Kontrollrummet

Sjunga på Svenska/engelska/annat ?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Vilket språk föredrar du när du sjunger eller skriver texter....?

För mig är det olika, och funkar såhär:

Engelska: Jag har arbetat en hel del utomlands och talar flytande engelska "bra". Det är dock inte mitt modersmål, varför det är lite enklare att göra "artistisk tolkning" av sin text; den kan betyda lite vad som helst. Jämför "skönhet är i betraktarens öga". Har pratat med engelsmän om detta, och de säger att utlänningar som tex svenskar ofta skriver vackra engelska texter för att de använder lite ovanliga/udda grepp. Detta kommer nog av att det inte är modersmålet.

Svenska: Om jag verkligen har ett budskap som jag kan sätta skallen på spiken på...blir det svenska. Mer naket på nåt sätt, mer ärligt och träffsäkrare.



Hur tänker ni andra?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Det beror på vad som bubblar ut för slags ljud när jag sitter och leker med ackordföljden/riffet som det hela brukar börja med. Ofta kommer det något nonsens, som låter som antingen svenska eller engelska. Sen bygger jag vidare på det utefter känslan för dagen.
blargh


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag skriver oftast engelska texter, men jag brukar också försöka översätta dem till svenska när jag har fått ihop något vettigt, så i de flesta fall har jag både engelsk och svensk text. Jag behärskar engelska i stort sett lika bra som svenska - och läser väldigt gärna böcker på engelska. Grammatik har jag inte en susning om, men både svenska och engelska faller alltid helt naturligt för mig, så jag har aldrig behövt lära mig grammatiken. Det är också därför jag fick risigt betyg i tyska - för där måste man ha grammatiken som grund och det faller inte lika naturligt - inte för mig i alla fall... :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag skriver oftast engelska texter, men jag brukar också försöka översätta dem till svenska när jag har fått ihop något vettigt, så i de flesta fall har jag både engelsk och svensk text. Jag behärskar engelska i stort sett lika bra som svenska - och läser väldigt gärna böcker på engelska. Grammatik har jag inte en susning om, men både svenska och engelska faller alltid helt naturligt för mig, så jag har aldrig behövt lära mig grammatiken. Det är också därför jag fick risigt betyg i tyska - för där måste man ha grammatiken som grund och det faller inte lika naturligt - inte för mig i alla fall... :rolleyes:


Jo samma för mig, jag läser nästan bara engelska böcker, en grej jag började med under alla flygningar osv -enklare att hitta på flygplatser :) bra träning också.'

Finns dock en viss skillnad, och det är vad som man har i sig sedan barnsben. tror det är därför du skriver på engelska först, för att ha lite mer frihet att tolka det till svenska sen...:)


Tyskan ja...efter ett års jobb där kan jag väl ta mig fram....och jag har hört EN bra tysk låt: Xavier Nadoo med "dieser weg" :D try it!

en bra till fanns det....men minns inte va den hette...nåt med polizei...das tut mir leid....

jaja:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Engelska när jag skriver låtar

Svenska på förfesten :)
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
Hur tänker ni andra?

Så lite som möjligt. Jag gör som Fidden, och kör på det första som bubblar fram av sig självt. :)
http://mera.hacke.nu


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hehe, jag hade tänkt en mer filosofisk inriktning varför man kör på ena sättet eller andra, men skitsamma :D

Som du och fidden säger kör jag ju oxo bara på, men försökte utveckla (inveckla) varför det ena eller andra väljs :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
hehe, jag hade tänkt en mer filosofisk inriktning varför man kör på ena sättet eller andra, men skitsamma :D

Som du och fidden säger kör jag ju oxo bara på, men försökte utveckla (inveckla) varför det ena eller andra väljs :)

Okeeeej...  :rolleyes: om jag ska "intellektualisera" mitt val och inte köra på instinkt/spontanitet då väljer jag nog efter målgrupp och syfte, och även efter vilket språk jag tror harmoniserar bäst med den musik som jag gör till. Fast det där hänger ihop för mig, jag har ett par olika genrer/musikstilar jag komponerar inom, och de har också sin egen målgrupp och sin egen still som passar till specifikt språk. Hade låtit riktigt knas om jag bytat språk mellan stilarna.

Men den "artistiska tolkningen" som du kallade den - dvs alster vars skönhet uppstår i betraktarens öga (lyssnarens öra) - blir bättre desto mindre jag tänker. Och gärna med lite alkohol inombords.  :P
http://mera.hacke.nu


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
word mannen::)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Engelska.
Helt enkelt för att man når fler lyssnare som kan förstå på det sättet.


Utloggad spaceman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • studiomaple
Engelska eller svenska spelar ingen roll. Det viktiga ifall
man kör på engelska i själva sången är väl uttalet så det
inte låter svengelska.

Nått språk som jag inte kan ett dyft av men som låter så
skönt tillsammans med musik är franska... :wub:


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Jag jobbar själv mest med små fraser och slogans så det spelar ingen större roll om man är engelskfödd, men för annan musik tycker jag det ofta är mer irriterande än bekvämt att höra svenskar sjunga på engelska.
Funkar i sverige men sällan i england eller USA (Ja, det finns undantag, vi vet alla vilka dom är...) - The Ark till exempel är ju helt omöjliga för en engelsman att gilla på allvar.

Om man inte gör det som Björk, sjunger som man pratar engelska på island -men med rikt språk, så blir det lätt lite töntigt.
Tänk efter själva hur fjantigt det låter i melodifestivalen när före detta öststaterna sjunger bäbis-engelska... så låter även svenska artister i nio fall av tio i en englesktalandes öron.

Så, sjung på svenska eller behärska ditt andraspråk till fullo! :)


Burnin Sven

  • Gäst
Beror på, engelska kan ju vara behändigt det blir ju liksom lite på låtsas kan ju vara smidigt ibland. Svenska är fint då kan man kräma i med känslor och sånt och även om man så önskar även vara lite kryptiskt hemlig och ändå kan ingen kicka på ordföljdsfel grammatik och sånt :lol:.
Ang. perfekt engelska uttal och sånt så tycker jag nog att det bara är nyttigt för den engelskspråkiga delen av världen att få sig till livs lite swengelska och andra lokala varianter av språket. Envisas dom med att breda ut sitt språk över världen så får dom väl ta att vi handskas med språket efter bästa förmåga och att det blir just lite lokala varianter här och där. Det är klart att nån ordning får det ju iofs. vara.
Visst är det lite lustigt oxå att det kan vara lättare att köpa tex. en reggae text med jamiacanskt uttal än en låt på Swengelska. Björk är ju oxå ett bra exempel varför slipper hon undan, jäkla lustigt på nåt sätt :P.
Göran


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
urbota dum som man skrev jag mest på engelska tills fär 4 år sedan för att det är väll så det skall vara när man spelar lite hårdare musik.
Har dock alltid skrivigt dikter o liknande på svenska, Tycker att det är en större utmaning att skriva på svenska för att man inte kan komma úndan med så många o jöö  fucker på svenska.
ja nu har jag blottat min mage klychorna kliar mig på hakan medans jag lutar mig tillbaka o tryckewr på
att leva är att dö


Utloggad Pwayne

  • Cloud surfer
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 255
  • En smal person med små pupiller
    • Visa profil
När jag gör låtar sjunger jag nonsens-engelska eftersom det är lättare och jag behöver inte hänga upp mig på ordens betydelse utan känslan får styra helt. Sedan kommer den jobbiga biten :(
Eftersom jag valt att skriva på svenska (för att jag är rätt kass på engelska, för att det är mer utmanande att hänga ut sig på svenska och för att jag gett mig fan på att det skall gå och för att mitt uttal inte är det bästa) måste jag sedan försöka hitta svenska ord som behåller den "musikaliska känslan" från nonsenssången vilket är ett litet helsicke.
Jag hade en gång en ambitionsnivå som härrörde ur att vi spelade live med de begränsningar det innebar för lyssnaren; Okänd text, dåligt ljud.
Jag försökte skriva så att varje fragment av texten i sig skulle skapa någon form av känsla som var något så när synkron med helhetstexten. En slags hologram-text.
Det blev därför mycket bildspråk som "Vi dansar tango på tåg....", "Raketerna har landat på en främmande planet", "Jag kastar sten på månen", "Hon rev ner hela huset sten för sten" etc.
....men det är jävligt jobbigt att skriva så.
Det är också svårt att hitta den "musikaliska svenskan" då den är så difftong-fattig. Man kan ju bli avundsjuk på skåningarna som har så gott om difftonger. Hörde Peps nångång och trodde det var engelska!
Svenskan är svår också då den har så långa ord jämfört med engelskans många korta mjuka ord.

Jag skulle gärna sjunga på engelska om någon ville översätta mina texter till en vettig engelska (fritt fram!!) för det vore så klart kul om fler kunde fatta vad man sjöng på exempelvis Myspace....men, men, jag får väl pina vidare med svenskan.

....eh, vad frågade du egentligen??? :wacko:                   :) :) :)



Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Björk är ju oxå ett bra exempel varför slipper hon undan,
För att hon behärskar språket. :)
Uttal är inte allt, och förresten är den engelsktalande världen mycket mer toleranta mot dialekter och uttal än vi svenskar någonsin varit eller kommer att bli.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
När jag gör låtar sjunger jag nonsens-engelska eftersom det är lättare och jag behöver inte hänga upp mig på ordens betydelse utan känslan får styra helt. Sedan kommer den jobbiga biten :(
Eftersom jag valt att skriva på svenska (för att jag är rätt kass på engelska, för att det är mer utmanande att hänga ut sig på svenska och för att jag gett mig fan på att det skall gå och för att mitt uttal inte är det bästa) måste jag sedan försöka hitta svenska ord som behåller den "musikaliska känslan" från nonsenssången vilket är ett litet helsicke.
Jag hade en gång en ambitionsnivå som härrörde ur att vi spelade live med de begränsningar det innebar för lyssnaren; Okänd text, dåligt ljud.
Jag försökte skriva så att varje fragment av texten i sig skulle skapa någon form av känsla som var något så när synkron med helhetstexten. En slags hologram-text.
Det blev därför mycket bildspråk som "Vi dansar tango på tåg....", "Raketerna har landat på en främmande planet", "Jag kastar sten på månen", "Hon rev ner hela huset sten för sten" etc.
....men det är jävligt jobbigt att skriva så.
Det är också svårt att hitta den "musikaliska svenskan" då den är så difftong-fattig. Man kan ju bli avundsjuk på skåningarna som har så gott om difftonger. Hörde Peps nångång och trodde det var engelska!
Svenskan är svår också då den har så långa ord jämfört med engelskans många korta mjuka ord.

Jag skulle gärna sjunga på engelska om någon ville översätta mina texter till en vettig engelska (fritt fram!!) för det vore så klart kul om fler kunde fatta vad man sjöng på exempelvis Myspace....men, men, jag får väl pina vidare med svenskan.

....eh, vad frågade du egentligen??? :wacko:                   :) :) :)



Precis, det blir lite nonsens engelska med en gitarr framför tv'n...

Sedan bestämmer jag att det skall bli en engelsk eller svensk låt vid ett senare tillfälle.

Tycker ofta låten helt ändrar karaktär när man byter från engelska till svenska.

Gillar bäst att sjunga och skriva på svenska. Som trådförfattaren säger så blir det mer naket samtidigt som det känns som mer utmaning. Förmodligen låter mina engelska texter väldigt banala för en infödd vilket jag själv inte uppfattar och det kan ju vara bra :). Det är dock något som man funderar mycket på när man skriver en svensk text.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Faen. Va glada att ni kommer på några texter över huvud taget. Jag har glömt hur man gör  :(


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vi bara spiner hypotetiskt hur det skulle vara att skriva texter på något språk ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
När jag är hemma och skrier låtar själv blir det oftast svenska. Men i skolan osv när man skriver med kompisar så är jag typ den enda som vill skriva på svenska så då blir ju engelska. (för engelska är ju mkt coolare? :P )
Hälsa sa Hellsa


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Inte för att jag skriver texter själv, men sjunger likaväl  ;)

Men (Ny)Norska är verkligen ett vackert språk både talat och sjunget!
Svenska låter väldigt hårt och tråkigt i jämförelse...
Nynorsk har så många fina ljud som gör sig bra i sång (t.ex. fina tcjhe?-ljud)

Bokmål är ochså fint, men nynorsk är lite bättre!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Akustiska låtar: Svenska (oftast).
Elektroniska låtar: Engelska (oftast).

Vet inte riktigt varför, det bara är så.


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Endast engelska på allt.
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad maxmaxmax

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 76
    • Visa profil
Faen. Va glada att ni kommer på några texter över huvud taget. Jag har glömt hur man gör  :(

Tydligen inte, du skrev just en text, hihi. Jag testade just att sjunga den lite thåströmmigt och det funkade bra. Särskilt "Faen" och "jag har glömt hur man gör".  :)

Testa själv.

detstorakalaset.blogspot.com


Utloggad user1234

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Jag har nästan alltid skrivit på engelska. Det är väl så jag har fått för mig att det "ska vara". Språket känns som påfunnet av en låtskrivare och orden faller lätt på plats. Att få in svenska i en låttext är betydligt svårare och man hamnar per automatik i en betydligt mer utsatt situation eftersom de svenska texterna har en tendens att bli mer utelämnande än de engelska och jag tror även att det är betydligt enklare för en (svensk) lyssnare att bedöma om en svensk text är dålig, eller bra, för den delen. Allt blir paradoxalt nog så "in your face" på svenska. Men det är väl just därför en välskriven svensk text berör mig betydligt mer än en välskriven engelsk text. Eldkvarns senaste "Full för kärlekens skull" (http://www.myspace.com/eldkvarn) är ett sådant exempel. Såna texter har på sistone fått mig att vilja skriva på svenska mer och mer. Jag ser det som en utmaning. Och texterna, som förut skrivits i hast, tar nu längre tid att skriva än musiken... och det är rätt häftigt. Det finns visserligen genrer där svenska känns onaturligt eller till och med inte passar, men jag tycker ändå att det vore trevligt med fler svenska texter.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Citera
Jag jobbar själv mest med små fraser och slogans så det spelar ingen större roll om man är engelskfödd, men för annan musik tycker jag det ofta är mer irriterande än bekvämt att höra svenskar sjunga på engelska.
Funkar i sverige men sällan i england eller USA (Ja, det finns undantag, vi vet alla vilka dom är...) - The Ark till exempel är ju helt omöjliga för en engelsman att gilla på allvar.

Haha, jo det är nog en typisk svensk kommentar. Det är sällan eller aldrig som jag hört ngn med engelska som modersmål klaga på en svensk som pratar eller sjunger med svensk accent. Däremot är svenskar snabba på att racka ner på det snabbare än kvickt!  ;)

Själv skrev jag alltid på engelska förut men har så smått börjat känna på svenska texter... det blir ju två helt olika saker, hur man strukturerar upp det etc.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
sjung endast på hebreiska!! inom alla genrer.. det är fan coolt!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jajjamensann
Språk va de fråga om

Då blir det nog:  1. krångelska, 2. engelska, 3. finska, 4. svenska.

Har också prövat på franska, spanska, tyska, ryska, men det är med dem lite som med min etta, krångelskan, varken jag eller nån annan begriper vad det är frågan om. Krångelskan e dock min favorit, bara att sitta ner och dra igång,

är nämligen inte bra på att skriva "frodiga" texter sjäv. Höll på med en text i två år tills nån sa åt mig att det där "Mors lilla Olle" låter lite väl bekannt..... :D


h.   mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............