Kontrollrummet

Gurano - Sommarlåt - funkar idén

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
Gjorde detta utkast idag efter jobbet i ren glädje då jag blev färdig med en deadline :lol:
E de nåt att ha? Planerar en förlängning och lägga på bas

Ha det gott
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Sommarhit.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 06.07.2011, 21:14:51 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Mr G!
Lovar att jag inte tar denna låt under min behandling! :P

Men okei om låten då... lite svårt att greppa, mycket som händer och ingen direkt melodi, ett bra riff här ovar låter ju lovande!
Det som "stör" mitt gamla öra är trummorna (överraskande va!), dom har så jäkla brottom nu att låten blir nervig, testa att dra ner trumkonpet till hälften, dvs nu drar baskaggen turvist på, vet int hur jag ska förklara men....

Nu ser det ut såhär (B=baskagge V=virveltrumman)

1-2-3-4   1-2-3-4
B V  B V   B V  B V

för att lugna ner låten kunde det se ut såhär:

1-2-3-4   1-2-3-4
B     V      B    V 

Annars e det ju bara att dra på med melodi och annat arr!  :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad RamblinMan productions

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • Facebook-sida
Ska väl säga direkt att jag är mer av en rocker och det här låter lite för mycket 80-tals synth. Jag gilla åxå när det är lite struktur i melodin och här har jag svårt att föreställa mig hur sångmelodin ska gå. Man hör dock att det spritter av glädje och energi i låten.... Det är lekfullt men för att sammanfatta, inte riktigt min musikstil (så egentligen är det väl bara att bortse från min kommentar  ;) )
http://www.facebook.com/ramblinmanproductions


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tjou Mr G!
Lovar att jag inte tar denna låt under min behandling! :P
Men okei om låten då... lite svårt att greppa, mycket som händer och ingen direkt melodi, ett bra riff här ovar låter ju lovande!
Det som "stör" mitt gamla öra är trummorna (överraskande va!), dom har så jäkla brottom nu att låten blir nervig, testa att dra ner trumkonpet till hälften, dvs nu drar baskaggen turvist på, vet int hur jag ska förklara men....
Nu ser det ut såhär (B=baskagge V=virveltrumman)
1-2-3-4   1-2-3-4
B V  B V   B V  B V
för att lugna ner låten kunde det se ut såhär:
1-2-3-4   1-2-3-4
B     V      B    V 
Annars e det ju bara att dra på med melodi och annat arr!  :)
h.  johan
Ta denna du under din behandling om du vill - helt ok  :D - men det är bara ett kort råutkast som borde bli längre.
Du ska inte stirra dig blind på trummorna då de bara slängdes på för att ha nåt att spela till. De blir annorlunda vad det lider (om jag jobbar vidare på den vill säga). Du säger att låten är nervig...och det är den, håller med - den är i mina öron en tempolåt. Kanske har vi olika inre tempo?

Ska väl säga direkt att jag är mer av en rocker och det här låter lite för mycket 80-tals synth. Jag gilla åxå när det är lite struktur i melodin och här har jag svårt att föreställa mig hur sångmelodin ska gå. Man hör dock att det spritter av glädje och energi i låten.... Det är lekfullt men för att sammanfatta, inte riktigt min musikstil (så egentligen är det väl bara att bortse från min kommentar  ;) )

Det spelar ingen roll om du är rocker eller synthare för mig. Ska jag själv kategorisera mig så är jag i så fall oxå mer rocker än annat. Men det hindrar inte mig att göra den musik som faller mig in eller tycka till om vilken genre som helst - därför är dina synpunkter lika mycket värd som vem som helst! Jag förstår inte att ni saknar struktur då jag själv finner den glasklar...men men så är det väl.

Kul att du hör glädjen för den gjordes idag av ren å skär glädje att bli klar i tid med en jobbgrej.

Tack båda för komment
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tror det kan funka som det är. Bara det kommer på en sansad bas. Det måste den nog när allt annat är så på.

Gitarren skulle må bra av att slippa phasern/choruset/flangern? tycker jag.

STrukturen är det inget fel på, men det är bara ett komp än så länge. Melodi behövs.

Bra grund detta.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Mycket glädje i detta. "Hör" en sångmelodi. Fortsätt!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mycket glädje i detta. "Hör" en sångmelodi. Fortsätt!
Lånar ditt inlägg Micke för att kunna svara...

Här skall det på sång helt klart. Jag tycker det låter lovande så här långt.På med bas och invänta regnet :) Oförskämt bra väder här uppe ännu och knappt några myggor..vi fattar ingenting.
Åter till låten,du behöver fler collabsångare/sångerskor då idéerna står som spön i backen.
Det finns potencial i detta helt klart.Det vore kul att höra equalitys melodi nynnad eller med blarrtext för att höra vad han hörde.Jag hörde också nåt men det tar tid för mig att få det prövat,alldeles för bra väder här för studiosessions...

Mike


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Wernborg: Jo du har nog rätt - en lugn bas får det bli, ska se vad jag kan få till! Gitarrljudet kan jag inte göra så mycket då det var ställt så när jag spelade in...tja eller så får man lägga om gurorna men de sitter rätt bra tycker jag). Ska fnula på en melodi

EQ: Du kan väl låta oss höra det du hör! Sjung in nåt vet ja!  :)

HM: Jo tänk om man hade sångare/sångerskor på kö :D
Mina ideer kommer att tryta nu för min semester börjar imorrn och då lägger jag instrumenten på hyllan.

Kul att ni tror på min idé och tack för era kommentarer!
Gurano
« Senast ändrad: 07.07.2011, 22:56:55 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ett hett tips är att spela in utan effekter och lägga sådant som inserts istället.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ett hett tips är att spela in utan effekter och lägga sådant som inserts istället.
Yepp så kan man göra. Men jag funkar oftast som så att jag ställer in det ljud jag tycker om å sedan kör jag. Det här med ljud är ju ytterst individuellt - bra ljud för en är ibland ett dåligt ljud för en annan. Personligen tycker jag att effekterna på dessa guror smeker mina öron (men imorrn kanske jag har tröttnat på dem :D)

Men jag ser fördelarna med det sätt du säger, då man kan ändra det som man vill i efterhand - ska testa det någon gång!
Tack för tipset

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Kolla på den HMike, vi har hela han semester på oss att "göra låten klar!" eller :rolleyes:
Näemen Göran, hoppas du får en jätteskön, KR-lös semester då, och kom ihåg att "whatever it takes" logga inte in dig på anykindof forums för då e de kört! :D

Skål o kippis för din avkoppling och time off!

'h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Mahan: Detta blir mitt sista upplägg av ideer på ett tag (jag lovar ;) ) men det blir inte mitt sista inlägg - för det tänker jag ändå fortsätta göra i sommar. Har klippt å klistrat lite - gjort den längre och lagt på en jävligt jobbig orgel på slutet för att göra den, om möjligt, ännu mer hysterisk. Säg till om jag lyckades? hehe

Om någon vill lägga på något på denna under semestern, typ bas, sång eller annat så går den i 150 bpm. Fritt fram - kör hårt!

Ha det gott
Gurano

[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/Sommarhit.mp3[/mp3]
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det låter som att en glad sommarmelodi skulle kunna bli smöret på smörgåsen, och basen får då bli pålägget.

Det spritter glädje om kompet, en bas, vare sig den är lugn eller snabb finns det plats för. Jag tycker du ska arbeta vidare med den här under semestern!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Testade med piano och bas. Hade lite svårt för B-temat och basen blev högst provisorisk. Tillät mig att klippa lite i din fil och kanske gillar du inte färgningarna men detta blev resultatet:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Testade med piano och bas. Hade lite svårt för B-temat och basen blev högst provisorisk. Tillät mig att klippa lite i din fil och kanske gillar du inte färgningarna men detta blev resultatet:
Hejsan
Det låter väldigt somrigt med piano :) så det passar ju bra här tycker jag :)
Tycker om när pianot spelar/följer elguran.

På något ställe låter det lite otajt men det är lite svårt att höra ordentligt ibland - kan vara mycket reverb på pianot och dessutom så sitter jag med taskig hörning på jobbet - men jag tar gärna emot dina rena piano- och basfiler (som separata filer) om det är ok för dig. Kanske att jag klipper i dem oxå.

Hur har du spelat in pianot? Är de i wavformat eller är de i midi-format?

Som sagt - maila gärna över filerna. Det är alltid kul när andra sätter tänderna i ens alster - de får liksom nytt liv!

Det låter som att en glad sommarmelodi skulle kunna bli smöret på smörgåsen, och basen får då bli pålägget.

Det spritter glädje om kompet, en bas, vare sig den är lugn eller snabb finns det plats för. Jag tycker du ska arbeta vidare med den här under semestern!
Kul att energin hörs och upplevs. Nu har ju EQ testat att lägga bas å piano, så en fortsättning blir det säkert.


Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Japp, det hörs att du var glad när du knåpade ihop denna!
Det smittar av sig.
Me, Myself & I


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Japp, det hörs att du var glad när du knåpade ihop denna!
Det smittar av sig.
Det är alltid trevligt att sprida glädje :D kul att du diggar

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Oj, det här var vildsint.
Trummorna för speedade. Hör faktiskt lite reggie i det här, men halvera tempot i drumsen i såna fall. Kan bli lite typ The Clash om du städar upp.
Har inte så mycket mer att säga för tillfället.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har lyssnat på varianten med piano och tycker att det låter riktigt bra nu palletten blev mer fullständig. Jag tycker att El-Wahwah-acken kan lugna ner sig vissa partier - det tyckte jag innan pianoversionen också men nu finns pianot där för en slags harmonigrund så nu känns det än mer angeläget.
Ha en skön semester först kanske :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Ja en bas skulle lägga allt till rätta...schyssta synthsound...bra gitarrer :)   Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Oj, det här var vildsint.
Trummorna för speedade. Hör faktiskt lite reggie i det här, men halvera tempot i drumsen i såna fall. Kan bli lite typ The Clash om du städar upp.
Har inte så mycket mer att säga för tillfället.
trummorna ska du inte fästa så mycket vid då de bara var för att hålla takten. vi får se om det blir en reaggy... :)
Tack för lyss å tyck
/g
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Har lyssnat på varianten med piano och tycker att det låter riktigt bra nu palletten blev mer fullständig. Jag tycker att El-Wahwah-acken kan lugna ner sig vissa partier - det tyckte jag innan pianoversionen också men nu finns pianot där för en slags harmonigrund så nu känns det än mer angeläget.
Ha en skön semester först kanske :D
Vi får se vad som händer med guran, men nu har jag fått eq's filer som jag tänker sätta tänderna i efter semestern. Ska bli kul

Tack för att du lyssnar flera gånger tack för komment
/g
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja en bas skulle lägga allt till rätta...schyssta synthsound...bra gitarrer :)   Allt gott / karl
Man tackar. Jodå bas kommer. Kul att du gillar
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja en bas skulle lägga allt till rätta...schyssta synthsound...bra gitarrer :)   Allt gott / karl
Man tackar. Jodå bas kommer. Kul att du gillar
/G

Ja jag lirade lite bas till detta,dessvärre hade jag Inga möjligheter att delge er av mina rön..Om inga basister nappar Göran så är jag på..No problemo...
Like


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Sommrigt och glatt!! ;)
Fast trummorna var inge vidare...
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Hej, glad låt det här. Ska bil kul att höra "efter sommarens mix" på den här, blir det sång oxå då ? :-)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ja jag lirade lite bas till detta,dessvärre hade jag Inga möjligheter att delge er av mina rön..Om inga basister nappar Göran så är jag på..No problemo...
Like
Jag hojtar till senare efter sommaren :)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Sommrigt och glatt!! ;)
Fast trummorna var inge vidare...
Trummorna är nog inte vad de borde vara :D
Tack för lyssning
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej, glad låt det här. Ska bil kul att höra "efter sommarens mix" på den här, blir det sång oxå då ? :-)
Kul att du gillar :)
Jag ska ta mig an denna efter sommaren tror jag. Men än så har jag ingen som vill sjunga - men det är ju inte för sent för någon på KR att hänga på ;)

Tack för lyss å tyck
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!