sedan jag byggt slottet bit för bit


Men nu letar jag efter någonstans att bo
För saknaden den ger mig ingen ro
Jag har ont i varje lem
ja jag borde fara hem
Men jag kan inte dom har bränt varenda bro
Jag letar efter någonstans att bo
Saknaden den ger mig ingen ro


Olyckskorpar hörs i varje by
Dom kraxar än fast barnen slutat gny
I den bittraste kyla
hör jag vargarna yla
Jag somnar först när dagen börjat gry
Tallarna dom vrider sig mot skyn
Och greppar sånt långt bortom våran syn
 
Jag söker kvinnan som jag håller kär
Om du ser henne så säg att jag finns här

110103: Ny version med ny sång och lite puts

alt länk: http://www.box.net/shared/t18zu9hofk
« Senast ändrad: 05.01.2011, 21:17:15 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Behaglig låt och schysst spelat. Du säger pigg och optimistisk men jag tycker nog att den även har en lite melankolisk stämning :)

Tycker att sången på några ställen är lite för hög och att basen på något ställen drunknar, men den är skön att lyssna på.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilsamt spelat.
Har du skrivit texten? Intressant uppbyggnad! Bra!
Vilken typ av kontrabas? Mjukvara?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det är nåt med ljudbilden som stör lite kan vara att rösten har för hög presence. Intressanta harmonier men kan bli deppigt i längden jag saknar en positiv skjuts nånstans annars härligt att höra en ny EQ.

Edit: bra text
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Mikey!

Kul att "se" dig igen och hoppas allt är väl..Jag har inte heller varit så flitig här,men jag kikar in allt mer..det kommer väl nåt alster snart från mig med  :)

Nåväl:

Tycker du har en fin liten småbluesig mollvisa på g här.Jag skulle ha lirat på så inte rytmen i låten stannar upp mellan sångfraserna,men det är ju jag det.
Lite hög sångvolym,och något ur pitch mellan varven..Bättre sångtagning efterlyses då jag vet att du kan.Schysst bas sound,och jag tycker att det låter bra i övrigt.

Nu blir det några lyssningar till..

Rock on mate

Mike


asti

  • Gäst
Jättesnyggt gitarrspel och gitarrljud, som vanligt, och sköna harmonier!
Tror att det hade passat din röst bättre om du lagt den i en något högre tonart!
På några ställen låter det lite som att gitarrerna inte synkar riktigt i plocket, tendens till snubbel.
Sista textraderna låter sången lite osäker, som om du inte vet riktigt hur du ska sjunga där....
Stämningsfull, fin låt med bra text! Blir kanon med lite puts!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack för bra feedb. La upp en ny version med justerade nivåer och små justeringar tack vare era öron. Ny sångtagning blir det nog. Återk med bättre svar och back-feed-back.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det är nåt med ljudbilden som stör lite kan vara att rösten har för hög presence. Intressanta harmonier men kan bli deppigt i längden jag saknar en positiv skjuts nånstans annars härligt att höra en ny EQ.

Edit: bra text
Jag hör faktiskt inga större skillnader från första verren.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja det är nåt med ljudbilden som stör lite kan vara att rösten har för hög presence. Intressanta harmonier men kan bli deppigt i längden jag saknar en positiv skjuts nånstans annars härligt att höra en ny EQ.

Edit: bra text
Jag hör faktiskt inga större skillnader från första verren.

Nehe, he. Nja, det var några dB hit och dit och lite drag-och-släpp i kompguran till vänster. Men visst. Ny sångtagning is da shit förmodligen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det är nåt med ljudbilden som stör lite kan vara att rösten har för hög presence. Intressanta harmonier men kan bli deppigt i längden jag saknar en positiv skjuts nånstans annars härligt att höra en ny EQ.

Edit: bra text
Jag hör faktiskt inga större skillnader från första verren.

Nehe, he. Nja, det var några dB hit och dit och lite drag-och-släpp i kompguran till vänster. Men visst. Ny sångtagning is da shit förmodligen.
Nja det vatr inget FEL på sången utan den är lite för långt fram bara enligt mitt förmenande, Ommixning snarare alltså.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Skön låt med intrikata harmonier som inte påminner om nåt annat.
Bra spelat och kanonbra mixat, jag tycker inte något behöver ändras här.
DON'T PANIC


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tycker det passar bra med pratsång. Trevligt gitarrspel, kanske något diskantig i soundet. Basfiolen kanske lite ojämn i volym, kompression/limiter kan jämna till det. Hur har du gjort, spelat in en fras och sedan kopierat den över hela låten eller spelat samma figur oavbrutet? Själva upprepningen i låtstrukturen hör väl till  stilen, genren (lite folkvisebaserat), men jag önskar nåt som bryter av.
Dina framträdande är numera sällsynta men alltid framemotsedda! Mycket bra text!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gurano: Jo, svårt att vara ironisk i skrift. Lade dit en smiley. Sänkte sången något. Basen kanske skulle vara distinktare. Tack!
MaxB: Kontran är mjukvara. Kul att du uppskattar texten! Tack!
Eddi: Jo, kanske ett stick. Lite knepigt att rigga allt igen, får se. Sänkte voxen något som sagt. Ska testa med automatisering nästa gång eller om ny tagning.
H-Mike: Detsamma, kul att "se" dig igen! Ser fram mot må¨nga, nya sköna H-Mike-alster. Håller med om att den blir lite "stötig". Tyckte det funkade. Satsade mest på sångliga uttrycket i denna och för min del blir det alltid på bekostnad av stabiliteten i rösten tyvärr. Vore kul att testa en helt ny verre om andan faller på... Ha det gott Micke och tack!
asti: Ja den ligger väl lite låg i tonarten för min röst. Sista frasen är ju som den vänstra guran spelar annars, ungefär. Tyckte det funkade med den melodin där i slutet. Svajar till där något. Kul att du tycker texten funkar. Ryckte lite i vänstra guranklippet och förhoppningsvis mindre snubbel. Får väl ligga till sig något innan ny verr. Tänkte testa något lite gladare först om textprånglarknappen funkar. Stort tack för bra feedb!
Rattlesnake: Vilken värmande kommentar! Stort tack R! Keep rattlin'!
Tokai: Jo ville ha pratsång på denna. Boastade diskanten för sprödare sound, tog i för mycket kanske. Ska se över nivåerna på basfiolen. Som sagt gillade den malande känslan men vore intressant att testa ett stick som skänker variation. Guran är inspelad Stück für Stück och de bästa tagningarna fick bli kvar. Något klipptes ut och "transplanterades" till den del där fingrarna inte tryckte ner strängarna ordentligt, etc. Ville att den skulle uppfattas som lite bluesig folkvisa men visst nåt break som sagt... Thnx Tokai!



'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oj. Supersnyggt akkearr här.

Det låter riktigt bra om detta tycker även jag.

På minussidan slår jag till med sången. Jag hade valt mer "sångig" sång istället för "pratig".


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, bra lirat det här.

Annan typ av sång, skulle kanske vara värt att testa (inte säkert att det blir bättre?), som nån var inne på. Folkvisemelodi på nyckelharpa/fiol kan jag tycka mig höra funka på ett par ställen, och vore värt att testa..
Får lite vibbar av country här och var, men det är bara på gränsen ;)


Basfiolen hörs knappt, och texten funkar stämningsmässigt väldigt bra till arrangemanget!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Wernis: Kul att du gillar. Sång-sång i s f prat-sång...jag ska testa. Risk för pannkaka. Thnx!
Divid: Ok, ska försöka ta mig samman och sjuuuunga. Nyckelharpa låter spännande. Har dock ingen sån plugg. Lite country är det nog också. Kontran borde ju kunna fixas. Konkurrerar kanske lite med rösten på några ställen. Kul att texten funkar. Tack Per!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!
Känner detta som en ny uppkomst av EQ.
Sången e inte lika känslofull som tidigare och kompet saknar hjärtat... sorry!
Hoppas du kan dra detta på nytt med samma gamla känsla,
känslan som gjort dina tidigare låtar till mina små pärlor!
Saknar mjukheten i din röst, den som mången gång gett mig tröst.

Men kanske.......

Har du nått en ny period
där musik o sång jag ej förstod.
En man som du, kan tänkas ju
får bättre fart, av en annan art
i musikens sköra värld.

Mycket du gjort, sitter ju som smort
själv fått ta del av den musiken.
Men allt går så fort, nyheter vid din port.
Men det du gjort har aldrig gjort mig besviken!
Låt icke denna lilla klagosång
störa din fina kompositörsgång

Obbnäsguuuben lyssnade...
igen en gång! :D

bra jobbat EQ, trots ny inlevelse sitter jag kvar i din funclub!
Ska bli jättekul att träffas i februari!  :)

h.   johan
« Senast ändrad: 18.12.2010, 09:01:01 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
mahan:  :wub: Fint diktat! Jag blir inte riktigt klok på om det är sången + kompet eller låten som sådan du sågar. Ska testa ny sång, kanske den blir mindre "hjärtlös" då..? Nu har jag testat weirdo-genren tidigare. Låt vara att ynot bar upp det till 90% (http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=1017.0) men denna kanske bryggar över? Tycker därför inte att den är nån ny uppkomst.  Tackar för att du ville engagera dig och det skall bli jättekul att ses!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Hej!!

Vilket snyggt gitarrplock, underfundiga harmonier som funkar kanoners till din pratsång. Jag vet ju att du kan sjunga snyggt, men här tycker jag det lämpar sej med din pratsång, det blir en innerligare ton och mening av det hela, så texten går fram ordentligt.

Mycket bra det här :rolleyes:

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Riktigt fin låt detta, med bra text.. . Det saknas inget i mina öron, förutom att basen
borde skruvas upp..
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Marruschkka: Hej! Kul att du gillar't (trots svärtan och pratet). Kanske testar jag ändå en mer tonal version, det är ju snart jullov och får tid att labba lite. Tack Marre!
mixuz: Ska se över basen också. Tack för uppskattande kommentar!  :)
 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ny version med mer sånglig sång förhoppningsvis, elgitarrsolo och nivåjusteringar.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Fortfarande en skön låt! Nu ligger nivåerna bra tycker jag, basen framträder mycket mer. Spejsat solo men det passar.
Tycker att din röst tvekar lite på de absolut lägsta tonerna tex vid 21 på spelaren...vid hon som är så fjär

På några ställen är sången lite vass (men det är troligen mina lurar som är dåliga).

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bättre nu ja.

Något som jag inte tänkte på sist när jag lyssnade i laptopen var strängrassel och gnissel. Kan tycka att det är lite väl mycket skräp i tagningen. Tyckte även att du kunde gasa på i basregistret på guran något.

Läckert arr som sagt.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Gurano: Märkligt att sången låter vass. Håller med om det. Hoppas inget hände med micken som jag råkade stöta mot, inte mycket men ändå. De brukar nämligen inte låta vasst om dom mickarna. Jo, asti hade rätt, den här tonarten är mer fel än vanligt för min röst men jag kan inte göra alla låtar i D  :rolleyes:. Tack för dina öron igen!
Wernborg: Ja, det kanske är lite väl diskantiga gitarrer. Vissa toner i solot blir bara för mycket. Vet inte om det är så mycket rassel just men värt att se över. Tack igen!

Putsade lite på sångspåret och elguresolot som lät väl falskt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
ja.. riktigt snygga gitarrer..härliga harmonier, tycker även mixen känns balanserad å bra..schysst låt! :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
ja.. riktigt snygga gitarrer..härliga harmonier, tycker även mixen känns balanserad å bra..schysst låt! :)

Om dina säkra öron ger gk känns det helt ok.  :) Funderade ett tag på lite sångkompression (ingen sådan nu) i nån vers där jag tycker den är stötig. Får se... Thnx Cl!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Burnin Sven

  • Gäst
Fin den här oxå inga ben i den inte, nån som "svarar" kör här och där men en snygg melodi i stämma skulle kunna funka.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Göran! Kör kan funka. Funderade ett tag på stämmor men sedan är det lätt att det drar iväg med trummor (som aldrig funkar i mina händer), orgel och stråkar och all sköns bråte som gör att den aldrig blir klar. Ville ha den kärvt avskalad. Kanske blir tradig då variationen inte är stor melodiskt MEN...


...nu har Fenomenale Freddy med sin magiska slajd-dobro varit generös nog och lagt sina toner. Detta fick mig att välja en ny sångtagning. Okomprimerad sång (och dobro Freddy!) hoppas det funkar i mixen.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Plötsligt har låten fått en blues-ton i stället för skillingtryck/folkvisa!
Fantastiskt vad ett instrument kan göra! Det här tycker jag lyfte låten rejält!
Sången är bra nu, tycker inte den behöver höjas tonartsmässigt.
Bra låt och bra utförande!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
asti: Dobro är mycket mer dobro  :) Taxomycke asti för att du orkade följa denna!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!
har ju kommenterat detta förut,
men gillas fortfareande.... som förut!

Mycket skön lyssning du bjuder på här!
Arret e just så super att det sitter scmäck!
Vet ju hur svårt det är att lämna trummorna i trädgården. ;)

Mixen o mastern låter proffs, klart radiofärdigt!
Hittar för f.. inget att såga på.... könstigt....
Betyder ju att ni klarat av detta med god apetit!

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad ydderF

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 826
    • Visa profil
Så där ja!!! Bra mixat dobro, EQ! :D
Och basen blev mycket bättre också.
Din vokal låter mycket närare och klarare.

Supert!!!

Tack för at jag fikk spela på'n.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Nice to hear e.....bra låt bra spelat men framför allt bra känsla rakt igenom.... tnx för lyssningen Ok
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Riktigt trevligt! Dobron funkar kalas, och jag gillar flagiolett (?)-tonerna på gitarr. snyggt.

En ton upp kunde det ju vara för sången, men shit, det funkar tycker jag :)



bra boys!


.....och tjenixen karl, inte igår  B)

https://soundcloud.com/secondary-protocol