Kontrollrummet

Guran : Zombie

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej. sitter och försöker komma igång med cubasandet igen så man inte glömmer bort hur man gör  :wacko:.

nå väl, så här låter det om en låt som jag håller på att jobba vidare med
kom gärna med tipps  :)

Mvh
« Senast ändrad: 24.11.2010, 22:37:01 by Guran »
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan!
Skön låt i grunden som ger mig 70-talsflumvibbar. Finns bra potential att kunna växa mycket, tycker jag. Utveckla denna så tror jag att den blir tung.

Så här tänker jag efter min 1a lyssning:
Brusar en del i början av låten. Svag volymdipp vid 1a cymbalslaget.
Tycker att trummor är lite enerverande (framförallt efter 142, men även innan). Trumljudet upplever jag för vasst, de behöver bl.a. mer rymd. Ser det som ett intro t.o.m. 142 på spelaren - det blir i mina öron för långt och enformigt. Skulle sitta gott med lite mer skrikande elgitarrer/tunga ljud med fett sound.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vet inte om det är medvetet gjort så att det ska låta som en bootleg live men det gör det hursom och i det här fallet är det en urtypisk Genesistappning med alla ingredienser från Hacket via Collins till Banks - urskönt helt enkelt. Keyboardnedgångarna var inte att leka med - ursnyggt Guran. Mer sånt här vill jag höra.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjoho Ola.

Bra lirat här,ruskigt bra gura,orgeln är inte heller att leka med.Men liiiiite för psykedeliskt för mig,jag gillar ju blues med funk/soul/rock influenser  :)
Ljudbilden,vette tusan vad du gjort men det brukar låta bättre om dina mixar.Botten känns tunnare och det "väser" från de högre frekvensområdena..Vet inte om det är en slump men,,Jag såg dina funderingar om inspelning av guran..ähhm gitarren menar jag  :) i en annan tråd.Kan du ha sambandet här? Något har hänt med din ljudbild i vart fall,den brukar vara betydligt klarare och fetare om man säger.
Det låter som om du misshandlat masterspåret med en kompressor/Limiter/equalizer,men jag vet ju att du kan det här så..Hmmm,det kan ju vara ljudkortet som håller på att kasta in handduken.

Några few cent

Mike


asti

  • Gäst
Väldigt snyggt framfört och sköna instrumentljud, men ljudbilden känns konstig.
Tror att det är panoreringen som är lite i obalans.....
Känns som lite jobbigt reverb också på trummorna.
Spännande musik, som jag gärna återkommer till!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Läckert. Vet inte om jag har hört psykedelisk metal förut. :D
Tungt lir, speciellt basen gillas! Låten har variationer i både basgångar och tempo som jag gillar. Kul med lite vals där. Ett trumslag låter lite off vid 123 s.

Mixen har konstigheter. Den låter tyngre åt vänster, det låter som att det som normalt ligger i mitten har hamnat där, medans en gitarr och pukorna ligger åt höger. Bara en sologitarr ligger i mitten. Det konstiga är att mätarna säger att balansen mellan kanalerna är bra, men det låter som sagt som nästan allt kommer från vänster. Fasfel? Stereobreddare?

Håller inte med om att den är för pressad med limiter, det låter däremot som konstig EQ på vissa saker. Trummor och bas har ingen riktig lågbas, och trummorna har en puckel på högt mellan som gör att det blir vasst.

Spännande musik det här. Vad kan vi tänka oss för sång till det här då? En operasopran som sjunger på finska kanske?  B)

DON'T PANIC


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej alla. efter allt bekymmer med ljud kort osv.... så låter det så här nu efter att ha försökt jobba mig runt bekymmerna
jag passade på och lägga lite gitarr med  :D


https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det låter väldigt tyst... :unsure:
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Okidoki,som jag misstänkte då..men var är den nya verren..?

Otålig bluesman vill digga  :)

Mike


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
sorry. :(
man är ju bra förvirrad 
datorer tar musten ur en
kassetportan kom tillbaka allt är förlåtet  :D
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mmmm..

Ja det låter ju.

Nu lyssnar jag i lurar så det blir ingen 100%-ig jämförelse mot förra verren,monitor lyssning då.
Trummorna väser inte lika hårt i början.En bit in i låten så börjar det väsa lite om virveln.Antar att du vill ha det så,och varför inte.Balansen mellan instrumenten bra,hittar inget som stör i frekvens eller nivå.
Orgeln har ju ett bröligt väsande sound,kan ju ha lurat mig lite då jag lyssnade i monitorerna.Gillar densamma dock,både i lir och sound.

Antar att ett nytt ljudkort står på önskelistan till tomten då  :)

Bra jobbat Ola

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har missat den här. Gillar arbetet och blir inspirerad - skulle kunna tänka mig att försöka göra liknande. Låter kul!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Gött och helt i min smak. Kul med lite vråldistad hammond! ;)
Du lever verkligen upp till ditt namn när det kommer till gitarrspelet!

Skulle vara kul att höra hur du har spelat in osv (de flesta här är ju ändå inspelnings-geeks hehe). Är det riktiga grejor eller pluggar osv? Om det nu är pluggar vill jag gärna veta vilken Hammond-plugg du använder. Den låter bra som fan! Riktigt "Dark side of the moon"-sound!  :lol:

Den där snabba orgel-nedgången som kommer vid ca 99 sek låter lite skum. Är det månne ett delay som transponerar neråt? Känns som den sackar en aning.

Det vassa soundet gör som tidigare nämnt att det låter som en liveupptagning, vilket kanske var vad du var ute efter?!? Annars hade nog lyssningen blivit mer behaglig om man rundar av lite i diskanten.

Jag blev också inspirerad av detta stycke.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Gött och helt i min smak. Kul med lite vråldistad hammond! ;)
Du lever verkligen upp till ditt namn när det kommer till gitarrspelet!

Skulle vara kul att höra hur du har spelat in osv (de flesta här är ju ändå inspelnings-geeks hehe). Är det riktiga grejor eller pluggar osv? Om det nu är pluggar vill jag gärna veta vilken Hammond-plugg du använder. Den låter bra som fan! Riktigt "Dark side of the moon"-sound!  :lol:

Den där snabba orgel-nedgången som kommer vid ca 99 sek låter lite skum. Är det månne ett delay som transponerar neråt? Känns som den sackar en aning.

Det vassa soundet gör som tidigare nämnt att det låter som en liveupptagning, vilket kanske var vad du var ute efter?!? Annars hade nog lyssningen blivit mer behaglig om man rundar av lite i diskanten.

Jag blev också inspirerad av detta stycke.

Hej kul att du blir inspirerad. jag är nog alltid ute efter att det ska låta live på gott och ont.
orgel soundet är koreplayer 2 gratis grejer .Den där snabba orgel-nedgången som kommer vid ca 99 sek är en snabb nedgång med ett leslie som tappar fart
trummorna är ez. gitarren är via guitar rigg med medhörningen via en porta  ^_^ pga slippa latency
tog bort lite diskant på nya mixen
mvh Ola



https://soundcloud.com/olajegreus