Kontrollrummet

Tokai - Minus 320 degrees Fahrenheit

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Trodde den här låten skulle ta fler veckor att få till, och så är det kanske. Men tycker att den funkar rätt så bra i det här skicket. Borde kanske lägga upp bland ofärdiga, men har inget bra ställe där. Får fixa det. Det verkar som om den mesta aktiviten försigår just där.
Ok, låten handlar om huvudtransplantation och vad det kan innebära. Har funderat länge på musikstil till den här låten, men till slut blev det Ray Davies´(Kinks) inspirerat.

LÅTNAMN: Minus 320 degrees Fahrenheit
ARTIST: Tokai
GENRE: popjazzblues
LÅTLÄNGD: 3 minuter ca 11 sek.
KOMPOSITÖR: Tokai
PRODUCENT: Tokai
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

Text:

Minus 320 degrees Fahrenheit
1.
You know you getting older
and soon begin to moulder
Get a new life instead
The future is ahead

2.
It´s a simple operation
a clean separation                                         
with medical care
they preserve your head somewhere


People say we cant
do a head transplant
but we know we are right
the answer is (its all about)
 
Minus 320 degrees Fahrenheit

3.
So, if you got the money
wouldn´t it be funny
to do a transplantation
what a temptation!

People say we cant
do a head transplant
but we know we are right
the answer is
 
Minus 320 degrees Fahrenheit

Wait a minute, doctor!
Hold your knife
This will never, ever change my life
A fresh body but the same old mind
I can´t leave my many troubles behind!

4.
Dont you want to see
the year 3003?
A Life insurance you´ll better need
trust us, let us proceed...

Minus 320 degrees Fahrenheit



Har fixat dist, som jag dock inte hör, genom annan mastering, minskad hög kör, tror jag...
« Senast ändrad: 20.12.2010, 23:07:28 by Tokai »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Man kan lägga upp låtar på KRs plats även på ofärdiga - kan vara bra att veta!
Jag förstår vad du menar med Kinks-stuk :)

Det första som jag tänker på är att det distar (genom hela låten).
Jag tycker att kören är lite för hög i refrängen.
Annars är det bra nivåer på allt, tror jag.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Gurano:
"Det första som jag tänker på är att det distar (genom hela låten)"
Jag vet inte vad det är som distar, hör inget sjäv.  Ang kören väntar jag till asti sagt nåt, kanske, för han vill ofta ha kören högre :P
Sen var det där med själva låten. Inga kommentarer?


asti

  • Gäst
Först och främst - en finurlig och skön låt! Fina harmoniväxlingar!
Arret är bra, men måste hålla med Gurano om att det distar en del. Speciellt vid pianosolot.
"Oh"-kören tycker jag är lagom stark, men när dom sjunger "Fahrenheit" är den lite för stark, tycker jag.
I början vid ca 10 sek låter basen lite "out of tune".
Fyndig text och en bra låt med Kinks-stuk!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
.....men när dom sjunger "Fahrenheit" är den lite för stark, tycker jag.
Jäpp! präxis samma ställe som jag tyckte!
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
ok
ny version uppe nu.

Tack asti för att du gillar mina harmonier
Tack Gurano för att du har vassa öron
 
Vill nu höra om låten är nåt att ha. Många nya grupper jag hört kör faktiskt lite av det här stuket, så helt gammaldags är jag inte.
« Senast ändrad: 11.12.2010, 22:56:14 by Tokai »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Med låg volym på laptopen är det baske mig lite som en Lennon-låt sjungen av himself!
Kan inte uttala mig om låten är något att ha - på låg volym är den bra.   ;)
« Senast ändrad: 12.12.2010, 01:43:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Småbehagligt sväng, fyndig text :)
the amatör formerly known as flabb


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Förbaskad skönt sväng med större högtalare! Inte samma Lennon i denna lyssning.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kul text. Härlig låt helt klart.

På minussidan något svengelsk uttal samt lite återhållen sångstil. Tror arret skulle hålla för lite rivigare sång också.

Bra!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej!

Har bättrat på mixen lite, lite tydligare och annat småfix.

Nu lite bättre svar:

Gurano
Bra att veta att man numera kan lägga upp låtar på ofärdiga. Även om man lägger upp på sk färdiga så är ju inte demot färdigt, som jag ser det, eftersom man vill ha kritik på förbättring. Disten är nu borta och refrängkören lägre. Tack för lyssning, tack för info!

asti
Ja, Ray Davies är väl min musikaliske gud, och jag tycker att den här låten passar in i hans sätt att göra låtar. Det där med att basen i början låter ostämd kan jag tyvärr inte hitta. Tack för kommentarer och lyssning (som du brukar avsluta men i omvänd ordning)!

MaxB
Lennon på låg laptop, sväng i bättre lyssning - svårt att välja vilket
Svänget är nog att föredra! Tackar för att du lyssnat och gett mig insikt i hur olika lyssningar kan ha olika upplevelser!

Mats
Tjena! Tack för det. Texten kan verka rätt så bisarr och jag gillar göra lite annorlunda såna.

Wernborg
Kul att du gillar min text! Skrev den för några år sen och gjorde en låt men det fick blandad kritik, framför ogillades refrängen. Nu har jag skrivit om texten och gjort ny musik till den. Ang sången så tycker också jag att den kunde förbättras. Den som sjunger ska ju föreställa nån slags representant för dom som utför huvudtransplantationer. Och det finns faktiskt en sådan organisation i verkligheten, i USA. Han måste låta trygg, lugn och säker på sim sak. Men inte påstridig - då skrämmer han bort sina kunder. Men han kunde låta mer säljande, mer entusiastisk över dom fantastiska möjligheterna.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar i monitorhögtalare. Det är ta mig f lysande! Suveräna harmisar i sann Ray Daviesanda.Och vilket pianosolo - kanon! Lirar du själv? Bra pianoljud. Vad är det? Jag hör dock en rundgångston precis efter detta och svagt vid några andra tillfällen - sångmicken? Jättekul att lyssna på denna - tack!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej equality!
Lirar tyvärr inte pianosolot själv. Det kommer från en samling midifiler som jag återupptäckte. Vet tyvärr inte vem som spelar. Samma bluessnubbe spelar också på min låt Porttelefon blues. Pianot är Native Instruments Akustik piano - parten som inte är en flygel.
Rundgången har jag kollat upp men hittar inget konstigt, möjligtvis nåt i sången precis efter solot, som jag mutade - bättre så?

Harmisarna är lite speciella - versen i F-dur och refr. + mellanspelet (den med pukor) i G-dur

Nu har jag gjort en ny mix där jag dragit ner lite på basen, som jag tyckte var för hög i hi-fi, som jag alltid kontrollyssnar i.



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag hör igen större skillnad. Njuter för fullt. Den där pianosnubben vill jag också hyra.  :) Fattar inte hur du från en färdig midifil kan få till ett så välfunnet pianosolo? Jag har i o f s sprungit på nåt munspelssolo i Gigastudio (i midi!) där det satt som handen i handsken. Tycker du och Rattlet fångar den ljuvliga brittpoppen på kornet. Ni skulle köra ett co-lab!

Edit: Hörde ingen rundgång nu. Kom på vad det var: Jag lyssnade i min musikdator med högtalare. Det var mina egna mickar som var på! Sry!
« Senast ändrad: 21.12.2010, 00:32:44 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter skitbra om mixen, bra balans på allt, inte klent och inte dist. Låter bättre och modernare än sextiotals-Kinks, även om man hör likheterna. Önskar jag kunde få till en mix så här bra... :)

Gillar låten och den kluriga texten. Minus för sticket, som jag tycker känns som tradigt, och som redan är sagt - uttalet.

Basen och jazzguran kör läckra detaljer som jag kan lyssna på många gånger och höra nya grejer hela tiden. Kul tilltag med färdigt pianosolo på midifil, det måste jag testa nån gång. :)
DON'T PANIC


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
equality
Inte svårt faktiskt. Midi är midi. Jag bara drog ner eller upp - minns inte origanaltonarten - men så att det passade låtens tonart. Lätt att göra i midifönstret ( i Cubase, vill säga)
Lätt, för att det är blues-solo och inte gör så mycket om vissa toner halkar efter.
Ok, ang medhörning, bra.
När jag läser ditt förslag till samarbete med Rattlesnake tänkte jag just säga att han inte så ofta kommenterar mina låtar och så--- pling så är han där, mysko


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej! Rattle skrev just till eq att du förmodligen inte skulle dyka upp och så gör du det! Bra tajming!
Finemang att du gillar. Känns särskild bra då du ha bra kunskap i popens guldålder.
Du gillar inte sticket. Antar du menar refrängen? Är väl inte heller särskild nöjd med den. Svårt att överträffa bra vers. Vad gäller det engelska uttalet är jag lite brydd. Uttalar jag nåt fel? Vilka ord i så fall? Eller är det allmänt dåliga r (med tungan långt ner i gommen) - för jag har tänkt på det, tungan alltså
Samarbete? Du gör låten? Jag mixar? Vi får se...


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej igen,
ja, du har nog kommenterat alla mina låtar, jag bara någon av dina... :( Ska försöka bättra mig på kommenterandet öht.

Uttalet ja. Jag tror det framför allt är konsonanterna som är lite mjuka: t, d, n och r ska nog vara lite längre bak i munnen, w lite mera som o.

Colab? Ja, varför inte. Det är alltid utvecklande och kan bli riktigt bra!
DON'T PANIC