Kontrollrummet

Att göra låtar åt andra artister

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lex

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Hej ni kloka!
Hur går det till egentligen, när man som jag, en vanlig dödlig vill att andra ska framföra mina låtar?
Om man leker med tanken att jag har skrivit världens bästa låt, och det finns ingen annan än tex Celine Dion som kan göra den rättvis,
hur tar man sig framåt då utan att framstå som ett skämt i skivbolagens ögon?
Nu har jag tyvärr inte skrivit väldens bästa låt ännu, men det hade varit kul att veta hur jag ska göra när jag skrivit den :lol:
Alla råd,tips och erfarenheter är välkomna!

Råkk On!


lnetzel

  • Gäst
Jag har själv ingen erfarenhet men jag läste att när Nick Cave skrev "Where the wild roses grow" låten skrev han den med Kylies röst i tanken. Sedan kontaktade han henne och bad henne sjunga in den så... jag skulle gissa på att du skall göra din låt klar, sjunga in den så det blir en demo och sedan hysta iväg till Celines manager (för henne direkt lär du inte få tag på:) )... och sedan väntar du några månader och får svaret att hon tackar men är upptagen!:)

Jag har bekanta som skrivit och producerat för artister som spelats fligit på radio och det är som vanligt... massa tur och vara på rätt plats vid rätt tid och lära känna rätt folk.

Ihärdighet funkar nog också om du faktiskt skiver bra låtar. Om du skriver massa låtar som behöver Celines röst och du regelbundet skickar till henne lär hon hon till slut lyssna på det och ta det på allvar.

Annars vetefan...


Utloggad Lex

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Ja, jag anar att det går till så i många fall...jobbigt för en annan som är född i en formsvacka att förlita sig på turen bara!
Får väl helt enkelt försöka skriva jävligt bra låtar... :)


freddy

  • Gäst
Jag har hört att det är svårt att gå till artister direkt. Prova att skicka dina låtar till förlag istället. Varför inte prova i olika länder med?

Skicka till flera och inte bara en iaf.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Hej!

Det är inte så jättelätt precis som beskrivs.

För det första så är ju kontakter väldigt -BRA- att ha från början, men säg att man nu inte har detta.
Det absolut bästa man kan göra då är att ringa ett musikförlag, och försöka gå till ett förlag som kanske är anpassat, eller passar just den musikstil du gör.
Ett förlag tar ju hand om all musik du gör och deras "plikt" är ju i sin tur att skicka vidare (pitcha) låtar till den artist dom tycker passar för just den låten.

Ett skivförlag skickar ju låtar till skivBOLAG , många tror att det är samma sak, men det är ju helt två skilda saker.

Det allra bästa är givetvis att pitcha låtar själv till artisten direkt, men det är också 40 ggr svårare :)

Jag själv är förlagd på Lionheart Music och alla verk jag skriver skickar jag direkt till min förlagschef.
Nu har jag fördelen att jag lärt känna alla där uppe väldigt väl och alla låtskrivare/artister är typ som en enda stor familj, så jag har ju haft väldigt tur.

Alla förlag är VERKLIGEN inte SÅ BRA.
Jag låg på Warner Chappell tex. Jag skrev 100 låtar till dom första året, fick inte en enda låt satt på skiva, bara några digitalsläpp, därför sa jag upp mitt kontrakt och blev kontaktad av Lionheart.
På Lionheart har jag legat 1 år nu, fått ut över 15 låtar på SKIVA + några digitalsläpp, lite skillnad :)

Dit jag vill komma är: välj förlag med omsorg, vilket kanske är det svåraste, med tanke på att man är så sjukligt "kåt" på att få ut sina verk, men tro mig.. det är bättre att ligga på ett mindre förlag som bryr sig om dig, än att ligga på dom stora där du blir en av 1000 andra låtskrivare som typ en och samma förlagskille ska hålla koll på.

Skriv 4-5 låtar du tycker är bra.. Skicka till olika förlag, det finns ju massor
Lionheart music, sony, warner chappell, emi, sweden songs osv osv .  googla musikförlag eller nåt bara.

Alternativt ring och fråga om intresse finns, och tid finns för att ta in en ny låtskrivare.

Tänk också på... Det bästa är att frilansa, dvs inte låsa upp dig .
Dom skriver kontrakt på några år oftast och då är du låst.
Säg att du skriver en megahit som du själv känner, men du får ingen respons från förlaget. Då står du där, fast och inte kan göra ett skit med ditt verk.
Försök få tag i ett bra musikförlag som hjälper dig att pitcha dina låtar, mot att dom som alltid tar 33% av verket, ett förlag tar i regel alltså 33% av verket för att pitcha det, vilket jag anser är väldigt värt om man träffar rätt förlag :)

Hoppas jag inte rörde till det för mkt för dig.
Kort och gott. ring runt, maila som fan , skicka överallt!
Har du tur kanske det blir några förlag mot varandra som vill ha dig, och då kan du pumpa ut dom på lite förskottspengar också :)

Mvh
Marcus













CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Elvin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Intressant! Har tva fragor:

- Hur stora krav stalls det pa demoproduktionen? Har hort lite olika om vad som ar vanligt.
- Om man hamnar pa ett forlag, har man da avtal liknande "2 latar / vecka" eller vad ar det som galler? Far man nagon form av fast ersattning eller ar det provision pa det som faktiskt saljer?

/Elvin


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Intressant tråd. Jag har en låt som Roger Waters vill ha  :wub: men han vet inte av det ännu.  B)
Orkar inte kämpa heller men det låter intressant. Mycket bra information här hittills.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Några fler saker som kan var värda att nämna är att man ju att såväl skivbolag som musikförlag är företag i en konkurrenssituation d v s de har inte råd att låta bra saker flaxa förbi för att de inte har tid att lyssna... De lyssnar på allt och gör man något bra är men helt plötsligt i position att förhandla. Då gäller det att komma ihåg vissa saker. Bara för att ett förlag vill kontraktera dig behöver det INTE betyda att du skriver ett avtal där de har fullständiga exklusiva rättigheter till allt du skriver. Både deras intresse och ditt låtskrivande kan komma med vissa förutsättningar.
Det mest fördelaktiga för en låtskrivare är ju att skriva ett avtal där de har "första tjing" på allt du skriver (även kallad option).
Säg att du skriver en låt som du tycker är grym! Du visar den för ditt förlag men de tror inte alls på låten. Då vore det ju snajsigt att kunna gå vidare någon annan stans med den. Det ger hela dealen en win-win situation. Där förlaget får allt de vill ha och du får tillfälle att sälja allt du gör...
It ain´t stealin' if you do it fast!