Kontrollrummet

Synkträning?

gäst · 6 · 1195

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clavinova

  • Gäst
Har problem med att lira "riktiga" instrument i synk och funderar på om det finns något annat sätt att träna upp denna förmåga, mer än att nöta, nöta och åter nöta?

Gehörsträningsprogram finns det ju ganska gott om men jag har inte hittat någon program som är mer inriktad på rytmkänsla. (kanske bara har sökt dåligt)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Att spela mycket till metronom eller annat som håller takten hjälper.
Härma rytmer kan vara ett annat sätt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Att spela med andra (om det är möjligt) ger bra träning. Borde finnas video på youtube med denna typ av träning...
Jag har aldrig kollat det men kanske är det ett bra uppslag på kommande tjänst?!
« Senast ändrad: 05.12.2010, 11:17:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Spela till musik tror jag is teh shit. Kritisk lyssning också, kanske till och med spela till trumspår, och sen öppna wavfilerna och titta hur det ser ut. Sedan gäller det att sklija lite också....tycker man det är kul o lira, och egentligen inte bryr sig är det en sak, då skall man nog inte in och peta för mycket, men om du nu verkligen vill tajta till dig så är det nog bara att slaviskt leta fel, och försöka göra bättre, om och om igen.

Jag gick igenom (och går igenom) samma sak med sång & gitarr. ibland är man för kritisk, inget funkar tycker man, och ibland så blir man riktigt nöjd: "shit vad bra "för att vara mig!" ". Sedan skickar man låten till nån kompis som svarar "kanonlåt, men gitarrerna låter ju kass, de skulle iaf wernborg göra om va?" eller något sånt, och så är man nere i sitt svarta hål igen :D

Jag tror att det dock är det som gäller: öva nitiskt, och inte försköna sina egna grejor, utan att kritiskt lyssna. Sedan får man försöka hitta en medelväg, när man tycker det låter OK och det fortfarande är kul att lira.

Fick ett tips en gång vad gäller sång, som har hjälpt mig, och det är att tänka: "sätt tonen" hela tiden när man sjunger. att lixom visualisera sig sätta tonerna spot on hela tiden, och det har hjälpt mig från att vara en totalt genomkass sångare till att åtminstone vara halvkass :D




Det FINNS en onlinetjänst där man kan livespela med varandra, Ninjam tror jag den heter. Man får klictrack, och anger släpning.
sen är det loopbaserat, så allt ligger en loop bakom. om jag lirar trummor, så hör du det en loop efteråt så att säga. Men mitt inne i jammet så hör man varandra, kan nog vara skoj =)

Sen tycker jag nog att det är en stor skillnad på dina första alster och senare, så något har du ju kommit på? :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


clavinova

  • Gäst
Att spela mycket till metronom eller annat som håller takten hjälper.
Härma rytmer kan vara ett annat sätt.

Tack Wernborg, bra tips där. Dock tror jag att det måste spelas in för att kunna förbättras.

Att spela med andra (om det är möjligt) ger bra träning. Borde finnas video på youtube med denna typ av träning...
Jag har aldrig kollat det men kanske är det ett bra uppslag på kommande tjänst?!


Tack MaxB, ännu ett bra tips! Dock saknar jag helt spelkompisar så det blir i sådana fall att spela mot "video"...

Spela till musik tror jag is teh shit. Kritisk lyssning också, kanske till och med spela till trumspår, och sen öppna wavfilerna och titta hur det ser ut. Sedan gäller det att sklija lite också....tycker man det är kul o lira, och egentligen inte bryr sig är det en sak, då skall man nog inte in och peta för mycket, men om du nu verkligen vill tajta till dig så är det nog bara att slaviskt leta fel, och försöka göra bättre, om och om igen.

Jag gick igenom (och går igenom) samma sak med sång & gitarr. ibland är man för kritisk, inget funkar tycker man, och ibland så blir man riktigt nöjd: "shit vad bra "för att vara mig!" ". Sedan skickar man låten till nån kompis som svarar "kanonlåt, men gitarrerna låter ju kass, de skulle iaf wernborg göra om va?" eller något sånt, och så är man nere i sitt svarta hål igen :D

Jag tror att det dock är det som gäller: öva nitiskt, och inte försköna sina egna grejor, utan att kritiskt lyssna. Sedan får man försöka hitta en medelväg, när man tycker det låter OK och det fortfarande är kul att lira.

Fick ett tips en gång vad gäller sång, som har hjälpt mig, och det är att tänka: "sätt tonen" hela tiden när man sjunger. att lixom visualisera sig sätta tonerna spot on hela tiden, och det har hjälpt mig från att vara en totalt genomkass sångare till att åtminstone vara halvkass :D

Det FINNS en onlinetjänst där man kan livespela med varandra, Ninjam tror jag den heter. Man får klictrack, och anger släpning.
sen är det loopbaserat, så allt ligger en loop bakom. om jag lirar trummor, så hör du det en loop efteråt så att säga. Men mitt inne i jammet så hör man varandra, kan nog vara skoj =)

Sen tycker jag nog att det är en stor skillnad på dina första alster och senare, så något har du ju kommit på? :)

Mycket bra Emulator!
Efter att ha läst ditt inlägg undrar jag om inte en del av problemet ligger i att jag inte behärskar gitarr och bas speciellt bra. Istället för att hänga med i takten, måste jag tänka på nästa steg i spelet och leta bland band och strängar, vad som skulle kunna funka. Piano är inte något större problem utan det är just "utvecklingsinstrumenten", som är knepiga. Och då är det ju bara att nöta, nöta och åter nöta. Efter att jag lånat till tid till en överkomlig "ränta" förstås... ;)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Spela efter enkla takter. Ju enklare desto bättre i ett lagom tempo med vst trummorna. Rita in basgången i pianorullen och använd valfri basvst. Dra upp volymen för den så den ligger lite högre än trummorna och hör den bra när du spelar på basen samtidigt när du lajnar basen. Använd gärna hörlurar eller tillräckligt hög volym så du hör tillräckligt bra. Ett måste. När du tycker det låter tillräckligt bra, ditt spel, spela in och lyssna och jämför basen med vst:n och muta trummorna. Börja med att bara spela t ex öppet E eller valfri ton. När det funkar bra så lägg till några andra toner. Och givetvis samma toner i pianorullen. Var eftersom du blir bättre så försöker du med lite svårare, bit för bit. Det är klart bättre och roligare använda en basvst och spela efter en ett tråkigt klick. Du kan göra detsamma med gitarr också. Har du några favvolåtar som är enkla att spela så sök efter midifiler för dem på nätet och lägg in dem i din DAW om du hittar dem. Är tempot lite för snabbt för dig att klara av så är det ju busenkelt att bra sänka tempot och öka var eftersom. Att nöta kommer man aldrig ifrån. Det är ju så man lär sig. :) Och kom ihåg att det tar lång tid att lära sig bli tight. Var inte överdrivet kritisk eller för hård mot dig själv. Tids nog kommer du att rocka ordentligt och bra.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.