Kontrollrummet

Test av gitarruppmikning

Omröstning

Vilket av de fyra uppmikningarna låter bäst

alternativ 1
3 (50%)
alternativ 2
2 (33.3%)
alternativ 3
1 (16.7%)
alternativ 4
0 (0%)

Antal personer som röstat: 6

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Gurasnutt.mp3[/mp3]

Jag ville inte krascha Claes tråd med det här och så kom jag på att det kan vara kul att få rösta oxå. Så rösta på nu- röstningen slutar antagligen ikväll när fler har sagt sitt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kul Eddi!

Drog en vote på ...got ya!!

Det är hemligt så rösta på ni  :D

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Kul Eddi!

Drog en vote på ...got ya!!

Det är hemligt så rösta på ni  :D

Mike
Tack för det
Ja det verkar som om det blev hemligt det var ju inte meningen men för 17 mystiken tätnar :lol:
Vill någon typ döma ut alla uppmickningarna så går ju det bra i löpande text. Anledningen till frågan är för att jag har så förtvivlat svårt med detta att micka upp en aukustisk gura - det blir lätt pannkaka faktiskt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Ah jag röstade.. Nr. 1 klingar bäst i mina öron
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
6 röster hitintills 3 varianter valda.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja det får väl räcka med 6 röster då
alternativ 1    - 3 (50%)  SP B1 utan db-minskning
alternativ 2    - 2 (33.3%) SP B1 med -10 db
alternativ 3    - 1 (16.7%) Sennheiser inställd på S vad nu det betyder motsatsen är M
alternativ 4    - 0 (0%) SP B1 med -20 db
Ingen preamp eller annan plugg användes.

Stort tack för rösterna då fick jag en liten vink om hur jag ska göra och inte göra vid acke-inspelning.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag kände vissa sympatier för alternativ 3   
- 1 (16.7%) Sennheiser inställd på S vad nu det betyder motsatsen är M

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Max har en point om 3.an..om man skall spela in en bas till så krävs det lite diskantigare ackegura för att slippa frekvensproblem..Annars så tyckte jag tvåan gav rättvisa åt gurans alla spektrum..Rum färgar ju alltid lite också på både gott och ont..

Mike


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Gurasnutt.mp3[/mp3]

Jag ville inte krascha Claes tråd med det här och så kom jag på att det kan vara kul att få rösta oxå. Så rösta på nu- röstningen slutar antagligen ikväll när fler har sagt sitt.

Skillnaden med Claes tester är att han lägger upp tagningar där han spelar felfritt. Ett tips bara :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Gurasnutt.mp3[/mp3]

Jag ville inte krascha Claes tråd med det här och så kom jag på att det kan vara kul att få rösta oxå. Så rösta på nu- röstningen slutar antagligen ikväll när fler har sagt sitt.

Skillnaden med Claes tester är att han lägger upp tagningar där han spelar felfritt. Ett tips bara :)
Jo men det var ju liksom inte det det handlade om - röstade du inte på grund av det?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Gurasnutt.mp3[/mp3]

Jag ville inte krascha Claes tråd med det här och så kom jag på att det kan vara kul att få rösta oxå. Så rösta på nu- röstningen slutar antagligen ikväll när fler har sagt sitt.

Skillnaden med Claes tester är att han lägger upp tagningar där han spelar felfritt. Ett tips bara :)
Jo men det var ju liksom inte det det handlade om - röstade du inte på grund av det?

Nej jag röstade inte då jag tycket det var slarvigt gjort. Men du kan ju göra om det och göra det mer seriöst. Då blir det roligare att lyssna också :)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Men då kan du ju själv föregå med gott exempel och lägga upp något som är seriöst och delge oss. Om du nu ens har något att komma med.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Men då kan du ju själv föregå med gott exempel och lägga upp något som är seriöst och delge oss. Om du nu ens har något att komma med.


Vad skulle syftet vara med att jag lägger upp nåt?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Men då kan du ju själv föregå med gott exempel och lägga upp något som är seriöst och delge oss. Om du nu ens har något att komma med.


Vad skulle syftet vara med att jag lägger upp nåt?
Om det inte vore för sorgligt med dessa munhuggare så är det egentligen ganska skoj att båda totalt saknar en låt på KR både vad gäller Halvfärdiga och Färdiga. Mina "felspelade" gitarruppmickningar är alltså 400% mer än dessa herrars. I all välmening skulle jag vilja råda de bägge att starta en ny tråd och där vädra sina åsikter om varandra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Jag är inte intresserad av att munhugga. Jag poängterade bara att om man gör mer noggranna tagningar och/eller gör omtagningar tills det blir bra så blir det en högre nivå på hela frågeställningen.


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Men då kan du ju själv föregå med gott exempel och lägga upp något som är seriöst och delge oss. Om du nu ens har något att komma med.


Vad skulle syftet vara med att jag lägger upp nåt?
Om det inte vore för sorgligt med dessa munhuggare så är det egentligen ganska skoj att båda totalt saknar en låt på KR både vad gäller Halvfärdiga och Färdiga. Mina "felspelade" gitarruppmickningar är alltså 400% mer än dessa herrars. I all välmening skulle jag vilja råda de bägge att starta en ny tråd och där vädra sina åsikter om varandra.

Sorglig är du själv din tönt! Du kan köra upp dina micar i röven. Där gör de mest nytta.  :lol:
« Senast ändrad: 14.12.2010, 03:03:10 by Odrörir »
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Men då kan du ju själv föregå med gott exempel och lägga upp något som är seriöst och delge oss. Om du nu ens har något att komma med.


Vad skulle syftet vara med att jag lägger upp nåt?
Om det inte vore för sorgligt med dessa munhuggare så är det egentligen ganska skoj att båda totalt saknar en låt på KR både vad gäller Halvfärdiga och Färdiga. Mina "felspelade" gitarruppmickningar är alltså 400% mer än dessa herrars. I all välmening skulle jag vilja råda de bägge att starta en ny tråd och där vädra sina åsikter om varandra.

Sorglig är du själv din tönt! Du kan köra upp dina micar i röven. Där gör de mest nytta.  :lol:
Jag är tveksam till att den rätta dynamiska effekten då skulle uppstå däremot lär mina felspelningar döljas på ett effektivt sätt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Sorglig är du själv din tönt! Du kan köra upp dina micar i röven. Där gör de mest nytta.  :lol:
Imponerar inte!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Odrörir och analog freAK ÄR SORGLIGA TÖnTAR som inte har något eget att komma med.
Till och med Caps lock blir upprörd över det sorgliga, som vilar över dessa skolgossar...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Odrörir och analog freAK ÄR SORGLIGA TÖnTAR som inte har något eget att komma med.
Till och med Caps lock blir upprörd över det sorgliga, som vilar över dessa skolgossar...
Jag vill inte kapa odrödir jäms med fotknölarna för ibland säger denna person riktigt vettiga saker uppblandat med klumsiga inlägg och semipersonliga påhopp vilket jag tycker är lite inadult. AF har enbart uttryckt en positiv sak och det är att han (hon?) gillar en tavla. Vill man se det positivt så kan man säga att det finns stort utrymme för AF att utveckla sina sociala färdigheter.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Odrörir och analog freAK ÄR SORGLIGA TÖnTAR som inte har något eget att komma med.
Till och med Caps lock blir upprörd över det sorgliga, som vilar över dessa skolgossar...
Jag vill inte kapa odrödir jäms med fotknölarna för ibland säger denna person riktigt vettiga saker uppblandat med klumsiga inlägg och semipersonliga påhopp vilket jag tycker är lite inadult. AF har enbart uttryckt en positiv sak och det är att han (hon?) gillar en tavla. Vill man se det positivt så kan man säga att det finns stort utrymme för AF att utveckla sina sociala färdigheter.

Precis, och jag tyckte du tog Odörirs lite klumpiga inlägg väldigt bra också  :)  AF är dock precis som Olsberg säger ett forumtroll och det är trist. De e bara kolla hans inläggshistoria på SF som talar sitt tydliga språk.  :(
« Senast ändrad: 14.12.2010, 11:11:01 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Odrörir och analog freAK ÄR SORGLIGA TÖnTAR som inte har något eget att komma med.
Till och med Caps lock blir upprörd över det sorgliga, som vilar över dessa skolgossar...
Jag vill inte kapa odrödir jäms med fotknölarna för ibland säger denna person riktigt vettiga saker uppblandat med klumsiga inlägg och semipersonliga påhopp vilket jag tycker är lite inadult. AF har enbart uttryckt en positiv sak och det är att han (hon?) gillar en tavla. Vill man se det positivt så kan man säga att det finns stort utrymme för AF att utveckla sina sociala färdigheter.

Jag var väl snabb med mitt utlåtande och syftade enbart på deras sorgliga kommentarer i denna tråd!
Att klanka ner på någons gitarrspel i en tråd som denna är inte relevant.
Att klaga på någons gitarrspel i ett forum som detta, är patetiskt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Hade jag valt ett annat nick så hade mina synpunkter på utförandet av testet tagits på allvar. Jag har ganska bra kunskaper om ljudinspelning, signalbehandling eftersom jag har hållt på sen barnsben. Mina kunskaper blir ju inte sämre för att mina åsikter sågas på ett forum. Musiken jag producerar låter ju inte sämre för att jag fått en stämpel på ett oseriöst forum. I verkligheten möter jag inte sån här sandlåda utan där man kritik på ett konstruktivt sätt. Det var för trådskaparens skull jag gav honom tips och inte för min egen. :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Rent generellt och ingen som pekas ut: Måhända kan man/en del tycka att man har goda, eller till och med mycket bra, kunskaper inom musik och annat trixande, men man/bör dock ibland vara uppmärksam på hur andra reagerar på det man själv skriver. En liten eftertanke och kurs i retorik kan ibland vara bra alternativ innan man uttalar sig!

Så där Eddi! - nu ska jag inte lägga mig i denna diskussion mera då den eg hör hemma i en annan tråd än din trådfråga!

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hade jag valt ett annat nick så hade mina synpunkter på utförandet av testet tagits på allvar. Jag har ganska bra kunskaper om ljudinspelning, signalbehandling eftersom jag har hållt på sen barnsben. Mina kunskaper blir ju inte sämre för att mina åsikter sågas på ett forum. Musiken jag producerar låter ju inte sämre för att jag fått en stämpel på ett oseriöst forum. I verkligheten möter jag inte sån här sandlåda utan där man kritik på ett konstruktivt sätt. Det var för trådskaparens skull jag gav honom tips och inte för min egen. :)

E du allvarlig?? Din första kommentar i denna tråd var "Skillnaden med Claes tester är att han lägger upp tagningar där han spelar felfritt. Ett tips bara :)"

Eddi hade lagt upp några ljudexempel där man skulle rösta på vilket som lät bäst ljudmässigt eftersom han kände sig lite osäker och hade lite svårt för det. Det första du gör är att klanka ner på hans gitarrspel vilket ju inte frågan gällde. Jag har också hållit på med inspelning, signalbehandlig, låtskriveri mm mm sen barnsben. Men aldrig någonsin att jag skulle sätta mig på nån jävla pedistal och bete mig så illa mot nån som kanske vet mindre än mig. Min långa erfarenhet har också gett mig att jag kan bedöma ett ljudmaterial utifrån ljudet utan att behöva bedöma dess musikaliska kvalité (och tvärtom också givetvis). Ibland får man spela in artist/grupp som man tycker suger ordentligt musikaliskt, men som inspelingstekniker så är det bara att bita ihop och försöka krana fram ett så bra ljud som möjligt. Om du nu har så lång erfarenhet så borde du också kunna göra skillnad på ljud och musikaliskt utförande. Din kommentar till Eddi var bara elak och inget annat. Tyvärr så verkar du vara så uppe i din egen fullkomlighet så att du själv inte märker hur elak.
Du har aldrig bevisat på nåt sätt att dina ord är värda att tas på allvar. En person med så lång "erfarnhet" som du påstår att du har borde fan veta bättre än att sparka neråt.

Med tanke på hur många som inte gillar ditt sätt att kommentera så borde det kanske vara en tankeställare om det är dig det är fel på eller om det verkligen är så att det fel på alla oss andra. Om du själv märker att din "ärliga" kommentarer inte uppskattas....varför drar du inte bara härifrån???? Det är ju så uppenbart att du e kvar bara för att tjafsa!!!


Hoppas att alla ni andra som läser detta slutar att bemöta AF's inlägg som bara handlar om att munhuggas och endast svara på dom inlägg som faktiskt är relevanta med innehåll som kan tas på allvar. Det finns ett par enstaka sådana också faktiskt!! Då blir det självsanerande!!

« Senast ändrad: 14.12.2010, 12:12:07 by jonnerstone »


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Jag skriver alltid kortfattat och så rakt som möjligt. Jag lindar aldrig in nåt. Jag har alltid funkat så och jag menar inget illa med det. Jag kan bara vara mig själv och jag är alltid personlig.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag skriver alltid kortfattat och så rakt som möjligt. Jag lindar aldrig in nåt. Jag har alltid funkat så och jag menar inget illa med det. Jag kan bara vara mig själv och jag är alltid personlig.

Men detta är internet där man inte ser personen bakom namnet, då kan det vara på sin plats att ändra sitt beteende om man märker att folk i allmänhet inte uppskattar att man skriver som man gör. Kan vara bra att utvärdera sig själv ibland. På så sätt så kanske du själv kan få ett vettigt meningsutbyte och nya kunskaper och färdigheter.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Eddie kan ju spela. Hade han ansträngt sig mer hade det blivit bra.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag skriver alltid kortfattat och så rakt som möjligt. Jag lindar aldrig in nåt. Jag har alltid funkat så och jag menar inget illa med det. Jag kan bara vara mig själv och jag är alltid personlig.
Kan inte låta bli - måste kommentera detta - men det blir sista Eddi jag lovar :)
Så jäkla urbota dumt att bara ånga på på samma sätt som man alltid har gjort med argumentet att så har jag alltid funkat - vadå vilja lära sig och gå vidare, bli bättre osv?
Lära av motkommentarer och fundera på dem är ett sätt att växa!

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Eddie kan ju spela. Hade han ansträngt sig mer hade det blivit bra.

Men frågan gällde ljudet och inte spelandet. Men du kanske inte är så erfaren som du vill få oss att tro. Kan du inte bedömma en uppmickning om inte ljudkällan spelar rent? Isf e du nog inte så duktig som du vill ge sken av och dina råd, kommentarer och tips tappar ännu mer trovärdighet!
« Senast ändrad: 14.12.2010, 12:32:55 by jonnerstone »


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Jag skriver alltid kortfattat och så rakt som möjligt. Jag lindar aldrig in nåt. Jag har alltid funkat så och jag menar inget illa med det. Jag kan bara vara mig själv och jag är alltid personlig.
Kan inte låta bli - måste kommentera detta - men det blir sista Eddi jag lovar :)
Så jäkla urbota dumt att bara ånga på på samma sätt som man alltid har gjort med argumentet att så har jag alltid funkat - vadå vilja lära sig och gå vidare, bli bättre osv?
Lära av motkommentarer och fundera på dem är ett sätt att växa!

Gurano
Jag ångrar inget i det jag skrev så jag vet inte vad du är ute efter.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja det var ju det - att vilja lära sig....men vill man inte så kan man inte

tack å hej
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Även om ni röstat klart hade jag velat höra oxå, men får inte spelaren att funka?  :blink:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Även om ni röstat klart hade jag velat höra oxå, men får inte spelaren att funka?  :blink:

Han försökte bara härma det som Claes spelar på sin testsite så du har inte missat nåt.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Även om ni röstat klart hade jag velat höra oxå, men får inte spelaren att funka?  :blink:

Han försökte bara härma det som Claes spelar på sin testsite så du har inte missat nåt.
Lägg ut nåt av det du "producerat" själv i stället för att häva ur dig skit om ett enkelt test nån annan gjort.
Det vore onekligen en sensation.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)