Kontrollrummet

Asti feat Julianna - All I can think of

gäst · 150 · 23828

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Burnin Sven

  • Gäst
Good song for sure and good work from all you guys involved in this project, was so cool with the video too. Thanks for sharing


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Här är den rätta filen. Jag lyckas inte rädda den vassa sången på ett snyggt sätt. När jag tar bort de hårda ess-ljuden blir mellanregistret istället för framträdande. Skaffa en Röde K2 så får du snygg sång och efterbearbetningen blir lättjobbad. :)
För att vara gratisjobb så är det ett ok resultat utifrån förutsättningarna tycker jag.






Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hi Juliana!
What kind of microphone do you use? AnalogFreak suggests using another microphone, so I'm a little bit curious.

I use a Sound Project B1 in all my recordings and, regardless what others might say, I'm really satisfied with the result.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Studio Projects hahahaha. Tack nu vet jag vars du befinner dig. Tänk om alla kände till B1:an som är så bra. Då skulle ingen kasta bort pengar på dyra mikrofoner.
« Senast ändrad: 28.01.2011, 09:59:45 by Analogfreak »


asti

  • Gäst
Jag uppskattar verkligen allas engagemang, hjälp och råd, och tackar hemskt mycket för det,
men skulle också uppskatta om vi kan göra det i en vänskaplig och respektfull anda!
/Asti


asti

  • Gäst
Hi Juliana!
What kind of microphone do you use? AnalogFreak suggests using another microphone, so I'm a little bit curious.

I use a Sound Project B1 in all my recordings and, regardless what others might say, I'm really satisfied with the result.

Jag hämtar från ett tidigare inlägg av Julianna - "I used an AT 2050 multidirectional microphone".
Vet inte själv någonting om den.
/Asti
« Senast ändrad: 28.01.2011, 11:25:08 by asti »


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
AT2050 borde inte bli så där vass. Då är det nåt annat som är fel. Vad använde hon för preamp?


asti

  • Gäst
AT2050 borde inte bli så där vass. Då är det nåt annat som är fel. Vad använde hon för preamp?

Har tyvärr ingen mer "teknisk" info än detta!

Julianna, what kind of preamp did you use?

/Asti


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Studio Projects hahahaha. Tack nu vet jag vars du befinner dig. Tänk om alla kände till B1:an som är så bra. Då skulle ingen kasta bort pengar på dyra mikrofoner.

Jag har tre budskap till dig:

1) Lyft din mentala nivå, eftersom du alldeles för lätt får oss andra att regrediera, å det grövsta.
Bland tomtar och troll - kom ihåg din roll! Lyssna och lär - såväl här som där.
[mp3=200,20,0,left]http://www.shivas.se/files/kontrollrumsklagan.mp3[/mp3]

2) Med ett sånt enastående intresse, fråga Juliana yourself. Det ter sin aningen märkligt att du frågar en vuxen människa i det musikerforum du och Juliana befinner sig i. Asti hjälper dig med att ställa din fråga på engelska. Om du inte förstått eller lärt dig, kan jag förklara att Asti och Juliana inte är samma person. De befinner sig inte ens i samma hus, stad eller land! Om du är intresserad, fråga Juliana själv och gör det på engelska.

3) Kom ihåg att vara ödmjuk avseende nivå på utrustning och kunnande och lär dig själv.
« Senast ändrad: 28.01.2011, 12:32:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Studio Projects hahahaha. Tack nu vet jag vars du befinner dig. Tänk om alla kände till B1:an som är så bra. Då skulle ingen kasta bort pengar på dyra mikrofoner.
Moget utalande...  ;)
Hur gammal sa du att du var?? 36!! Ja jisses.. :lol:

Dyrast grejjer vinner...Eller???   :blink:

Förlåt Asti och Julianna!!
Skitbra låt och framförd..(Har bara lyssnat på originalet,vågar inte lyssna på Trollets version för det lär väl låta så bra att jag måste köpa Fiiinare mickar.  :rolleyes:)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Jag ger mig! Det är absolut ingen skillnad mellan Studio Projects B1 och Neumann U87 förutom priset. Det är bara idioter som köper U87:an för att dom är så jävla dum i huvet och tror att den är bättre än B1. Undra när Abbey Road kommer upptäcka att B1:an finns och börja använda den.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Jag ger mig! Det är absolut ingen skillnad mellan Studio Projects B1 och Neumann U87 förutom priset. Det är bara idioter som köper U87:an för att dom är så jävla dum i huvet och tror att den är bättre än B1. Undra när Abbey Road kommer upptäcka att B1:an finns och börja använda den.
Det är nog ingen som ifrågasätter vad som är bättre eller sämre, men jag tror att du missar nyanser i det vanliga svenska språket - du förstår inte vad andra säger och du begriper nog inte heller riktigt hur du uttrycker dig!

Sorry Asti - ska inte gnälla mer i din tråd, men det intressanta är att det alltid blir så när AF trådar, man kan ju hoppas att en aha-klocka ringer snart hos gossen.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Nu glömde jag nästan bort att MaxB har defekt hörsel så med hänsyn till det så borde vi ju ta hans inlägg med en nypa salt


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu glömde jag nästan bort att MaxB har defekt hörsel så med hänsyn till det så borde vi ju ta hans inlägg med en nypa salt

Jag har ända sen Analogfreak fick en varning (runt den 22 januari) haft god ton mot grabben. Jag har bjudit till och har försökt hålla god ton mot honom. Men det har totalt gått honom förbi. Han har inte ens lagt märke till att jag givit honom en chans, att jag bemött honom med så mycket respekt jag kan. Jag hoppades att han var tillräckligt socialt kompetent men det var tyvärr en missbedömning. Du har fått en varning. Ska du vara kvar på kontrollrummet får du rycka upp dig!

Beakta punkt 1) och 3) här ovanför!
« Senast ändrad: 28.01.2011, 16:00:26 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Vilken varning? Jag får inte ut nåt av det här Kalle-Anka forumet. Ni kan ju ingenting annat än att leka värdsmästare med era B1:or.
Ni är för sorgliga.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Vilken varning? Jag får inte ut nåt av det här Kalle-Anka forumet. Ni kan ju ingenting annat än att leka värdsmästare med era B1:or.
Ni är för sorgliga.
Om du inte får ut nåt så kan väl du dra iväg till bumbibjörnarnas forum - där kan du kanske begripa lite av vad som sägs gossen
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag får inte ut nåt av det här Kalle-Anka forumet. Ni kan ju ingenting annat än att leka värdsmästare med era B1:or. Ni är för sorgliga.

Vad är ditt syfte med att uttrycka dig på kontrollrummet?
« Senast ändrad: 28.01.2011, 15:59:54 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Det enda ni gör är att gnälla men ni saknar helt kompetens och fattar ingenting av vad inspelningsteknik och mixteknik handlar om. Jag försöker tala om vilka saker man måste tänka på och ni hånskrattar för att ni inte fattar nåt. Ni tror att man kan ta vad skit som helst att spela in med och att man sen trollar fram en guldklimp vid masteringen ur en skitmix. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt alla idioter här. Det är bara Asti som beter sig som folk och det är bara han som förtjänar min ödmjukhet och det får han via pm.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det enda ni gör är att gnälla men ni saknar helt kompetens och fattar ingenting av vad inspelningsteknik och mixteknik handlar om. Jag försöker tala om vilka saker man måste tänka på och ni hånskrattar för att ni inte fattar nåt. Ni tror att man kan ta vad skit som helst att spela in med och att man sen trollar fram en guldklimp vid masteringen ur en skitmix. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt alla idioter här. Det är bara Asti som beter sig som folk och det är bara han som förtjänar min ödmjukhet och det får han via pm.

Detta är ett forum för alla, från nybörjare till mer avancerade...
Den som är sympatisk vinner respekt, oavsett om hon är duktig eller ej...
Asti har min respekt, han är både sympatiskt och duktig. 
Vad är du? Hur länge ska man vänta på dig?

Om det hjälper, föreslår jag att du gråter!
« Senast ändrad: 28.01.2011, 14:27:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil

asti

  • Gäst
AF erbjöd sig att mastra min färdiga mix för att få mer "liv", djup etc i låten och det mottog jag tacksamt.
Jag var redan då medveten om att han inte kunde trolla fram en "felfri" slutprodukt ur en bristfällig mix,
men var nyfiken på vad som gick att åstadkomma. Man vill ju alltid att det ska låta så bra som möjligt.
Själv tycker jag vissa saker blev bättre, t.ex kontrabasen och sången, medan gitarrerna blev "bumligare"
och mindre "klara". Sedan beror naturligtvis en hel del också på vilken ljudbild man helst föredrar.
Gillar man ett mjukt, kanske aningen dovt ljud, eller vill man hellre ha en klar, diskantrik ljudbild.
Jag är som sagt innerligt tacksam för alla synpunkter, tips etc vad gäller låten, men snälla, kan vi hålla oss
till det under "civiliserade" former...?
/Sympatiske Asti  :rolleyes:


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Jag får både samtal, PM och epost kring din inställning och hur du bemöter andra på vårt forum. Nu får du sluta upp och ta en time out här. Annars tar jag en time out för din del.

Detta är en varning. Jag vill inte se några spydiska, sarkastiska eller annars bara otrevliga inlägg av dig på 4 veckor.

Tack.

Du ville inte svara på mina PM sist skrev du. Du har visat var du står din lilla rövslickare. Men eftersom jag är en lojal människa och svarar folk så vill jag inte sjunka lika lågt som du. Du verkar inte inse vilken liten ryggdunkar-sandlåda du har. Jag har inte fått ut ett jävla skit av att vara med här. Det här är ju värre än Lunarstorm. Jag vill att du avslutar mitt konto så kan ni fortsätta leka på ert Kalle-Anka stadie.

Lycka till Asti med din låt! Tråkigt att dina kompisar skulle gå till personangrepp när jag är snäll och gör ett jobb gratis åt dig. Jag antar att dom vill hämnas för en annan tråd. MaxB är döv men kommer med kritik som helt saknar grund vilket gör det hela ännu mer komiskt.

Har man ingen åsikt så skapar man en åsikt för att angripa mig. Jag tycker ändå att jag lyfte din låt till det bättre utifrån förutsättningarna.
Jag litar bara på mina egna öron och jag varken kan eller vill ta kritik från n00bar som inte fattar vad det handlar om.

Tack för mig! :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag önskar Analogfreak lycka till efter hans tal till tsmalmbe via Astis musiktråd: - All I can think of

Jag får både samtal, PM och epost kring din inställning och hur du bemöter andra på vårt forum. Nu får du sluta upp och ta en time out här. Annars tar jag en time out för din del.

Detta är en varning. Jag vill inte se några spydiska, sarkastiska eller annars bara otrevliga inlägg av dig på 4 veckor.

Tack.

Du ville inte svara på mina PM sist skrev du. Du har visat var du står din lilla rövslickare. Men eftersom jag är en lojal människa och svarar folk så vill jag inte sjunka lika lågt som du. Du verkar inte inse vilken liten ryggdunkar-sandlåda du har. Jag har inte fått ut ett jävla skit av att vara med här. Det här är ju värre än Lunarstorm. Jag vill att du avslutar mitt konto så kan ni fortsätta leka på ert Kalle-Anka stadie.

Tråkigt att dina kompisar skulle gå till personangrepp när jag är snäll och gör ett jobb gratis åt dig. Jag antar att dom vill hämnas för en annan tråd. MaxB är döv men kommer med kritik som helt saknar grund vilket gör det hela ännu mer komiskt.

Har man ingen åsikt så skapar man en åsikt för att angripa mig.
...jag varken kan eller vill ta kritik från n00bar som inte fattar vad det handlar om.

I det sista stycket riktas uppenbarligen kritik till fler än mig. Tråkigt!
« Senast ändrad: 28.01.2011, 16:47:05 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Om vi tittar på vad du AF har åstadkommit med denna låt, och vad du har skrivit i diverse trådar, så ser man ett tydligt mönster. Du älskar prylar och ser upp till allt vad proffsen använder. Att få äga en U48 är väl en våt dröm för dig, att få klappa ett R.E.D.D eller ett TG-bord är väl likställt med nirvana. Men du glömmer en sak, även om du skulle lyckas bygga en Studio2-replika där hemma, så blir du inte en Geoff Emerick eller Ken Scott för det. (Du kanske har andra preferenser och studioikoner, men häng inte upp dig på det.)

Varför? Jo, dessa grabbar och andra duktiga yrkesmän använde öronen. Det var deras viktigaste verktyg, inte prylarna. Du har inte visat att du kan använda öronen. Du märker inte att du glömt att dra av topp, du lägger upp en mastring som ska låta bra för du har ju kört den genom Neve-burkar, snackar om att dra av 7 dB (vilket är MYCKET) vid 200Hz för att få det bra... Det blir i alla fall inte så att någon tycker det låter riktigt bra. Och allt är mixens, mickarna, eller preamparnas fel, inte ditt. Att mastra handlar om att göra det bästa utifrån givna förutsättningar, har du inte insett det? Och i detta fall hade du ju möjligheten att påverka mixen, att instruera hur basen skulle ha skurits på gitarrerna för att dina mirakelburkar så fungera redan innan du satte igång med mastringen, eller hur? Men du skrev: "Tycker att kontrabasen låter för tunn. Sången något för ljus. Annars låter det bra."

Du måste lära dig att lyssna på vad du gör. Och skall du ha med människor att göra så rekommenderar jag dig också att börja lyssna på vad andra säger. Och att kunna ta kritik, det viktigaste av allt.
DON'T PANIC


Burnin Sven

  • Gäst
Har lyssnat massor på låten och den är överjäkligt bra. Min fråga är om jag får lira den på min jtv kanal ibland? Det skulle vara roligt att få visa upp hur bra musik det görs här.
Göran


asti

  • Gäst
Har lyssnat massor på låten och den är överjäkligt bra. Min fråga är om jag får lira den på min jtv kanal ibland? Det skulle vara roligt att få visa upp hur bra musik det görs här.
Göran
Jag vet inte vad jtv kanal är för något, men det är roligt att du gillar låten,
så för min del tycker jag bara att det är roligt ju fler som vill lyssna på den.
/Asti


Burnin Sven

  • Gäst
Ok då kör jag den ibland. Det är min kanal som jag sänder web TV på.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ok då kör jag den ibland. Det är min kanal som jag sänder web TV på.

Skicka en eller annan länk så Asti och vi andra vet mer.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Ok då kör jag den ibland. Det är min kanal som jag sänder web TV på.
Vill gärna veta hur jag kan se det!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ok då kör jag den ibland. Det är min kanal som jag sänder web TV på.
Vilken version väljer du?  :ph34r:  :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Burnin Sven

  • Gäst
Tror jag kör en egen hemmagjord "mastring" faktiskt.

Jag testade att leka lite med den i Mixbus och jag tycker att jag fick till det lite ok. Den blev lite mindre diskantrik på nåt sätt men om det blev bättre dom två fina versionerna som redan finns det är ju svårt att säga då jag gjorde det med mina lurar som lyssning.

Annorlunda är nog mera det rätta ordet men Mixbuss har faktiskt en jäkla fin kompressor inbyggd i programmet som om man får till det kan göra en hel del för soundet faktiskt. Dvs då måste man nog vara lite mera kunnig än jag för jag bara bökar runt lite  :D.

Jag lekte lite med highpass på spåret och ett litet reverb på buss, oxå med highpass och minus ca 3-4 db runt 2200 Hz, tapesaturation som pendlar mellan 0 och + fyra db, lite + på low, samt lite + på mid. På mastern blev det highpass, compressor, tapesaturation (samma inställning), full low, bort med pyttelite mid och lite lite + på high.

Ja typ meckade runt lite på örat  :D.

Jag tycker det blev bra och framför allt ett lite mjukare sound som funkar helt ok för broadcasting. Men det är ju inget vetenskapligt på något sätt  :D.

Ha det bra folks.
Göran


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skicka länk!

Det är min kanal som jag sänder web TV på.
Skicka en eller annan länk så Asti och vi andra vet mer.

Det är min kanal som jag sänder web TV på.
Vill gärna veta hur jag kan se det!

Skicka länk!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Burnin Sven

  • Gäst
Ok sorry det blev visst ett par inlägg under tiden som jag skrev som jag inte såg och sen blev jag upptagen med annat . Länken till min kanal finns numera under här. Men jag sänder ju live så det finns bara en länk till kanalen inte till själva låten.
« Senast ändrad: 29.01.2011, 04:15:08 by Burnin Sven »


asti

  • Gäst
Ok sorry det blev visst ett par inlägg under tiden som jag skrev som jag inte såg och sen blev jag upptagen med annat . Länken till min kanal finns numera under här. Men jag sänder ju live så det finns bara en länk till kanalen inte till själva låten.

Vilka tider sänder du?
Använder du Juliannas video ifrån den här tråden?
« Senast ändrad: 29.01.2011, 09:34:26 by asti »


Burnin Sven

  • Gäst
Det är ganska oregelbundet men mest varje dag.
« Senast ändrad: 30.01.2011, 00:30:38 by Burnin Sven »