Kontrollrummet

PA till replokal

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stormcrow

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Hej på er!

Jag ska köpa en aktiv PA-högtalare till en liten replokal. Den ska endast ska användas till sång. Bandet spelar metal, men inte på någon överdrivet hög volym. Jag är nybörjare inom området och har trots idoga försök inte lyckats få någon klarthet i vad jag behöver, så därför ber jag nu om alla era tips! Jag vill lägga max 3500 kr på detta. Både tips på specifika högtalare och allmänna råd om vad det är jag ska ha för något (watt, t ex?) mottages med allra största tacksamhet! :) Undrar ni över något är det bara att fråga.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Svår fråga.......
Hur stor är repan,hur många är ni,storleken på era egna stärkare,listan blir lång....... ;)
I det band där jag lirar bas kör vi med ett P:a på 2*300w,det driver 4 styckna lådor,2st JBL med 15'' i basen,och 2 andra med likadan bestyckning,det räcker,vi spelar högt,hårdrock model 70-talet (inga covers)Gitarrerna går genom 100w rör pyttsar med 4*12'',min bas genom Behringer ,en 300w topp till en 2*15'',det pa:t räcker mer än väl i repan........
Om budgeten är begränsad,kolla blocket,där brukar det dyka upp saker.... ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag har inga råd på vad du ska köpa, men 3500:- känns väldigt lite. Eller ska du verkligen bara ha en(1) högtalare. Man brukar ju normalt ha två för att sprida ut ljudet och för att kanske kunna panorera ev. effekter och annat vid behov.