Kontrollrummet

PA till replokal

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stormcrow

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Hej på er!

Jag ska köpa en aktiv PA-högtalare till en liten replokal. Den ska endast ska användas till sång. Bandet spelar metal, men inte på någon överdrivet hög volym. Jag är nybörjare inom området och har trots idoga försök inte lyckats få någon klarthet i vad jag behöver, så därför ber jag nu om alla era tips! Jag vill lägga max 3500 kr på detta. Både tips på specifika högtalare och allmänna råd om vad det är jag ska ha för något (watt, t ex?) mottages med allra största tacksamhet! :) Undrar ni över något är det bara att fråga.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Svår fråga.......
Hur stor är repan,hur många är ni,storleken på era egna stärkare,listan blir lång....... ;)
I det band där jag lirar bas kör vi med ett P:a på 2*300w,det driver 4 styckna lådor,2st JBL med 15'' i basen,och 2 andra med likadan bestyckning,det räcker,vi spelar högt,hårdrock model 70-talet (inga covers)Gitarrerna går genom 100w rör pyttsar med 4*12'',min bas genom Behringer ,en 300w topp till en 2*15'',det pa:t räcker mer än väl i repan........
Om budgeten är begränsad,kolla blocket,där brukar det dyka upp saker.... ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag har inga råd på vad du ska köpa, men 3500:- känns väldigt lite. Eller ska du verkligen bara ha en(1) högtalare. Man brukar ju normalt ha två för att sprida ut ljudet och för att kanske kunna panorera ev. effekter och annat vid behov.

Aktiva system är ju väldigt definitiva på så sätt att du har inget att växa i, den dan ni får en större replokal, spelning utan backline mm så står du där med dina aktiva lådor som inte räcker till. Jag har varit med och meckat PA och liveljud några hundratals gånger. Jag är dock ingen allvetande expert (vilket gitarristen i mitt band är som jobbar proffesionelllt som live-ljudtekniker åt artisteliten i sverige mm  :D), men jag skulle satsat på ett passivt system med separat slutsteg. Snåla inte på slutsteget då det är lätt att bränna om man snålar med watten och/eller att det duckar vid för högt tryck.
Dom flesta kompakt PA (PA med kombinerat slutsteg och mixer) te.x har ofta väldigt underdimensionerade slutsteg och jag har varit med om att bränna några sådana när man pressat för mycket för att kunna fylla lokalen. I en aktiv låda är förvisso slutsteget förhoppningsvis väl anpassat till elementen men är som sagt väldigt definitivt. Lite som att jämföra en kompaktkamera med en systemkamera, i en systemkamera kan du byta och/eller lägga till delar efterhand som du själv behöver eller om nåt går sönder medan din kompaktkamera är vad den är och kommer så förbli. Ett slutsteg som är något större än behovet för att ha lite "headroom" att laborera med och passiva högtalare är mitt råd.

Jag vet att det inte var detta du frågade om, men jag ville bara i all välmening passa på att delge mina erfarenheter innan ditt eventuella köp!

Micke
« Senast ändrad: 03.12.2010, 00:13:11 by jonnerstone »


Utloggad Stormcrow

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Vad roligt att redan ha fått svar! :)


Svår fråga.......
Hur stor är repan,hur många är ni,storleken på era egna stärkare,listan blir lång....... ;)
I det band där jag lirar bas kör vi med ett P:a på 2*300w,det driver 4 styckna lådor,2st JBL med 15'' i basen,och 2 andra med likadan bestyckning,det räcker,vi spelar högt,hårdrock model 70-talet (inga covers)Gitarrerna går genom 100w rör pyttsar med 4*12'',min bas genom Behringer ,en 300w topp till en 2*15'',det pa:t räcker mer än väl i repan........
Om budgeten är begränsad,kolla blocket,där brukar det dyka upp saker.... ;)

Vi har ett rum i en källare på uppskattningsvis 16 kvadratmeter (jag är dock inte särskilt bra på uppskattningar), där vi för närvarande har ett rätt litet trumset och två gitarrstärkare (vi saknar basist för tillfället). Mer insatt än så är jag inte, då jag är ny i bandet och vi av olika anledningar inte har kunnat träffas på plats mer än en gång. De siffor jag vet är att gitarrtopparna är på 150+400 W och körs på typ 50% (vilket tyvärr inte säger mig så mycket, men säkert säger det er något!).




Jag har inga råd på vad du ska köpa, men 3500:- känns väldigt lite. Eller ska du verkligen bara ha en(1) högtalare. Man brukar ju normalt ha två för att sprida ut ljudet och för att kanske kunna panorera ev. effekter och annat vid behov.

Aktiva system är ju väldigt definitiva på så sätt att du har inget att växa i, den dan ni får en större replokal, spelning utan backline mm så står du där med dina aktiva lådor som inte räcker till. Jag har varit med och meckat PA och liveljud några hundratals gånger. Jag är dock ingen allvetande expert (vilket gitarristen i mitt band är som jobbar proffesionelllt som live-ljudtekniker åt artisteliten i sverige mm  :D), men jag skulle satsat på ett passivt system med separat slutsteg. Snåla inte på slutsteget då det är lätt att bränna om man snålar med watten och/eller att det duckar vid för högt tryck.
Dom flesta kompakt PA (PA med kombinerat slutsteg och mixer) te.x har ofta väldigt underdimensionerade slutsteg och jag har varit med om att bränna några sådana när man pressat för mycket för att kunna fylla lokalen. I en aktiv låda är förvisso slutsteget förhoppningsvis väl anpassat till elementen men är som sagt väldigt definitivt. Lite som att jämföra en kompaktkamera med en systemkamera, i en systemkamera kan du byta och/eller lägga till delar efterhand som du själv behöver eller om nåt går sönder medan din kompaktkamera är vad den är och kommer så förbli. Ett slutsteg som är något större än behovet för att ha lite "headroom" att laborera med och passiva högtalare är mitt råd.

Jag vet att det inte var detta du frågade om, men jag ville bara i all välmening passa på att delge mina erfarenheter innan ditt eventuella köp!

Micke

En högtalare är billigare än två (såvida man inte väljer mellan en dyr och två billiga, vilket kanske kan tåla att tänkas på), och 3500 kr är tyvärr ganska mycket om man lever på sparpengar och studiebidrag.  ;) Jag vill egentligen bara ha något enkelt som kan fungera i replokalen på den nivå vi befinner oss just nu (se mitt svar till IKEN), då jag är medveten om att jag ändå måste ha något bättre för framtida spelningar, etc. Jag får helt enkelt lägga undan pengar för att byta upp mig eller hyra när den dagen kommer. Jag känner också att valet mellan aktiva och passiva högtalare nog får bli en fråga till senare, då jag helst vill ha det hela så enkelt som möjligt i nuläget. ;)


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Om Eran budget är kort kanske ni skulle stats på att börja i en lokal som har PA... Typ Studiefrämjandet och andra.
Det är väl inga höjdar grejjer men ni slipper göra investeringen....
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Om Eran budget är kort kanske ni skulle stats på att börja i en lokal som har PA... Typ Studiefrämjandet och andra.
Det är väl inga höjdar grejjer men ni slipper göra investeringen....

Håller med Badlands här (för en gång skull!).  :)     Vi hade samma problem i mitt gäng och fick kassera det första
PA:t som bara användes till sång f.ö.  När folk började brumma på med 100-wattare och annat så hördes inte sången ett
skvatt...   Med ett par aktiva JBL EON för 10kkr/par (brukar finnas för 5kkr/par på blocket) så löste sig problemet dock.
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Stormcrow

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Saken är den att vi har en egen, gratis lokal som vi inte planerar att flytta ifrån. ;) Så därför är det eget PA som gäller.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Saken är den att vi har en egen, gratis lokal som vi inte planerar att flytta ifrån. ;) Så därför är det eget PA som gäller.

Aha! Det är ju bara att gratulera isåfall.    Tänk då om ni skulle ha pröjsat typ 1500 kr/mån för lokalen, då är 6000kr
återbetalat s.a.s. på 4 månader. ;)    För den penningen får du ett par aktiva som funkar, t.ex. JBL EON som jag kan
rekommendera.  Köp inte en högtalare bara utan ett par för dina polare kommer inte att höra dig annars.  Det är nog
trixigt iallafall.    Hoppas att det löser sig!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Stormcrow

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
När du säger "JBL EON", vilken modell är det då du menar? Mitt problem är ju att jag inte har en aning om hur många watt, etc, som behövs. :unsure: Vissa verkar mena att man ska ha precis hur mycket som helst, medan jag från annat håll har hört t ex att man inte behöver så mycket som sångare eftersom det som kräver mest energi är att producera basfrekvenser som inte ens ingår i sångregistret.


Utloggad Angrod

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 542
    • Visa profil
För den taighta budgeten behöver du nog arbeta lite själv. Jag skulle skaffa ett litet begagnat mixerbord. Köpa två begagnade högtalare i lådor, alternativt köpa två bil-högtalare och bygga in dem i egna lådor. Lådorna kan ni bygga av spånskivor och vanlig vägg-isolering för att fylla det tomma utrymmet i lådorna.
Köp ett bil-slutsteg. Baksidan med detta är att det är 12 Volt likström, så ett batteri mad laddare behövs för att driva slusteget.
Det hela blir spartanskt och väldigt mycket Rock'nRoll!
Högtalare och slutsteg kan ni hitta på Billebros eller kanske på Tradera.
Lycka till!
:-)
Rock'nRoll is more then just to Rock'nRoll


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
När du säger "JBL EON", vilken modell är det då du menar? Mitt problem är ju att jag inte har en aning om hur många watt, etc, som behövs. :unsure: Vissa verkar mena att man ska ha precis hur mycket som helst, medan jag från annat håll har hört t ex att man inte behöver så mycket som sångare eftersom det som kräver mest energi är att producera basfrekvenser som inte ens ingår i sångregistret.

Mitt tips på JBL (EON 315 reps. 515) var bara ett exempel, det finns många andra som funkar lika bra.  Huvudsaken som jag ser det är att du inte nöjer dig med mindre är 200W-300W och undvik s.k. powermixers då man får med en massa eq, effekter och annat som borde ha lagt på själv krutet istället.
Sen om man vill ha aktiva högtalare eller med separat slutsteg är en smaksak.  Ska du bara ha det till sång så tror jag att aktiva blir smidigare och du kan ha en som medhörning på spelningar o.s.v.   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Stormcrow

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Tack, då förstår jag mycket bättre! :)


Utloggad sm57

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 116
  • spelar trummor & fixar ljud
    • Visa profil
Kika in pågamla slagvärket på söder, de har ett par jäkligt fina Peavey högtalare, de är rätt kraftiga, 400v i 8 om 800v pik, de har ett pris på 1700 st, vilket är ett mycket bra pris, vi köpte in ett par sådana till våran replokal på gulavillan, och jag är mycket nöjd med de.
till det kan du kika på en mixer med inbygda steg, det kan gå lite över ditt pris men då har du en hyfsat skaplig rigg som du lätt kan ta med dig på normalstora pubbgigg, i dessa lådor kan du lätt micka kagge och lägga ut bas samt klaviatur och gura med sång, de hänger garanterat med en bra bit.
 
Johan


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Jag har inga råd på vad du ska köpa, men 3500:- känns väldigt lite. Eller ska du verkligen bara ha en(1) högtalare. Man brukar ju normalt ha två för att sprida ut ljudet och för att kanske kunna panorera ev. effekter och annat vid behov.

Aktiva system är ju väldigt definitiva på så sätt att du har inget att växa i, den dan ni får en större replokal, spelning utan backline mm så står du där med dina aktiva lådor som inte räcker till. Jag har varit med och meckat PA och liveljud några hundratals gånger. Jag är dock ingen allvetande expert (vilket gitarristen i mitt band är som jobbar proffesionelllt som live-ljudtekniker åt artisteliten i sverige mm  :D), men jag skulle satsat på ett passivt system med separat slutsteg. Snåla inte på slutsteget då det är lätt att bränna om man snålar med watten och/eller att det duckar vid för högt tryck.
Dom flesta kompakt PA (PA med kombinerat slutsteg och mixer) te.x har ofta väldigt underdimensionerade slutsteg och jag har varit med om att bränna några sådana när man pressat för mycket för att kunna fylla lokalen. I en aktiv låda är förvisso slutsteget förhoppningsvis väl anpassat till elementen men är som sagt väldigt definitivt. Lite som att jämföra en kompaktkamera med en systemkamera, i en systemkamera kan du byta och/eller lägga till delar efterhand som du själv behöver eller om nåt går sönder medan din kompaktkamera är vad den är och kommer så förbli. Ett slutsteg som är något större än behovet för att ha lite "headroom" att laborera med och passiva högtalare är mitt råd.

Jag vet att det inte var detta du frågade om, men jag ville bara i all välmening passa på att delge mina erfarenheter innan ditt eventuella köp!

Micke

Ikke enig i at et aktivt anlegg er mindre skalerbart. Jeg mener det er MER skalerbart. De tar jo line-in og du kan henge på så mange du vil!
I replokalet, med kun sang kan du plugge mikke rett inn i en enkelt aktiv JBL, f.eks.
Skal du på veien kjøper du til enda en, og en mikser. Kanskje et par aktive subber. Og noen aktive monitorer.
Holder i massevis om du ikke skal spille i royal albert hall (men der kan du nok bruke huset's PA)
Jeg synes personlig det er mer trivelig å rigge opp anlegg med kun signalkabel enn å måtte strule med høyttalerkabler og ampracks osv osv. Men det er kanskje bare fordi jeg ikke har gjort det :)

Nå for tiden bruker jeg og mine medsammensvorne Bose L1. Funker som fjell (men koster mer en 3.5 laken så du må vente til du har dagjobb heheh)

-Robert