Kontrollrummet

Covers som håller måttet!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Exempel på covers som inte är bättre än orginalet (finns det?) men som gör orginalet rättvisa och som i sig självt är djävulskt bra!  :) 

Orginallåt: Isac Hayes - Walk on by (Burt Bacharach)   


Cover: The Stranglers - Walk on by (Burt Bacharach)   


Jag bara älskar the Stranglers, precis som kocken Floyd!  :)     
« Senast ändrad: 24.11.2010, 13:58:44 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mikrofonkåt. Petter i original, September gör en cover:



Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Mikrofonkåt. Petter i original, September gör en cover:



Petter är ingen favorit (milt sagt) och inte den här typen av dansmusik heller MEN visst är hon en jäkligt bra sångerska, plus att hon har andra bra features.  =P

Har inte tittat på den här programmet alls faktiskt så jag kollade på ett par klipp och hittade ännu en bra cover:


/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Var det inte Dionne Warwick som först spelade in Walk on by?


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Var det inte Dionne Warwick som först spelade in Walk on by?

Det verkar du ha rätt i. Hon låg på listorna med den -64 redan (http://www.allmusic.com/song/walk-on-by-t4549907)
medans Hayes spelade in sin version -69.  My bad!    Tycker ändå att Stranglers version sticker ut i jämförelse med båda dessa.  :)   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Exempel på covers som inte är bättre än orginalet (finns det?) men som gör orginalet rättvisa och som i sig självt är djävulskt bra!  :) 

Det är klart att det finns covers som är klart bättre än originalet och blivit hittar vilket originalen aldrig var bra för nog. Eller är det bara bra nog covers du menar? :unsure:
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Exempel på covers som inte är bättre än orginalet (finns det?) men som gör orginalet rättvisa och som i sig självt är djävulskt bra!  :) 

Det är klart att det finns covers som är klart bättre än originalet och blivit hittar vilket originalen aldrig var bra för nog. Eller är det bara bra nog covers du menar? :unsure:

Nja, jag menade covers som är bättre än originalet. Kommer inte på någon. Sedan att det finns covers som blivit mer kommersiellt framgångsrika än originalet är ju klart.  Å andra sidan är det
högst subjektivt vad som är "bättre".  ;)   
Ge gärna ngt. exempel som du har!  /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil


Van Halen,Kinks gamla låt,en Cover som verkligen blev bättre... :wub:
Min sista sommar i full frihet (1978),på hösten väntade I20,skytteslusk....
Midsommarafton 1978,en ''bergsprängare'' på axeln,spegelbrillor,''Van Halen'' på full patte...... :wub:
Jag (som du vet Bub),gillar inte covers/coverband :wacko: :ph34r:
............
Men denna passerar filtret med råge!!!! ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
På tal om covers som görs bättre än orginalet....

En orginal låt här...


Och covern här...


Samt en annan version av låten...


Bägge cover versionerna snarlikt bra... (tycker jag !!)
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tycker ändå att Stranglers version sticker ut i jämförelse med båda dessa.  :)   /JEH

Tur att man får tycka olika.  :lol:

Men vad menar du egentligen. Att inga covers är bättre än originalen, fast vissa är bra ändå?  :unsure:
Jag tycker nog i alla fall att det finns rätt många covers som låter bättre än originalen.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tycker ändå att Stranglers version sticker ut i jämförelse med båda dessa.  :)   /JEH

Tur att man får tycka olika.  :lol:

Men vad menar du egentligen. Att inga covers är bättre än originalen, fast vissa är bra ändå?  :unsure:
Jag tycker nog i alla fall att det finns rätt många covers som låter bättre än originalen.

Nästan alla covers på Bob Dylan är ju bättre än originalet.....fast de e ju å andra sidan svårt att göra det sämre.. :P ;)


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Tycker ändå att Stranglers version sticker ut i jämförelse med båda dessa.  :)   /JEH

Tur att man får tycka olika.  :lol:

Men vad menar du egentligen. Att inga covers är bättre än originalen, fast vissa är bra ändå?  :unsure:
Jag tycker nog i alla fall att det finns rätt många covers som låter bättre än originalen.

Nästan alla covers på Bob Dylan är ju bättre än originalet.....fast de e ju å andra sidan svårt att göra det sämre.. :P ;)

Nobody sings Dylan like Dylan :-)
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Tycker ändå att Stranglers version sticker ut i jämförelse med båda dessa.  :)   /JEH

Tur att man får tycka olika.  :lol:

Men vad menar du egentligen. Att inga covers är bättre än originalen, fast vissa är bra ändå?  :unsure:
Jag tycker nog i alla fall att det finns rätt många covers som låter bättre än originalen.

Nästan alla covers på Bob Dylan är ju bättre än originalet.....fast de e ju å andra sidan svårt att göra det sämre.. :P ;)

Är helt med dig där jonnerstone!!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
På tal om covers som görs bättre än orginalet....
En orginal låt här...


Hmm, lyssnade på alla tre och stör mig på att han i originalet - trots att han flyger fram och tillbaka då han sjunger - har konstant volym på sången. Är det månne något fusk med i spelet?  :blink:
« Senast ändrad: 25.11.2010, 00:27:52 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Exempel på covers som inte är bättre än orginalet (finns det?) men som gör orginalet rättvisa och som i sig självt är djävulskt bra!  :) 

Det är klart att det finns covers som är klart bättre än originalet och blivit hittar vilket originalen aldrig var bra för nog. Eller är det bara bra nog covers du menar? :unsure:

Nja, jag menade covers som är bättre än originalet. Kommer inte på någon. Sedan att det finns covers som blivit mer kommersiellt framgångsrika än originalet är ju klart.  Å andra sidan är det
högst subjektivt vad som är "bättre".  ;)   
Ge gärna ngt. exempel som du har!  /JEH

Visst här har vi några:

Original:http://www.youtube.com/watch?v=92NpzXXpQtg
Cover:http://www.youtube.com/watch?v=tA_VpX9elaM&feature=related

Original:http://www.youtube.com/watch?v=aGeFf_rIAVQ
Cover:http://www.youtube.com/watch?v=iHYKoSu62WY

Original:http://www.youtube.com/watch?v=GAA_rm2-JvY
Cover:http://www.youtube.com/watch?v=znoMwVlOURc&feature=related

Original:http://www.youtube.com/watch?v=8AT_Pbtyid0
Cover:http://www.youtube.com/watch?v=M3T_xeoGES8
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Exempel på covers som inte är bättre än orginalet (finns det?) men som gör orginalet rättvisa och som i sig självt är djävulskt bra!  :) 

Det är klart att det finns covers som är klart bättre än originalet och blivit hittar vilket originalen aldrig var bra för nog. Eller är det bara bra nog covers du menar? :unsure:

Nja, jag menade covers som är bättre än originalet. Kommer inte på någon. Sedan att det finns covers som blivit mer kommersiellt framgångsrika än originalet är ju klart.  Å andra sidan är det
högst subjektivt vad som är "bättre".  ;)   
Ge gärna ngt. exempel som du har!  /JEH

Visst här har vi några:

Original:http://www.youtube.com/watch?v=92NpzXXpQtg
Cover:http://www.youtube.com/watch?v=tA_VpX9elaM&feature=related

Original:http://www.youtube.com/watch?v=aGeFf_rIAVQ
Cover:http://www.youtube.com/watch?v=iHYKoSu62WY

Original:http://www.youtube.com/watch?v=GAA_rm2-JvY
Cover:http://www.youtube.com/watch?v=znoMwVlOURc&feature=related

Original:http://www.youtube.com/watch?v=8AT_Pbtyid0
Cover:http://www.youtube.com/watch?v=M3T_xeoGES8

Hehe, du kör hårt på discocovers! ;)

Knock On Wood - Nja, nära men dött lopp skulle jag säga.
Black is black - Orginalet bättre utan tvekan.
Sunny - Nära igen men...
I love rock'n'roll - Aj,aj,aj...  Där får jag ge mig.  Orginalet snudd på bedrövligt!  Joan Jett rockar!  :)       

/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud


Van Halen,Kinks gamla låt,en Cover som verkligen blev bättre... :wub:
Min sista sommar i full frihet (1978),på hösten väntade I20,skytteslusk....
Midsommarafton 1978,en ''bergsprängare'' på axeln,spegelbrillor,''Van Halen'' på full patte...... :wub:
Jag (som du vet Bub),gillar inte covers/coverband :wacko: :ph34r:
............
Men denna passerar filtret med råge!!!! ;)

IKEN! :huh:  Håller inte alls med dig!  Van Halens version är i mina ögon (och öron) direkt pinsamt dålig och
the Kinks är hur bra som helst.  Jag vet, man tycker olika och det är väl tur det så man får gnabbas lite!  ;)   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
På tal om covers som görs bättre än orginalet....

En orginal låt här...


Och covern här...


Samt en annan version av låten...


Bägge cover versionerna snarlikt bra... (tycker jag !!)

Svårt att säga.  Tycker att det är samma nivå på ngt. sätt rakt igenom.  Inte är originalet sämre åtminstone?   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Tycker ändå att Stranglers version sticker ut i jämförelse med båda dessa.  :)   /JEH

Men vad menar du egentligen. Att inga covers är bättre än originalen, fast vissa är bra ändå?  :unsure:
Jag tycker nog i alla fall att det finns rätt många covers som låter bättre än originalen.

Jupp, precis så menade jag för jag kom faktiskt inte på något solkart exempel, fast nu har Odrörir visat att det helt klart finns!  :)   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Tycker ändå att Stranglers version sticker ut i jämförelse med båda dessa.  :)   /JEH

Tur att man får tycka olika.  :lol:

Men vad menar du egentligen. Att inga covers är bättre än originalen, fast vissa är bra ändå?  :unsure:
Jag tycker nog i alla fall att det finns rätt många covers som låter bättre än originalen.

Nästan alla covers på Bob Dylan är ju bättre än originalet.....fast de e ju å andra sidan svårt att göra det sämre.. :P ;)

Oj, där kom den, håller fullständigt med...kanske låten "Hurricane" görs bäst av honom själv den är rätt skön.
Tror att det blir svårt för dom som ska ta en tuff hårdrockslåt och göra den "nyare" hårdare det slutar med platt fall, lyssna på alla hårdrocksband som ska göra cover på SWEET, samtliga spelar sämre för dom var grymma och då ska vi inte ens nämna körerna...det blir pinsamt. :ph34r: :)


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Nästan alla covers på Bob Dylan är ju bättre än originalet.....fast de e ju å andra sidan svårt att göra det sämre.. :P ;)

trams.... B) ;)

dylan har gjort massor av låtar som det hela tiden görs covers på ( undrar varför ?, ...kan det vara för att de är jävligt bra, kanske ?? ;) )

exempel - knocking on heavens door:    - orginalet från filmen pat garrett & billy the kid är fortfarande den ojämförligt bästa versionen.....sämst är axl rose med sitt patetiska ' hey hey hey...' mitt i låten, - jösses ...





'lika a rolling stone' är också allra bäst i orginalversionen, även om både hendrix och stones har gjort helt okej tolkingar av den... B)




dock när det gäller 'i shall be released', så gör jag nog själv den bästa covern, haha ( apropå demo-tråden....får se om jag törs skicka in den nån dag  :D )


freddy

  • Gäst
Det finns många covers som är minst lika bra om inte bättre än originalet enligt mig med. Oftast fyller covern en funktion med, när man är så trött på originalet så kan låten få nytt liv i en ny tappning. Oftast ökar även originalartistens popularitet/försäljning tack vare covern, så det är lite tråkigt att sätta original MOT covers och benämna en som är bättre. Men visst finns det såna.

Jag tycker också att Dylan är ett bra exempel på där det alltid (oftast) görs bättre i nyare tappningar.

Ett annat exempel jag kommer att tänka på är Dios - "holy diver" som är en riktig klassiker, den är snudd på sönderspelad hemma hos mig. :) Men jag måste säga att Killswitch Engage lyckades bra med deras cover, den har ett nyare fräschare sound, fetare gitarrer och annorlunda sång. Bättre? Ja, för stunden för mig, eftersom jag är lite less på originalet. RIP Dio!






Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Det finns många covers som är minst lika bra om inte bättre än originalet enligt mig med. Oftast fyller covern en funktion med, när man är så trött på originalet så kan låten få nytt liv i en ny tappning.

Ja gillar man covern så känns låten som man hör den för första gången och kan lyssna på en sönderspelad låt. :)

Citera
Oftast ökar även originalartistens popularitet/försäljning tack vare covern, så det är lite tråkigt att sätta original MOT covers och benämna en som är bättre. Men visst finns det såna.

Nja skulle jag vilja säga.Det är väl en lite tidsfråga, beroende på hur gammal originalet är och hur den lät. Självklart ska man inte sätta original mot covers. Finns plats för båda och en smaksak vilken man föredrar och det brukar ju variera från låt till låt. Heltidscyniker brukar hävda det är bara för att skivbolaget ska dra in stålar på ett säkert kort. Och självklart är det rätt också ibland såsom denna usla cover:
Måste vara en av tidernas sämsta covers. <_<


[/quote]
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Det finns många covers som är minst lika bra om inte bättre än originalet enligt mig med. Oftast fyller covern en funktion med, när man är så trött på originalet så kan låten få nytt liv i en ny tappning.

Ja gillar man covern så känns låten som man hör den för första gången och kan lyssna på en sönderspelad låt. :)

Citera
Oftast ökar även originalartistens popularitet/försäljning tack vare covern, så det är lite tråkigt att sätta original MOT covers och benämna en som är bättre. Men visst finns det såna.

Nja skulle jag vilja säga.Det är väl en lite tidsfråga, beroende på hur gammal originalet är och hur den lät. Självklart ska man inte sätta original mot covers. Finns plats för båda och en smaksak vilken man föredrar och det brukar ju variera från låt till låt. Heltidscyniker brukar hävda det är bara för att skivbolaget ska dra in stålar på ett säkert kort. Och självklart är det rätt också ibland såsom denna usla cover:
Måste vara en av tidernas sämsta covers. <_<
[/quote]

Håller med om att man inte kan sätta original mot cover, därför uttryckte jag mig med orden göra orginalet rättvisa och om det är sämre eller bättre är högst subjektivt.   Håller också med om
att Britneys tolkning är bland det sämsta jag hört!   

Hittade en annan cover som jag tycker spöar originalet, uppe i 2 st. nu!  ;)   



/JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil




/JEH

Oftast brukar akustiska covers låta allt för tama för min smak men inte i det här fallet. :) Men hans hanterande av akkeguror är det tyngsta jag har hört någon spela på akke. Han måste varit akkegurornas motsvarighet till vad Slayer är på elgura.  ^_^
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det finns många covers som är minst lika bra om inte bättre än originalet enligt mig med. Oftast fyller covern en funktion med, när man är så trött på originalet så kan låten få nytt liv i en ny tappning.

Ja gillar man covern så känns låten som man hör den för första gången och kan lyssna på en sönderspelad låt. :)

Citera
Oftast ökar även originalartistens popularitet/försäljning tack vare covern, så det är lite tråkigt att sätta original MOT covers och benämna en som är bättre. Men visst finns det såna.

Nja skulle jag vilja säga.Det är väl en lite tidsfråga, beroende på hur gammal originalet är och hur den lät. Självklart ska man inte sätta original mot covers. Finns plats för båda och en smaksak vilken man föredrar och det brukar ju variera från låt till låt. Heltidscyniker brukar hävda det är bara för att skivbolaget ska dra in stålar på ett säkert kort. Och självklart är det rätt också ibland såsom denna usla cover:
Måste vara en av tidernas sämsta covers. <_<

Håller med om att man inte kan sätta original mot cover, därför uttryckte jag mig med orden göra orginalet rättvisa och om det är sämre eller bättre är högst subjektivt.   Håller också med om
att Britneys tolkning är bland det sämsta jag hört!   

Hittade en annan cover som jag tycker spöar originalet, uppe i 2 st. nu!  ;)   



/JEH
[/quote]




Tror jag måste revidera min åsikt om att alla får tycka som dom vill  :lol:

Nädå....kul att du gillar Cash versionen.  Jag tycker också den e bra men den når inte ens upp till anklarna på DM versionen.


Emu........vad säger man  :rolleyes:


Utloggad Vallhagen

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 845
  • fan fan
    • Visa profil
    • Primitiv hemsida. Min musik här!
Judas Priest är ju som bekant världens bästa band. Deras version av DIAMONDS and RUST är världens bästa låt. Alltså bättre än Joan Baez' original.

Judas har annars gjort en hel hög som uppfyller "bättreänoriginalet"kriteriet. Better by you better than me är ett exempel till.

Sen är det kul att pinka i sin egen trädgård: Devin Townsends version av Judas Priests Exciter, är i sin tur liiiite vassare, liiiiite bättre än originalet. Och ett stort hedddbanggarv. Bra skit!
Nu på myspace! http://www.myspace.com/vallhagen
Å hej, Jag o Dede på myspace! http://www.myspace.com/splitteralternative
...och Hellvalla Burn! http://www.hellvallaburn.com/
Yeah!


freddy

  • Gäst
Jag gillar "uninvited" bättre i freemansons version än i Alanis originalversion... 

« Senast ändrad: 25.11.2010, 19:18:16 by freddy »


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud

Tror jag måste revidera min åsikt om att alla får tycka som dom vill  :lol:

Nädå....kul att du gillar Cash versionen.  Jag tycker också den e bra men den når inte ens upp till anklarna på DM versionen.


Emu........vad säger man  :rolleyes:


 :lol:  Verkar som om man trampade på en tå där!  =P      /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Jag diggar också Stranglers Fuzzbub :)

Johnny Cash nämndes, jag tycker hans version av Rusty Cage (Soundgarden) är cool:


Soundgarden, Chris Cornel's version av Billie Jean är också värt att nämnas:



Här en annan med mina idoler som 10-åring, Status Quo, Rocking all over (John Fogerty):



the amatör formerly known as flabb


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil


Van Halen,Kinks gamla låt,en Cover som verkligen blev bättre... :wub:
Min sista sommar i full frihet (1978),på hösten väntade I20,skytteslusk....
Midsommarafton 1978,en ''bergsprängare'' på axeln,spegelbrillor,''Van Halen'' på full patte...... :wub:
Jag (som du vet Bub),gillar inte covers/coverband :wacko: :ph34r:
............
Men denna passerar filtret med råge!!!! ;)

IKEN! :huh:  Håller inte alls med dig!  Van Halens version är i mina ögon (och öron) direkt pinsamt dålig och
the Kinks är hur bra som helst.  Jag vet, man tycker olika och det är väl tur det så man får gnabbas lite!  ;)   /JEH

 :lol:
Missförstå mej rätt,som en gemensam vän till dej och mej brukar säga,jag tycker inte illa om
The Kinks,deras ''Lola'',t.ex,är en kanon låt,vad jag menar är att Van Halens version är så full av ös och jävlaranamma,den har dessutom gjorts med en pillermarisk blick i backspegeln.... ;)
Anngående gnabbas då,det ''måste'' man ju bara göra,annars blir livet så jävla boring....... :P ^_^
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Det finns många covers som är minst lika bra om inte bättre än originalet enligt mig med. Oftast fyller covern en funktion med, när man är så trött på originalet så kan låten få nytt liv i en ny tappning. Oftast ökar även originalartistens popularitet/försäljning tack vare covern, så det är lite tråkigt att sätta original MOT covers och benämna en som är bättre. Men visst finns det såna.

Jag tycker också att Dylan är ett bra exempel på där det alltid (oftast) görs bättre i nyare tappningar.

Ett annat exempel jag kommer att tänka på är Dios - "holy diver" som är en riktig klassiker, den är snudd på sönderspelad hemma hos mig. :) Men jag måste säga att Killswitch Engage lyckades bra med deras cover, den har ett nyare fräschare sound, fetare gitarrer och annorlunda sång. Bättre? Ja, för stunden för mig, eftersom jag är lite less på originalet. RIP Dio!






Detta är sådan typ av låt jag menar...hur kan man tro att man ska kunna lyfta denna klassiker!?
Inte bra!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud



 :lol:
Angående gnabbas då,det ''måste'' man ju bara göra,annars blir livet så jävla boring....... :P ^_^

Håller fullständigt med kompis!    :)    /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag diggar också Stranglers Fuzzbub :)

Johnny Cash nämndes, jag tycker hans version av Rusty Cage (Soundgarden) är cool:


Soundgarden, Chris Cornel's version av Billie Jean är också värt att nämnas:



Här en annan med mina idoler som 10-åring, Status Quo, Rocking all over (John Fogerty):



Skönt med lite medhåll!  :)     Hehe, jag hade också Status som idoler när jag var runt 10.   :rolleyes:
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed