Kontrollrummet

Asti feat Julianna - All I can think of

gäst · 150 · 23800

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Tycker sång och gitarr funkar bra ihop, inget som skär i öronen.

Gillade detta starkt. Lite delay på julianna vid den tonlösa sången? :D

Aja, meningslös kommentar, men det funkar ju också ibland..

Skönt att det inte skär i öronen!  :)
Menar du att du skulle vilja ha delay på Juliannas sång i "sticket"?
Vi var inne på en stämma till där (Larssons idé), men det blev aldrig så.
Roligt att du gillar och tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Har du lyssnat på filen ännu? Lyckades du packa upp rar-arkivet?


Utloggad Markus Broberg

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 001
  • Kommenterar bara på det som jag gillar.
    • Visa profil
    • Mörka Skogen
Fin-fint framfört:)
Proffsigt. 
Mina mixkunskaper är begränsade: Kommenterar bara på det jag gillar.

Jag lyssnar däremot på nästan allt:)


asti

  • Gäst
Har du lyssnat på filen ännu? Lyckades du packa upp rar-arkivet?

Jag lyckades packa upp den och nu har jag lyssnat!  :)
Jag har skrivit lite fler funderingar i ett PM.
/Asti



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja.. låter mycket bra! tycker den "torra" rösten funkar utmärkt..gillas! :)


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Jag la ner några timmar på den här. Jag tog bort allt under 60Hz i sidorna och har skurit mycket vasst över 10kHz. Den är körd genom några analoga burkar och även en rullbandsemulering. Nu låter den mycket fylligare med mer botten. Man kanske skulle dippat lite runt 300Hz. Men jag hade inte hur mycket tid som helst för jag håller på med en annan produktion också. Det är otajt på sina ställen som du kan jobba med på nästa låt. Tänk också på att inte panorera ut så mycket lågfrekventa grejer för det blir lite ansträngande att lyssna på. Ett råd jag kan ge är att investera i en bättre sångmick så du slipper den här vassa diskanten som jag fått runda av.
:)
« Senast ändrad: 27.01.2011, 20:05:42 by Analogfreak »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Även om jag tycker att sången kan vara lite vass (undantagsvis) i Astis mix så tycker jag att den är mycket bättre än AFs försök, Astis är klarare och skönare att lyssna på, helt ok bra egentligen. Nyanserna har suddats ut hos AF vilket förstör lyssningen.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja sorry AF du har grötat ihop det ordentligt - det låter inte alls bra i jämförelse med Astis mix som är ren och klar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Intressant! AF:s mix låter fylligare men mer komprimerad och kanske lite jämtjock. Avsaknad av puffskydd på Juliannas röst framträder mer i AF:s, gitarrerna låter sprödare i Astis, bumligare i AF:s... Men helt klart mindre vasst ljud i AF:s och det avgör saken: Föredrar AF:s mix, två steg framåt ett bakåt. Ska lyssna i bästa lurarna och monitorerna imorgon.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Observera att jag inte har mixat om låten, bara mastrat den redan färdiga mixen. Problemet jag fick fajtas lite med var att få fylligare bas utan att gitarrerna blir så bumliga. Jag fick göra nån sorts avvägning där.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Ja sorry AF du har grötat ihop det ordentligt - det låter inte alls bra i jämförelse med Astis mix som är ren och klar.

Du får tycka precis vad du vill utan att behöva be om ursäkt. Smaken är ju som baken. :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Intressant! AF:s mix låter fylligare men mer komprimerad och kanske lite jämtjock. Avsaknad av puffskydd på Juliannas röst framträder mer i AF:s, gitarrerna låter sprödare i Astis, bumligare i AF:s... Men helt klart mindre vasst ljud i AF:s och det avgör saken: Föredrar AF:s mix, två steg framåt ett bakåt. Ska lyssna i bästa lurarna och monitorerna imorgon.
Nja!
Tycker nog inte att fylligheten är till fördel i Astis låt då den vinner på en klar gura och klar sång. Om man tar sången så blir den nog lite vassare i AFs mix faktiskt, lite för vass. Om/när Asti får ner lite av vässan i sången så blir den kalas, rentav av kanon.

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Intressant! AF:s mix låter fylligare men mer komprimerad och kanske lite jämtjock. Avsaknad av puffskydd på Juliannas röst framträder mer i AF:s, gitarrerna låter sprödare i Astis, bumligare i AF:s... Men helt klart mindre vasst ljud i AF:s och det avgör saken: Föredrar AF:s mix, två steg framåt ett bakåt. Ska lyssna i bästa lurarna och monitorerna imorgon.
Nja!
Tycker nog inte att fylligheten är till fördel i Astis låt då den vinner på en klar gura och klar sång. Om man tar sången så blir den nog lite vassare i AFs mix faktiskt, lite för vass. Om/när Asti får ner lite av vässan i sången så blir den kalas, rentav av kanon.

Ha det
Gurano

Om du tycker sången blev vassare när jag mastrat om den så har du verkligen fel på din hörsel.  :lol:


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Om du tycker sången blev vassare när jag mastrat om den så har du verkligen fel på din hörsel.  :lol:
Snack - ta kritik istället
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Observera att jag inte har mixat om låten, bara mastrat den redan färdiga mixen. Problemet jag fick fajtas lite med var att få fylligare bas utan att gitarrerna blir så bumliga. Jag fick göra nån sorts avvägning där.
I see. Balansgång där. Fruktansvärd skön låt som nog skulle skulle vinna på en ommixning. Trodde du hade mixat om den då jag tyckte kontran hamnade lite till vänster. Men det kan vara mina öron.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Om du tycker sången blev vassare när jag mastrat om den så har du verkligen fel på din hörsel.  :lol:
Snack - ta kritik istället
/G

I det här fallet är du ute och cyklar.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Observera att jag inte har mixat om låten, bara mastrat den redan färdiga mixen. Problemet jag fick fajtas lite med var att få fylligare bas utan att gitarrerna blir så bumliga. Jag fick göra nån sorts avvägning där.
I see. Balansgång där. Fruktansvärd skön låt som nog skulle skulle vinna på en ommixning. Trodde du hade mixat om den då jag tyckte kontran hamnade lite till vänster. Men det kan vara mina öron.


Ja! vissa spår skulle behöva trackas på nytt under bättre förutsättningar för att det ska bli riktigt bra. En riktig kontrabas skulle han haft. Han skulle välja en bättre mick på Julias sång som inte är så hypad i toppen. Angående kontran så har har jag skurit all bas under 60Hz i sidorna och bara behållt det i mitten.
« Senast ändrad: 27.01.2011, 01:39:22 by Analogfreak »


asti

  • Gäst
Tack AF för din ansträngning att "krama ur" det bästa ljudet av inspelningen utifrån en färdig mix!
Jag tror att till viss del är det en smaksak vilken ljudbild man föredrar.
Själv tycker jag att basen fick en helt annan fyllighet och pondus, sången känns mjukare och mer behaglig,
men gitarrerna tycker jag tyvärr blev "bumligare" i nedre mellanregistret.
Det krävs säkerligen en ommixning för att få det här optimalt, skulle jag tro.
Glädjande när KR-medlemmar engagerar sig och vill hjälpa till inom områden där man själv är novis!
/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I passagen vid 43 seskunder och en stund framåt upplever jag Astis version som mer behaglig. I AF:s version blir jag inte vän med gitarr-spår. Det är för mycket bas och lite klarhet i övre frekvenser där.

Troligen är min bedömning grundad på det faktum att jag inte längre hör så bra i de högre frekvenserna så min bedömning är så klart subjektiv.

Jag testar även att spela den passagen med hög volym på bägge versionerna och då uppskattar mina öron den första versionen.

Det är en bra låt.
« Senast ändrad: 27.01.2011, 14:42:55 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
I passagen vid 43 seskunder och en stund framåt upplever jag Astis version som mer behaglig. I AF:s version blir jag inte vän med gitarr-spår. Det är för mycket bas och lite klarhet i övre frekvenser där.

Troligen är min bedömning grundad på det faktum att jag inte längre hör så bra i de högre frekvenserna så min bedömning är så klart subjektiv.

Jag testar även att spela den passagen med hög volym på bägge versionerna och då uppskattar mina öron den första versionen.

Det är en bra låt.

Det är gitarrerna som jag också reagerar på, dom blir "bumliga" och ljudbilden därmed lite rörig.
Roligt att du tycker låten är bra, det är ju för mig ändå det viktigaste!  :)
Samtidigt vill man ju få optimal ljudkvalitét och uppskattar givetvis AF:s hjälp där!
Tack för fortsatt engagemang i låten!
/Asti


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Jag provade att dippa 7dB runt 200Hz där det mesta av bumlet ligger. Det blev något bättre men att gitarren krockar med basen kan jag inte göra nåt åt. Det skulle du gjort när du mixade. Om du vill kan jag lägga upp en mp3:a med en version där jag dippat 200Hz så får du höra.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag har nu lyssnat på bägge mixarna-bägge är ju bra-men i mina öron försvinner lite av den krispighet och klarhet i rösten, som jag tycker om i Astis version.

Så min slutsats är att jag föredrar Astis; och det utan att ryggdunka här, jag bara gillar den bättre helt enkelt :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Jag har nu lyssnat på bägge mixarna-bägge är ju bra-men i mina öron försvinner lite av den krispighet och klarhet i rösten, som jag tycker om i Astis version.

Så min slutsats är att jag föredrar Astis; och det utan att ryggdunka här, jag bara gillar den bättre helt enkelt :D

/Marre

Det är tragiskt att höra vad "allmänheten" har för ljudideal.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Så här låter det efter jag dippade 200Hz. Nu kan jag inte avsätta mer tid för att pilla med den här låten. ;)
« Senast ändrad: 28.01.2011, 00:39:26 by Analogfreak »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det vore intressant med en diskussion (men det är ju inte vad det handlar om här) om skillnaderna som är tydliga mellan astis och din efterbearbetning. Vad jag kan förstå har du nog lyckats med det du uppgav med din ansträngning.
Att kalla det gröt är att ta i, det funkar eftersom jag hörde den först.
Jag kan verkligen ana en differens mellan de olika "stämmorna" (Julianna och gitarren) i astis mix, som märkligt nog går förlorad i din. Inser du detta?
Isåfall får du gärna förklara hur mastring kan innebära att i små mängder eliminera vad som ger en tydlig ljudbild för oss andra. Jag är inte ute efter att såga din ansträngning, men vill veta hur du tänker kring ditt resultat.

Ok, Marre är allmänheten och du är den verbala renligheten.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Det vore intressant med en diskussion (men det är ju inte vad det handlar om här) om skillnaderna som är tydliga mellan astis och din efterbearbetning. Vad jag kan förstå har du nog lyckats med det du uppgav med din ansträngning.
Att kalla det gröt är att ta i, det funkar eftersom jag hörde den först.
Jag kan verkligen ana en differens mellan de olika "stämmorna" (Julianna och gitarren) i astis mix, som märkligt nog går förlorad i din. Inser du detta?
Isåfall får du gärna förklara hur mastring kan innebära att i små mängder eliminera vad som ger en tydlig ljudbild för oss andra. Jag är inte ute efter att såga din ansträngning, men vill veta hur du tänker kring ditt resultat.

Ok, Marre är allmänheten och du är den verbala renligheten.

Den distansen du tänker på är främst för att mixen saknar botten och är väldigt spretig. När jag skickar mixen genom Neveburkar så läggs övertoner till som gör att hela mixen blir fylligare. Då framträder dom fel som finns som till exempel avsaknaden av högpassfilter.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det vore intressant med en diskussion (men det är ju inte vad det handlar om här) om skillnaderna som är tydliga mellan astis och din efterbearbetning. Vad jag kan förstå har du nog lyckats med det du uppgav med din ansträngning.
Att kalla det gröt är att ta i, det funkar eftersom jag hörde den först.
Jag kan verkligen ana en differens mellan de olika "stämmorna" (Julianna och gitarren) i astis mix, som märkligt nog går förlorad i din. Inser du detta?
Isåfall får du gärna förklara hur mastring kan innebära att i små mängder eliminera vad som ger en tydlig ljudbild för oss andra. Jag är inte ute efter att såga din ansträngning, men vill veta hur du tänker kring ditt resultat.
Ok, Marre är allmänheten och du är den verbala renligheten.
Den distansen du tänker på är främst för att mixen saknar botten och är väldigt spretig. När jag skickar mixen genom Neveburkar så läggs övertoner till som gör att hela mixen blir fylligare. Då framträder dom fel som finns som till exempel avsaknaden av högpassfilter.

Hmm jag läser och vill förstå men förstår ändå inte varför man kopplar in neveburkar som skapar saker (övertoner) som inte fanns från början och som gör att fel framträder. Vad bestod dessa fel i? För mycket eller för lite bas?

Jag upplever Astis mix som att den har ett HögPassFilter. I den mixen är det inte så många ljud som krockar i lägre frekvenser. I AF-mixen som har HPF är det mer som trängs i lägre frekvenser. Jag upplevde det påtagligt där jag nämde det förut, i passagen från 43 sekunder.

Men nu har jag tyvärr inte rätt förutsättningar för att lyssna på AF:s senaste mix.
« Senast ändrad: 27.01.2011, 21:44:30 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Det vore intressant med en diskussion (men det är ju inte vad det handlar om här) om skillnaderna som är tydliga mellan astis och din efterbearbetning. Vad jag kan förstå har du nog lyckats med det du uppgav med din ansträngning.
Att kalla det gröt är att ta i, det funkar eftersom jag hörde den först.
Jag kan verkligen ana en differens mellan de olika "stämmorna" (Julianna och gitarren) i astis mix, som märkligt nog går förlorad i din. Inser du detta?
Isåfall får du gärna förklara hur mastring kan innebära att i små mängder eliminera vad som ger en tydlig ljudbild för oss andra. Jag är inte ute efter att såga din ansträngning, men vill veta hur du tänker kring ditt resultat.
Ok, Marre är allmänheten och du är den verbala renligheten.
Den distansen du tänker på är främst för att mixen saknar botten och är väldigt spretig. När jag skickar mixen genom Neveburkar så läggs övertoner till som gör att hela mixen blir fylligare. Då framträder dom fel som finns som till exempel avsaknaden av högpassfilter.

Hmm jag läser och vill förstå men förstår ändå inte varför man kopplar in neveburkar som skapar saker (övertoner) som inte fanns från början och som gör att fel framträder. Vad bestod dessa fel i? För mycket eller för lite bas?


Jag upplever Astis mix som att den har ett HögPassFilter. I den mixen är det inte så många ljud som krockar i lägre frekvenser. I AF-mixen som har HPF är det mer som trängs i lägre frekvenser. Jag upplevde det påtagligt där jag nämde det förut, i passagen från 43 sekunder.

Men nu har jag tyvärr inte rätt förutsättningar för att lyssna på AF:s senaste mix.


1§ Jag har inte mixat något utan bara mastrat.
2§ Jag använder INTE högpassfilter
3§ Neve är uppskattad för sitt sound för att de tillför en unik fyllighet till signaler.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
OK nu ser jag att jag tolkade det fel. Tänkte att det var både HPF och LPF men det är inte det du skriver.

Jag tog bort allt under 60Hz i sidorna och har skurit mycket vasst över 10kHz.
Tänk också på att inte panorera ut så mycket lågfrekventa grejer för det blir lite ansträngande att lyssna på.
Angående kontran så har har jag skurit all bas under 60Hz i sidorna och bara behållt det i mitten.

Jag har inte tänkt på det förut men är det kanske en vinst att se till att det inte finns så mycket låga frekvenser utåt sidorna. Basgitarr och baskaggen hörs ju i mitten men jag har inte tidigare aktivt tänkt på att undvika basfrekvenser där ute. Är det alltså bra att tänka på det?

Jag antar att orsaken till att jag saknar krispighet i gitarr och sång i högre frekvenser är att min hörsel är nedsatt där uppe. Är det så att Neveburkarna tar fram övertoner som ligger ovanför 10 kHz också eller plockar de fram dessa i lägre frekvenser, vet du eller nån annan?
« Senast ändrad: 27.01.2011, 22:23:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Nevesoundet beror till stor del på Carnhilltransformatorerna och den typ de använder. Övertoner adderas till alla frekvenser. Men de tydligaste övertonerna märker man i de lägre frekvenserna som har mest energi.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, det är ju en underbar låt, det är ju något som vi alla kan vara överrens om. Och väldigt proffsigt sjunget och spelat. Tänker lite på "Triad" med Jefferson Airplane.

De två versionerna är ju ganska olika. Astis låter som en bra mix men ommastrad. Det saknas inget i botten, det är inte den typ av låt.
AF:s (-7dB(?)@200Hz) låter mer professionell, men är inte speciellt behaglig att lyssna på. Visst ger "burkarna" ett energitillskott vilket speciellt ger skjuts åt bas/trummor, men gitarr och sång blir lidande. Gitarren blir bumlig i basen, och sången får förutom puffljud också en essighet som nästan skär i öronen.

Känns som att behandlingen hade passat en annan typ av låtar bättre, t ex mer högoktanig pop/rock.
DON'T PANIC


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Gitarren blir bumlig i basen, och sången får förutom puffljud också en essighet som nästan skär i öronen.
Då är jag inte ensam om att höra essigheten/vassheten på sången i AFs mix då!  B)
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Jag har råkat lägga upp fel fil. Den som jag la upp är mastringen där jag råkat bypassa rullbandspluggen som rundade av diskanten så snyggt.

Ber om ursäkt för det. Jag lyssnade nu på filen jag la upp och hör också essljuden.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Essljuden beror på dålig mix och att lägga deesser vis mastring gör man aldrig. Jag tog bort den felaktiga filen. Så kan det bli vid 5 minuters jobb. Jag ödslar ingen mer tid på det här utan jag ville bara visa hur man kan ge mer liv i en mix. Det viktigaste för att nå bra resultat är att ha bra grejer och göra felfria spår så att man kan göra en bra mix. Det är omöjligt att rädda en dålig mix.