Kontrollrummet

30 år senare........

gäst · 125 · 22396

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Skål för Jimi Hendrix, tack vare honom har vi Marshallstacken.
Bara för att ni hittar nåt om det på internet tror ni inte det var så. Jag kommer ihåg att det skrevs om det då. Kollar man gamla bilder från -67 var det väl inga fler än Experiens som hade Marshallstackar. The Who spelade på Vox. Ni vet inte ett skit annat än det ni blir ilurade via datorn.
Give peace a chanse!

Jag ger mig inte in i Marshalldiskussionen utan vill bara ge ett litet förtydligande att Pete Townsend i the Who oftast körde på HiWatt-stärkare. 
Är man stärkarnörd så är man.  ;)  /JEH

Var svåger med Jordan Dines ett tag, hans far var med och uppfann/utvecklade Orange-stärkaren och Jimi Hendrix var hemma och sprang hos dom lite nu och då.

Sedan har Orange gjort en stärk med Jimpan i åsyfte en PURPLE!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skål för Jimi Hendrix, tack vare honom har vi Marshallstacken.
Bara för att ni hittar nåt om det på internet tror ni inte det var så. Jag kommer ihåg att det skrevs om det då. Kollar man gamla bilder från -67 var det väl inga fler än Experiens som hade Marshallstackar. The Who spelade på Vox. Ni vet inte ett skit annat än det ni blir ilurade via datorn.
Give peace a chanse!

Och minnen av händelser förändras utan att man märker det. Det man kommer ihåg senare är en förändrad eller en felaktig bild av det som verkligen hände. Det är redan bevisat. Vem har inte minnen som man trott stämt och sen har man fått det svart på vitt att man inte längre minns det helt rätt eller kastat om saker och ting i minnet. Och 67 är ju många år sen. Det är lätt att förväxla minnet med så många år. Det handlar inte om att ha dåligt minne. Att erkänna att man har fel är verkligen svårt för vissa. Sen heter det Experience och give peace a chance. ;)
Du minns väl säkert att det var på det viset att mängder av engelska band och gitarrister spelade låtar och gitarr på samma vis som Jimi Hendrix blev känd för. När han kom till London och fick se alla dessa gitarrister med Marshallstapla ja då började han kopiera dem. Du borde skriva en skithålsbok om hur Jimi Hendrix som helt talanglös kom till London och snodde sitt sound av Hermans Hermits.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
För det första var jag inte med på din tid och bryr mig inte om hur det exakt var då. Men du vill inte och kan inte acceptera att du har fel.Griniga gamla tjuriga gubbar som aldrig har fel är aldrig roliga att ha att göra med. De är bara totalt omöjliga. Du blottar bara din inre osäkerhet och svaghet med att vägra acceptera att du har fel. Stackare där. Har träffat allt för många såna gubbar som dig, speciellt i släkten. De var alla osäkra och svaga. De kunde bara några få saker i livet och levde på det. Och när de på toppen av det hade fel i det lilla de kunde briljera om, kändes det som om de inte hade något alls. De kände sig väldigt värdelösa då. De var ganska så patetiska. Att erkänna att man har fel och inte hänga upp sig på det även om det ibland kan ta emot att erkänna att man har fel är styrka och modigt. Alla har fel ibland.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ok, nu börjar det bli aningen oseriöst det här med pajkastning och påhopp alldeles i onödan.  Om någon kommer med ett påstående som någon annan säger är fel ligger "bevisbördan" på den som påstår motsatsen.  Den första kan dock med lite god vilja backa upp sit påstående med fakta. 
Ang. "Marshalldiskussionen" så finns det mesta här:

 http://books.google.se/books?id=E90tMBs9_FEC&pg=PA34&lpg=PA34&dq=early+guitarists+using+JTM45&source=bl&ots=ne8g8V0f6S&sig=LK4_MHmLpNOiyrJwuqXi_cB9bMk&hl=sv&ei=GegATdSVOI_P4wariYz0Ag&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4&ved=0CDEQ6AEwAw#v=onepage&q&f=false

/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För det första var jag inte med på din tid och bryr mig inte om hur det exakt var då. Men du vill inte och kan inte acceptera att du har fel.Griniga gamla tjuriga gubbar som aldrig har fel är aldrig roliga att ha att göra med. De är bara totalt omöjliga. Du blottar bara din inre osäkerhet och svaghet med att vägra acceptera att du har fel. Stackare där. Har träffat allt för många såna gubbar som dig, speciellt i släkten. De var alla osäkra och svaga. De kunde bara några få saker i livet och levde på det. Och när de på toppen av det hade fel i det lilla de kunde briljera om, kändes det som om de inte hade något alls. De kände sig väldigt värdelösa då. De var ganska så patetiska. Att erkänna att man har fel och inte hänga upp sig på det även om det ibland kan ta emot att erkänna att man har fel är styrka och modigt. Alla har fel ibland.

Jag gillar inte din ton. Hur tycker du själv att det låter? Ok, du skiter i det. Men jag vill tala om att jag inte gillar din dryga stil. OK, du skiter i det också. Vill ändå att du ska veta att jag inte gillar attityden... Men skit i det.

Jag tror aldrig du har fel...
« Senast ändrad: 09.12.2010, 16:42:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
För det första var jag inte med på din tid och bryr mig inte om hur det exakt var då. Men du vill inte och kan inte acceptera att du har fel.Griniga gamla tjuriga gubbar som aldrig har fel är aldrig roliga att ha att göra med. De är bara totalt omöjliga. Du blottar bara din inre osäkerhet och svaghet med att vägra acceptera att du har fel. Stackare där. Har träffat allt för många såna gubbar som dig, speciellt i släkten. De var alla osäkra och svaga. De kunde bara några få saker i livet och levde på det. Och när de på toppen av det hade fel i det lilla de kunde briljera om, kändes det som om de inte hade något alls. De kände sig väldigt värdelösa då. De var ganska så patetiska. Att erkänna att man har fel och inte hänga upp sig på det även om det ibland kan ta emot att erkänna att man har fel är styrka och modigt. Alla har fel ibland.
Du var alltså inte med på den tiden men vet ändå mycket bättre?
Du har många griniga gamla gubbar i släkten skriver du, haha fy fan, märker du inte att du själv redan blivit en i förtid?
Och vad fan vet du om ifall jag är osäker? Du vet inte ett jävla skithål.
Jag erkänner mig ofta ha fel om allt möjligt, gör det ofta offentligt på studioforum, men det här minns jag lika tydligt som när Jimi släppte sin första LP. Men vad som hände då vet väl du bättre fast du inte var född då ditt skithål. haha.
Snart sitter du på ett servicehus och gaggar, när jag fortfarande åker runt och rockar skiten av allt och alla.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skål för Jimi Hendrix, tack vare honom har vi Marshallstacken.
Bara för att ni hittar nåt om det på internet tror ni inte det var så. Jag kommer ihåg att det skrevs om det då. Kollar man gamla bilder från -67 var det väl inga fler än Experiens som hade Marshallstackar. The Who spelade på Vox. Ni vet inte ett skit annat än det ni blir ilurade via datorn.
Give peace a chanse!

haha... haha... vad slår du upp info i då? skvallerblaskan? Wikipedia slår de flesta källor du kan hitta. Kom tillbaka i matchen.
Sry för att ja också hackar på folk. Jag gillar forumsdiskussioner utan bråk, men jag har svårt när folk inte håller sig till källor.

Skål för Lennon! sann musikhjälte! Dock tror jag att han liksom många andra musiker dog "vid rätt tidpunkt" för att uppnå den status som han har fått. Jag tror det hade kunnat flumma ut en del för honom vilket hade kunnat leda till att allt bra glömts bort eller döljts bakom det nya.
Slår upp info i skvallerblaskor eller wikipedia? Så om inte något står på wikipedia har det alltså inte hänt? Det märks att många idag aldrig haft ett riktigt liv, utan har fått all sk verklighetsuppfattningen hemma hos internet. Allt som står där är sant tror ni, och det som inte finns på youtube existerar inte alls.
Ni menar säkert att om jag säger att jag minns att jag fick en blå cykel med röd limpa när jag fyllde 10 år, och det inte omnämns på wikipedia då har det aldrig hänt?

Källor? Jag själv är källan, den jag litar mest på. Det jag har varit med om har hänt oavsett om wikipedia skriver om det eller inte. Testa att slå av datorn och gå utanför ytterdörrn åtminstone en gång i livet innan ni dör.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
För det första var jag inte med på din tid och bryr mig inte om hur det exakt var då. Men du vill inte och kan inte acceptera att du har fel.Griniga gamla tjuriga gubbar som aldrig har fel är aldrig roliga att ha att göra med. De är bara totalt omöjliga. Du blottar bara din inre osäkerhet och svaghet med att vägra acceptera att du har fel. Stackare där. Har träffat allt för många såna gubbar som dig, speciellt i släkten. De var alla osäkra och svaga. De kunde bara några få saker i livet och levde på det. Och när de på toppen av det hade fel i det lilla de kunde briljera om, kändes det som om de inte hade något alls. De kände sig väldigt värdelösa då. De var ganska så patetiska. Att erkänna att man har fel och inte hänga upp sig på det även om det ibland kan ta emot att erkänna att man har fel är styrka och modigt. Alla har fel ibland.
Du var alltså inte med på den tiden men vet ändå mycket bättre?
Du har många griniga gamla gubbar i släkten skriver du, haha fy fan, märker du inte att du själv redan blivit en i förtid?
Och vad fan vet du om ifall jag är osäker? Du vet inte ett jävla skithål.
Jag erkänner mig ofta ha fel om allt möjligt, gör det ofta offentligt på studioforum, men det här minns jag lika tydligt som när Jimi släppte sin första LP. Men vad som hände då vet väl du bättre fast du inte var född då ditt skithål. haha.
Snart sitter du på ett servicehus och gaggar, när jag fortfarande åker runt och rockar skiten av allt och alla.


Men det är ju dumt att envisas. uppenbarligen minns du fel. Det är ju bara att läsa på Marshalls egen hemsida, du kan ju inte påstå att ditt minne är trovärdigare än deras egen historia. Där står det ju klart och tydligt att det var Townsend som kom och ville ha en stoooor förstärkare (8 x 12)....t.o.m ett år tidigare än Hendrix satte sin fot i England.  

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=24564.msg176364#msg176364

Varför så envist klamra sig fast vid ett påstående som så uppenbarligen e fel. Det e ju det som retar upp folk.

...och att avända ord som rövhål och andra tillmälen tillför väl absolut ingenting...det bara förminskar dig själv och din egen trovärdighet som debattör och brist på argumentation (...och det gäller inte bara dig).




Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
För det första var jag inte med på din tid och bryr mig inte om hur det exakt var då. Men du vill inte och kan inte acceptera att du har fel.Griniga gamla tjuriga gubbar som aldrig har fel är aldrig roliga att ha att göra med. De är bara totalt omöjliga. Du blottar bara din inre osäkerhet och svaghet med att vägra acceptera att du har fel. Stackare där. Har träffat allt för många såna gubbar som dig, speciellt i släkten. De var alla osäkra och svaga. De kunde bara några få saker i livet och levde på det. Och när de på toppen av det hade fel i det lilla de kunde briljera om, kändes det som om de inte hade något alls. De kände sig väldigt värdelösa då. De var ganska så patetiska. Att erkänna att man har fel och inte hänga upp sig på det även om det ibland kan ta emot att erkänna att man har fel är styrka och modigt. Alla har fel ibland.
Du var alltså inte med på den tiden men vet ändå mycket bättre?
Du har många griniga gamla gubbar i släkten skriver du, haha fy fan, märker du inte att du själv redan blivit en i förtid?
Och vad fan vet du om ifall jag är osäker? Du vet inte ett jävla skithål.
Jag erkänner mig ofta ha fel om allt möjligt, gör det ofta offentligt på studioforum, men det här minns jag lika tydligt som när Jimi släppte sin första LP. Men vad som hände då vet väl du bättre fast du inte var född då ditt skithål. haha.
Snart sitter du på ett servicehus och gaggar, när jag fortfarande åker runt och rockar skiten av allt och alla.


Men det är ju dumt att envisas. uppenbarligen minns du fel. Det är ju bara att läsa på Marshalls egen hemsida, du kan ju inte påstå att ditt minne är trovärdigare än deras egen historia. Där står det ju klart och tydligt att det var Townsend som kom och ville ha en stoooor förstärkare (8 x 12)....t.o.m ett år tidigare än Hendrix satte sin fot i England.  

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=24564.msg176364#msg176364

Varför så envist klamra sig fast vid ett påstående som så uppenbarligen e fel. Det e ju det som retar upp folk.

...och att avända ord som rövhål och andra tillmälen tillför väl absolut ingenting...det bara förminskar dig själv och din egen trovärdighet som debattör och brist på argumentation (...och det gäller inte bara dig).



Fel, fel fel! Jag använder inte ordet rövhål, jag skriver "skithål". Om jag blir "förminskad" på internet, så jaha...

Jag har ju faktiskt redan erkänt att jag har fel, att Herman Hermits var först med Jimis sound.

Apropå John Lennon, vet ni att han skrev en låt ihop med George Harrison? Detta står tom om på internet, så då behöver ni väl inte tro att det är ljug.
the beatles cry for a shadow
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
För det första var jag inte med på din tid och bryr mig inte om hur det exakt var då. Men du vill inte och kan inte acceptera att du har fel.Griniga gamla tjuriga gubbar som aldrig har fel är aldrig roliga att ha att göra med. De är bara totalt omöjliga. Du blottar bara din inre osäkerhet och svaghet med att vägra acceptera att du har fel. Stackare där. Har träffat allt för många såna gubbar som dig, speciellt i släkten. De var alla osäkra och svaga. De kunde bara några få saker i livet och levde på det. Och när de på toppen av det hade fel i det lilla de kunde briljera om, kändes det som om de inte hade något alls. De kände sig väldigt värdelösa då. De var ganska så patetiska. Att erkänna att man har fel och inte hänga upp sig på det även om det ibland kan ta emot att erkänna att man har fel är styrka och modigt. Alla har fel ibland.
Du var alltså inte med på den tiden men vet ändå mycket bättre?
Du har många griniga gamla gubbar i släkten skriver du, haha fy fan, märker du inte att du själv redan blivit en i förtid?
Och vad fan vet du om ifall jag är osäker? Du vet inte ett jävla skithål.
Jag erkänner mig ofta ha fel om allt möjligt, gör det ofta offentligt på studioforum, men det här minns jag lika tydligt som när Jimi släppte sin första LP. Men vad som hände då vet väl du bättre fast du inte var född då ditt skithål. haha.
Snart sitter du på ett servicehus och gaggar, när jag fortfarande åker runt och rockar skiten av allt och alla.


Men det är ju dumt att envisas. uppenbarligen minns du fel. Det är ju bara att läsa på Marshalls egen hemsida, du kan ju inte påstå att ditt minne är trovärdigare än deras egen historia. Där står det ju klart och tydligt att det var Townsend som kom och ville ha en stoooor förstärkare (8 x 12)....t.o.m ett år tidigare än Hendrix satte sin fot i England.  

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=24564.msg176364#msg176364

Varför så envist klamra sig fast vid ett påstående som så uppenbarligen e fel. Det e ju det som retar upp folk.

...och att avända ord som rövhål och andra tillmälen tillför väl absolut ingenting...det bara förminskar dig själv och din egen trovärdighet som debattör och brist på argumentation (...och det gäller inte bara dig).



Fel, fel fel! Jag använder inte ordet rövhål, jag skriver "skithål". Om jag blir "förminskad" på internet, så jaha...

Jag har ju faktiskt redan erkänt att jag har fel, att Herman Hermits var först med Jimis sound.

Apropå John Lennon, vet ni att han skrev en låt ihop med George Harrison? Detta står tom om på internet, så då behöver ni väl inte tro att det är ljug.
the beatles cry for a shadow


Fast det hela handlade väl inte om Jimis sound?? Det handlade om du sa att det var han vi hade att tacka för  Marshallstärkarna vilket ju var helt fel!!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil


Fast det hela handlade väl inte om Jimis sound?? Det handlade om du sa att det var han vi hade att tacka för  Marshallstärkarna vilket ju var helt fel!!
[/quote]
Nej. Hur många ggr ska jag behöva skriva att jag har rätt? Kan ni inte läsa? Ni var ju inte med, ni barn av Björnes Magasin och Guitar Hero. Pete Townsend spelade först på Vox, sen Hiwatt.
The Who har jag sett i Globen. Hade ni fått er först dator då?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud


Fast det hela handlade väl inte om Jimis sound?? Det handlade om du sa att det var han vi hade att tacka för  Marshallstärkarna vilket ju var helt fel!!
Nej. Hur många ggr ska jag behöva skriva att jag har rätt? Kan ni inte läsa? Ni var ju inte med, ni barn av Björnes Magasin och Guitar Hero. Pete Townsend spelade först på Vox, sen Hiwatt.
The Who har jag sett i Globen. Hade ni fått er först dator då?

[/quote]

Kom igen nu Håkan.  Man behöver ju inte vara född 1559 för att veta att Gustav Vasa dog den 29:e september  1560 på Stockholms slott
(kollade precis upp det).  Man får lite lite till historiebeskrivningar som finns, speciellt om dessa är överrens s.a.s.    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hmmmm!
Jag förstår inte denna hetska och extremt elaka ton?
Oavsett om man anser sig ha eller inte ha fel i olika frågor så borde man väl kunna hålla en mer intellektuell nivå på sina argument och sin retorik?
Men jag kan ju naturligtvis ha fel! Alla har ju olika sociala och verbala förmågor. Sånt här tjafs får nog dock några KR-medlemmar att fundera på att hitta andra kanaler - inklusive jag!  :unsure:
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det här är kanske en mer intellektuell nivå?

Citera
The 'stack' was born from Pete Townshend's original request for an 8x12 cabinet
Även om fakta inte är intressant alla gånger, så är det inte utan att jag blir lite nyfiken.
Det står: "Pete Townshend's original request for an 8x12 cabinet".

Använde han den på scen? Jag tycker det är på sin plats att någon som vet (finns flera här på KR),
visar en bild med Pete på scenen med denna uppsättning bakom sig.
Vad annars säger att han använde den uppsättningen på scen?
Borde finnas ett avslöjande youtube-klipp från 1965!

Kom igen nu, du som vet att du vet mer än Håkan, länka till ett klipp på youtube eller en bild
(ett inscannat reklamblad från Marshall duger inte), så vi vet att du vet vad du talar om.
« Senast ändrad: 09.12.2010, 17:58:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Herregud max, kanske ett citat från Jim Marshall själv duger?

Citera
Vintage Guitar interview with Jim Marshall, October 1997
When did the first Marshall stack appear?
I think that came about in ’65, when Townshend said he needed 100-watt heads. We made the first three 100-watt heads for him. I asked him what sort of cabinet he wanted, and he said he wanted eight 12s in one cabinet. I said that a big square cabinet with a little amplifier on top would look ridiculous, so I told him to let me design something. I built what turned out to be an 8 X 12 stack. Pete tried to carry it out of the workshop and it was so heavy. I told him his roadies were going to kill him, but he said, ‘They get paid.’ Two weeks later he came back and told me I was right, and he asked if I could cut it in half. I told him to leave it to me, and that I would redesign something that would do the job. I went back to the straight 100 4 X 12, which is now the bottom cabinet, and put the angled one on top, and the amplifier on top of that. The stack was born.

So would you say that it was Pete Townshend’s request for an 8 X 12 cabinet that inspired the design of the Marshall stack?
Yes, he’s the one who inspired it. But actually, some lads have even gone so far to say that Pete was responsible for the design.

http://www.thewho.net/whotabs/gear/guitar/marshallstack.html





Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Internet gills inte. Bara egna bilder och anekdoter, helst inskickade i ett brev. <_<
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Howdy Freddy, MaxB is not "herre gud"!  :P Tack för bild!
Jag gillar att röra om i den mustiga grytan. Håkan står ju ganska ensam på ena sidan skranket så jag vill leka oansvarig försvarsadvokat nån minut av mitt liv.  :ph34r:

Herregud max, kanske ett citat från Jim Marshall själv duger?
http://www.thewho.net/whotabs/gear/guitar/marshallstack.html

Skål för Jimi Hendrix, tack vare honom har vi Marshallstacken. Bara för att ni hittar nåt om det på internet tror ni inte det var så. 
Kollar man gamla bilder från -67 var det väl inga fler än Experiens som hade Marshallstackar. The Who spelade på Vox.

9 September 1966

I rest my case...
« Senast ändrad: 09.12.2010, 18:15:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Haha, fotomontage!
Fast ärligt talat, det där konstiga Pete har bakom ryggen var inget Jimi spelade alls på. Han använde dubbla fyrtolvlådor. När han såg de där fula grejerna sa han till att de fick dela på dem.
Pete Townsend sket en gång på en tidning nere i logen på Östar Berget i Söderhamn. Keith Moon spikade fast bastrummorna i scengolvet, rakt igenom trät på stommarna. de var även på Lunds Livs och köpte en back mellanöl och en limpa. Limpan åt Pete upp i några få tuggor.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Haha, fotomontage!
Fast ärligt talat, det där konstiga Pete har bakom ryggen var inget Jimi spelade alls på. Han använde dubbla fyrtolvlådor. När han såg de där fula grejerna sa han till att de fick dela på dem.
Pete Townsend sket en gång på en tidning nere i logen på Östar Berget i Söderhamn. Keith Moon spikade fast bastrummorna i scengolvet, rakt igenom trät på stommarna. de var även på Lunds Livs och köpte en back mellanöl och en limpa. Limpan åt Pete upp i några få tuggor.

I give up!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jimi_Hendrix_1967.jpg
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jimi_Hendrix_1967.jpg


?????

.....skulle det bevisa nåt eller tyckte du bara det var en fin bild?


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jimi_Hendrix_1967.jpg


?????

.....skulle det bevisa nåt eller tyckte du bara det var en fin bild?
Bevis! Kameran ljuger aldrig!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Jimi_Hendrix_1967.jpg


?????

.....skulle det bevisa nåt eller tyckte du bara det var en fin bild?
Bevis! Kameran ljuger aldrig!

Bevisa vad? Att Hendrix var ett år efter Townsend......de e ju det vi alla sagt hela tiden. Skönt att du själv upptäckte det till slut  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Här har vi en som på nåt sätt backar upp Håkans teori:



Kolla vid 48 sekunder:


The Who i Frankrike 1966 bilderna inte de bästa men jag undrar om det inte är en sådan.


Det tidigaste genuina klipp jag finner med Jimpa och stacken men det torde ju vara från 1967 eftersom plattan releasedes då.
« Senast ändrad: 09.12.2010, 20:22:02 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
jag som inte tänkte skriva mer......får gå på avvänjning sen!!

Eddi: Den första säger ju bara samma sak om igen. Townsend kom ju in i butiken redan 1965 enligt Marshalls egen hemsida och Jim Marshall själv säger ju själv i boken om Marshall att stacken faktiskt föddes tack vare Townsends önskemål. Och snubben i videon säger ju bara att Hendrix var en av många som spelade på den...inte att han var först.

Den under säger ju ingenting då det bara är ett bildcollage helt utan kronologi som nå satt ihop. Låten e från 65 kanske men då visste inte Hendrix vad Marshall var än.

Och hela diskussionen har ju grundats på HN's uttalande om att det är tackvare Hendrix som vi har Marshall. Vilket ju både Jim Marshall själv och Marshalls hemsida motstrider

Nu lägger jag ner!!


Vår senaste platta heter "the delirium suite". Jag tror Håkan har bott där  ;) :D
« Senast ändrad: 09.12.2010, 20:10:22 by jonnerstone »


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
jag som inte tänkte skriva mer......får gå på avvänjning sen!!

Eddi: Den första säger ju bara samma sak om igen. Townsend kom ju in i butiken redan 1965 enligt Marshalls egen hemsida och Jim Marshall själv säger ju själv i boken om Marshall att stacken faktiskt föddes tack vare Townsends önskemål. Och snubben i videon säger ju bara att Hendrix var en av många som spelade på den...inte att han var först.

Den under säger ju ingenting då det bara är ett bildcollage helt utan kronologi som nå satt ihop. Låten e från 65 kanske men då visste inte Hendrix vad Marshall var än.

Och hela diskussionen har ju grundats på HN's uttalande om att det är tackvare Hendrix som vi har Marshall. Vilket ju både Jim Marshall själv och Marshalls hemsida motstrider

Nu lägger jag ner!!


Vår senaste platta heter "the delirium suite". Jag tror Håkan har bott där  ;) :D
Lägger ner nu när det är så kul?

Jag får väl erkänna att Pete T var först då.
Ber Asti om ursäkt att jag förstörde din Lennontråd.
Ber alla jag kallat "skithål" om ursäkt.
Erkänner att jag är ett skithål.

Men lite kul var det allt, haha, fy fan!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
jag som inte tänkte skriva mer......får gå på avvänjning sen!!

Eddi: Den första säger ju bara samma sak om igen. Townsend kom ju in i butiken redan 1965 enligt Marshalls egen hemsida och Jim Marshall själv säger ju själv i boken om Marshall att stacken faktiskt föddes tack vare Townsends önskemål. Och snubben i videon säger ju bara att Hendrix var en av många som spelade på den...inte att han var först.

Den under säger ju ingenting då det bara är ett bildcollage helt utan kronologi som nå satt ihop. Låten e från 65 kanske men då visste inte Hendrix vad Marshall var än.

Och hela diskussionen har ju grundats på HN's uttalande om att det är tackvare Hendrix som vi har Marshall. Vilket ju både Jim Marshall själv och Marshalls hemsida motstrider

Nu lägger jag ner!!


Vår senaste platta heter "the delirium suite". Jag tror Håkan har bott där  ;) :D
Lägger ner nu när det är så kul?

Jag får väl erkänna att Pete T var först då.
Ber Asti om ursäkt att jag förstörde din Lennontråd.
Ber alla jag kallat "skithål" om ursäkt.
Erkänner att jag är ett skithål.

Men lite kul var det allt, haha, fy fan!

Det är aldrig för sent att ge upp!

Men det kan väl vara så att du blev desinformerad på 60-talet av någon talangfull journalist skulle jag tro - Jimpa har ju utan tvekan satt sin prägel på stacken. Reportaget blev väl bättre om Jimi Marshal Hendrix även namngav densamma. Det finns gott om sådana omskrivningar i historien.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jimi gick säkert till Marshall och specifiserade hur han ville det skulle låta, han kanske ville ha mer gain, sånt gick att skruva om på trimpottar inne i de gamla topparna. Nån variant på det vet jag att jag läst.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jimi gick säkert till Marshall och specifiserade hur han ville det skulle låta, han kanske ville ha mer gain, sånt gick att skruva om på trimpottar inne i de gamla topparna. Nån variant på det vet jag att jag läst.

Var det kolbanor i trimpotarna eller var det lindat?
Jag var inte med så tidigt men nån kanske vet...  :unsure:

Och vem sänkte www.thewho.net ?
Det var väl ändå att gå lite till överdrift.

Servern hittades inte
Firefox kan inte hitta servern på www.thewho.net.
« Senast ändrad: 09.12.2010, 21:05:34 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jimi gick säkert till Marshall och specifiserade hur han ville det skulle låta, han kanske ville ha mer gain, sånt gick att skruva om på trimpottar inne i de gamla topparna. Nån variant på det vet jag att jag läst.

Var det kolbanor i trimpotarna eller var det lindat?
Jag var inte med så tidigt men nån kanske vet...  :unsure:

Och vem sänkte www.thewho.net ?
Det var väl ändå att gå lite till överdrift.

Servern hittades inte
Firefox kan inte hitta servern på www.thewho.net.

VEM ? är frågan
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Att Fender kan tacka Jimpan för att Stratan blev en succé däremot, det kan knappast någon påstå något annat i alla fall. Hade jag varit ung då så hade det självklara valet varit en strata.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Att Fender kan tacka Jimpan för att Stratan blev en succé däremot, det kan knappast någon påstå något annat i alla fall...

Va, va ere du säger?  :o
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jimi gick säkert till Marshall och specifiserade hur han ville det skulle låta, han kanske ville ha mer gain, sånt gick att skruva om på trimpottar inne i de gamla topparna. Nån variant på det vet jag att jag läst.

Var det kolbanor i trimpotarna eller var det lindat?
Jag var inte med så tidigt men nån kanske vet...  :unsure:

Och vem sänkte www.thewho.net ?
Det var väl ändå att gå lite till överdrift.

Servern hittades inte
Firefox kan inte hitta servern på www.thewho.net.

Sound City förstärkarna som nämns att Who bytte till från Marshall, en sån hade jag på 70-talet som basförstärkare. Som högtalare hade jag två st exponentialhorn med 15" JBL i. Ljudet var fruktansvärt starkt, det lät värre ändå en bit bort. Den jag hade var på 200 watt och hade sex st 6L6 slutrör. I den var jag in och skruvade på trimpottar, det var nog kolbanor i dem.
Jag bytte bort en Kustom basrigg, också med horn, ett 18", det var såna här vadderade grejer som Creedence körde med. Men min baslåda hade inte de här flotta kromringarna som Creedencebasisten hade i sin Kustomlåda. Mitt basljud var nog lite som Jack Bruce´s fast tre ggr så mkt dist. Nåt åt Lemmyhållet.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu minns jag att jag byggde högtalarlåda med två 15 tums element, till min Dynacord Bass King 45 W rör-basstärkare. "Stacken" var för tung så jag sågade av den på mitten och gjorde två separata lådor jag ställde ovanpå varandra.

Men jag var tydligen inte först med det?  :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nu minns jag att jag byggde högtalarlåda med två 15 tums element, till min Dynacord Bass King 45 W rör-basstärkare. "Stacken" var för tung så jag sågade av den på mitten och gjorde två separata lådor jag ställde ovanpå varandra.

Men jag var tydligen inte först med det?  :unsure:
Jag vet en som på riktigt sågade av en Marshallåda, en sån som har 8 st 10" element. Täppte sen igen hålen med ful spånplatta, vilket helgerån! Och 8 ggr 10" lådan är inte så ja otymplig heller. Tror Jack Bruce hade sån till bas förr.
Till min Sound City förstärkare fick jag med två slutna 15" lådor. Kommer ihåg hur besviken jag blev på ljudtrycket jmf med Kustomhornet. Köpte därför två st horn som trummisen Hempo Hildén byggde, han är härifrån från början. Eller växte upp här i alla fall.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)