Kontrollrummet

Hänga micen upp-och-ner?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad osiris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
  • Hedersmedlem
    • Visa profil
ett snabbt tips.
bandar du sångförmågor, så vinkla micken lite uppåt så att den bakom micken får sträcka på sig lite extra.. dvs. frigöra luftvägarna så gott det går. det är väldigt bra för rösten.. :)


Jaha, jag har hört att man INTE ska sträcka sig just för att man sträcker ut stämbanden och dom kan inte jobba som dom ska.
Man ska mera sjunga lite nedåt så stämbanden inte blir så spända.

Om du har tänkt på det.. så när en operasångare sjunger så drar dom hakan innåt mot halsen...


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
ett snabbt tips.
bandar du sångförmågor, så vinkla micken lite uppåt så att den bakom micken får sträcka på sig lite extra.. dvs. frigöra luftvägarna så gott det går. det är väldigt bra för rösten.. :)


Jaha, jag har hört att man INTE ska sträcka sig just för att man sträcker ut stämbanden och dom kan inte jobba som dom ska.
Man ska mera sjunga lite nedåt så stämbanden inte blir så spända.

Om du har tänkt på det.. så när en operasångare sjunger så drar dom hakan innåt mot halsen...
olika källor säger olika saker.. :)
närjag pratat med div. prof. studiosångare/sångerskor säger de att det är bra att sträcka lite på halsen.. och att det inte är bra att trycka ihop den.. :)
men... tomejto/tomato.. :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Florian le Sage

  • Gäst
ett snabbt tips.
bandar du sångförmågor, så vinkla micken lite uppåt så att den bakom micken får sträcka på sig lite extra.. dvs. frigöra luftvägarna så gott det går. det är väldigt bra för rösten.. :)


Jaha, jag har hört att man INTE ska sträcka sig just för att man sträcker ut stämbanden och dom kan inte jobba som dom ska.
Man ska mera sjunga lite nedåt så stämbanden inte blir så spända.

Om du har tänkt på det.. så när en operasångare sjunger så drar dom hakan innåt mot halsen...

Helt riktigt!
 B)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ett snabbt tips.
bandar du sångförmågor, så vinkla micken lite uppåt så att den bakom micken får sträcka på sig lite extra.. dvs. frigöra luftvägarna så gott det går. det är väldigt bra för rösten.. :)


Jaha, jag har hört att man INTE ska sträcka sig just för att man sträcker ut stämbanden och dom kan inte jobba som dom ska.
Man ska mera sjunga lite nedåt så stämbanden inte blir så spända.

Om du har tänkt på det.. så när en operasångare sjunger så drar dom hakan innåt mot halsen...
olika källor säger olika saker.. :)
närjag pratat med div. prof. studiosångare/sångerskor säger de att det är bra att sträcka lite på halsen.. och att det inte är bra att trycka ihop den.. :)
men... tomejto/tomato.. :lol:



Kan ju vara så att opera använder en annan klang och sjungs på annat sätt. ströcka på halsen har jag hört av sångpedagoger oxo...funkar för mig?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Florian le Sage

  • Gäst
gäller även rock etc, har med anatomin att göra, jag är ingen pedagog eller vetenskapsman i den bemärkelsen men har testat detta själv och sett dokumentärer etc som påvisar riktigheten i att INTE sträcka sig som en jävla svan... -_-


Utloggad rambo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Hur man hänger mic´en beror nog bara på praktiska saker, att man måste kunna se texten på notstället, att mic´hållaren viker sig (gamla 50-öringar passade i Neumannskruven), att det ser ballare ut (även tekniker är esterer ibland) eller vad det nu kan vara.
Ljudmässigt...har inte hört några sådana funderingar faktiskt....troligen stör notstället mer än hur man vänder mic´en.
Högt eller lågt....ja det finns nog lika många synpunkter som det finns sångare kan man tänka.

Olle


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Det kom ju en hel drööös med tankar här. Intressant läsning. Då jag varken har praktiska eller estetiska behov att hänga den uppåner så känner jag mig nu trygg när jag har återgått till att ha micen som jag illustrerade i min andra bild längre upp i tråden. Tack för alla svar, grabbar!


Utloggad Umemagnus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
  • Jodåsåattäää.. de, de, de....
    • Visa profil
    • Min Hemsida
gäller även rock etc, har med anatomin att göra, jag är ingen pedagog eller vetenskapsman i den bemärkelsen men har testat detta själv och sett dokumentärer etc som påvisar riktigheten i att INTE sträcka sig som en jävla svan... -_-

fast testa att hålla "hakan lite högt" ( :huh: :D) och glid ner med en ton till dina mörkare register... När du känner att du nått botten, börja då att sänka hakan.. Jag upptäckte då att jag veknade mer och  mer med tonen när jag böjde ner hakan mot bröstkorgen... Sen ska man väl å andra sidan inte stå som en svärdslukare heller :D
(OBSERVERA, detta var ett test jag gjorde nu och jag har inga tyngre vetenskapliga bevis för mitt resultat... Ja, alltså, förutom min sambo som undrade va tusan jag satt i soffan och pysslade med..hahaha.


Burnin Sven

  • Gäst
Vi har ju kört den här frågan på Studio oxå och jag har nog återgått till min teori om tyngdlagen som jag lade fram då. Grundtipset kom från Luthman och vid närmare eftertanke så håller det nog. Dom blir lite lealösare saker och ting när dom hänger upp och ner :D sen finns det ju som man säger här i tråden även andra fördelar. Detta går förmodligen inte att mäta men heller inte att motmäta :D så det blir nog en evig debatt men kort sagt mina mickar hänger upp och ner.
Göran


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
jag brukar hänga micken upp och ner för att det är mkt snyggare, och ger mkt bättre stämmning när man ska spela in!   B)
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil

Detta verkar vara ett av forumets mest engagerande trådar!  :)

Kondensatormikrofoner hängdes alltid upp och ner förr, eftersom mikrofonens
förstärkare avger värme. Denna värme stiger uppåt, och efter hundratals, eller
kanske tusentals timmar i värmen kan membranet ändra form, vilket kan leda
till att det förstörs.

Dagens mikrofoner avger generellt inte lika mycket värme, men de flesta vill
ha micken sådär ändå. Mest för att få sångaren / sångerskan att sträcka på
sig, men förmodligen också för stämningens skull...  B)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data

Detta verkar vara ett av forumets mest engagerande trådar!  :)

Kondensatormikrofoner hängdes alltid upp och ner förr, eftersom mikrofonens
förstärkare avger värme. Denna värme stiger uppåt, och efter hundratals, eller
kanske tusentals timmar i värmen kan membranet ändra form, vilket kan leda
till att det förstörs.

Dagens mikrofoner avger generellt inte lika mycket värme, men de flesta vill
ha micken sådär ändå. Mest för att få sångaren / sångerskan att sträcka på
sig, men förmodligen också för stämningens skull...  B)
...fast det var väl egentligen rörmikrofoner som alstrade farligt mycket värme...? Ja, ja - rörmikrofoner är förstås också kondensatormicar, men man ska väl hitta något att gnälla på... :rolleyes: :lol:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil

[/quote]
...fast det var väl egentligen rörmikrofoner som alstrade farligt mycket värme...? Ja, ja - rörmikrofoner är förstås också kondensatormicar, men man ska väl hitta något att gnälla på... :rolleyes: :lol:
[/quote]

Självklart syftar jag på rörmickar!
Eftersom jag mest använder rörmickar själv glömde
jag bort att det fanns något annat...  :rolleyes:


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Måste erkänna att jag aldrig har tänkt på en hängande kondensatormick som "upp-och-ner".
Jag var faktiskt tvungen att kolla på mina mickar, för jag var helt säker på att texten var rättvänd med kapseln nedåt - men där hade jag ju fel.

Hursomhelst känns det mest logiskt att ha micken hängande eftersom mick + upphängning kan vara en rätt tung anordning.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music

Kondensatormikrofoner hängdes alltid upp och ner förr......

Dagens mikrofoner avger generellt inte lika mycket värme, men de flesta vill
ha micken sådär ändå. Mest för att få sångaren / sångerskan att sträcka på
sig, men förmodligen också för stämningens skull...  B)

Jag brukar hänga sångaren upp o ner istället. Man får ett helt annat ljud på sången då  :P  / Mikke


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil

Kondensatormikrofoner hängdes alltid upp och ner förr......

Dagens mikrofoner avger generellt inte lika mycket värme, men de flesta vill
ha micken sådär ändå. Mest för att få sångaren / sångerskan att sträcka på
sig, men förmodligen också för stämningens skull...  B)

Jag brukar hänga sångaren upp o ner istället. Man får ett helt annat ljud på sången då  :P  / Mikke

 :lol: :lol: :lol:
Hälsa sa Hellsa