Kontrollrummet

Wernborg - Seasons of mind

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Seasons of mind
ARTIST/GRUPP: W
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 3,43
KOMPOSITÖR: W
PRODUCENT: W
EV. MEDVERKANDE: Ingen
INSPELNINGSÅR: 2010
FORMAT: mp3

************************************************************
Ver 2 (2010-12-04)
Har automatiserat och komprimerat sångspåret så att nivån är jämn? nu.
Höjt virveltrumman.
Vässat diskant på mastermixen.
Lite nya trumfill. Bort med keyboardskadan som vissa fill led av.
Rensat i fillgitarren något.

************************************************************
Ver 1

Vad tror ni om arret?
******************************


« Senast ändrad: 02.05.2011, 18:36:37 by Wernborg »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan
Arrangemanget funkar bra - en bra musikalisk tråd genom låten tycker jag. Tycker om den där spooky synthen som kan skönjas då och då.
Sången är lite för låg. Tycker inte att sologuran är så rolig (den som spelar typ 2 toner - förstår du vilken jag menar?)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hejsan
Arrangemanget funkar bra - en bra musikalisk tråd genom låten tycker jag. Tycker om den där spooky synthen som kan skönjas då och då.
Sången är lite för låg. Tycker inte att sologuran är så rolig (den som spelar typ 2 toner - förstår du vilken jag menar?)

Ha det gott
Gurano

Håller med om "sologuran". Har snyggat till den nu tror jag. Stratan fick lufta sig lite så det blev lite bättre tror jag.


Sen har jag tagit bort slasksången och gjort nytt. Även några körspår. Ny version längst upp.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Skön låt. Nåt jag tänkte på var att det låter för master-platt i mina öron. Kagge och virvel ska stöta till lite mer tycker jag. 

Känns inte bra att klaga egentligen .:unsure:
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Skön låt. Nåt jag tänkte på var att det låter för master-platt i mina öron. Kagge och virvel ska stöta till lite mer tycker jag. 

Känns inte bra att klaga egentligen .:unsure:

Inte se det som att klaga vi ger ju kontruktiv kritik, väl?   :huh:

Jag håller med Håkan i att kagge och virvel ja trummorna egentligen är lite låga.  Annars är det riktigt bra det här.
Jag gillar versen skarpt med den där schyssta basgången!  Skulle vilja vänta med refrängen och kasta in den andra versen
där istället för att liksom spara på den lite.  Väldigt catchy refräng som sätter sig är det!
Tycker efter ett par lyssningar att sången är ömsom stark ömsom svag förresten. Lite kompressor/limiter där kanske? 

Hur som, bra låt och bra jobbat!   /JEH
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Efter 94 sekunder låter en gitarr konstigt i min lysning (hörlurar) - som om gitarren eller fingrarna snubblade.

Var är hammondorgeln? Saknar en sån som fläskar till det bland gitarrerna, på vissa partier.
Arret är städat och bra! Inte så spännande men vad gör det?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skön låt. Nåt jag tänkte på var att det låter för master-platt i mina öron. Kagge och virvel ska stöta till lite mer tycker jag. 

Känns inte bra att klaga egentligen .:unsure:
Tackar. Ja, det där med mixning och mastring är lite chansartat för min del. Testade Yllets idéer med att skära allt under 50 och över 12k den här gången. Blev rent och snyggt, men kanske lite för pressat kanske? Mmmm, trummorna ska nog upp lite.

Jag håller med Håkan i att kagge och virvel ja trummorna egentligen är lite låga.  Annars är det riktigt bra det här.
Jag gillar versen skarpt med den där schyssta basgången!  Skulle vilja vänta med refrängen och kasta in den andra versen
där istället för att liksom spara på den lite.  Väldigt catchy refräng som sätter sig är det!
Tycker efter ett par lyssningar att sången är ömsom stark ömsom svag förresten. Lite kompressor/limiter där kanske? 

Hur som, bra låt och bra jobbat!   /JEH
Kul att du uppmärksammade basen. Jag diggar den också.  :D
Är nog vers 2 som halkade ner i nivå lite. Jag har ändå limiter på samtliga sångspår och även gruppspåret, men får nog hjälpa till med lite automatisering där. Bra att du uppmärksammade det. Man blir lätt hemmablind på sin egen sång när man vet exakt vad som sjungs. Då är det lätt att det blir lite lågt.

Efter 94 sekunder låter en gitarr konstigt i min lysning (hörlurar) - som om gitarren eller fingrarna snubblade.

Var är hammondorgeln? Saknar en sån som fläskar till det bland gitarrerna, på vissa partier.
Arret är städat och bra! Inte så spännande men vad gör det?

Det är ett fill du hör. Lyssna ett par gånger till så "förstår" du säkert rytmiken där. Håller dock med dig om att det kan låta lite konstigt så jag klipper nog bort den tonen vid nästa mix. Hammond blir det inte, men däremot så har jag fyra stycken Aaaa aaaa ooo oooo - körer i refrängen. Angående arret och att det är städat ja.... Jag brukar nästan aldrig "arra" gitarren i mina enkla rocklåtar, men här gjorde jag det vilket lät mig dubba gitarren också eftersom jag visste exakt hur den var spelad, och jag tycker gitarren låter tajt och fin. Har också motstått att fläska på med dist utan lät endast ljudet spricka upp i lite lät overdrive bara. Tack för tyck.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Steffo!
Oh jess, introt snyggt o utlovar en snygg lyssning. Och visst växer låten till sig hela vägen. En låt med "Sting" kanske. Snyggt arrat med många små kryddande gura riff o sound.
Och tillomed sången sitter, tror det bästa i sångväg jag hört av dig. Kanske några sångövningar till för att få det riktigt trovärdigt, stämmorna lite otajta på sina ställen.

Skönt gung, gillas. Basen kanske lite hög i nivå, och solot då, var blev det...

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Japp,jag gillar detta också.

Skön rockdänga signerad Wernis och bra ljudbild! Hos mig låter det kalas,men tycker Johan att basen sticker ut så lyssna på honom.Schysst låt och bra lirat,bra sång också.

Mike


asti

  • Gäst
Tycker arret är bra! Snygga gitarrer som vanligt, men sången är bitvis alldeles för låg!
Kanske kunde trummorna varit lite mer aktiva i refrängen för att få lite extra tryck....?
Upplever också basen en aning för stark. Gillar verserna mer än refrängen.


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snyggt! gillar fram för allt gitarrerna, nice! Sången kan jag tycka låter lite ansträngd på sina ställen..annars bra mix
med luft../C 


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tycker också att basen är lite hög, och tyckte att hela mixen innan sången kommer in kändes bastung. Men nån dB ner på basen råder nog bot på helheten, tror jag. Nog kunde väl sången petas upp en aning också?
Läser att Håkan vill ha mer ha mera tryck i trummorna. Ja, kanske lite mer snärt i virveln då. Baskaggen tror jag ligger bra.

Låter lite omastrat, ska det låta nutid så saknas en hel del limiter och diskant. Tycker det låter mera som ljudbilder från 80-talet, fast utan en massa reverb.

Låten är bra, gillar också texten och titeln. Durackordet innan refrängen känner jag mig lite kluven till, det blir nån knepig känsla där. Men det hade å andra sidan varit trist med bara konventionella lösningar...

Framförandet är bra, hade inte väntat mig något annat! :D
DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det här var märkligt - när refrängen kom kunde jag nynna med i den direkt - har jag hört den förut??
Snygga gitarrer, lagom varierande
Bra sång även om den är lite varierad? mellan verserna
Bra produktion - lite Sting-känsla på några ställen
som sagt reffer var en dejavu
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tjou Steffo!
Oh jess, introt snyggt o utlovar en snygg lyssning. Och visst växer låten till sig hela vägen. En låt med "Sting" kanske. Snyggt arrat med många små kryddande gura riff o sound.
Och tillomed sången sitter, tror det bästa i sångväg jag hört av dig. Kanske några sångövningar till för att få det riktigt trovärdigt, stämmorna lite otajta på sina ställen.
Skönt gung, gillas. Basen kanske lite hög i nivå, och solot då, var blev det...
h.  johan
"Till och med sången"  :lol:  Roligt det där med min sång. Jag får ofta höra att "det är det bästa jag gjort". Undra om det beror på att man förväntar sig att jag ska sjunga falskt och jävligt?  :lol:
Tack och kul att det funkar. Solot?

Japp,jag gillar detta också.
Skön rockdänga signerad Wernis och bra ljudbild! Hos mig låter det kalas,men tycker Johan att basen sticker ut så lyssna på honom.Schysst låt och bra lirat,bra sång också.
Mike
Basen är noterad. Tack för feedback.

Tycker arret är bra! Snygga gitarrer som vanligt, men sången är bitvis alldeles för låg!
Kanske kunde trummorna varit lite mer aktiva i refrängen för att få lite extra tryck....?
Upplever också basen en aning för stark. Gillar verserna mer än refrängen.
Sången ska absolut fixas till. Speciellt i andra versen.

Snyggt! gillar fram för allt gitarrerna, nice! Sången kan jag tycka låter lite ansträngd på sina ställen..annars bra mix
med luft../C 
Luft gillar vi. Tackar.

Tycker också att basen är lite hög, och tyckte att hela mixen innan sången kommer in kändes bastung. Men nån dB ner på basen råder nog bot på helheten, tror jag. Nog kunde väl sången petas upp en aning också?
Läser att Håkan vill ha mer ha mera tryck i trummorna. Ja, kanske lite mer snärt i virveln då. Baskaggen tror jag ligger bra.
Låter lite omastrat, ska det låta nutid så saknas en hel del limiter och diskant. Tycker det låter mera som ljudbilder från 80-talet, fast utan en massa reverb.
Låten är bra, gillar också texten och titeln. Durackordet innan refrängen känner jag mig lite kluven till, det blir nån knepig känsla där. Men det hade å andra sidan varit trist med bara konventionella lösningar...
Framförandet är bra, hade inte väntat mig något annat! :D
Basen ja. Jag tycker jag trycker på med limiter så det både räcker och blir över, men ja, det kanske ska mosas ihop ytterligare lite. Kollar det. Får också ofta höra att mina mixar är dova. Kanske för att jag är livrädd för att göra mixar som gör ont att lyssna på. Kollar det också.
Tack för utförlig feedback.

Det här var märkligt - när refrängen kom kunde jag nynna med i den direkt - har jag hört den förut??
Snygga gitarrer, lagom varierande
Bra sång även om den är lite varierad? mellan verserna
Bra produktion - lite Sting-känsla på några ställen
som sagt reffer var en dejavu
Ah, Sting igen. Kan ju inte annat än att mysa åt jämförelsen. Låten var med i minimalistfestivalen här på KR. Då enbart med gitarr, bas och sång. Allt är omgjort, men melodin är såklart densamma. Du har väldigt bra minne, med tanke på att den gick tämligen obemärkt förbi i festivalen.  :D


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
".... Allt är omgjort, men melodin är såklart densamma. Du har väldigt bra minne, med tanke på att den gick tämligen obemärkt förbi i festivalen"
Eller så har den en rejäl dos av refrängernas kvalitetssignum - att sätta sig som en smäck  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


freddy

  • Gäst
Bra jobbat, schyst låt. :)

I min lyssning är basen för hög och sången är lite väl dynamisk, men jag vill gärna ha jämnstark sång hela tiden.

Mixen låter bra och är balanserad i övrigt, men det låter samtidigt lite tråkigt och förväntat liksom. Inget som sticker ut eller låter extra bra. Svårt att förklara riktigt. Lite neutral, lagom, inte-ska-väl-jag och capricciosa - svenskt liksom. 


Utloggad Emlan

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 260
    • Visa profil

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Finemang låt.
Nu vet jag vilken stil du gillar - melodiöst men inget som sticker ut, har jag rätt? Nä, jag bara provocerar lite
Ang, basfrekvensen vet jag inte om det är fixat för jag tycker den är hög ännu.
Gillar ackordbytena - är det lånat från The Police?


Utloggad Mats

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 234
    • Visa profil
    • Spenatstrand
Schysst arr, bra komplement vers, refräng, bra uppbyggt, kanske skulle gått en aning snabbare, vad är det för bpm?
Tuggande gitarrer under verserna gör kanske att det låter lite gammalt? :)
Helt okej med mig iofs.
Min fot höll takten så den gillade också.
the amatör formerly known as flabb


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
".... Allt är omgjort, men melodin är såklart densamma. Du har väldigt bra minne, med tanke på att den gick tämligen obemärkt förbi i festivalen"
Eller så har den en rejäl dos av refrängernas kvalitetssignum - att sätta sig som en smäck  :D
Tackar.

Bra jobbat, schyst låt. :)

I min lyssning är basen för hög och sången är lite väl dynamisk, men jag vill gärna ha jämnstark sång hela tiden.

Mixen låter bra och är balanserad i övrigt, men det låter samtidigt lite tråkigt och förväntat liksom. Inget som sticker ut eller låter extra bra. Svårt att förklara riktigt. Lite neutral, lagom, inte-ska-väl-jag och capricciosa - svenskt liksom. 
Nog är den lite lagom alltid. Ja, det kanske blir ett extra elakt gitarrspår som krydda sedan...
Tack för feed.

Behaglig och bra låt.
Gillar refrängen.
Tack.

Finemang låt.
Nu vet jag vilken stil du gillar - melodiöst men inget som sticker ut, har jag rätt? Nä, jag bara provocerar lite
Ang, basfrekvensen vet jag inte om det är fixat för jag tycker den är hög ännu.
Gillar ackordbytena - är det lånat från The Police?
Tack. Har inte fixat basen ännu. Jag har inte medvetet snott från Police men den kanske ligger där nånstans och lurar ändå? Melodiöst men inget som sticker ut. Ja så är det kanske, men det betyder inte att det är det jag gillar bara för att jag råkade göra en sådan låt. Gissar att du syftar på en kommentar i någon av dina låtar där jag inte gillade "stilen". Jag tycker man ska få vara kritiker även om man inte är bättre själv eller om man pysslar med helt andra saker än det man lämnar feedback på.

Schysst arr, bra komplement vers, refräng, bra uppbyggt, kanske skulle gått en aning snabbare, vad är det för bpm?
Tuggande gitarrer under verserna gör kanske att det låter lite gammalt? :)
Helt okej med mig iofs.
Min fot höll takten så den gillade också.
Tack. Det där med bpm ja. Jag höll på och velade fram och tillbaka och har testat på lite och mycket snabbare än som det är nu, men fastnade till slut för att låta den vara lite släpig som nu.  Trevligt att din fot höll takten.  :D


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Recension nr 2
Tycker drumsen har för mycket reverb. Men lite som U2 är det kanske ok. Tycker versen är bättre än refr, kanske därav mitt tyckande om att det inte sticker ut.
Det låter mjukt och bra.
Tycker arret är bra, bra dynamik mellan vers och refr. Kanske börjar första reffen för snabbt in i låten. Men så brukar det vara.
Sen var det här med "stilen"... efter ett antal glas vin börjar man pladdra okontrollerat. Visst är det ok att tycka till även om själva stilen eller genren inte är en sk tekopp. Jag har själv problem med det, t.ex hårdrock eller metal.
Sen är jag inte riktigt klar över när du skriver: "Melodiöst men inget som sticker ut. Ja så är det kanske, men det betyder inte att det är det jag gillar bara för att jag råkade göra en sådan låt."
Alltså, du gör låtar vars stil du inte gillar? Själv gjorde jag lite tvunget en eurodiscolåt, och jag gillar fortfarande inte genren, men har fått en viss förståelse för den. Jag brukar testa många olika stilar men det är för att jag gillar dom. Sen finns det stilar man gillar men som man aldrig skulle våga ge sig på, t.ex tidigt 70-tal funk/soulmusik som James Brown.
Sen vill jag rätta till ett missförstånd som jag skrev i ett svar till din kommentar till min låt For old time´s sake: skrev "Klantskalle". Det berodde på att jag att efter ett antal glas vin... osv, läste fel. Trodde då att du skrev att du spillt ut din drink och måste fylla på en ny!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Recension nr 2
Tycker drumsen har för mycket reverb. Men lite som U2 är det kanske ok. Tycker versen är bättre än refr, kanske därav mitt tyckande om att det inte sticker ut.
Det låter mjukt och bra.
Tycker arret är bra, bra dynamik mellan vers och refr. Kanske börjar första reffen för snabbt in i låten. Men så brukar det vara.
Sen var det här med "stilen"... efter ett antal glas vin börjar man pladdra okontrollerat. Visst är det ok att tycka till även om själva stilen eller genren inte är en sk tekopp. Jag har själv problem med det, t.ex hårdrock eller metal.
Sen är jag inte riktigt klar över när du skriver: "Melodiöst men inget som sticker ut. Ja så är det kanske, men det betyder inte att det är det jag gillar bara för att jag råkade göra en sådan låt."
Alltså, du gör låtar vars stil du inte gillar? Själv gjorde jag lite tvunget en eurodiscolåt, och jag gillar fortfarande inte genren, men har fått en viss förståelse för den. Jag brukar testa många olika stilar men det är för att jag gillar dom. Sen finns det stilar man gillar men som man aldrig skulle våga ge sig på, t.ex tidigt 70-tal funk/soulmusik som James Brown.
Sen vill jag rätta till ett missförstånd som jag skrev i ett svar till din kommentar till min låt For old time´s sake: skrev "Klantskalle". Det berodde på att jag att efter ett antal glas vin... osv, läste fel. Trodde då att du skrev att du spillt ut din drink och måste fylla på en ny!

Mjukt var ett bra ord. Det var vad jag sökte när jag mixade och arrade denna. Tack.

Visst kan det hända att jag gör låtar i en stil jag inte själv attraheras särskilt mycket av eller är min favoritstil. Jag har spelat väldigt många stilar både ensam här hemma och i ett otal konstellationer så när jag skriver musik så händer det att det kommer ut låtar utan nån särskilt eftertanke om vilken stil det ska bli. Ibland har låtar redan från start en naturligt inneboende stil. Så var det med denna för mig. Jag har skrivit låten för väldigt länge sedan men inte spelat in den, men till minimalistfestivalen gjorde jag en inspelning med gitarr, bas och sång som inte alls gjorde låten rättvisa så nu tyckte jag det var dags att ge låten "rätt" kläder.

Hade jag haft ork, tid och lust så hade jag förmodligen uteslutande gjort lite mer utmanande progressiv rock, och framför allt längre låtar, men nu för tiden får man en timme här och en timme där och för att få någonting färdigt över huvudtaget så blir det ofta enklare rocklåtar. Ibland tar jag mig i kragen och gör något jag brinner för, tex. som min förra låt Then what som finns här på KR också där du gav mig jättefina kommentarer.

Ang. klantskallar och borttappade sångtagningar så berodde säkert min förlust på en kombination av just klantskallighet och drinkintag.

 :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Finalmix månne?

Har automatiserat och komprimerat sångspåret så att nivån är jämn? nu.
Höjt virveltrumman.
Vässat diskant på mastermixen.
Lite nya trumfill. Bort med keyboardskadan som vissa fill led av.
Rensat i fillgitarren något.

[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/Wernborg_Seasons_of_mind_20101204.mp3[/mp3]
Seasons of mind (2010-12-04)


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Håller med MaxB om att det behövs mer fläsk i gitarrerna. Annars var min första reaktion (när sången kommer in) att detta är guld. Avundas dig att du har tålamod att jobba vidare när du sitter på en sån skön låt/produktion. Tycker den tappar vig 163 när sista vers börjar. Den låter lte trött. Men den slutar snyggt från 202. Om jag ändå kunde producera något så sofisterat som denna  :huh:


Utloggad Ola

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 611
  • guran
    • Visa profil
    • ola j
Hej Wernborg skön låt och sound du fått till
efter att ha lyssnat på låten 2g känns det som om det skulle kunna göra nytta med ett skitigt gitarr ackord på sista reffen
men som sagt inget måste

bra jobbat
 
https://soundcloud.com/olajegreus


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jo det låter bra. Lite västkustrock i mina öron. är svag fär det där lite rena soundet med snygga gitarrfigurer. Tycker att det håller hela vägen. Möjligen är sången lite "gapig" Sångljludet är också lite hårt i förhållande till det andra. Kanske skulle jag försökt få dig att sjunga mjukare om det var jag som var som var producent. Låten är kalas annars och mixen har jag inget att säga om.  :)