Kontrollrummet

Larsson - moll ska det vara..

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
JAg föredrar utan tvekan Hms version, framför Js. Så tur att det blev två versioner (?)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
JAg föredrar utan tvekan Hms version, framför Js. Så tur att det blev två versioner (?)

Jag trodde att arbetsnamnet på låten - Alice - möjligen var en dotter (Alice Larsson  :)),
så jag blev lite sentimental och gjorde en version om den tänkta dottern.

PS! Du håller nere shift-tangenten för länge, så brukar jag också göra.  ;)

Text:

Alice

När du kom blev jag rädd, lycklig men rädd
Kan jag bära ansvaret, som lagts på mig nu
Ingenting blev sig likt när du slöt dig till oss
Men du gav en mening åt mitt liv

Så liten och skör, fastän ändå så stor
Blev du tillvarons medelpunkt, du fyllde vår tid
Jag förstod inte då, men jag insåg rätt snart
att du gav en mening åt mitt liv

Du förändrade allt, men jag saknar ingenting
Jag växte med dig - såg en ny värld öppna sig
Allt jag lärt mig från förr fick en ny dimension
När du gav en mening åt mitt liv

Jag vill göra dig stark för att möta en värld
där man måste ha mod för att uppnå sitt mål
Och jag ska hjälpa dig dit så länge jag kan
För du är mitt arv, mitt allt - ja du är mitt barn
Du är mitt barn, du är mitt barn
« Senast ändrad: 25.12.2010, 20:45:27 by asti »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
JAg föredrar utan tvekan Hms version, framför Js. Så tur att det blev två versioner (?)

Oj, blev det en tävling om huruvida den ena eller andra versionen var bättre?? Det var ju trist isf, för det var inte meningen. Jag gillar alla tre  :) (inklusive min egen om man nu får tycka så enligt svensk lag  :lol:)


asti

  • Gäst
JAg föredrar utan tvekan Hms version, framför Js. Så tur att det blev två versioner (?)

Oj, blev det en tävling om huruvida den ena eller andra versionen var bättre?? Det var ju trist isf, för det var inte meningen. Jag gillar alla tre  :) (inklusive min egen om man nu får tycka så enligt svensk lag  :lol:)

Nej, absolut ingen tävling, det skulle jag aldrig drista mig till mot två så kompetenta sångare!  ;)
Jag tycker enbart det är intressant att se hur olika vi tolkar låten med vår text och melodi!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
JAg föredrar utan tvekan Hms version, framför Js. Så tur att det blev två versioner (?)

Oj, blev det en tävling om huruvida den ena eller andra versionen var bättre?? Det var ju trist isf, för det var inte meningen. Jag gillar alla tre  :) (inklusive min egen om man nu får tycka så enligt svensk lag  :lol:)

Nej, absolut ingen tävling, det skulle jag aldrig drista mig till mot två så kompetenta sångare!  ;)
Jag tycker enbart det är intressant att se hur olika vi tolkar låten med vår text och melodi!


Precis, håller med. Det var därför jag tyckte det kändes lite fel att kommentera huruvida den ena versionen är bättre än den andra, när ingen har uttryckt önskemål om sådan feedback. Jag tycker bara som du säger att det är intressant att se hur olika vi "attackerar"  låten.  :)

Vi e alla löv på samma träd  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
JAg föredrar utan tvekan Hms version, framför Js. Så tur att det blev två versioner (?)
Oj, blev det en tävling om huruvida den ena eller andra versionen var bättre?? Det var ju trist isf, för det var inte meningen.

Men det var väl dumt skrivet??? :) (skämtar du? ser ingen smiley)
Att jag skriver vad jag tycker...  =  TÄVLING  <_<

Gillar astis version ocks, rätt mycket, och även din litegrann iallafall ;) Men HMs slår alla!! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
JAg föredrar utan tvekan Hms version, framför Js. Så tur att det blev två versioner (?)
Oj, blev det en tävling om huruvida den ena eller andra versionen var bättre?? Det var ju trist isf, för det var inte meningen.

Men det var väl dumt skrivet??? :) (skämtar du? ser ingen smiley)
Att jag skriver vad jag tycker...  =  TÄVLING  <_<

Gillar astis version ocks, rätt mycket, och även din litegrann iallafall ;) Men HMs slår alla!! :)

Nä, jag var faktiskt lite allvarlig här!  :o    :)

Hade det varit ett festivaltema att sätta text och melodi till en befintlig instrumental bakgrund så hade det ju varit helt i sin ordning, eller om trådskaparen uttryckligen hade det som önskemål att man skulle välja vilken version man tyckte bäst om (fast då hade jag inte postat). Men detta är demosektionen där man förväntas ge och ta emot konstruktiv kritik, och jag ser inget konstruktivt i att du eller nån annan vädrar sin åsikt om huruvida man tycker den ena versionen är bättre än den andra. Hade man bedömt versionerna var för sig och berättat vad man gillar och inte gillar i resp. version och kommit med förslag och synpunkter som man tycker kunde gjort låten bättre så hade det ju varit riktigt trevligt och konstruktivt.  :)

HM och Asti är båda grymma musiker och sångare som jag respekterar mycket, så jag har inte för avsikt att ställas upp mot väggen tillsammans med dem och låta andra bedöma vem av oss som är bäst eller inte (då känns det ju som en tävling). Det var inte min intention när jag postade.

Jag plockar iaf bort min version från tråden så slipper man fler neggo-inlägg från min sida  ;)

Med detta sagt så vill jag bara säga att jag respekterar din åsikt Divi, men i sammanhanget så tror jag nog att det varit mer uppskattat om du delgett den åsikten i ett privat PM till HMike...då hade han nog blivit glad   :)


Så...fritt fram att tycka att jag e löjlig   :wub: Jag står för det  :)

Fridens!!

Miklo
« Senast ändrad: 07.12.2010, 23:21:58 by jonnerstone »


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag måste säja att det är hur spännande som helst att få ta del av olika tolkningar av denna underbara låt :wub:

Det finns ju inget tävlingsmoment i detta, bara att njuta av olika versioner :)

Jag minns att Stajo gjorde så med en ballad för länge sen, där både Ynot, Wallhagen och jag gjorde våra respektive tolkningar, det var ju jätteskoj, hur olika resultaten kan bli :P



Mycket fina versioner av Harmonica Mike, Jonnerstone och Asti hittills, det är bara att njuta av duktiga musikers infallsvinklar det :wub:

Kanske nån mer vill göra nåt, det vore bara skoj att höra; man kan bli inspirerad för mindre ;)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
JAg föredrar utan tvekan Hms version, framför Js. Så tur att det blev två versioner (?)

Jag trodde att arbetsnamnet på låten - Alice - möjligen var en dotter (Alice Larsson  :)),
så jag blev lite sentimental och gjorde en version om den tänkta dottern.

PS! Du håller nere shift-tangenten för länge, så brukar jag också göra.  ;)

Aaaaa..Asti!
Sinzano eller vad du nu tänkte på när du skapade nicket :)

Nice verre detta.Bra text och fin sångmelodi.Nu får Larsson två verrar att dona på med.

Synd att du tog bort din verre Micke,det är ju som du säger ingen tävling.Att folk tycker olika,tja - det brukar ju skrivas i en del demo trådar om  man gillar det eller inte.Fritt fram för tyck,jag är inte rädd för att bli sågad då jag vet att jag är bäst  :lol:
Skämt åsido,min kvinna tyckte Asti sågade oss bägge jäms med fotknölarna med sin verre - så kan det gå  :ph34r:

Och tack till Per för att du gillade mitt halva bidrag till denna låt.

Mike


asti

  • Gäst
JAg föredrar utan tvekan Hms version, framför Js. Så tur att det blev två versioner (?)

Jag trodde att arbetsnamnet på låten - Alice - möjligen var en dotter (Alice Larsson  :)),
så jag blev lite sentimental och gjorde en version om den tänkta dottern.

PS! Du håller nere shift-tangenten för länge, så brukar jag också göra.  ;)

Aaaaa..Asti!
Sinzano eller vad du nu tänkte på när du skapade nicket :)

Nice verre detta.Bra text och fin sångmelodi.Nu får Larsson två verrar att dona på med.

Synd att du tog bort din verre Micke,det är ju som du säger ingen tävling.Att folk tycker olika,tja - det brukar ju skrivas i en del demo trådar om  man gillar det eller inte.Fritt fram för tyck,jag är inte rädd för att bli sågad då jag vet att jag är bäst  :lol:
Skämt åsido,min kvinna tyckte Asti sågade oss bägge jäms med fotknölarna med sin verre - så kan det gå  :ph34r:

Och tack till Per för att du gillade mitt halva bidrag till denna låt.

Mike
Vår katt heter Asti och ja - det var den italienska "skumpan" vi tänkte på när vi döpte honom! :)
Jag tycker också det är jättesynd att Jonnerstone plockade bort sin version! Kan ju alltid hoppas han ångrar sig.....
Det är spännande att se hur olika vi tolkar en musikbakgrund, som jag i det här fallet tyckte var så bra och inspirerande att jag bara inte kunde låta bli!
Du verkar ha en väldigt sympatisk kvinna förresten!  :rolleyes:
/Asti


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
JAg föredrar utan tvekan Hms version, framför Js. Så tur att det blev två versioner (?)

Jag trodde att arbetsnamnet på låten - Alice - möjligen var en dotter (Alice Larsson  :)),
så jag blev lite sentimental och gjorde en version om den tänkta dottern.

PS! Du håller nere shift-tangenten för länge, så brukar jag också göra.  ;)

Aaaaa..Asti!
Sinzano eller vad du nu tänkte på när du skapade nicket :)

Nice verre detta.Bra text och fin sångmelodi.Nu får Larsson två verrar att dona på med.

Synd att du tog bort din verre Micke,det är ju som du säger ingen tävling.Att folk tycker olika,tja - det brukar ju skrivas i en del demo trådar om  man gillar det eller inte.Fritt fram för tyck,jag är inte rädd för att bli sågad då jag vet att jag är bäst  :lol:
Skämt åsido,min kvinna tyckte Asti sågade oss bägge jäms med fotknölarna med sin verre - så kan det gå  :ph34r:

Och tack till Per för att du gillade mitt halva bidrag till denna låt.

Mike

Oj, jag är absolut inte rädd för att bli sågad, tvärtom, det kan vara väldigt inspirerande om det sker konstruktivt. Men att bara sätta upp våra versioner sida vid sida och sen bara välja en som man tycker är bäst känns inte så konstruktivt. Om jag väljer att kommentera en låt på forumet som jag tycker e dålig så säger jag inte bara att jag tycker den är dålig utan jag säger också varför jag tycker den är dålig och vad jag anser man kan göra för att få den bättre.

Men jag är inte så dum att jag inte inser att man i en sån här tråd, där det kommer upp flera versioner frestas att jämföra versionerna sinsemellan istället för att bedömma och kommentera dom var för sig. Jag är inte intresserad av att bli jämförd och väljer därför att ta bort mitt bidrag tills vidare och införskaffar vettiga synpunkter från min omgivning istället inför slutspurten. Sen när Larsson fått min version och det är färdigmixat så får han göra vad han vill med den och lägga upp den var han vill. Då är det hans.

Hoppas ni förstår vad jag menar... :wub:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, min tanke var ju inte att dissa J, blev bara lite orolig, när hm skrev att det var fritt fram för dig jonnersone :)
(Och alltså verkade "dra sig ur" projektet.)

Tycker nog det skall vara fritt fram av andra att bedöma versionerna  i tråden och borde inte vara något problem eller påfrestande för nån? (Trodde jag.) Om man våndas av det, så ber jag dock om ursäkt J :)

Ingen har ju t ex nämnt mitt pålägg (Som jag tycker har en del grymma saker), det är ju ännu mer tecken på att folk inte gillar, men inte våndas jag av det. :D

Det passar dock inte TILLSAMMANS med sång, så vill Larsson skriver jag okomplicerat stråk (2 stämmor max) efter sång är lagd. FÖr att minimera krockar o annat
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja, min tanke var ju inte att dissa J, blev bara lite orolig, när hm skrev att det var fritt fram för dig jonnersone :)
(Och alltså verkade "dra sig ur" projektet.)

Tycker nog det skall vara fritt fram av andra att bedöma versionerna  i tråden och borde inte vara något problem eller påfrestande för nån? (Trodde jag.) Om man våndas av det, så ber jag dock om ursäkt J :)

Ingen har ju t ex nämnt mitt pålägg (Som jag tycker har en del grymma saker), det är ju ännu mer tecken på att folk inte gillar, men inte våndas jag av det. :D

Det passar dock inte TILLSAMMANS med sång, så vill Larsson skriver jag okomplicerat stråk (2 stämmor max) efter sång är lagd. FÖr att minimera krockar o annat

Klart det är fritt fram att bedömma  :), och jag våndas inte ett dugg och känner inte det påfrestande. Jag personligen får dock inte ut nåt av att bli jämförd i det stadie som vi befinner oss i nu. I detta läget när det fortfarande är en idé är jag intresserad av konstruktiv kritik. Sen när alla tre (eller fler  :)) är färdiga och Larsson kanske bestämmer sig för att lägga upp alla tre. Då är det ju en helt annan sits. Jag var med i ett liknande sammanhang med en låt av Eq och där blev det lixom lite samma sak, att man glömde bort det konstruktiva och koncentrerade sig enbart på att jämföra versionerna. Jag antar att det är lätt hänt att det blir så.
Nog om det.....jag är fortfarande på och när jag känner mig nöjd med min prestation så kommer Larsson att få filerna, vad han sen gör med det är helt upp till honom  :) Tills dess så använder jag mig av andra kanaler för att få lite tips och råd.

Kör hårt och jag hoppas verkligen att HM färdigställer sin version, för den verkar lovande så här långt!!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jäpp, och jag gillar din version mer och mer faktikst! (HAr den nedladdad och kör tävlingar med den och mina kompisar varje kväll :D )

Nej men ordet "våndas" och "påfrestande" var smått skämtsamt menat i sammanhanget.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jäpp, och jag gillar din version mer och mer faktikst! (HAr den nedladdad och kör tävlingar med den och mina kompisar varje kväll :D )

Nej men ordet "våndas" och "påfrestande" var smått skämtsamt menat i sammanhanget.

 :)

...och så tjatar vi lite på HM tycker jag så att han färdigställer sin version.  :D


asti

  • Gäst
Jag vill definitivt höra färdiga versioner från både Jonnerstone och HMike!
/Asti


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jonerstone - bra jobbat att pricka bpm så nära, använder taptempo app för att hitta det tempo jag ska jobba i
och jag tror att hundradelarna är det avgörande :P

håkan nilsson - tack.. hmm trummorna är ju inspelade i annat rum, fast jag lade ett litet reverb på virveln
undrar om det inte är det du tänker på?..
för annars är inte rumsljudet så gällande faktiskt!
och själv gillar jag det lilla smäcket verbet gör där! :)

guran - tackar, kul att den funkar att jama till
eller iofs E-Moll kanske inte helt otippat!  :lol:

asti - andra versionen är skitbra.. mycket mer gjuten.. ska jobba på att få fram en liten alice
så att låten blir berättigad! :)
fin text.. alice kommer ifrån en liten  piano grejja som jag kom på när jag testade alicia keys pianoplugin
här är det klippet: http://www.speedyshare.com/files/25615321/alice_piano.mp3
tanken var att den andra versionen skulle vara pianodriven.. men sedan tyckte jag att den vart bättre utan piano
främst för att jag inte riktigt kunde leverera ett bra spel


förövrigt tycker jag det är skitkul & intressant att få alla olika tolkningar på låten
och tänker inte ställa dem mot varandra
men jag önskar mig en HM-Version i julklapp  :)

tack för input/bidrag intresse & lagd tid folks! :)
/Larsson

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


asti

  • Gäst
jonerstone - bra jobbat att pricka bpm så nära, använder taptempo app för att hitta det tempo jag ska jobba i
och jag tror att hundradelarna är det avgörande :P

håkan nilsson - tack.. hmm trummorna är ju inspelade i annat rum, fast jag lade ett litet reverb på virveln
undrar om det inte är det du tänker på?..
för annars är inte rumsljudet så gällande faktiskt!
och själv gillar jag det lilla smäcket verbet gör där! :)

guran - tackar, kul att den funkar att jama till
eller iofs E-Moll kanske inte helt otippat!  :lol:

asti - andra versionen är skitbra.. mycket mer gjuten.. ska jobba på att få fram en liten alice
så att låten blir berättigad! :)
fin text.. alice kommer ifrån en liten  piano grejja som jag kom på när jag testade alicia keys pianoplugin
här är det klippet: http://www.speedyshare.com/files/25615321/alice_piano.mp3
tanken var att den andra versionen skulle vara pianodriven.. men sedan tyckte jag att den vart bättre utan piano
främst för att jag inte riktigt kunde leverera ett bra spel


förövrigt tycker jag det är skitkul & intressant att få alla olika tolkningar på låten
och tänker inte ställa dem mot varandra
men jag önskar mig en HM-Version i julklapp  :)

tack för input/bidrag intresse & lagd tid folks! :)
/Larsson



Den här alicia keys pianopluginen tycker jag lät riktigt bra! Det var inget fel på ditt pianospel heller!
Vilka ligger bakom den här plug-in:en och vad kostar den på ett ungefär?
/Asti


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Den här alicia keys pianopluginen tycker jag lät riktigt bra! Det var inget fel på ditt pianospel heller!
Vilka ligger bakom den här plug-in:en och vad kostar den på ett ungefär?
/Asti

ja visst låter den bra.. den kostar lite drygt 900 hos tysken:
http://www.thomann.de/se/native_instruments_alicias_keys.htm
native instruments ligger bakom

skulle tro att virtual grand 2 låter ännu bättre, men har inte testat den själv
men den står på önskelistan! :)
http://www.artvista.net/Virtual_Grand_Piano.html

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
TJOU   o åter TJOU!
Vilka härliga versioner av en bra låt!
Ger mig inte in på jämförelser, alla enskilda versioner utgör sin egen låt.

Gillar HM:s version mycket eftersom han lade sitt mycket snygga kunnande på den enkla grundversionen av låten.
Tycker den versionen kunde byggas på med lite solo instrumentala delar och nåt lite mer kompinfluerad botten.

Astis verre är ju åxå schöön, som del av hans funclub kan jag bara säga att hans version kunde ges ut som en helt egen låt,
så mycket kan arret ändra på grundstycket.

gilla hit eller gilla dit
alla versioner har werry good beat!

bara att tävla på
tills vi en slutrapport kan få!



h.    johan


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
HM: Härligt! Ser fram emot att höra fulllängd version.

Dividend: Har svårt för de stråkarna på denna låt.

Har inte hört jonnestone, tyvär.

Asti: Tycker sången blir lite för grav allvarlig och kanske lite för lite varierad.



Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Dividend: Måste säga detta, även om det innebär att jag kastear sten i glashus med tanke på mitt eviga bemmande. Men det jag vill ha sagt är att jag många gånger upplever dina stråkar som att de bara mal på i all evighet och saknar fullständigt dynamik.  :ph34r:

It takes one to know one.
« Senast ändrad: 11.12.2010, 08:52:07 by bow35 »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, så är det nog om du uppfattar det så.. :)

Var inte så speciellt nöjd med stråket, om jag minns rätt. Kommer inte ens ihåg hur min tolkning på den här låter...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Åååååå vad bra detta är!!
Blev mycket inspirerad och var på vippen att börja sjunga in en egen version.   ;)

Jag hittar inte Jonners bidrag  :( men de två andra låter riktigt bra båda två.
Men du sjunger ju inte helt oävet själv heller, tex i... vad heter den...Purple you!!  ÄLSKAR den låten, men har tappat bort den.
Denna är ju längre också, så det är bara att göra ett nytt underverk!    ;)   
« Senast ändrad: 15.12.2010, 18:01:40 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jaha, nu har ju flera tolkat Larssons sköna låt, så nu var det min tur, har faktiskt känt något här sen jag hörde låten från början :D Den här kändes för mej  så natur-folkaktig så jag valde att lägga in sång i den andan...helt spontant.

Jo, Freddy och någon annan som saknar text på denna, så vill jag säja att jag hittade ingen här alls ;)

Who´s next?;)

/Marre

 

« Senast ändrad: 18.12.2010, 01:22:36 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fint Marre :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Jaha, nu har ju flera tolkat Larssons sköna låt, så nu var det min tur, har faktiskt känt något här sen jag hörde låten från början :D Den här kändes för mej  så natur-folkaktig så jag valde att lägga in sång i den andan...helt spontant.

Jo, Freddy och någon annan som saknar text på denna, så vill jag säja att jag hittade ingen här alls ;)

Who´s next?;)

/Marre

En annorlunda, textlös, lite återhållsam, men väldigt stämningsfull och fin version!
 




Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Fint Marre :)
[/quote

Jaha, nu har ju flera tolkat Larssons sköna låt, så nu var det min tur, har faktiskt känt något här sen jag hörde låten från början :D Den här kändes för mej  så natur-folkaktig så jag valde att lägga in sång i den andan...helt spontant.

Jo, Freddy och någon annan som saknar text på denna, så vill jag säja att jag hittade ingen här alls ;)

Who´s next?;)

/Marre

Citat ASTI:

En annorlunda, textlös, lite återhållsam, men väldigt stämningsfull och fin version!
 



Tack ska ni ha, den här låten inbjuder till olika tolkningar, och visar på styrkan i Larssons skapelse, den är verkligen kanon  :wub:

Hoppas verkligen få höra t ex Harmonica Mikes verre oxå, otroligt bra bara!! Och-kanske nån annans oxå?

Vill oxå säja tack till MaxB som infört det här med tema till olika tolkningar, väldigt intressant, skulle funka bra som tema till nån kommande festival ju, kul koncept!!

Tjohej, ha en bra kväll :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Vet inte vilken version jag skall kommentera så jag nämner nåt om alla tre(?). Skulle gärna vilja höra J-stones mästerpipa också! Grunden är ju hur fin som helst. H-Mikes verre har ju ett färdigt sångkoncept. Mycket känsla denna. Marres körer förstärker den sköna grundfeelingen. Kan mycket väl bli en forumklassiker och helst ännu längre ut i världen. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
iaf.. har spelat in en liten grejja & undrar vad man tänker när man hör den
alla synpunkter uppskattas, men mixen främst!
Jag läste detta, slöt ögonen och lyssnade på ursprungsversionen. Gitarrer och djupa stråkar ger ett omedelbart filmiskt uttryck.Jag ser scenen ur en film när huvudpersonen är på väg någonstans efter ett uppbrott. Liftar, tårarna rinner sakta till regnet som rinner efter sidrutorna. Ansikte dubbelexponerat med passerande landskap.

Mixen gav mig 70-talsvibbar från första stund, men på ett positivt sätt. Den är ju luftig och behaglig, känns inte manglad någonstans. Arco-basen är helt otroligt bra, vilket uttryck! Trummorna blir kanske lite väl torra i när de är så okomprimerade, men låter bra till låten. Både trummor och bas känns så organiska, och steelen som kommer in får en verkligen knäsvag...

Lyssnar till de andra versionerna också. Dividends tillägg tycker jag inte håller samma klass som låten i övrigt. De med sång blir jag imponerad av, all sång är med feeling och passar perfekt till grunden, speciellt med tanke på att jag själv inte kunde föreställa mig någon sångmelodi när jag lyssnade. Hmikes låter som att den passar bäst till grunden, kombinationen blir åt the Bands marker.

Konceptet att göra något till en färdig grund är kul. Jag tror konceptet skulle kunna funka bra i en forumfestival.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Jag hade lovat mig själv att jag skulle låta bli att börja på ngt nytt, men jag kunde ändå inte låta bli att lägga en sång till detta för att testa.

Jag tänker mig ett ackegurasolo efter tredje reffen, men är alldeles för kass att lira det själv så ni får använda er fantasi...  :P

Kanske kommer till lite stämmor framöver också...

Texten:
I don’t know what to find, don’t know where it ends
This road that I’m walking
But I do know that I’m fine, even when it ends
As long as you walk with me

I know you can raise my world
When I’m helplessly falling down
You turn it around…

You don’t know what to find, don’t know where it ends
The road that you’re walking
But you say that you’ll be fine, even when it ends
As long as I walk with you

You know I can raise your world
When you’re helplessly falling down
I turn it around, I turn it ‘round…

We don’t know how, we don’t know where, we don’t know when we’ll reach the end
We take a chance, we make amends, always be the best of friends

We know we can raise our world
When we’re helplessly falling down
We turn it around, we turn it ‘round…

We know we can raise our world
When we’re helplessly falling down
We turn it around, we turn it ‘round…

We take a chance, we make amends, always be the best of friends
« Senast ändrad: 21.12.2010, 00:06:41 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra Kornis. Undrars om inte en duett eller trio eller fryppel av alla inblandade snart kommer till :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Den verren satt ju som en pinne! Man kunde nästan tro att musiken var skriven till texten och att arret satts sist. Men... jag tycker det låter som om du är lite osäker på några vändningar i låten. Det är inte falsk men sångtonen kommer lite sent vilket tar bort variationen i intoneringen. Det går ju att fixa till när man sjungit in låten några gånger. Det här var en "perfect match" i mina öron.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Eddi:  Haha, tack!  Jo det hade varit en fräck grej helt klart!  Häftigt att man kan göra så många olika men sköna versioner av låtar på samma grund tycker jag. Och just det här att man kan tolka det så himla olika. Superkul tycker jag!!

Zorrow: Oj den komplimangen går inte av för hackor!   :)  Det är ju Larssons grund som gör hela grejen. Hade tänkt låta bli denna då jag lovat mig själv att bara jobba med en låt i taget tills den är klar, men denna har gnagt i bakhuvudet ända sedan jag först hörde låten. Var bara tvungen att få ur mig den.

Melodin är lite annorlunda mot de tonföljder jag brukar sjunga, så därför låter det lite osäkert. Skall bättra på den när jag är hundra på den. Har dock fyllt på med lite enklare stämmor nu också i inlägget ovan. Tror dock inte att det skall till mer på detta, utan det är bara gurasolot som fattas...
« Senast ändrad: 21.12.2010, 08:05:06 by Kornstad »
Me, Myself & I


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Efter att ha lyssnat igenom alla (utan jämförelser i övrigt) så tycker jag att Kornstad bör sjunga leaden på den här, med Marre på stämma (det som hon redan satt ihop, något nedbantat).

Hmike gör annars bästa prestationen, men jag vet inte om bluesstuket funkar ända fram just här? Grymt bra presterat av alla. Gillade alla sångversioner.
Noterar annars att jag lade upp fel verre på mitt orkestrala arr, men det gör inget. :D




https://soundcloud.com/user7789882