Kontrollrummet

JT - Alias Mr Anderson. Fortfarande för osynkat?

gäst · 25 · 2167

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clavinova

  • Gäst
Testar ytterligare ett jam och undrar om jag möjligtvis lyckas spela tightare denna gång. Perfekt är det inte, undrar bara om det är en förbättring sedan förra jammet?

.
« Senast ändrad: 19.12.2010, 21:37:43 by Jay Thomas »


clavinova

  • Gäst
Tack, då har jag förstått att detta är snortight, härligt! ;)


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Oj, den va bra. I all sin enkelhet. Började lyssna och glömde genast bort att kolla om det var tajt eller inte. Gillade detta verkligen. Kollade en gång till, dedär med tajtheten... inget som störde mig utom de allra första symbalslagen... eller var det hihat... nå, i alla fall, i "introt" tyckte jag väl att dessa symbalslag inte träffade riktigt rätt.

Me like :lol:

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Småbluesigt och helrätt för mina öron,gillade detta.Helt riktigt lite off beat på cymbalen i början,sedan funkar det fint när kantslagen kommer in.Guran lät som en "tweakad" Hammond och lurade mig totalt..På andra lyssningen fattade jag vilket som var gitarr  :)

Gott jobbat JT,du närmar dig mina marker - coolt!

Mike


clavinova

  • Gäst
Oj, den va bra. I all sin enkelhet. Började lyssna och glömde genast bort att kolla om det var tajt eller inte. Gillade detta verkligen. Kollade en gång till, dedär med tajtheten... inget som störde mig utom de allra första symbalslagen... eller var det hihat... nå, i alla fall, i "introt" tyckte jag väl att dessa symbalslag inte träffade riktigt rätt.

Me like :lol:

Space

Kiitos Space! :)
Härligt att det ligger "inom gränsen". Cymbalslagen ligger på 2an och 4an helt avsiktligt. ;)

Småbluesigt och helrätt för mina öron,gillade detta.Helt riktigt lite off beat på cymbalen i början,sedan funkar det fint när kantslagen kommer in.Guran lät som en "tweakad" Hammond och lurade mig totalt..På andra lyssningen fattade jag vilket som var gitarr  :)

Gott jobbat JT,du närmar dig mina marker - coolt!

Mike

Tackar Mike! :)
Kanske ett bluescolab någon dag? (fast det dröjer...)  ;)

Ska rensa lite i röran då det känns som om det är för fullt påslag i början...


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil

clavinova

  • Gäst
Ni är nog snälla bägge två. Trummorna ligger exakt medan allt annat svajar...  ;)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ni är nog snälla bägge två. Trummorna ligger exakt medan allt annat svajar...  ;)

 :D

Så farligt är det inte,men egget har poäng as usual.


clavinova

  • Gäst
Då erkänner jag mer än villigt att jag inte hänger med. Ni får förklara för en ljudlandskapare...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou JT!
En sakta skärgårdsblues I presume. Mycket stämningsfullt, kunde lyssna på fler såna, avkopplande stuff.
Gitarrsoundet gillas, orgeln lite vass kanske, bra trumsound och en snygg bas. En B-del med lite annorlunda ackordgång kunde sitta som en bra kontrast, bara som en idé! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skitbra psykedeliskt. Förbannat bra. Och inte fan sackar trummorna? Hur kan ni tro det. Det här var underbar musik. Fast det var alldeles för kort.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


clavinova

  • Gäst
Tjou JT!
En sakta skärgårdsblues I presume. Mycket stämningsfullt, kunde lyssna på fler såna, avkopplande stuff.
Gitarrsoundet gillas, orgeln lite vass kanske, bra trumsound och en snygg bas. En B-del med lite annorlunda ackordgång kunde sitta som en bra kontrast, bara som en idé! :)

h.  johan

Tack johan! :)
Eftersom jag inte kan spela gitarr, blir det inga fler ackord utan de jag "råkar" pricka det är de som gäller.  ;)
Orgeln kan fixas, och lite annat pyssel.

Skitbra psykedeliskt. Förbannat bra. Och inte fan sackar trummorna? Hur kan ni tro det. Det här var underbar musik. Fast det var alldeles för kort.

Tack Håkan! :)
Har en psykedelisk period just nu. Mycket inspirerad av Pink Floyds Umma Gumma och Echoes, Live at Pompeij. :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du kan din Umma Gumma!
Jag hör flera Pinkan-ljud än från den epoken men känner också igen genren i din låt.

Skruvar du tremolot på gitarrkompet till vänster innan inspelningen eller efter? Kunde vara intressant att testa några svängar med ett annat gitarrkompljud, utan tremolo och behålla tremolot på andra partier (typiskt Pinkan). Då kommer du undan Mahans tips om att köra en annan ackordssväng  :D

Sänka volymen på komptremolot lite eller dra bort nånting som är vasst i diskanten på den.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


clavinova

  • Gäst
Du kan din Umma Gumma!
Jag hör flera Pinkan-ljud än från den epoken men känner också igen genren i din låt.

Skruvar du tremolot på gitarrkompet till vänster innan inspelningen eller efter? Kunde vara intressant att testa några svängar med ett annat gitarrkompljud, utan tremolo och behålla tremolot på andra partier (typiskt Pinkan). Då kommer du undan Mahans tips om att köra en annan ackordssväng  :D

Sänka volymen på komptremolot lite eller dra bort nånting som är vasst i diskanten på den.

Tack MaxB! :)
Bra tips där! :) Ska kolla när dygnet har 28 timmar om jag kan få till det.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Du kan din Umma Gumma!
Jag hör flera Pinkan-ljud än från den epoken men känner också igen genren i din låt.

Skruvar du tremolot på gitarrkompet till vänster innan inspelningen eller efter? Kunde vara intressant att testa några svängar med ett annat gitarrkompljud, utan tremolo och behålla tremolot på andra partier (typiskt Pinkan). Då kommer du undan Mahans tips om att köra en annan ackordssväng  :D

Sänka volymen på komptremolot lite eller dra bort nånting som är vasst i diskanten på den.

Tack MaxB! :)
Bra tips där! :) Ska kolla när dygnet har 28 timmar om jag kan få till det.

Jag har gett upp den kollen!  ;)
I januari tror jag min tid normaliseras och musiken kan få tillbaka en viss del av dygnets timmar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
instrumentet som kommer in runt 1:20 är mysig, utvecka den... :)

Härlig ljudbild, lite psykedeliskt och trivsamt
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tycker det finns en del av Bo Hansson i detta..schyssta sounds, men väldigt vad det är otight å sackigt.. jobbas vidare på  :unsure: vore nog värt besväret kan jag tycka! /c


clavinova

  • Gäst
Tack Dividend! :) Får se hur jag gör.

Clemens, tack! :) Jag kommer nog lägga denna åt sidan då jag inte kan spela om saker som inte är dokumenterade. Det mesta jag gör är "one-off" och finns det inte midi-dokumenterat, läggs det ner. Trist men så är det.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Haha,
fanken gör du sån här musik också? :D Lesliegitarr, farfisaorgel och moog!? Låter som filmmusik till någon ungdomsfilm om storstadsbetong från ca 1968. Läckert som bara den.

Trummorna låter lite för snälla, både i samplingarna och i komprimeringen. Psykedeliska cymbaler får gärna pumpa och klippa av baskaggeslagen.
Det är lite otajt stundom, men förutom cymbalslagen i början tror jag det mesta nog beror på att basen inte är rock solid.
Lite baklängesprat och trafikljud till det här så.  :P
DON'T PANIC


clavinova

  • Gäst
Haha,
fanken gör du sån här musik också? :D Lesliegitarr, farfisaorgel och moog!? Låter som filmmusik till någon ungdomsfilm om storstadsbetong från ca 1968. Läckert som bara den.

Trummorna låter lite för snälla, både i samplingarna och i komprimeringen. Psykedeliska cymbaler får gärna pumpa och klippa av baskaggeslagen.
Det är lite otajt stundom, men förutom cymbalslagen i början tror jag det mesta nog beror på att basen inte är rock solid.
Lite baklängesprat och trafikljud till det här så.  :P

Hej och tack Rattlesnake! :)
Absolut, detta är ju uppväxtmusiken! Upptäckte den bara 35 år för sent... Som ovan skrivet, kommer vara svårt att lägga om men jag får se hur jag gör...


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jo, en liten fundering som jag glömde säga... Du kallar det jam, men det är bara du som spelar och du har inte spelat in något midi utan bara audio om jag förstår rätt? Jag missade det förra jammet du nämner, du kanske skrev då vad jag funderar över nu: hur har du gått fram med denna låt ? Körde du du tempot fritt eller mot klick? Och vad är tanken bakom? Typ en reaktion mot det kliniskt kvantiserade, copy-paste-kulturen? (Går själv i sådana tankar) :)
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ursprungsfrågan var om jag uppfattar det rätt är detta tajtare än förra försöket? Svaret är; definitivt! Låter riktigt bra emellanåt t.o.m. om guran.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Orgeln en bit är mycket Floyd
samtidigt har du en git och synt som är mycket Bo Hansson
snygg blandning
Ja detta är psykedelisk så det zvirvlar
Får en massa minnesbilder ....

Hade just köpt Piper at the gates...
Satte på den på radiogrammofonen
satte mej för att lyssna
När första sidan var slut och jag skulle vända
såg jag att den var spelad på 45 rpm
Hade inte märkt något ....
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


clavinova

  • Gäst
Jo, en liten fundering som jag glömde säga... Du kallar det jam, men det är bara du som spelar och du har inte spelat in något midi utan bara audio om jag förstår rätt? Jag missade det förra jammet du nämner, du kanske skrev då vad jag funderar över nu: hur har du gått fram med denna låt ? Körde du du tempot fritt eller mot klick? Och vad är tanken bakom? Typ en reaktion mot det kliniskt kvantiserade, copy-paste-kulturen? (Går själv i sådana tankar) :)

Jodå, det ligger midi på klaviatur och trummor! Däremot är bas och gitarr riktiga, inspelat mot klick och trummor. Och mycket riktigt som Eddie redan skrev, det handlade om jag lyckats spela tightare i jämförelse med förra "jammet".

Ursprungsfrågan var om jag uppfattar det rätt är detta tajtare än förra försöket? Svaret är; definitivt! Låter riktigt bra emellanåt t.o.m. om guran.

Tack Eddi! :) Och som ovan skrivet, helt korrekt uppfattat!

Orgeln en bit är mycket Floyd
samtidigt har du en git och synt som är mycket Bo Hansson
snygg blandning
Ja detta är psykedelisk så det zvirvlar
Får en massa minnesbilder ....

Hade just köpt Piper at the gates...
Satte på den på radiogrammofonen
satte mej för att lyssna
När första sidan var slut och jag skulle vända
såg jag att den var spelad på 45 rpm
Hade inte märkt något ....

Härligt cykeln! :)

Hoppsan med skivan. Kanske mixad av Alan Parsons för att kunna spelas upp med olika varvtal? ;)  :lol: