Kontrollrummet

Dividend -intro c

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
NY VErsion 8 av den här...

Ännu ingen sång, men ganska klar i övrigt

----------
Några tankar om det här som börjar ta form?

Fixade dist och timpani och lade till 3 minuter som skall justeras.

Inte klart alltså, men är liksom nöjd med den på nått sätt nu.

Tack för tankar.


----
Försöker överföra lyssnarens (åtm mitt) fokus mellan olika typer av ljudbild, ca 3-4 gånger i det här utkastet. Slutet är gammalt, början (2-2½ minuter) är nytt. Har jag nåt att bygga på här, i Edra öron? :)

Vill ha feed på sådant som kan tänkas irritera lyssnaren, på detta stadium. Alltid kul med sågningar förstås. Bara det inte är en fredagkväll efter 23 så:)

Timpanisten vet inte vad ordet dynamik och känslighet vill säga, men orkar man med honom kanske det är värt en lyssning.
Och korta blås-fraserna i början kan nog jobbas på. Mycket.

Nåt annat? :)

Tack på förhand
Per
« Senast ändrad: 13.02.2011, 21:31:35 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Lazarus

  • Gäst
Har jag nåt att bygga på här, i Edra öron? :)


Absolut. Låter i stort sett jättebra. Jag har bara 2 saker att anmärka på:

1. Som du själv påpekade, timpanisten är på dåligt humör av någon anledning ;)

2. Jag vet inte hur du spelade in stycket men JAG hade nog valt att försöka spela "på frihand", utan metronom för att få lite dynamik i tempot.


/Lazarus


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för påpekandena, och välkommen (?) till forumet. Tror inte jag sett dig förr? :)


Ja, orkestern är snortajt :D mellan grupperna, MEN INTE inom. (Eftersom det är inspelade ljud så hör man ju nån fiol som kommer snett på staccatot och sånt där. Men att flöjterna är EXAKT på mikrosekunden där hornen börjar spela sin not, är inte realistiskt. Typ.)
Det hjälper faktiskt inte ens att fiffla med tempot som man bör göra.

Skrev följande också:

Skall lyssna på 2-3 låtar här ikväll, händer ju noll på det här forumet. :D Eller skrivs alla inlägg i dolda underforum nuförtiden, där inte jag har åtkomst?.  Tyckte mig se nån demolåt av nån lasarus? Bara det inte är biblisk dansband, så tar jag och lyssnar på den härnäst. Lär ju inte få veta hur det förhåller sig, om ingen berättar för mig eller.
Har en sådan där "Fria associationers dag" idag... bla bla bla
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Back to rootes känns det som men utan kineseriet bra bra - spännande mörka grejor även om början var lite väl mörkt uppblandningen av dur och moll känns fint. Det är bra Per bygg vidare på denna.
Och Lazarus skall du absolut lyssna till - han är en tillgång till forumet på alla sätt.
« Senast ändrad: 30.01.2011, 12:11:53 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Lazarus

  • Gäst

Ja, orkestern är snortajt :D mellan grupperna, MEN INTE inom.

Jag menar inte att det är för tajt. Jag menar mer att tempot borde vara mycket mer flytande (om du förstår vad jag menar).

Tack för välkomnandet förresten.

/Lazarus


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Ja, orkestern är snortajt :D mellan grupperna, MEN INTE inom.

Jag menar inte att det är för tajt. Jag menar mer att tempot borde vara mycket mer flytande (om du förstår vad jag menar).

Tack för välkomnandet förresten.

/Lazarus

Hehe, då förstår jag inte. Tajt för mig är att spela ett instrument så det låter "total-kvantiserat", typ som Yngwie.
Jag har ändrat tempot rejält på tempospåret, för mycket?

Fattar bara inte vad flytande betyder vad gäller tempo? Vatten är flytande. Man kan ju "frasera" tempo för att ge ett mänskligare intryck förstås, kanske så du menar? :)

Varsågod.
https://soundcloud.com/user7789882


Lazarus

  • Gäst
Ok. Begreppsförvirring.

Tight, för mig, betyder att 2 eller flera personer är samspelta. Tempot kan ju sedan skifta uppåt och neråt fast dom fortfarande är tighta.

/Lazarus


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
AHa. Då förstår jag!

Det är ju så. Helt klart, på ställen så spelar olika instrument med vitt skilda attack osv, det är ett ständigt problem :)

Tack för utredningen!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ett ganska typiskt Divid-verk i mina öron, värt att jobba på, men det första som slår mig är att det titt som tätt distar.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Back to rootes känns det som men utan kineseriet bra bra - spännande mörka grejor även om början var lite väl mörkt uppblandningen av dur och moöö känns fint. Det är bra Per bygg vidare på denna.

Kul att det funkar. :) Det är lätt att inte låta kines, bara att använda alla 7 noter i skalan. ;) Tycker alla andra borde använda 8 nån gång, för att få lite nya perspektiv på tillvaron :)

Tack för upppiggande ord.

Gurano: Det är säkert väldigt typiskt. Disten skall fixas! Tack för påpekandet och lyssningen.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Inom pop/rock genren kan man ofta härleda demos till nån artist. Men i klassisk musik är det svårare - för mig. Därför är jag lite nyfiken på vilken din inspirationskälla är, antar det är fler. Men det bör väl vara nåt före 1900, kanske Grieg, Sibelius eller någon?
Sen det andra. Du lägger ofta upp alster som är på väg att bli till, vissa blir det, men en del inte. Vad är målsättningen? Vad vill komma fram till? En sak är att lära sig uttrycka sig symfoniskt och det gör man inte på kafferast och det kan man i för sig vara nöjd med, men som jag tidigare sagt skulle din musik kunna ha plats inom filmmusik, även om det är tufft där. Är otroligt imponerad av din outtröttliga vilja!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hej Tokai. Kul att du gillar och tycker det skulle funka i film. Jag tycker som du om pop/rock-genren, att man kan höra vad artisten influerats av innan. Hade en koll på Beatles igår, och jag tycker mig märka 2 komponenter i deras musik (senare flera, t ex indiskt). Dels Rockn'roll såklart men så har de gjort något "eget" av denna och jag undrar vad den andra komponenten är? Typ brittisk folkmusik eller vad? :D (Om du vet.)

Blandningen var i vilket fall jädrigt effektiv.

Själv vet jag inte vad jag influerats av generellt. Jag har lyssnat på och gillar det mesta. :) Kan dra varje genre och mitt favoritgrupp där om du vill :D Men det är nog inte så kul info. Vad är dina influenser? :)

(Man hör ju beatles i det du gör definitivt.)

Tycker nog dock att Bach och Beethoven är de jag helst lyssnar på inom klassiskt före 1900-tal. BAch om jag är på tänkar-humör, och Beethoven om jag är på annat. Efter 1900 blir det shostakovich som kombinerar båda sätten. OCh lyckas ibland.

Jag skall starta en tråd om folks influenser under kvällen :)

(Btw, tokai, behöver du hjälp med stavningskoll o dyl, så är det såklart gratis. BAra pm:a. Såvida det inte gäller romaner.)



https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Några tankar om det här som börjar ta form?

Fixade dist och timpani och lade till 3 minuter som skall justeras.

Inte klart alltså, men är liksom nöjd med den på nått sätt nu.

Tack för tankar.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Okej. Nu har Dividend hittat harpan! :D

Låter jävligt mysigt, och så men kommentarer kring allt mottages gärna.. Blir nån filning till på denna, men kanske inte fler uppladdningar :) v7 är senast (i trådhuvudet)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter genomarbetat och väldigt vackert. Vissa saker berör mer, andra mindre.

Kompositionen är intressant. Första minuten känns trevande, som att orkestern prover sina instrument på en och samma slinga. Sedan tar det lite friare former, det stämmer ibland och blir vackra harmonier, men också en del som inte säger så mycket. När sången kommer in så börjar det hela bindas ihop, och utvecklas till något som blir begripligt och har potential att fastna vid fler genomlyssningar. Det som var innan sången kom in känns som en introduktion som jag vid förstone tyckte kunde klippas bort, men som kanske måste vara där för att man ska förstå resten? Fast första minuten tycker jag fortfarande känns överflödig.

Tekniken tycker jag du har fått till väl denna gång. Okej, sången är inte naturlig alls men den duger att demonstrera melodin. Träblås och valthorn har du fått till riktigt bra denna gång och jag har inget att klaga på där. Återbesöket träblåset gör vid 127s är snyggt.  Stråken är också bra, bara ett par volymhopp som stör (100 resp 184 s.) Kul att höra harpa, den bygger ihop hela stycket klangmässigt och gör det hela lättlyssnat. Men den gör nog också ljudbilden en aning tät i mellanregistret, skulle önska något mer som spelar i höga registret; piccolo eller glock kanske.

Dynamiken går att få mer dramatisk. Låta cymbalsvällningen gå över till ett tutti strax innan sången kommer in kanske? Lite mjukare lite någon annanstans kanske.

En bra bit på väg. Fortsätt jobba på med denna, tycker jag.
DON'T PANIC


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Inledningen är vacker och det är en skön och faktiskt lite obestämbar melodi. Det kan i många stycken som du producerat finnas tydliga drag åt "asiatisk" musik. (pga dina kunksaper och erfarenheter från landet i öster?)  :)   Men här är det inte så tydligt.

Det är lite mullrande i början med slagverket, kan vara rätt men i mina Camebridge Soundworks blir det för mycket.

Vid 1.57 är det en sådan där "skum" timpani som har någon sorts glissando. Oväntad, vet dock inte om jag gillar den.

Sången känns väldigt rätt men förmodligen blir det extremt bra med äkta vara.

Melodin på sången känns lite DM!

Det är lite melodi som kan vara från knäppa stråkar eller harpa, i slutet, låter nästan lite "piano". Alltså knäppande på violens stråkar,, Kanske kan den lyftas fram lite mer?

(Erkänner att jag inte har en jäkla aning om vad det kallas när man ändrar på tonen i en timpani, eller knäpper på stråkarna,, flagoletter kanske??)


Jag tycker det är väldigt välkomponerat och känns som ett "vuxet" stycke!
« Senast ändrad: 31.01.2011, 20:39:03 by Light Head »


Lazarus

  • Gäst
Tjena

Jag har lyssnat på den ett par gånger till nu och slogs av en annan sak. Fortfarande mycket imponerande och fantasifullt men jag saknar en sak..........tystnad. Det är ljud precis hela tiden. Inte en tiondels sekunds tystnad någonstans. Jag tror stycket skulle vinna väldigt mycket på att du kanske tog bort någon/några stämmor emellanåt. Less is more, så att säga.

Fast fortfarande väldigt bra.


/Lazarus


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för tankar, Lazarus.

Kan ligga en hel del i vad du säger om stämmor/tystnad på ett par ställen i låten.


Kul att du tycker det är väldigt bra!

*Får svara er andra sen!*
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Det här tycker jag påminner en hel del om Oppenheimers 3:e Blåskatarr för slagvärk och Orkester i bara mässingen,
speciellt i stuckaturens inledande ligament......  :o
Nej, skämt åsido - jag kan bara göra bedömningen att det är mycket vackert och behagligt att lyssna på!
Några avancerade analyser är jag tyvärr inte kapabel att göra.  :)
Men en sak jag tänkte på är att då och då går tonarten över i dur, men ganska omgående tillbaka till moll.
Personligen skulle jag uppskatta att dur-avsnitten förlängdes, så att man upplever mer variationer i "stämningarna" i stycket.
Pukorna är effektfulla och jag tycker stråkljuden generellt låter bra och jag upptäcker inga "avhuggna" toner, utan de klingar ut fint.
Kvinnorösterna/kören skulle naturligtvis helst varit "riktig" sång, men det är ju inte alltid så lätt att fixa.... :)
Imponeras som vanligt över det komplexa och smakfulla arret.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Omotiverat forte vid 01:40. Kören låter syntig. Harpan kommer in för tidigt på nåt ställe. Snyggt annars. En del fina passager. Aningen trevande - inte fel men hade gärna hört ett tydligare tema.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Omotiverat forte vid 01:40. Kören låter syntig. Harpan kommer in för tidigt på nåt ställe. Snyggt annars. En del fina passager. Aningen trevande - inte fel men hade gärna hört ett tydligare tema.

Tack för tankar.
Tydligare tema än vilket tema i låten?

Nej, skämt åsido - jag kan bara göra bedömningen att det är mycket vackert och behagligt att lyssna på!
Några avancerade analyser är jag tyvärr inte kapabel att göra.  :)
Men en sak jag tänkte på är att då och då går tonarten över i dur, men ganska omgående tillbaka till moll.
Personligen skulle jag uppskatta att dur-avsnitten förlängdes, så att man upplever mer variationer i "stämningarna" i stycket.
Pukorna är effektfulla och jag tycker stråkljuden generellt låter bra och jag upptäcker inga "avhuggna" toner, utan de klingar ut fint.
Kvinnorösterna/kören skulle naturligtvis helst varit "riktig" sång, men det är ju inte alltid så lätt att fixa.... :)
Imponeras som vanligt över det komplexa och smakfulla arret.

Tackar för analysen. Körens melodi sjungs in av en tjej snart, men den verren läggs förmodligen inte upp på KR.
Bra tankar f ö. :)

Låter genomarbetat och väldigt vackert. Vissa saker berör mer, andra mindre.

Kompositionen är intressant. Första minuten känns trevande, som att orkestern prover sina instrument på en och samma slinga.

Tack för din analys! :)
Att de spelar samma fras, var min tanke förstås, fast en viss variation tillkommer försent. Om jag tolkar dig rätt.


Citera
Sedan tar det lite friare former, det stämmer ibland och blir vackra harmonier, men också en del som inte säger så mycket. När sången kommer in så börjar det hela bindas ihop, och utvecklas till något som blir begripligt och har potential att fastna vid fler genomlyssningar. Det som var innan sången kom in känns som en introduktion som jag vid förstone tyckte kunde klippas bort, men som kanske måste vara där för att man ska förstå resten? Fast första minuten tycker jag fortfarande känns överflödig.

Jag håller inte med ;) Vi har ju som sagts annorstädes, annorlunda tonspråk. Och även tankar om vad som är en vacker melodi, förstås.
Citera
Tekniken tycker jag du har fått till väl denna gång. Okej, sången är inte naturlig alls men den duger att demonstrera melodin. Träblås och valthorn har du fått till riktigt bra denna gång och jag har inget att klaga på där. Återbesöket träblåset gör vid 127s är snyggt.  Stråken är också bra, bara ett par volymhopp som stör (100 resp 184 s.) Kul att höra harpa, den bygger ihop hela stycket klangmässigt och gör det hela lättlyssnat. Men den gör nog också ljudbilden en aning tät i mellanregistret, skulle önska något mer som spelar i höga registret; piccolo eller glock kanske.

Kul att tekniken funkar väl.

Citera
Dynamiken går att få mer dramatisk. Låta cymbalsvällningen gå över till ett tutti strax innan sången kommer in kanske? Lite mjukare lite någon annanstans kanske.

Sant om dynamiken!

Inledningen är vacker och det är en skön och faktiskt lite obestämbar melodi. Det kan i många stycken som du producerat finnas tydliga drag åt "asiatisk" musik. (pga dina kunksaper och erfarenheter från landet i öster?)  :)   Men här är det inte så tydligt.

Det är lite mullrande i början med slagverket, kan vara rätt men i mina Camebridge Soundworks blir det för mycket.

Vid 1.57 är det en sådan där "skum" timpani som har någon sorts glissando. Oväntad, vet dock inte om jag gillar den.

Skall kolla 1.57

Citera
Sången känns väldigt rätt men förmodligen blir det extremt bra med äkta vara.

Melodin på sången känns lite DM!

:)

Citera
Det är lite melodi som kan vara från knäppa stråkar eller harpa, i slutet, låter nästan lite "piano". Alltså knäppande på violens stråkar,, Kanske kan den lyftas fram lite mer?

(Erkänner att jag inte har en jäkla aning om vad det kallas när man ändrar på tonen i en timpani, eller knäpper på stråkarna,, flagoletter kanske??)

Pizzicato.


Tackar Light Head och alla er andra, för bra kritik.



Jag tycker det är väldigt välkomponerat och känns som ett "vuxet" stycke!

[/quote]
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
NY VErsion 8 av den här...

Ännu ingen sång, men ganska klar i övrigt
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
*BUMP* Några fler tankar om denna, som nu finns i en sista version?

kanske blir en v9 också :) Behöver feed!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
gillar början mycket, håller med Lazarus om att kanske timpanin skulle bli mer levande framförd på frihand
väldigt mycket bas på dem åxo, kanske kunde tas ner ett snäpp..eller..hmm
äh det blir mäktigt när jag vänjer mig vid det

i övrigt skön musik, det flyter fram utan skarvar
gillart skarpt, men timpani början är höjdpunkten för mig
gott jobbat!

:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Timpani och jag blir inte vänner i introt. Den är mörk och mäktig men alla instrument befinner sig en bit ifrån mikrofonen utan gnistrande diskant och kanske är det därför som jag upplever att allt tillsammans med timpanin låter för dovt?

Där efter 75 sekunder kommer en knappt märkbar övergång från moll till dur (?) som jag uppskattar mycket att den är så diskret som den är. En blyg skönhet liksom.

Trevligt med olika teman olika instrumentgrupper som spelar på olika delar av stycket.

300 sekunder in låter det som bra bakgrundsmusik i en indianfilm men rösten som sjunger melodin är i mina öron för syntlik. Kanske attacken i den som skulle kunna ändras så att den låter bättre i mina öron. Eller något annat så att den låter mer som en röst, för det passar bra här. Kanske ska prova att ha något mer instrument som följer rösten (samma melodi samtidigt). Testa gärna med något eller några andra instrument, harpa med kort attack eller flöjt eller stråke? Sen kommer bläckblås och följer rösten, good. Och sen är det parallella melodier där sångrösten har en lugnare melodi. Bra känsla, bra tänkt!

338 och framåt skulle jag vilja att du sänker volymen på sångstämman. Blir för stark där.

Händer en hel del trevliga saker i stycket må jag säga!
« Senast ändrad: 21.02.2011, 08:02:58 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
gillar början mycket, håller med Lazarus om att kanske timpanin skulle bli mer levande framförd på frihand
väldigt mycket bas på dem åxo, kanske kunde tas ner ett snäpp..eller..hmm
äh det blir mäktigt när jag vänjer mig vid det

i övrigt skön musik, det flyter fram utan skarvar
gillart skarpt, men timpani början är höjdpunkten för mig
gott jobbat!

:)

Kul att du gillar timpanipartiet. Rattle tyckte (ovan) att det borde klippas bort. :D

Kul att du gillade! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tack för givande och konstruktiva tankar Max!

Timpani och jag blir inte vänner i introt. Den är mörk och mäktig men alla instrument befinner sig en bit ifrån mikrofonen utan gnistrande diskant och kanske är det därför som jag upplever att allt tillsammans med timpanin låter för dovt?

Säkert så, skall höja de basigaste timpanislagen en halv oktav eller så!

Citera
Där efter 75 sekunder kommer en knappt märkbar övergång från moll till dur (?) som jag uppskattar mycket att den är så diskret som den är. En blyg skönhet liksom.

Trevligt med olika teman olika instrumentgrupper som spelar på olika delar av stycket.

Kul att "huvud"-partiet gillas! Jag älskar det själv :) Om man får skryta lite. ;)

Citera
300 sekunder in låter det som bra bakgrundsmusik i en indianfilm men rösten som sjunger melodin är i mina öron för syntlik. Kanske attacken i den som skulle kunna ändras så att den låter bättre i mina öron. Eller något annat så att den låter mer som en röst, för det passar bra här.

Det är tänkt för kvinnlig sångerska, men den versionen läggs nog inte upp på kr, om hon sjunger in det. Av många orsaker. :)

Citera
Kanske ska prova att ha något mer instrument som följer rösten (samma melodi samtidigt). Testa gärna med något eller några andra instrument, harpa med kort attack eller flöjt eller stråke? Sen kommer bläckblås och följer rösten, good. Och sen är det parallella melodier där sångrösten har en lugnare melodi. Bra känsla, bra tänkt!

Tack!

Citera
Händer en hel del trevliga saker i stycket må jag säga!

Tack, men det kommer nog en avslutande kr-version 9. :)
https://soundcloud.com/user7789882