Kontrollrummet

Life is hard, liveblues

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nästan live i alla fall. Jag spelade bas o svärsonen Tomas trummor, det var en bit före jul. I går la jag dit sång och en ensam gitarr...
Mixade o mastrade nyss. Är det för mycket botten? Jag vill ha så mycket fläsk det går, på det viset ska det inte låta gammalt...

Ny mix... Har rattat om allt, trummorna låter väl lite bättre, men varje trumkanal för sig låter lite som att micken är trasig fast jag använt enbart bra såna. Det är antagligen rummet vi spelade in i som är skit. Sången är jag ganska nöjd med. Tror jag.
« Senast ändrad: 13.02.2011, 16:34:18 by Håkan Nilsson »
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Lyssnar i bra lurar. Basen lite väl framträdande ja på bekostnad av sången som skulle upp lite. Kors vilka solon! Bra bluesröst också. Är det inte bättre att hålla trummorna torrare och aningens reverb på sången (i s f delay)?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Lyssnar i bra lurar. Basen lite väl framträdande ja på bekostnad av sången som skulle upp lite. Kors vilka solon! Bra bluesröst också. Är det inte bättre att hålla trummorna torrare och aningens reverb på sången (i s f delay)?
Har provat med mindre reverb på trummorna, men då lät de ännu pappigare. Reverbet döljer lite av det fula trumljudet. Men jag ska testa med lite mindre få se om det blir bättre.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Att basen är väldigt fet det är ju klart. Men om låten vore nåt helt annat, en modern låt, kanske gjord för dansgolv, skulle man även då tycka det var för mycket lågfläsk? I nästa mix ska jag nog hursomhelst skära lite från 80 hz o neråt på basens mickade kanal. Fast att jag reampat bara genom min lilla Hotrod combo som knappt har nån bas är det därifrån fläsket kommer. Linen är plonkigare....

På ett annat forum tyckte nån att gitarren låter alldeles för lika rakt igenom låten, nån som håller med på det?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Kan inte låta bli att kopiera en kommentar jag fick på Facebook, denna kille som är basist själv tycker sången är för stark och att basen är tunn!  :P

Mycket bra och fett, bra spelat dessutom.. För mycket reverb på trummorna i förhållande till sången.. Känns tydligt att sången är pålagd för sig i efterhand..Basen låter lite väl tam och ren också (låter lajnad), önskar lite mer punch i den Dra gärna ner sången en aning och sen lägger du på roomreverbet på hela paketet i slutet (med torra trummor då), typ vid masteringen om du fattar. Suveränt spelat och sjunget!!! :)
för ungefär en timme sedan · Gilla
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt lir och skönt gung och... levande!
Jag tror inte den här förlorar på att du fixar med basen. Jag vet inte hur men den tar mer av helheten än nödvändigt upplever jag. Det är kanske inte så farligt men jag tycker du ska fixa så att den inte tar så stor del av den energi som man kan utnytja. Kanske klippa under 80 om du inte gjort det.
Jag gillar basspelet och jag gillar gitarristens utflykter och jag gillar sångarens insatser.
Sen tycker jag trummisen är skitbra!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Wonderbaum helt enkelt. Gillar mycket - bra lir och sång.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skönt lir och skönt gung och... levande!
Jag tror inte den här förlorar på att du fixar med basen. Jag vet inte hur men den tar mer av helheten än nödvändigt upplever jag. Det är kanske inte så farligt men jag tycker du ska fixa så att den inte tar så stor del av den energi som man kan utnytja. Kanske klippa under 80 om du inte gjort det.
Jag gillar basspelet och jag gillar gitarristens utflykter och jag gillar sångarens insatser.
Sen tycker jag trummisen är skitbra!

Ja planen är att skära den mickade baskanalen vid 80 hz, några db. Och kanske lite mindre trumreverb.
Subbasen har börjat jävlas för mig, den tappar effekt och låter för svagt. Sparkar jag till den går den för fullt igen en stund. Irriterande.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Wonderbaum helt enkelt. Gillar mycket - bra lir och sång.
Tack. Jag gjorde både basen i grunden och påläggen med gitarren o sången. Försökte att inte tänka alls på hur jag spelade eller sjöng. Låten går egentligen alldeles för fort, grunden var nåt vi gjorde helt orepat. Trummisen har aldrig spelat blues, han har spelat kängpunk mest. Idiotsnabba punklåtar.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Skitbra och rått! Trumljudet är som redan nämnt inte det roligaste, men det ger en livekänsla till låten vilket är gött.

Det känns dock som guran står 20 meter bort och lirar. Vet inte om det är ngt med reverbet, men allt annat låter mycket "närmre" i mixen.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skitbra och rått! Trumljudet är som redan nämnt inte det roligaste, men det ger en livekänsla till låten vilket är gött.

Det känns dock som guran står 20 meter bort och lirar. Vet inte om det är ngt med reverbet, men allt annat låter mycket "närmre" i mixen.
Jag körde sk ping-pong stereodelay på både sång o gitarr. Det kanske är lite för psykedeliskt?  :blink: Om jag gör en ny mix kanske jag ska ge fan i att ha nåt delay alls. Då slipper jag kånka in min liverack i studion, jag var ute o spelade med den igår...
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skitbra och rått! Trumljudet är som redan nämnt inte det roligaste, men det ger en livekänsla till låten vilket är gött.

Det känns dock som guran står 20 meter bort och lirar. Vet inte om det är ngt med reverbet, men allt annat låter mycket "närmre" i mixen.
Jag körde sk ping-pong stereodelay på både sång o gitarr. Det kanske är lite för psykedeliskt?  :blink:

Inget kan vara för psykedeliskt, för MikaelEdebro!  :P
Han är detsamma personifierad, tack och lov!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Oj, vilken skön blueslåt! Mycket bra spelat av alla inblandade och en härlig live-känsla!
Snyggt ljud på gitarren, men basen tycker jag låter lite för "nära" i jämförelse med trummor och gitarr.
Kanske låter den också lite för "snygg", lite för "städad". Fin känsla i sången!
Riktigt bra det här!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Kan inte låta bli att kopiera en kommentar jag fick på Facebook, denna kille som är basist själv tycker sången är för stark och att basen är tunn!  :P

Mycket bra och fett, bra spelat dessutom.. För mycket reverb på trummorna i förhållande till sången.. Känns tydligt att sången är pålagd för sig i efterhand..Basen låter lite väl tam och ren också (låter lajnad), önskar lite mer punch i den Dra gärna ner sången en aning och sen lägger du på roomreverbet på hela paketet i slutet (med torra trummor då), typ vid masteringen om du fattar. Suveränt spelat och sjunget!!! :)
för ungefär en timme sedan · Gilla

Jag håller med honom om allt utom om basen och sången. (Men frågar man en basist... :rolleyes:) Iden om att hålla allt torrt för att sedan lägga ett gemensamt reverb på slutet tror jag helt klart på. Bara vi ljudnördar som tänker så. Mannen på gatan rockar fett till det här ändå, jag också.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker basen är skön, men jag gillar maffig bas Lite mer skorrande på den, som det är på gitarren, och kanske nån utflykt här och var kanske (?) hade gett mer "fläsk" åt det hela.

Sången är riktigt passande, upp lite med den? Mitten låter bra :)

Riktigt bra solo, och riktigt bra utkast!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ny mix... Har rattat om allt, trummorna låter väl lite bättre, men varje trumkanal för sig låter lite som att micken är trasig fast jag använt enbart bra såna. Det är antagligen rummet vi spelade in i som är skit. Sången, som jag när jag sjunger annat än blues brukar hata som en böld i arslet, är jag ganska nöjd med. Tror jag.  :wacko:

http://www.speedyshare.com/files/26843319/01_Life_Is_Hard_mix_2_mp3.mp3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jeg liker det her! Hører at guran har en skikkelig dårlig dag. Wouldn't wanna mess with her.

-Robert


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Mästerligt!
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Absolut. Låter mer enhetligt nu, i samma rum. Bra jobbat.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jeg liker det her! Hører at guran har en skikkelig dårlig dag. Wouldn't wanna mess with her.

-Robert
Tackar! (tror jag) Vad betyder egentligen "guran har en skikkelig dårlig dag"?

På grannforumet (bekänner att jag lagt ut samma låt där) fick jag bara en kommentar om nya mixen, han tyckte den var sämre än den första, förutom att virveln var lite bättre. Tycker själv helt klart nr blev bättre. Har provlyssnat på olika ställen i huset, i badkaret, i köket och i sängen på våningen ovanför studion.
Nu skruvar jag nog inte mer på det här, men jag ska göra en snik stillbilds youtubefilm i alla fall.  B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag tycker den låter klar. Det finns en viss missunnsamhet på grannforumet... :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jeg liker det her! Hører at guran har en skikkelig dårlig dag. Wouldn't wanna mess with her.

-Robert
Tackar! (tror jag) Vad betyder egentligen "guran har en skikkelig dårlig dag"?


Det var ment som et ryggdunk, ja  ;)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jeg liker det her! Hører at guran har en skikkelig dårlig dag. Wouldn't wanna mess with her.

-Robert
Tackar! (tror jag) Vad betyder egentligen "guran har en skikkelig dårlig dag"?


Det var ment som et ryggdunk, ja  ;)
Tack, jag anade det. Jag kan spela lite bättre än så här, men när man står helt ensam med lurar på skallen är det lite svårt. Dessutom ska man ju själv avgöra vad som ska göras om eller om det duger. Drömmen vore att spela in hela dagarna och vara ett helt band så man slapp lägga gitarren efteråt. Det är ju så SRV med flera gjort sina bästa tagningar, live i studio, mycket välrepeterade innan, sen har de väl hållit på en hel dag med varje låt. Kanske varit två månader i studion. Och de slapp ju backa bandarna själva. Jag måste se till att få spela in så jag med.  :P
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)