Kontrollrummet

Covers som håller måttet!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil



två låtar som rockar röven av elvis originalversioner :)
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
"I Put a Spell on You" med Creedence är ju värsta klassikern, långsam och ändå med ett j-a driv. Att de kunde räkna ut att denna suveräna bluespoplåt fanns begravd under en massa skit i Screamin' Jay Hawkins orginalversion är beundransvärt. Orginalet är verkligen kass, inte ens roligt.

Screamin' Jay Hawkins, I Put a Spell on You


Här är CCR´s "orginalinspelning" synkad ihop med bilder från när de spelade samma låt på Woodstock 69. Den Kustom vadderade gitarrstärkare Fogerty hade på Woodstock spelar han fortfarande live på, samma exemplar.


Här är CCR med både bild o dåligt ljud från Woodstock, intressant ändå, vilket hejdlöst gitarrspel. Trummisen Sto Cook är känd bla för sina stora highhatlock.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Kolla här då gitarrnisse:
&feature=related

Fogerty har aningen kort gitarrsladd tycker jag   :blink:


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
"I Put a Spell on You" med Creedence är ju värsta klassikern, långsam och ändå med ett j-a driv. Att de kunde räkna ut att denna suveräna bluespoplåt fanns begravd under en massa skit i Screamin' Jay Hawkins orginalversion är beundransvärt. Orginalet är verkligen kass, inte ens roligt.

Screamin' Jay Hawkins, I Put a Spell on You


Här är CCR´s "orginalinspelning" synkad ihop med bilder från när de spelade samma låt på Woodstock 69. Den Kustom vadderade gitarrstärkare Fogerty hade på Woodstock spelar han fortfarande live på, samma exemplar.


Här är CCR med både bild o dåligt ljud från Woodstock, intressant ändå, vilket hejdlöst gitarrspel. Trummisen Sto Cook är känd bla för sina stora highhatlock.


Ja här har vi helt ett solklart fall där covern spöar orginalet!   CCR och Fogerty skojar man inte bort.  Fast originalet växer på något sätt efterhand måste jag säga.  :)    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Ännu en Cash-inspelning som är bättre än originalet. Även om originalet är jevligt bra..


'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Kolla här då gitarrnisse:
&feature=related

Fogerty har aningen kort gitarrsladd tycker jag   :blink:
Där spelar bägge bröderna gitarr genom Customs baslådor 2 ggr 15". Basisten ser ut att ha tre st Fender dubbelfemton lådor!?
De där sladdarna gick att sträcka rätt så långt.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


freddy

  • Gäst
A Perfect Circle - Imagine

Gillar denna version mer än originalet faktiskt. Mörkare och mer stämning!

« Senast ändrad: 11.12.2010, 22:28:48 by freddy »


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Två slaktningar av två klassiker från Freddy.  :rolleyes: Blir det tredje gillt nästa gång?  ^_^
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
A Perfect Circle - Imagine

Gillar denna version mer än originalet faktiskt. Mörkare och mer stämning!


Helt rätt!
 B)
Originalet är sorgligt överskattat också. Visst är det en viktig text, men... Jag tycker Lennon sjunger rätt kasst på den låten och kompet är totalt fantasilöst. Det här var häftigare. Synd bara att de behöll de fåniga "You-hoo".
DON'T PANIC


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
A Perfect Circle - Imagine

Gillar denna version mer än originalet faktiskt. Mörkare och mer stämning!



Hela eMOTIVe skivan e faktiskt ganska cool. När den släpptes och jag hörde den för första gången och Imgaine framförallt, så tänkte jag  ...va fan gör dom??? Men efter ett par lyssningar så var man hooked. Grym version av Imagine som verkligen har sin egen prägel. Saknar APC  :(

Fast för skojs skull....så skulle jag vilja veta varför Odörir tycker det är en slakt (jag respekterar givetvis din åsikt). För här har man ju verkligen tagit en låt och gjort den till nåt eget. Maynard Keenan har en makalös röst och sjunger som han menar varje ord och arret e mörkt och kryper in under skinnet och ger texten ett lyft som inte originalet har.
Vad är det som du inte gillar??.......bara lite nyfiken  :)
« Senast ändrad: 11.12.2010, 23:24:30 by jonnerstone »


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Imagine är en av dessa uttjatade låtar jag inte orkar höra. Tillsammans med Blowing in the wind, Yesterday etc etc
Fast här blev ju Imagine rejält uppfrächad.
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
"I Put a Spell on You" med Creedence är ju värsta klassikern, långsam och ändå med ett j-a driv. Att de kunde räkna ut att denna suveräna bluespoplåt fanns begravd under en massa skit i Screamin' Jay Hawkins orginalversion är beundransvärt. Orginalet är verkligen kass, inte ens roligt.

Screamin' Jay Hawkins, I Put a Spell on You


Här är CCR´s "orginalinspelning" synkad ihop med bilder från när de spelade samma låt på Woodstock 69. Den Kustom vadderade gitarrstärkare Fogerty hade på Woodstock spelar han fortfarande live på, samma exemplar.


Här är CCR med både bild o dåligt ljud från Woodstock, intressant ändå, vilket hejdlöst gitarrspel. Trummisen Sto Cook är känd bla för sina stora highhatlock.

Men det här verren är inte dum, jag tycker den är ännu ballare än CCR:s!


Söker efter en annan sextiotalsversion med körer som maniskt upprepar "put a spell on, put a spell on..."osv på slutet. Nån som har en aning?
DON'T PANIC


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag vet inte om det är en bättre version än originalet...men iaf inte sämre...och väldigt skön!!




(Radiohead gjorde originalet)

Såg den dessutom framföras live av Jamie på Roskilde......gåshud!!!!
« Senast ändrad: 11.12.2010, 23:59:41 by jonnerstone »


Utloggad sixties

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 488
    • Visa profil
tycker denna är rätt bra, det var väl mc5 som gjorde den i original.



freddy

  • Gäst
Två slaktningar av två klassiker från Freddy.  :rolleyes: Blir det tredje gillt nästa gång?  ^_^

äh, det är du som har daterad musiksmak  :P

Ser gärna att du svarar Jonnerstone med, av intresse.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Grymt bra låt:  "I'm 5 years ahead of my time"

Original: Third Bardo



Cover: Solnas stolheter the Nomads:


/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
A Perfect Circle - Imagine

Gillar denna version mer än originalet faktiskt. Mörkare och mer stämning!



Det gör ont att lyssna...saknar allt...framförallt trummljudet är tragiskt!


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
En cover av en cover (Rainbow gjorde sin version) men denna tycker jag håller måttet....
Cozy Powell på trummor och Brian May på gitarr och sång.....

I mina ögon (öron?) klart delikat.
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Free falling av Tom Petty.

Originalet:

En cover, bättre än originalet. Med John Mayer.


freddy

  • Gäst
Det gör ont att lyssna...saknar allt...framförallt trummljudet är tragiskt!

Något som är tragiskt är idioter som du, som nedvärderar andras smak genom att kalla saker "tragiska" osv. Bara för att du per default ser ner på musik som skapats efter 85, så behöver vi andra inte vara lika enkelspåriga.

Du får väl fatta att det handlar om personlig smak och att det är subjektivt. Du kan uttrycka din åsikt på ett snyggare sätt.
« Senast ändrad: 13.12.2010, 19:42:52 by freddy »


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Två slaktningar av två klassiker från Freddy.  :rolleyes: Blir det tredje gillt nästa gång?  ^_^

äh, det är du som har daterad musiksmak  :P

Ser gärna att du svarar Jonnerstone med, av intresse.

Vad har du emot honom nu eftersom du vill jag ska klämma till honom? :unsure:  :P
Nä jag har faktiskt inte daterad musiksmak. Finns en del bra idag också som är bra. Allt vara inte bättre förr. Så här i efterhand var det inte så mycket som var bra. Men det gäller ju i nutid med. Tycker bara att jag inte har hört någon cover de senare åren som har varit lika bra eller bättre än originalen. Kan finnas någon som jag har missat iofs. Väntar bara på att Lasse Stefanz ska göra en cover på någon Dimmu Borgirlåt.  :lol:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Free falling av Tom Petty.

Originalet:

En cover, bättre än originalet. Med John Mayer.


Men vad är det du säger?  :wacko:



/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det gör ont att lyssna...saknar allt...framförallt trummljudet är tragiskt!

Något som är tragiskt är idioter som du, som nedvärderar andras smak genom att kalla saker "tragiska" osv. Bara för att du per default ser ner på musik som skapats efter 85, så behöver vi andra inte vara lika enkelspåriga.

Du får väl fatta att det handlar om personlig smak och att det är subjektivt. Du kan uttrycka din åsikt på ett snyggare sätt.

Dessutom e ju trummorna grymt coola, tragiskt att man inte kan höra det  :rolleyes:


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Jag måste instämma här, även om jag inte var något större fan av covern. Inte helt dålig men inget band jag gillar. Jaja det där med slaktar covers var mer på skämt. :)  Vad skulle det vara för tragiskt med trummorna arocker? Kan du utveckla ditt påstående? Själv tycker däremot att stråkljudet lät riktigt trist på den här covern. Hört så mycket bättre många gånger om.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Nu har jag också lyssnat. Jag kan bara hålla med aROCKER och säga att trummorna låter riktigt skit. Usch vad dåligt!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Nu har jag också lyssnat. Jag kan bara hålla med aROCKER och säga att trummorna låter riktigt skit. Usch vad dåligt!


Jag är inget fan av den tolkningen heller, fast jag är ju gammal och mossig.  =P    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Nu har jag också lyssnat. Jag kan bara hålla med aROCKER och säga att trummorna låter riktigt skit. Usch vad dåligt!


Jag är inget fan av den tolkningen heller, fast jag är ju gammal och mossig.  =P    /JEH

Ålder spelar ingen roll :)


freddy

  • Gäst
Nu har jag också lyssnat. Jag kan bara hålla med aROCKER och säga att trummorna låter riktigt skit. Usch vad dåligt!


Jag är inget fan av den tolkningen heller, fast jag är ju gammal och mossig.  =P    /JEH

Ålder spelar ingen roll :)

Okej, så ålder och musiksmak har inget som helst samband? Den personliga smaken har heller ingen inverkan på hur vi uppfattar låten?

Skönt att du och aROCK är här och upplyser oss om den universella sanningen angående musik då.  :blink: Tomtar.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Nu har jag också lyssnat. Jag kan bara hålla med aROCKER och säga att trummorna låter riktigt skit. Usch vad dåligt!


Jag är inget fan av den tolkningen heller, fast jag är ju gammal och mossig.  =P    /JEH

Ålder spelar ingen roll :)

Okej, så ålder och musiksmak har inget som helst samband? Den personliga smaken har heller ingen inverkan på hur vi uppfattar låten?

Skönt att du och aROCK är här och upplyser oss om den universella sanningen angående musik då.  :blink: Tomtar.

Freddypojken...   Generellt sett håller jag med om att ålder inte har något med musiksmak att göra.  Jag och säkert du också känner till flera personer som har vart med ett tag men som bara håller sig till s.k. listmusik och den är ju färskvara för dom.  Sen finns det ju även unga personer som är genuint musikintresserade och som upptäcker gamla grejor och har dessa som favoriter o.s.v.   
Att man som äldre oftast har lyssnat mer på musik och följaktligen känner till flera artister (det finns undantag såklart) så påverkar det naturligtvis att man i vissa fall har kvar sina
favoriter vars bäst-före-datum för längesedan har gått ut.     
Enligt min åsikt så gynnar inte musikindustrin som den ser ut idag musikintresserade då det mer än någonsin handlar om att göra musik som den stora massan kan konsumera och då framför man lättillgängligt skval o.s.v.   Såklart finns det talang och bra musik även för musiknördar men då på betydligt smalare kanaler än förr... 

Ta nu inte detta som någon personligt kritik mot din eller ngn annans musiksmak.  Man får tycka om precis vad man vill naturligtvis, detta är bara mina funderingar.  ;)    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


freddy

  • Gäst
Nu har jag också lyssnat. Jag kan bara hålla med aROCKER och säga att trummorna låter riktigt skit. Usch vad dåligt!


Jag är inget fan av den tolkningen heller, fast jag är ju gammal och mossig.  =P    /JEH

Ålder spelar ingen roll :)

Okej, så ålder och musiksmak har inget som helst samband? Den personliga smaken har heller ingen inverkan på hur vi uppfattar låten?

Skönt att du och aROCK är här och upplyser oss om den universella sanningen angående musik då.  :blink: Tomtar.

Freddypojken...   Generellt sett håller jag med om att ålder inte har något med musiksmak att göra.  Jag och säkert du också känner till flera personer som har vart med ett tag men som bara håller sig till s.k. listmusik och den är ju färskvara för dom.  Sen finns det ju även unga personer som är genuint musikintresserade och som upptäcker gamla grejor och har dessa som favoriter o.s.v.   
Att man som äldre oftast har lyssnat mer på musik och följaktligen känner till flera artister (det finns undantag såklart) så påverkar det naturligtvis att man i vissa fall har kvar sina
favoriter vars bäst-före-datum för längesedan har gått ut.     
Enligt min åsikt så gynnar inte musikindustrin som den ser ut idag musikintresserade då det mer än någonsin handlar om att göra musik som den stora massan kan konsumera och då framför man lättillgängligt skval o.s.v.   Såklart finns det talang och bra musik även för musiknördar men då på betydligt smalare kanaler än förr... 

Ta nu inte detta som någon personligt kritik mot din eller ngn annans musiksmak.  Man får tycka om precis vad man vill naturligtvis, detta är bara mina funderingar.  ;)    /JEH

ja, det förstår jag. Tycker inte att det du säger bestrider något jag sagt, håller helt med dig med andra ord, nästan. Kanske att jag inte ogillar allt som går på radio-skvalet jag får känslan av att du gör. Men visst finns det minst lika mycket kvalité idag som förr, idag finns det dessutom så mycket mer stilar och blandningar. Det var inte bättre förr. :) 



Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Nu har jag också lyssnat. Jag kan bara hålla med aROCKER och säga att trummorna låter riktigt skit. Usch vad dåligt!


Jag är inget fan av den tolkningen heller, fast jag är ju gammal och mossig.  =P    /JEH

Ålder spelar ingen roll :)

Okej, så ålder och musiksmak har inget som helst samband? Den personliga smaken har heller ingen inverkan på hur vi uppfattar låten?

Skönt att du och aROCK är här och upplyser oss om den universella sanningen angående musik då.  :blink: Tomtar.

Freddypojken...   Generellt sett håller jag med om att ålder inte har något med musiksmak att göra.  Jag och säkert du också känner till flera personer som har vart med ett tag men som bara håller sig till s.k. listmusik och den är ju färskvara för dom.  Sen finns det ju även unga personer som är genuint musikintresserade och som upptäcker gamla grejor och har dessa som favoriter o.s.v.   
Att man som äldre oftast har lyssnat mer på musik och följaktligen känner till flera artister (det finns undantag såklart) så påverkar det naturligtvis att man i vissa fall har kvar sina
favoriter vars bäst-före-datum för längesedan har gått ut.     
Enligt min åsikt så gynnar inte musikindustrin som den ser ut idag musikintresserade då det mer än någonsin handlar om att göra musik som den stora massan kan konsumera och då framför man lättillgängligt skval o.s.v.   Såklart finns det talang och bra musik även för musiknördar men då på betydligt smalare kanaler än förr... 

Ta nu inte detta som någon personligt kritik mot din eller ngn annans musiksmak.  Man får tycka om precis vad man vill naturligtvis, detta är bara mina funderingar.  ;)    /JEH

ja, det förstår jag. Tycker inte att det du säger bestrider något jag sagt, håller helt med dig med andra ord, nästan. Kanske att jag inte ogillar allt som går på radio-skvalet jag får känslan av att du gör. Men visst finns det minst lika mycket kvalité idag som förr, idag finns det dessutom så mycket mer stilar och blandningar. Det var inte bättre förr. :) 



Håller med dig att det förmodligen finns minst lika mycket kvalitét idag som förr, fast själva skvalet har blivit så mycket sämre p.g.a. musikindustrins girighet de senaste årtiondena.  Du har rätt i att jag dissar det mesta av skvalet idag...   ;)   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Nu har jag också lyssnat. Jag kan bara hålla med aROCKER och säga att trummorna låter riktigt skit. Usch vad dåligt!


Ljudkvalitén på detta klipp var väl inte så inte roligt, det hörs både på s-ljud och cymbaler att det fasar. Dubbel mp3-komprimering om jag får gissa. Om det är det som låter så hemskt i dina öron så får du nog ha överseende med att Youtube inte har bästa ljudet.
Sen kan man höra att trummisen ligger väldigt rakt på beatet, nästan lite före på virveln. En genregrej har jag lärt mig, men det kan ju uppröra häng-sympatisörer.

Var det det du menade med låta skit? Eller såg du bara chansen att hälla bensin på brasan...? <_<
DON'T PANIC


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Nu har jag också lyssnat. Jag kan bara hålla med aROCKER och säga att trummorna låter riktigt skit. Usch vad dåligt!



Sen kan man höra att trummisen ligger väldigt rakt på beatet, nästan lite före på virveln.

Ligger raklång och spelar? Fått i sig allt för mycket alkohol?  :P
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Nu har jag också lyssnat. Jag kan bara hålla med aROCKER och säga att trummorna låter riktigt skit. Usch vad dåligt!


Ljudkvalitén på detta klipp var väl inte så inte roligt, det hörs både på s-ljud och cymbaler att det fasar. Dubbel mp3-komprimering om jag får gissa. Om det är det som låter så hemskt i dina öron så får du nog ha överseende med att Youtube inte har bästa ljudet.
Sen kan man höra att trummisen ligger väldigt rakt på beatet, nästan lite före på virveln. En genregrej har jag lärt mig, men det kan ju uppröra häng-sympatisörer.

Var det det du menade med låta skit? Eller såg du bara chansen att hälla bensin på brasan...? <_<


Om man skulle vilja höra den på Spotify  :D