Kontrollrummet

Liten tråd om konst (igen)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
fick en tanke.
Tänkte att det finns kanske ett sätt att kunna diskutera kring "tycke och smak".
I tidigare tråden, pratades det om "tycke och smak",  i konstsammanhang. Det var inte så intressant, för ingen blev särskilt övertygad, och jag har inte orkat läsa Jonnerstones m fl (sista?) inlägg till nån, och ingen lär väl svara
i tråden nu.
Men den här tråden skall inte handla om det!

Jag tänkte vi kunde skriva här VARFÖR vi föredrar t ex musik, framför andra kreativa sysselsättningar. (Om vi gör det!)
Och andra närliggande frågeställningar.

Detta ett, till den föregående diskussionen, närliggande ämne, kanske är det lättare att se inskränktheten i att bara kunna greppa "värde", som nåt som gäller en individ, med mitt korta exempel nedan (grottfolket,kommer på em imorgon). Skriver nåt kort om fotografering också imorgon, om jag hinner!


Frågor som funkar bra är t ex:

Konstriktningars "värde" och nytta för ensjälv eller t o m andra? Musik är bättre än fotografering, men är litteratur bättre än musik. (Tror nån tyckte det i tråden tidigare, vilket jag aldrig ens tänkt!)

Vissa är nöjda med okreativa fritidssysselsättningar t o m! Bandy? Eller är det kreativt?

Vad är konsten bra för? Gör den ingen nytta längre (om den nånsin gjort), kandinsky började måla av geometriska figurer? Har den urartat som det värsta tänkbara konstfacksprojekt?

Hur är det med olika vetenskapers nytta (fysik måste ju vara "viktigare" än ett litteraturpris eller t o m medicin-priset?) :)
För människans utveckling, och de andra vetenskaperna,

(Sen finns det ju de som hatar nationalekonomi, som vetenskap och inte bara för
att det "blev" ett pris i NObels namn/minne. Nån får gärna beskriva varför, för det har aldrig någon gjort? (Inte nåt begripligt på svenska. Det har att göra med Marx och Lenin? :) )

Ordet är fritt!

« Senast ändrad: 01.12.2010, 06:00:46 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag har faktiskt funderat på detta.

Vad är det som får Mig, som egentligen inte kan musik, att sitta där kväll efter kväll och knåpa, att stundom bli frustrerad och irriterad och tänka att “jag har tappat det, jag kan inget mer, alla mina toner är förbrukade”.

Jag har sysslat med en massa i mina dagar; bilar, fotografering, skytte… t om hundar…. Har dock alltid kommit tillbaka till musiken av en eller annan orsak. Kanske den finns inbyggd i mig.
Visst, det finns en massa fin konst, t ex tavlor och statyer och sånt och visst, jag kan bli berörd av den sortens konst också men jag får aldrig samma känsla som när det gäller musik. Jag får aldrig detta brinnande behov, att t ex skaffa mig penslar och stativ, som när jag hör nåt musikverk… hur har dom gjort detta och kunde jag göra nåt liknande eller låna lite eller…. Åsså siiter jag där igen.
Varför, därom tvista de lärda på högre nivå… såhär på lägre nivå så kan jag väl saga att “för att det är så jädrans kul”.
Men varför just musik?

Jag har faktiskt funderat på detta…..

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag tänkte vi kunde skriva här VARFÖR vi föredrar t ex musik, framför andra kreativa sysselsättningar. (Om vi gör det!)
Och andra närliggande frågeställningar.
Det man trakterar ofta blir man bättre på och därför är det roligare att nyttja - det kan t.ex. röra sig om ett instrument, pennor/penslar eller datorer. Jag ser bl.a. musikskapande som en kreativ process och de som utövar detta skulle lika gärna kunna syssla med andra kreativa sysslor - men det är som sagt en vanesak vilket man väljer och blir bra på...(initialt är det kanske en kombination av den miljö man lever i (grupptryck å vad man har tillgång till s.a.s) och en önskan om att uttrycka sig).

För min del så väljer jag egentligen inte det ena före det andra. Visst... det blir mycket musikskapande, kan det tyckas, men nästan lika ofta pysslar jag med pennor och penslar, för att inte säga digitala kreativa sysslor såsom grafik och foto. Mycket av detta gör jag i mitt dagliga arbete, varför det lätt blir musik på kvällarna liksom. Det som driver mig att fortsätta med det kreativa, oavsett syssla, är nog glädjen att fylla ett slags tomrum med mina egna "tankar"....att göra något som ingen annan har gjort eller någonsin kan nyskapa. Visst kan andra spela/rita/skapa som jag, till och med mycket bättre, men ska man göra det jag gjort så blir det ändock bara en reproduktion :)

Så tänker jag
Gurano
« Senast ändrad: 01.12.2010, 11:05:31 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


asti

  • Gäst
Måste bara kommentera detta eftersom du nämner bandy.
Här i Vetlanda satsas det väldigt lite på kultur.
Däremot håller man nu på att färdigställa en bandyarena som kommer
att kosta ca 150-200 miljoner!!! Till råga på allt ligger den inom synhåll
från där jag bor. Inte undra på att man skriver vemodiga låtar..... :)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag har också funderat i dessa banor och jag håller till stor del med i Guranos resonemang.  Det är den kreativa processen som i mångt och mycket är drivkraften.  Känslan av att ha skapat något bra helt från noll är ju överväldigande vilket passar in på många typer av sysslor, även sysslor som inte kallas konstnärliga.  Fördjupar man sig tillräckligt i något ämne/syssla så blir det ju konst till slut. Faktiskt gäller detta helt säkert även bandy(!).  Jag spelade bandy bara i ett par säsonger när jag var 12-13 och uträttade knappas något som kan kallas för konst under den tiden, men jag har hållit på med sport rätt mycket och visst är det konst ibland, t.ex. målet mot ryssarna i ishockey-VM 1987 (
). 

Varför man har snöat in på musik tror jag beror på arv,miljö, tillfälligheter och förhoppningsvis även lite talang.   :)   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag byggde en friggebod i somras utan att egentligen kunna det. Det var fanimej konst.  :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Intressanta tankar från alla. Tänkte posta en kort text jag skrev, men den var för sömnig och tråkig att läsa, t o m idag.

Kanske slänger upp nåt förkortat senare, om det verkar vettigt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag tror att det finns många underliggande behov som ges stimulans av skapande!

Man mår bra av att sätta ihop saker. Det finns en god anledning till att barn gillar Lego! Om man bygger en friggebod eller arrangerar olika instrument och stämmor till en helhet spelar mindre roll - det utvecklar vår hjärna och ger stor tillfredsställelse!

Såg en dokumentär för några år sedan där man hävdade att musik haft en avgörande betydelse för mänsklighetens språkutveckling. Då berörs vi också socialt - vårt behov att kommunicera!

Tror att det är väldigt grundläggande behov som tillgodoses genom att lyssna på och/eller göra musik! Inget kan väl väcka känslor till liv som musik?
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
fick en tanke.
Jag tänkte vi kunde skriva här VARFÖR vi föredrar t ex musik, framför andra kreativa sysselsättningar. (Om vi gör det!)
Dom flesta har nån form av kreativ sysselsättning, musik, idrott, laga mat osv. Min största kreativa sysselsättning sen förskoleåldern var teckna och måla. Vilket jag gjorde på semestrar och fritid tills jag efter skolan hade det som yrke. I tonåren upptäckte jag musiken. I och med att jag fick utlopp för min tecknarkreativitet i yrket så blev musiken hobbyverksamhet och fantastiskt stimulerande. Ett stillasittande yrke gav senare upphov till att jag upptäckte en annan kreativ sysselsättning, löpning. Sen har andra tillkommit. Överhuvudtaget har jag uppfattningen att kreativa sysselsättningar är mer stimulerande än konsumerande sysselsättningar. Det gäller för många att hitta något som känns meningsfullt bara. Musik är något som nästan alla har någon relation till och vi som i någon form använder det i vårt skapande kan inte tänka oss en tillvaro utan det. 


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
- Hej vad gör du nu förtiden?
- Jag är konstnär.
- Jaha ja och hur yttrar sig det?
- Jag gör paraplyer.
- Men det är väl ingen konst!
- Försök själv så får du se.

Tillbaks till ämnet - jo jag har gjort en annan tavla i mina dar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
"As far as I'm concerned, art is just short for Arthur." / Keith Richards     :D
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
vi har en 'julsalong' - en konstutställning för amatörer, här i stan just nu, - jag kikade in där igår.
cirka hundra alster i mycket varierande kvalitet.
det sägs att all konstupplevelse är subjektiv osv, att det en person tycker är 'bra konst', tycker nästa är bara skräp, men jag hade i alla fall inga problem att kora min favorit, en rätt stor tavla med ett enkelt motiv - en grusväg uppför en backe mellan två vindvajande somriga åkerfält med nedbankade enkla träpålar med  dubbla stålvajrar för att hindra kor eller nåt att ta sig ut på den lilla torra landsvägen.
När man står på rätt avstånd ifrån tavlan så stämmer perspektivet till hundra procent, det är som att se ut genom ett fönster in i en annan verklighet, med färger, ljus och motiv beskrivna med någon annans ögon än mina egna, och det gör det hela till en lätt surrealistisk upplevelse, trots att motivet inte är spektakulärt eller 'dali'-stiskt på något sätt...enbart annorlunda. konstnärens egna tolkning.
skitbra helt enkelt.
en klart framträdande egenskap i målningen är homogeniteten i penselföringen, man får en känsla av att konstnären målat hela tavlan i samma känsloläge, det finns ingen tvekan eller osäkerhet i penselföringen, den här artisten är trygg i sin egen teknik, han/hon kan sin perspektivlära och vet hur färger kombineras och vilka som fungerar tillsammans och kan därför fokusera på det viktiga i moltivet - hans/hennes tolkning, uttrycket, som att behärska ett språk innan man berättar en historia.
Alltför många av de övriga tavlorna är gjorda utan att tekniken 'sitter' - idéerna kan i och för sig vara rätt intressanta, men för att det skall bli en fullmogen upplevelse måste man behärska grundläggande moment inom måleriet, och detta saknas i majoriteten av verken.
Som exempelvis en iofs rätt snygg målning med en kvinna hållandes ett krus, - alla linjer är harmoniska och behagliga, färgerna på hennes klänning samspelar jättebra med bakgrunden...MEN kruset hon bär på sin axel har en helt disharmonisk blå-grön nyans, nästan plastig textur, som gör att hela motivet tappar trovärdighet. synd. om man håller handen framför sig så att krukan inte syns, men allt övrigt, så vaknar målnigen till liv fullkomligt.

det är säker likadant inom musiken - om man inte behärskar vissa grundläggande moment, så är det svårt att skapa något som ger ett hamoniskt intryck.
det räcker inte med att sitta och trycka på knappar och tanka ner programvara, - man behöver en viss skolning för att uttrycka sig musikaliskt på ett sätt som även kritiska lyssnare kan njuta av. ( även om man naturligtvis kan ha hur jävla kul som helst på egen hand med ett kompetent musikprogram på sin laptop,  :lol:) - men man ska inte förvänta sig stående ovationer bara för att man hittat en plug som gör att ett ackord låter skiiiiitbraaa.. :D

jag önskar att jag haft disciplinen att lära mig alla måleriets grunder, jag har massor av idéer till coola tavlor, men det krävs ju faktiskt att man GENOMFÖR dem åxå...faaan.... :lol:..för lat helt enkelt. :ph34r:


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Funderar på "skolning"...
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Måste bara kommentera detta eftersom du nämner bandy.
Här i Vetlanda satsas det väldigt lite på kultur.
Däremot håller man nu på att färdigställa en bandyarena som kommer
att kosta ca 150-200 miljoner!!! Till råga på allt ligger den inom synhåll
från där jag bor. Inte undra på att man skriver vemodiga låtar..... :)

Det är lite lustigt det där med sport. Folk som går igång (alltså upplever lycka eller depp på matcher går ju liksom igång på "fel" anledningar.

Jag har alltid haft lite svårt att bli like överlycklig som 99% av befolkningen, när t ex nån person, född i Sverige, lyckas med nåt riktigt onödigt och som är meningslöst för mänskligt liv på planeten jorden.
"JAAA! Jag har tränat HELA MITT LIV och NU ....
har jag hoppat högst av alla dumskallar  världen"

Och folk, oavsett begåvning, jublar.
Precis som i fotboll. De som PRESTERAR något, de slåss inte med andra idioter ute i Europa.

Men konst är väl lite samma?? Eller friggebodar?
Ett snyggt mål i fotboll är ju definitivt snyggt, även om man inte vill vara med i klubbar. Och en friggebod kan vara fin eller ful.

 Med starka känsloyttringar inom kultur, konst osv? De tycker det är vettigt inom gruppen , men ingen annan, och sjunger sånger, typ djurgårdare, jehovas vittnen, scientologer och andra sammanslutningar av folk som vet vad de gör och snackar om ;)

Eller typ stora artister... Jaja, det är rätt kul iallafall på nåt vis..



Alla går ju inte och kollar på Picasso, om det är utställning.
Måleri har lite lugnare fans.
De är lite lömska och svårare att spotta, de kan se ut som vanligt folk, ju ;)
« Senast ändrad: 02.12.2010, 22:52:42 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Vad är det som får Mig, som egentligen inte kan musik, att sitta där kväll efter kväll och knåpa, att stundom bli frustrerad och irriterad och tänka att “jag har tappat det, jag kan inget mer, alla mina toner är förbrukade”.

Jag har sysslat med en massa i mina dagar; bilar, fotografering, skytte… t om hundar…. Har dock alltid kommit tillbaka till musiken av en eller annan orsak. Kanske den finns inbyggd i mig.
Visst, det finns en massa fin konst, t ex tavlor och statyer och sånt och visst, jag kan bli berörd av den sortens konst också men jag får aldrig samma känsla som när det gäller musik. Jag får aldrig detta brinnande behov, att t ex skaffa mig penslar och stativ, som när jag hör nåt musikverk… hur har dom gjort detta och kunde jag göra nåt liknande eller låna lite eller…. Åsså siiter jag där igen.
Varför, därom tvista de lärda på högre nivå… såhär på lägre nivå så kan jag väl saga att “för att det är så jädrans kul”.
Men varför just musik?

Jag har faktiskt funderat på detta…..


Har inte funderat mycket på det, men tycker det finns "värden" som inte kan mätas i pengar eller annat.
 Åtminstone för mig. Att t ex ha en utbildning i nåt som ger jobb, är ju ett rationellt val för de som gör det för att tjäna pengar.
Att ägna mycket tid av sitt liv, utan att tjäna pengar, eller se nån positiv effekt än att "jag tycker det är kul"), är kanske inte det :D

(Utbildningar i musik är i och för sig en annan sak.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har inte funderat mycket på det, men tycker det finns "värden" som inte kan mätas i pengar eller annat.
Åtminstone för mig. Att t ex ha en utbildning i nåt som ger jobb, är ju ett rationellt val för de som gör det för att tjäna pengar.
Att ägna mycket tid av sitt liv, utan att tjäna pengar, eller se nån positiv effekt än att "jag tycker det är kul"), är kanske inte det :D
(Utbildningar i musik är i och för sig en annan sak.)
En tanke: även om jag väljer att göra något, låt säga kreativt som musik, bara för att det är kul, så ser jag nog valet som ytterst rationellt då det handlar om en slags överlevnad det med. Man väljer ofta att dela upp tillvaron i det som måste göras för att klara sig och nöjen, men att inte få utlopp för sin kreativa drift är nog...ja ni förstår hur jag tänker va? :)
Även tillsynes orationella val kan alltså, enligt mig, vara omedvetet rationella val.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
vi har en 'julsalong' - en konstutställning för amatörer, här i stan just nu, - jag kikade in där igår.
cirka hundra alster i mycket varierande kvalitet.
det sägs att all konstupplevelse är subjektiv osv, att det en person tycker är 'bra konst', tycker nästa är bara skräp,

Ja, vissa säger så och så är det. Men du visar ju - tydligare kan det inte göras - med ditt inlägg, att man måste vara kunnig för att förstå och bedöma konst, på ett sätt som är intressant för andra. En person som saknar kunskap om måleri (metoder, tekniker och annan kunskap som utvecklats genom tidens lopp), en sådan person har bara sin UPPLEVELSE av konstverket att tillgå, när han formulerar sin åsikt.
Låt oss säga att hans åsikt är att det är den bästa tavla han sett.

"Jättevacker", säger han.
Yttrandet har ingen bäring på verkligheten och saknar en objektiv, kunskapsbaserad grund.
'
Ursäkta, gott folk, står inte ut längre!!! ;) Utifrån "tycke&smakarnas" resonemang att individen bestämmer själv vad som är skönt för henne och att någon uppfattning om konsts värde bortom individens snäva horisont är omöjlig,


Konst är ingen jävla demokrati! Det är sant att vi alla har en röst på valdagen. Men fy fan om majoriteten skulle bestämma vad som var "bra" konst.




Jag stör mig på den grupp människor som klagar på sådant (t ex konst eller musik) de inte förstår. I andra länder håller de käften, I Sverige HAR ALLA ett tvångsmässigt behov av att uttala sig även om sånt de inte vet ett skit om nånting!
T ex finns det folk som ogillar klassisk musik (nån bad mig byta kanal i bilen häromdan), och modern konst hatas av ännu fler. Det finns t o m människor ida g som skryter i TV om att de hoppade av matten.

Varför ogillar de sånt? Och exponerar sin dumhet så villigt? Okunskap och de förstår inte musik, konst, matte? DE har aldrig utsatts för den kosnt de ogillar, och följdaktligen aldrig tagit intryck.
Ungefär som folk som hatar nån vetenskap, t ex psykologi (som de tror handlar enbart om psykisk sjukdom och egentligen är mer flum än en empirisk  vetenskap) eller nationalekonomi (eftersom de tror NAsh, Friedman &Co vill ge pengar till rika från fattiga länder), eller så ogillar de nåt "begrepp" de fått höra, och tycker är läskigt. "Genmanipulation!"
VAD HEMSKT!

Folk TYCKER så jävla mycket. Rösterna i val till beslutsorgan är jämnt fördelade i befolkningen, men mängden INTELLIGENS är stratifierad åt HELVETE! 
Detta verkar minsann vara första tidpunkten i mänsklighetens historia, som en minoritet kan tänka!



OCh så går de och demonstrerar. Nä det gör de inte, de är för jävla LATA och sätter upp en facebook-sida istället.
Demonsterar mot nåt de förmodligen ALDRIG kommer att kunna greppa förståndsmässigt?


Ni vet, de där, som klagar på vissa begrepp i offentliga sammanhang, som är "svåra"/"fina" eller vad de kan tänkas ha för dum vokabulär. (Vanligtvis förstår de helt enkelt inte konstverket, dvs kan inte uppskatta nåt utöver det vanliga.)
Det är ju vanligt att dumma människor klagar på t ex klassiskt i SVerige!  och har det bra innanför sin horistont!  Och det är faktiskt astråkiga människor det där, har träffat flera! Sådana som aldrig läser böcker, eller gör nåt annat som upplevs "svårt", av nyfikenhet eller intresse för nånting annat än det mest enkla. De blir skadade, till slut.

Det rör sig inte bara om allmänbildning! Att kanske ha läst nånting bra ur världslitteraturen, eller varför inte läsa en nobelpristagare , ger ju den läsaren intryck som han kan ha nytta av i livet, oavsett ålder


Det handlar inte om "utbildning"; det har man inte så mycket nytta av i livet egentligen - utan att nån gång kanske ha nyfikenhet och förstås förmåga förståndsmässigt kunnna bearbeta en roman av Dostojevskij, eller nån annan knepig text!


Världslitteraturen gås ju igenom smått redan på högstadiet, och att då kan ta nån Dostojevskij eller nåt som är "svårt" nån gång i livet, kanske ger något?

Att bara ha läst nån Selma bara?


Och de som gillar "svårt" går ju inte runt och skryter om det  även om vissa i Sverige tror det. Det handlar om att man tror OCH upplever att det GER nånting, på ett djupare plan än detta ytligaste.
Att de blir klokare över tid, är ju uppenbart, faktiskt är vinsten över tid enorm om man väljer att inta lite information av annan typ än bara IDol och annan skit på tv?

Poängen är dock att det är svårt att förklara vinsten MED ATT FÖRSTÅ NÅGOT om personen inte fattar vad denna vinst utgör. (Det är supertråkiga människor, som saknar perspektiv i tillvaron, och är helt enkelt. Jobbiga.)
Det blir ju alltid litegrann som en extra patetisk sketch när t ex någon inte gillar att det spelas nåt "klassiskt"'



Det är nyfikenheten för "svåra" eller "nya" saker, som är poängen. ALLA föds med nyfikenhet! Till och med mongolider är nyfikna när de får intryck, och man har nytta av det, även om inte alla kanske fattar det!
 
Alla människor behöver inte läsa alla Platons dialoger, det är inte det jag begär. DEt jag begär är lite intresse för annat i världen än det enbart självklara!


slutligen ett exempel! SOm nog förtydligar hur jag menar lite bättre!

Jag gillar inte grottmålningar, de är väldigt fula! Men det är INTE DÅLIG KONST, bara för jag tycker det! Det är en enormt viktig källa för hur människan levde för 40000 år sedan, och kunde tänka. Vara kreativa och valde att måla sitt jävla grotta med egentillverkad färg!
De spelar en enorm roll för vår KUNSKAP (notera ordet!) om våra äldsta "smartare" förfäder, antropologi, sätter ljus på gamla filosofiska/vetenskapliga/religiösa frågor kring livet och döden. (De begravde sina döda!).

Sånt här kan göra mig väldigt intresserad av ämnet (kanske inte läsa Grottbjörnens folk eller nåt annat konstigt) men surfa några minuter.


Och detta är vad jag skulle komma fram till! :)

edit: (Dvs, SÅDAN är bra konst och musik, det är de delar av vår kultur som väcker t ex frågor eller ger oss andra perspektiv och syn på saker. På så sätt lär de oss NÅGOT (och är inte bara underhållning). Som  Picasso och Kandinsky gör (och annan konst som ser ut som "ett barn har gjort det".) Men man måste förstå hur man skall formulera frågan (gäller både Picasso och grottmålningarna) för att ha möjlighet att få svar.)

Jag skriver som en kratta emellanåt, men det var snabbt ihopsatt....

:)
« Senast ändrad: 09.12.2010, 06:11:42 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Ja, varför håller jag på med musik?

Det är nog för att det är det
enda kreative område jag har lite fallenhet för.

Ibland tänker jag att 'va, fan nu lägger jag ner...  Det låter ju inte som Paul McCartney när jag spelar in.'   :rolleyes:
Men, men..

Men jag har blivit rätt självkritisk vad gäller att ladda upp grejor...
Idag har jag dock spelat in en jullåt som jag nog ska ladda upp nånstans.

Men det är just det som är baksidan av att spela in.. (Och ladda upp ) Man har gjort nåt man är lite nöjd med och så får man som reaktion :
'Fan, det suger..'  Och det finns ju inget att tillägga då..  Jag tyckte det var lite kul men han tyckte det sög.
Man kan ju trösta sig med alla proffs som blivit sågade, iofs..    :P
« Senast ändrad: 09.12.2010, 19:27:16 by mixuz »
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
en favoritmålning av en  favoritkonstnär...  B)

(joan miro)




Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
en favoritmålning av en  favoritkonstnär...  B)

Purple Haze!!!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kontrollet: Miro-museéet i Barcelona var riktigt bra!
Min favorit (av Kandinsky):

« Senast ändrad: 09.12.2010, 15:01:32 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
@Div: Lite flummigt men det finns flera punkter som kan vara värda att grunna på... Jag ska inte analysera sönder det - håller med om mycket! Vill själv göra det så enkelt att jag säger att det som berör är bra! ;-)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
en favoritmålning av en  favoritkonstnär...  B)

Purple Haze!!!
:D jag tror att ALLA färger UTOM just 'purple' fanns med här, hehe.. :lol:


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Kontrollet: Miro-museéet i Barcelona var riktigt bra!
Min favorit (av Kandinsky):

Divi-D  - va avunschuuk jablir....miro i barcelona..suck..  :(

Skanskdiskny är för mycket linjaler och passare för min smak, men han kan sina färger !  B)


Jocke - min egen personliga måttstock är : om ett alster inspirerar mig, så är det bra konst !
( det finns mycket som berör, men inte allt berör på ett behagligt sätt.....en del kallar sig 'konstnärer' men ägnar sig bara åt rena provokationer, så att många blir illa berörda.....skit-trist tycker jag, de borde kalla sig för provokatörer i st f konstnärer !)
« Senast ändrad: 09.12.2010, 15:23:59 by Kon-Trollet »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Fast kunskap och insikt kan ju även leda till att det man en gång gillade med konstformen trivialiseras och vattnas ur och känns inte lika gott i själen längre som det gjorde när man var okunning, "ignorance is bliss" som talesättet lyder. Jag berättade ju t.ex att jag drabbades av just det i en systertråd när det gällde jazz. Jag gillar inte jazz längre idag, varken att spela eller att lyssna på. (Förutom vissa skivor som är odödliga som t.ex  "Death and the flower" med Keith Jarret) Jag har även pluggat musikhistoria och läst om, lyssnat på och analyserat alla dom stora kompositörerna. Men jag har ändå aldrig tagit den klassiska musiken till mitt hjärta. (Allra minst Bach som nog e den tråkigaste och fyrkantigaste av dom alla, man förstår varför många extremmetall band influeras av Bach. Matematisk musik helt utan känsla.....japp min subjektiva åsikt....helt grundad på min egen smak). Dock så satt jag alltid bänkad framför tv:n och kollade på "I döda mästares sällskap", men det var mest för att det var så underbart att se och höra Hans Pålsson och hur han levde sig in i både berättandet och i musiken....en stark personlighet.
« Senast ändrad: 09.12.2010, 15:27:40 by jonnerstone »


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Jag kan hålla med om att det som endast är gjort för att provocera får ha mycket humor för att man ska stå ut med det! Vilks är väl ett sådant exempel...? Tror jag menade inspiration egentligen "Kon-trollet"!
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
@Div: Lite flummigt men det finns flera punkter som kan vara värda att grunna på... Jag ska inte analysera sönder det - håller med om mycket! Vill själv göra det så enkelt att jag säger att det som berör är bra! ;-)

Det som får mig att tänka är bra (för mig). Både negativt och positivt.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fast kunskap och insikt kan ju även leda till att det man en gång gillade med konstformen trivialiseras och vattnas ur och känns inte lika gott i själen längre som det gjorde när man var okunning, "ignorance is bliss" som talesättet lyder. Jag berättade ju t.ex att jag drabbades av just det i en systertråd när det gällde jazz. Jag gillar inte jazz längre idag, varken att spela eller att lyssna på. (Förutom vissa skivor som är odödliga som t.ex  "Death and the flower" med Keith Jarret) Jag har även pluggat musikhistoria och läst om, lyssnat på och analyserat alla dom stora kompositörerna. Men jag har ändå aldrig tagit den klassiska musiken till mitt hjärta. (Allra minst Bach som nog e den tråkigaste och fyrkantigaste av dom alla, man förstår varför många extremmetall band influeras av Bach. Matematisk musik helt utan känsla.....japp min subjektiva åsikt....helt grundad på min egen smak). Dock så satt jag alltid bänkad framför tv:n och kollade på "I döda mästares sällskap", men det var mest för att det var så underbart att se och höra Hans Pålsson och hur han levde sig in i både berättandet och i musiken....en stark personlighet.

Jag har studerat alla de största och min uppfattning är att Bach är den viktigaste för musikens utveckling. INGEN kommer i närheten, vad gäller kreativitet och att uppfinna idéer som sedan fått spridning hos andra stora.
Sen gillar jag iofs att lyssna på Beethoven mer än Bach. Men Bach gjorde något av den tidigare kyrkomusiken som inte någon annan kommer i närheten av! (I någon konstform överhuvudtaget. Det är det enda riktiga geniet inom musiken som funnits. Vissa kallar mozart geni, men han blandade bara Bachs idéer med sin tids folkmusik. Han kreerade INTE något nytt! Det sägs att när Mozart var ung, så vägrade han studera de andra stora men sa "Det här var verkligen intressant!" när de gav honom några stycken av Bach....  Bach skapade något nytt, som hörs till våra dagar, i (bra) jazz i klassicismens musik (t ex Beethoven) och i de flesta guider i kontrapunkt mm...

Han är GUD! Matematisk eller ej ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Kontrollet: Miro-museéet i Barcelona var riktigt bra!
Min favorit (av Kandinsky):

Divi-D  - va avunschuuk jablir....miro i barcelona..suck..  :(

Skanskdiskny är för mycket linjaler och passare för min smak, men han kan sina färger !  B)


Jocke - min egen personliga måttstock är : om ett alster inspirerar mig, så är det bra konst !
( det finns mycket som berör, men inte allt berör på ett behagligt sätt.....en del kallar sig 'konstnärer' men ägnar sig bara åt rena provokationer, så att många blir illa berörda.....skit-trist tycker jag, de borde kalla sig för provokatörer i st f konstnärer !)
@Div: Lite flummigt men det finns flera punkter som kan vara värda att grunna på... Jag ska inte analysera sönder det - håller med om mycket! Vill själv göra det så enkelt att jag säger att det som berör är bra! ;-)

Det som får mig att tänka är bra (för mig). Både negativt och positivt.

Håller med divi också. Tänker man, så har konsten/verket/whatever gjort det det skall. Men även känsla är viktigt. Provocerande konst som får en att må dåligt kan ju verkligen vara på sin plats, tex. för att visa påvisa orättvisor etc.

Skriet tycker jag är bra exempel, den mår man ju rätt kass av att se.


En annan, för mig, väldigt lyckad symbol (ok, symbol kanske inte är konst...men iaf), är Biohazard:



Den ser verkligen otäck ut. Mn mår instinktivt illa av att se den.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag älskar ju norsk blackmetal (vissa grupper), och tycker den här logon slår ALLT i negativism och konstnärligt uttryck för hat och vämjelse:




Jävligt bra musik gjorde de också
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Fast kunskap och insikt kan ju även leda till att det man en gång gillade med konstformen trivialiseras och vattnas ur och känns inte lika gott i själen längre som det gjorde när man var okunning, "ignorance is bliss" som talesättet lyder. Jag berättade ju t.ex att jag drabbades av just det i en systertråd när det gällde jazz. Jag gillar inte jazz längre idag, varken att spela eller att lyssna på. (Förutom vissa skivor som är odödliga som t.ex  "Death and the flower" med Keith Jarret) Jag har även pluggat musikhistoria och läst om, lyssnat på och analyserat alla dom stora kompositörerna. Men jag har ändå aldrig tagit den klassiska musiken till mitt hjärta. (Allra minst Bach som nog e den tråkigaste och fyrkantigaste av dom alla, man förstår varför många extremmetall band influeras av Bach. Matematisk musik helt utan känsla.....japp min subjektiva åsikt....helt grundad på min egen smak). Dock så satt jag alltid bänkad framför tv:n och kollade på "I döda mästares sällskap", men det var mest för att det var så underbart att se och höra Hans Pålsson och hur han levde sig in i både berättandet och i musiken....en stark personlighet.

Jag har studerat alla de största och min uppfattning är att Bach är den viktigaste för musikens utveckling. INGEN kommer i närheten, vad gäller kreativitet och att uppfinna idéer som sedan fått spridning hos andra stora.
Sen gillar jag iofs att lyssna på Beethoven mer än Bach. Men Bach gjorde något av den tidigare kyrkomusiken som inte någon annan kommer i närheten av! (I någon konstform överhuvudtaget. Det är det enda riktiga geniet inom musiken som funnits. Vissa kallar mozart geni, men han blandade bara Bachs idéer med sin tids folkmusik. Han kreerade INTE något nytt! Det sägs att när Mozart var ung, så vägrade han studera de andra stora men sa "Det här var verkligen intressant!" när de gav honom några stycken av Bach....  Bach skapade något nytt, som hörs till våra dagar, i (bra) jazz i klassicismens musik (t ex Beethoven) och i de flesta guider i kontrapunkt mm...

Han är GUD! Matematisk eller ej ;)


Du har absolut rätt i det du säger att Bach var först med mycket och antagligen också gud för många. Det jag försöker säga är att fast jag studerat dom stora och analyserat så betyder inte det att det tilltalar mig bara för det. Visst kan tankeväckande musik/konst vara på sin plats ibland, men jag vill bli berörd inombords, på det där sättet som man bara känner men som aldrig går att förklara.

Dessutom så tror jag inte på Gud  :lol:


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Kontrollet: Miro-museéet i Barcelona var riktigt bra!
Min favorit (av Kandinsky):



spännande tid det går mer till det arkitektiska byggande men finns fihet kvar..

själv är jag svag för

mycket musik
att leva är att dö


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
är man männsika o öppen o nyfiken
måste konst hända av automatik
det bara blir så

lite som o skita

sedan luktar det lite olika o det ser olika ut o en del hörs knappt

o rangordna skit kan ju oxå göras på otaliga sätt o med otaliga kriterier

en utbrister  detta är inte skit........

bara huuuum en tanke

tony
att leva är att dö


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
är man männsika o öppen o nyfiken
måste konst hända av automatik
det bara blir så

lite som o skita

sedan luktar det lite olika o det ser olika ut o en del hörs knappt

o rangordna skit kan ju oxå göras på otaliga sätt o med otaliga kriterier

en utbrister  detta är inte skit........

bara huuuum en tanke

tony

Bra!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
 

Den här är oxå häftig av Miró :wub:
« Senast ändrad: 10.12.2010, 22:33:00 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan