Kontrollrummet

Test av gitarruppmikning

Omröstning

Vilket av de fyra uppmikningarna låter bäst

alternativ 1
3 (50%)
alternativ 2
2 (33.3%)
alternativ 3
1 (16.7%)
alternativ 4
0 (0%)

Antal personer som röstat: 6

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Även om ni röstat klart hade jag velat höra oxå, men får inte spelaren att funka?  :blink:

Han försökte bara härma det som Claes spelar på sin testsite så du har inte missat nåt.
Lägg ut nåt av det du "producerat" själv i stället för att häva ur dig skit om ett enkelt test nån annan gjort.
Det vore onekligen en sensation.
Jorå Håkan spelaren funkar - du har nog en tillfälligt dålig anslutning bara.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Ja det får väl räcka med 6 röster då
alternativ 1    - 3 (50%)  SP B1 utan db-minskning
alternativ 2    - 2 (33.3%) SP B1 med -10 db
alternativ 3    - 1 (16.7%) Sennheiser inställd på S vad nu det betyder motsatsen är M
alternativ 4    - 0 (0%) SP B1 med -20 db
Ingen preamp eller annan plugg användes.

Stort tack för rösterna då fick jag en liten vink om hur jag ska göra och inte göra vid acke-inspelning.

Ingen preamp? Du har ju ingen aning om vad du pratar om.

S betyder speak och M betyder music. Det är högpassfiltret.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Alternativ ett var väl mest okej. Men jag tyckte det lät som att det borde gå att få ett lite bättre ljud med micken lite längre ifrån ljudhålet.
Sennheisern gav mycket finare diskant, men där fnns det ju ingen botten i stället. Med den placerad närmare gitarren och väljaren på M kanske den låtit bäst.
B1-micken låter ganska distad, påminner om min gamla ADK 51.

En NT1-A skulle sopa banan med bägge dessa.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Alternativ ett var väl mest okej. Men jag tyckte det lät som att det borde gå att få ett lite bättre ljud med micken lite längre ifrån ljudhålet.
Sennheisern gav mycket finare diskant, men där fnns det ju ingen botten i stället. Med den placerad närmare gitarren och väljaren på M kanske den låtit bäst.
B1-micken låter ganska distad, påminner om min gamla ADK 51.

En NT1-A skulle sopa banan med bägge dessa.

Jag valde alternativ 3 pga diskanten vilket jag tycker ofta räcker då man ändå oftast har basgitarren med i inspelningar
och att jag upplevde att 1, trots att den lät bra, distade.
Är NT1-A en Röde från Australien?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Alternativ ett var väl mest okej. Men jag tyckte det lät som att det borde gå att få ett lite bättre ljud med micken lite längre ifrån ljudhålet.
Sennheisern gav mycket finare diskant, men där fnns det ju ingen botten i stället. Med den placerad närmare gitarren och väljaren på M kanske den låtit bäst.
B1-micken låter ganska distad, påminner om min gamla ADK 51.

En NT1-A skulle sopa banan med bägge dessa.
Hade han ställt den i M-läget så hade hn fått botten också.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Alternativ ett var väl mest okej. Men jag tyckte det lät som att det borde gå att få ett lite bättre ljud med micken lite längre ifrån ljudhålet.
Sennheisern gav mycket finare diskant, men där fnns det ju ingen botten i stället. Med den placerad närmare gitarren och väljaren på M kanske den låtit bäst.
B1-micken låter ganska distad, påminner om min gamla ADK 51.

En NT1-A skulle sopa banan med bägge dessa.

Jag valde alternativ 3 pga diskanten vilket jag tycker ofta räcker då man ändå oftast har basgitarren med i inspelningar
och att jag upplevde att 1, trots att den lät bra, distade.
Är NT1-A en Röde från Australien?
Ja. Jag har två av både NT1-A och NT2-A. Just till ak gitarr får jag bäst ljud med den billigare NT1-A.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Alternativ ett var väl mest okej. Men jag tyckte det lät som att det borde gå att få ett lite bättre ljud med micken lite längre ifrån ljudhålet.
Sennheisern gav mycket finare diskant, men där fnns det ju ingen botten i stället. Med den placerad närmare gitarren och väljaren på M kanske den låtit bäst.
B1-micken låter ganska distad, påminner om min gamla ADK 51.

En NT1-A skulle sopa banan med bägge dessa.
Det finns ca fem steg mellan M och S och möjligen skulle botten blivit bredare med ett par snäpp ner från S. På M så blev det hela väldigt brumligt så det valde jag bort.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se



Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Om jag förstår rätt så har du spelat in med en sennheiser 421 bas-skuren och en Studio projects B1 i 3 olika lägen?
De olika dämpningslägena som du har använt är till för att det inte ska dista in i micken pga för stark ljudkälla. Det borde inte ha någon färgande effekt utan är snarare ett verktyg för att anpassa mikrofonen till olika ljudkällor. Till just akustisk gitarr så borde du kunna använda det odämpade läget, distar det så testa att dämpa -10dB, distar det fortfarande så dämpa -20dB.
Switchen på 421:an är en basavskärning m=musik och s=sprechen. Musikläget är relativt oskuret och sprechenläget anpassat till tal/sång och andra ljudkällor där man vill undvika det lågfrekventa.
Hoppas detta är till nån hjälp.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Pad:en är till för att sänka utnivån från micken, så att man kan undvika att överstyra micpreampen. Den kan inte sänka ljudkällans nivå... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
På min B1-a finns ett filter på motsatt sida om paden. Tror det vore et bättre test att jämföra med eller utan det. Paden är ju bara till för att fixa rätt nivå.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
På min B1-a finns ett filter på motsatt sida om paden. Tror det vore et bättre test att jämföra med eller utan det. Paden är ju bara till för att fixa rätt nivå.
Paden använder jag för olika sound. Om jag dämpar micken 10dB så kan jag driva 1073:an hårdare så att man driver båda ingångsstegen.
« Senast ändrad: 16.12.2010, 14:01:28 by Analogfreak »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
På min B1-a finns ett filter på motsatt sida om paden. Tror det vore et bättre test att jämföra med eller utan det. Paden är ju bara till för att fixa rätt nivå.
Paden använder jag för olika sound. Om jag dämpar micken 10dB så kan jag driva 1073:an hårdare så att man driver båda ingångsstegen.

Cool!


Utloggad Skägglossning

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 86
  • Fadermonkey
    • Visa profil
Pad:en är till för att sänka utnivån från micken, så att man kan undvika att överstyra micpreampen. Den kan inte sänka ljudkällans nivå... ;)
Ja det har du alldeles rätt i;) Det var typ det jag ville få sagt
Allt blir ju så mycket enklare när man uttrycker sig korrekt.
/M