Kontrollrummet

Problem med att tonerna "hänger" kvar i Logic

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dannetempo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Hej!

Ett litet problem som är mkt irriterande


När jag trycker på space (pause) så hänger sig tonerna kvar och skapar ljud som i rincip aldrig slutar, dvs dem dör alldrig ut, utan ligger kvar och låter, även om jag har pausat alla kanaler, någon som vet vad felet kan vara? Jag har troligtvis kommit åt någon knapp.

Har ett par sennheiser lurar och Logic 9

(OBS det är mest synth ljuden som hänger kvar)


Tacksam för svar!


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hej!

Ett litet problem som är mkt irriterande


När jag trycker på space (pause) så hänger sig tonerna kvar och skapar ljud som i rincip aldrig slutar, dvs dem dör alldrig ut, utan ligger kvar och låter, även om jag har pausat alla kanaler, någon som vet vad felet kan vara? Jag har troligtvis kommit åt någon knapp.

Har ett par sennheiser lurar och Logic 9

(OBS det är mest synth ljuden som hänger kvar)


Tacksam för svar!

Jag har haft samma problem i Cubase en gång och då var det drivisarna till mitt midiklaviatur som spökade. Efter en uppdatering av dessa så var problemet borta.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Midi-ljud aktiveras ju från ett "note-on"-kommando och ett "note-off"-kommando då man släpper upp tonen på ett pianokeyboard. Ett sequenserprogram borde ha en inställning (troligen default) som gör att alla inspelade "note-on"-kommandon (som man lyssnar på) automatiskt följs av ett note-off-kommando då man trycker på paus, även om tonen i inspelningen ska fortsätta längre...

Kanske har du kommit åt något kommando i Logic som gör att inte "note off"-kommando aktiveras vid paus? Då vet ingen när slutet på tonen (note off) ska komma, så tonen fortsätter låta i väntan på att få ett "note off"-kommando.

Har du testat vad som händer om du trycker på play efter denna paus och sen tar en paus lite längre fram i låten? Slutar de gamla tonerna låta eller ligger samma toner och låter, även om du pausar på nytt längre fram?
« Senast ändrad: 26.11.2010, 00:37:39 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Apogee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
Jag har haft det problemet med, kör Logic Express 8 lösningen var nya drivisar för mitt CME men du har knappen som är nummer två om metronomen till vänster om jag inte har fel för mig som man kan trycka på och få bort sådana konstigheter!

Hoppas att mitt svar bidrar lite ...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
I cubase har jag fått det problemet någon gång men hittat under "process" typ "stop when note is off"
Om det sker i slutet av en låt har jag jkört en Wright och dragit ner ljudet i mixen.
2 varianter alltså.
Hoppas det löser sig.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se