Kontrollrummet

karl - Won't lay me down

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Hellou...min första på denna halvfärdiga demosida  och det blir nog här jag kommer hålla hus då jag sällan kommer till det färdiga stadiet i processen <_< men denna kanske aningen pretto men det känns segt ibland att bara göra låtar om kärlek då världen är som den är...därför denna lilla sak som bara är en skiss ännu...men tar gärna emot kritik på vad som ska bort eller till för att göra den bättre eller bara skrota och gå vidare?

LÅTNAMN: Won't lay me down
LÅTSKRIVARE: karl
STORLEK: c:a 7 Mb
ÅR: 07
STATUS: skiss
FORMAT: mp3
LÄNK:won't lay me down
« Senast ändrad: 04.01.2008, 02:04:09 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
yes! bra intro......fast thousand and thousands hade varit bättre ordval  :(

snygga stråkar. Oj, man blir tvärdeppig......i positiv bemärkelse alltså  :wacko:

kanske ljusa långa svepande fioltoner till "I wont lay me down" inga ackord, bara enkla fallande toner.

Snyggt med en tyst kort paus innan vers 2

Bra oktavdubb. Du har ett väldigt karaktäriskt sound på rösten som jag verkligen gillar.

snygg effekt på "round....round..." och drown. Eller är det en dubb?

nog en mer global effekt hör jag nu som framträdde bra på de orden.


kanske ett lite råare trumkomp till detta mot slutet...och en avlägsen "småskrikig"  I wont layyyy mi dooooown" bakom allt, för att markera "sence of urgency".

Verkligen skitbra, den här låten påverkade mig enormt känner jag nu mot dess slut.

snyggt att den slutar med gitarren som i början....och fina, melankoliska kören.....

och så en genomdeppig kommentar. DAMN så bra.



Vill du ha synpunkter på hur man skulle kunna göra den mer hård, lite ogästvänlig och elakt kall i vers 2 så hojta till...det räcker nog med kommentarer från mitt håll nu!


Tackar ödmjukast för detta!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
wow...tnx emu, tålamodet började sina och jag rushade på för att ha någonting att lyssna på för vidare utveckling så det är lite missar här och var ...men kul att budskapet går fram och du har helt rätt  om thousand and thousands of.... ska greja det plus tio saker till :P B) stegring mot slutet med trummor Ja..."gitarren" är mer en harpa men jag blev nöjd med just den slingan...tnx för kritiken...uppskattas

//: karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
har lyssnat ett flertal gånger och blir helt gripen av låten....fantastiskt :o

har lite exempel jag skulle kunna mejla på liknande grejjor, men man kan ju inte posta andras musik här :)
pma/mejl om du vill ha mer input!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
got it.... :)
har lyssnat ett flertal gånger och blir helt gripen av låten....fantastiskt :o

har lite exempel jag skulle kunna mejla på liknande grejjor, men man kan ju inte posta andras musik här :)
pma/mejl om du vill ha mer input!
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Karl.
Jag bugar och drar mig ödmjukt bakåt...Mycket stämnings fullt och vackert.
Kan inte komma med några inputs på denna.Förmår mig helt enkelt inte att kritisera.Ibland ska man bara lyssna och njuta,detta är ett sådant tillfälle.

STORT!

Mvh
Micael


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack mike...visst allt kan sönderanalyseras :lol: nää men visst allt behöver inte benas upp, det räcker bra med att lyssna...kul att du gillar men ska dra den några gånger igenom studion innan den är färdig...inte för pretto da?

tnx / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
har lyssnat ett flertal gånger och blir helt gripen av låten....fantastiskt :o
....

Det är bara så med Karls musik.
Jättsnyggt arrad. Hört denna i en tidigare version och den har utvecklats helt rätt tycker jag.
Du har en förmåga att skriva om angelägna ämnen och återge dem med tyngd, allvar, medkänsla och
andra kännetecken för en sann konstnär.

 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hej

Ännu en skön låt!
Tycker denna skiljer sig lite från dina andra pga av stråk arret som jag tycker är mycket bra.
Ibland hamnar sången lite väl i bakgrunden.

Gott!
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
har lyssnat ett flertal gånger och blir helt gripen av låten....fantastiskt :o
....

Det är bara så med Karls musik.
Jättsnyggt arrad. Hört denna i en tidigare version och den har utvecklats helt rätt tycker jag.
Du har en förmåga att skriva om angelägna ämnen och återge dem med tyngd, allvar, medkänsla och
andra kännetecken för en sann konstnär.

 

vet inte om jag kan axla den manteln men kul att du tycker det går åt rätt håll, känns lätt pretto att försöka åt  det här hållet textmässigt men vad fan det är inte så kul att läsa om det ena kriget efter det andra och samtidigt i vår ankdamm av världen sitta och försöka knepa ihop en schysst refräng som slår....bla..bla..bla however fortfarande en skiss men åt rätt håll då?

tackar för lyssningen / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


DåligtGehör

  • Gäst
Uhh jag blir lite kluven. Låten är bra men (stråk)arret tar liksom udden av sången lite väl mycket/ofta. På något sätt både fräck och inte. Men för all del jag kan ha fel... skall lyssna under några dagar och återkomma.


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
innan du lyssnat klart är nog en ny version uppe :) som sagt bara en skiss för att kunna lyssna på formen och få lite nya idéer och visst ska sången höras hela tiden...tnx / karl
Uhh jag blir lite kluven. Låten är bra men (stråk)arret tar liksom udden av sången lite väl mycket/ofta. På något sätt både fräck och inte. Men för all del jag kan ha fel... skall lyssna under några dagar och återkomma.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tack för lyssningen stajo...Ja stråkarna låter bra iaf ljudmässigt sedan finns det saker att peta med och det ska jag göra....tnx
Hej

Ännu en skön låt!
Tycker denna skiljer sig lite från dina andra pga av stråk arret som jag tycker är mycket bra.
Ibland hamnar sången lite väl i bakgrunden.

Gott!
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
You've got mail!

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
You've got mail!

:)
tnx ...ska kolla :) / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Det här skulle förmodligen bli fantastiskt med riktiga instrument.
Saknar ett lite kraftfullare parti med intensitet, typ uppjagad symfoniorkester.
Sången varierar mycket i styrka och jag har svårt för att bestämma mig om det är bra eller dåligt. Det kanske ger en extra nerv.
Hursomhelst, en bra låt är en bra låt och det är det här.
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kanonlåt igen Kalle

Men stråkarna måste fixas till. Det är det här dut-dut-dut osv som är för långa, nu låter det duuut, duuut, duuut. Tänk Elinor Rigby. Snabba attacker. Går det att fixa i ditt stråkprogram?


DåligtGehör

  • Gäst
Jag förstår att allt inte är finslipat, skiss osv. Men jag väljer ändå att kommentera utifrån vad jag hör.

Låter bra fram till och med första stråkinsatserna. I princip allt låter bra med undantag för att rösten hörs för lite.

Första stråktuchen känns fräck och fräsch. Andra också ok men sen blir det emellanåt som att stråkarna när de väl har introducerats skall vara med överallt och alltid. Det blir för mycket och på vissa ställen helt enkelt inte tillräckligt bra för att vara motiverat. Det medverkar till ett mer tappat focus och ett väl lastat smörgåsbord av ljud där det är ok men inte så där himla gott som man vill att det skall vara.

Problemet kan iofs delvis vara som någon påpekat stråkljudet i sig. det finns inte tillräcklig snärt i det. Det gäller naturligtvis inte de utdragna fraserna. Jag pratar här om t.ex. de fraser som pågår mellan 00:52 - 00:58. Jag saknar även dynamik här. Börja svagare och ha en topp näst sista tonen. Skulle nog föredra ett bra pizzicatoljud där istället och en något lägre nivå alternativt inget alls. Det sista är nog mitt val.

Däremot stråkfraserna (inkl hornen) som kommer precis därefter och som svarar på sången är helt rätt i mina öron.

Sen är det på igen 1:05 - 1:20... här är stråkar med överallt och målar och grejar, men jag tycker inte det tillför något särskilt. Mer att det stjäl uppmärksamhet. Men kanske kanske med lägre nivåer och lite mer skärpa, snärt i ljudet. Kanske skulle jag uppleva det annorlunda då?

Som sagt 1:20 - 1:25 bra. Sedan refrängen ca: 1:25 - 1:52. Här tycker jag stråkarret fungerar riktigt bra och smälter samman med sången och låtens känsla. Även om jag kan tänka mig något sänkta nivår på vissa fraser.

1:53... stråkarna håller igen. Oahh nu njuter jag en stund. Luft och rymd i låten, här låter det riktigt skönt ett tag. Ett tag ja. Sen är stråkarna tillbaka. Först på ett bra sätt med några sparsmakade luftiga insatser men strax är det på hela tiden med fraser och prylar hit och dit och det i princip resten av låten. Det blir överlastat och jag vill säga ta bort, ta bort minst hälften och jobba med att förädla det du behåller.

Shit va hemsk jag är idag! Karma -3348 minst. Nä, men jag tycker du har en stark låt på gång men jag är missnöjd med de delar jag nämnt.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Skönt intro, skön låt. Snyggt avslappnad, laidback känsla. Stråkarna snygga ibland, men så kul när de blir för dominerande (men det hör väl egentligen till mixningskommentarer, för tidigt stadium för det). På något sätt hade jag kunnat tänka mig att låten byggdes upp från detta stämningsfull avslappnade landskap till något mer ångestlikt psykosliknande musikdrama... tänk Roger Waters i sina bästa stunder. Sidospår dock, den är bra som den är nu tycker, klart värd att gå vidare med. Gillar din sång också förresten!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
martinm...tack för lyssning och visst vore det nice med riktiga musiker( och instrument) men plånboken tillåter inte det ...ska se om jag kan skruva till ett lite mer naturtoget sound( men betvivlar min förmåga) hursomhelst, tack för lyssning och kul att du tycker det är en bra låt....fortfarande lite kluven till ämnet :unsure:

till er andra hör av mig inom kort :huh:
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
bara en sak.....man behöver inte alltid sträva efter att det ska låta naturligt, ibland kan man testa åt andra hållet för att framhålla en k'nsla......

bara en tanke
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Jag vet inte riktigt vad du menar eller det är klart jag gör...prylen med mina låtar eller snarare mitt engagemang i en låt varar alldeles för kort tid då det allt som oftas ligger en ny låt på lur och det ger mig ingen ro att göra det där sista som behövs än mindre tänka om och göra ett helt annat arr....för mig är skapandet det roligaste och "ingen låt är bättre än den jag håller på med just nukänslan" finns där hela tiden...så visst kan man göra vad som helst med en låt men jag är redan på gång då med nästa och så har det hållt på sen jag skaffa dator nu....önskar jag kunde jobba klart mer......

//: karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Skriver verkligen under på att jag är likadan....skapandet är ju klart roligast :)

Mest en tanke du kan ha med dig tänkte jag, ibland kan en syntig stråke vara ett alternativ till en "verklig" dito.

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
 :rolleyes: B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad yessongs

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
....för mig är skapandet det roligaste och "ingen låt är bättre än den jag håller på med just nukänslan" finns där hela tiden...så visst kan man göra vad som helst med en låt men jag är redan på gång då med nästa

Här tror jag vi kan mötas i gudomlig union. Vill man göra en slutgiltig "officiell" version med uteslutande "riktiga" instrument får man så klart tänka i termer av "demo" och "riktig studio", men spelar man in hemma så gäller annorlunda regler. Att skrota det här p.g.a. ljudet eller något annat materiellt hade varit vansinne.

Du skriver ju skitbra låtar till höger och vänster. Vad du behöver göra är att anpassa dig till din egen produktivitet; kommer det en låt i veckan så får du lära dig att avsluta en låt i veckan. Det kanske innebär färre stämmor, eller några förstatagningar, men nöden har ingen lag. Inget mer med det. Och bland musiker kallas det för ett LYXPROBLEM!!! :P


ps. Förlåt, jag har läst musiksociologen T. Adorno de senaste veckorna - kan inte släppa det intressanta synsättet. ds.
Wooten wooten. What the deal?!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tackar Yessongs....Ja hade man lite lugnare på alla fronter så skulle jag nog kunna avsluta lite bättre men ibland känns det som( nu när jag inte har några instrument hemmavid, inte ens en gitarr) när jag går in i "studion" så ska inspirationen slås på men den infinner sig inte alltid och jag vägrar att tänka fram musiken så ibland kan det bli lite krystat men får jag lite mer tid så ska det nog ordna sig...sen ett annat lyxproblem är att när jag spelat in något och ska fortsätta ett par dagar senare så har någon ny låtidé dykt upp i huvudet och då blir det riktigt jobbigt att hålla på med en "gammal" låt....vet inte men ibland önskar jag att jag inte hade så mycket låtidéer i huvudet....men som sagt det är väl ett lyxproblem i sig...tack igen  / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad tsmalmbe

Är trummorna lite otajt? Ligger basen i ena kanalen, eller är det min lyssning? Låten saknar tryck och närhet. Sången ligger i bakgrunden, och det är väldigt mycket dynamik tycker jag. Lite komprimering här och där kunde hjälpa ljudbilden. Har du dubbat sången, eller använder du nåt kortkort rum på det?

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad carl cadello

Livet är bra orättvist!

Vissa Karlar får allt medan andra Carlar får inget!

Herre jävlar. Du gör ju aldrig något fel! Allt bara sitter där.

Fan! Jag hatar dig  :wub:

 ;)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx tsmalmbe....två sångspår vilket ger dubbeffekten, tror basen liggen i mitten,tror inte heller att trummorna är otajta ;) då är det något annat som inte lirar...tack för kritiken

carl cadello....du har inte hört allt som ligger på min hårdisk :( så det är bara en del grejer som kommer fram som tål dagsljuset sas...men kul att du tror att allt bara sitter där...ska kolla in dina grejor också...tnx  /karl
Är trummorna lite otajt? Ligger basen i ena kanalen, eller är det min lyssning? Låten saknar tryck och närhet. Sången ligger i bakgrunden, och det är väldigt mycket dynamik tycker jag. Lite komprimering här och där kunde hjälpa ljudbilden. Har du dubbat sången, eller använder du nåt kortkort rum på det?


Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ÄSCH  :(

Denna finns inte kvar precis när man blev lite sugen på en lyssning :(
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Skumt...jag hittar den inte heller på min ftp utan bara någon tidigare version ....men jag la upp den ist så ska jag kolla i studion imorgon....God fortsättning förresten...../ karl
Länken är i första inlägget....
ÄSCH  :(

Denna finns inte kvar precis när man blev lite sugen på en lyssning :(
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se